Gevlochten lijn?


Danny Mieremet

07-01-2007 19:54

Gevlochten lijn!
Welke waarvoor? Moet het nou juist zinkend zijn of niet?
Welke dikte en trekkracht kun je het beste gebruiken?

Iemand die hiermee kan helpen?

Gr Danny
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-01-2007 20:03

Als je geflochten hoofdlijn bedoelt, dan denk ik dat je veel mensen voor de hoofdstoot.
Ik vindt persoonelijk het gebruiken van geflochten hoofdlijn niet verantwoordelijk, in welke diktes of wat dan ook.
Gebruikersavatar
wes daan
Berichten: 473
Lid geworden op: 09-05-2006 16:11
Locatie: Loosduinen

07-01-2007 20:07

heb zelf tijdje met gevlochte lijn gevist
na delen:

je moet ermee leren vissen( dan bedoel ik het drillen ermee, kijk uit met slag van de staart dus lange tube tegen eventuele snijwonden voor de karper)
heel veel gevlochte lijn drijft (dus gewoon geen strakke lijn)

het enigste voordeel wat ik kan bedenken dat het niet zo makkelijk breekt:D
indien nodig is vis ik alleen nu nog met gevlochte lijn alleen dan ook alleen als voorslag
Danny Mieremet

07-01-2007 20:10

Bedoel inderdaad gevlochten hoofdlijn.
Vind het gek dat je zegt dat er mensen mee voor het hoofd gestoten zouden worden.
Leg me dan maar eens uit wat er zoveel anders aan is!
Tuurlijk snap ik dat de rek nul is en dat je dan niet moet gaan trekken, maar als je daar nu gewoon rekening mee houdt, wat is het probleem dan precies?
Ik val je hiermee niet aan ofzo, maar ben gewoon benieuwd naar je reactie en uiteraard die van anderen.

Gr Danny
Gebruikersavatar
wes daan
Berichten: 473
Lid geworden op: 09-05-2006 16:11
Locatie: Loosduinen

07-01-2007 20:15

er is niet zoveel anders aan
je moet het voelen, als je het eenmaal heb gevoeld weet je wat het is, je voelt elke beweging die de vis maakt, en vaak kraken mensen mensen af ivm gevlchten lijn

het is vaak onnodig alleen wat ik eerder vermelde ivm obstakels

maar waarom wil je ermee gaan vissen?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

07-01-2007 20:17

veiligheid staat nr 1 neem ik aan, stel dat je lijn vast komt tezitten aan iets wat onderwaterligt, dan heb ik het niet overopstakels die je weet teliggen maar aan bijvoorbeeld een fiets of grote tak die zijn gezonken enzenz.
de gevolgen daarvan zijn en kunnen zeer vervelend zijn.
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

07-01-2007 21:22

Kenny, met nylon is dat geen probleem? Dyneema zal eerder doorschuren als nylon.!

Danny, gebruik de zoekfunctie eens, en zie tot wat voor gezever dit kan leiden.

Mijn mening? GEWOON VOLSPOELEN DIE KLOSSEN, EN PROBEREN MAAR
Danny Mieremet

07-01-2007 22:18

Zojuist via internet 2 klosjes besteld :lol: .
Ga het maar eens proberen.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

07-01-2007 22:27

In die discussies voert de boventoon dat gevlochten zoveel beter en mono zoveel slechter is. Mono wordt dan beschreven als bungy-jump elastiek. Dat is nogal sterk overdreven. Aan alles kleeft voor- en nadelen. Zolang je rekening daarmee houdt is er geen probleem. Ik ben er alleen niet zo zeker van dat één en ander zo vanzelfsprekend helder is als ik de onzin die hier soms over nylon geschreven wordt lees.

Of een karper iets kan stuk trekken hangt van de trekkracht af. Met een 10 ponds lijn kun je kapot trekken vergeten. Of het nu mono of gevlochten is.

Groet, Kees
Wiljo van Eerden
Berichten: 251
Lid geworden op: 11-12-2006 16:38
Locatie: achterhoek

07-01-2007 22:46

Ik heb van beide een klos voor elke molen, nylon is goedkoper en heeft wat rek wat handig kan zijn, gooit soepel. Ideaal voor kleinere wateren.
Voor groot water heb ik gevlochten. Dit heeft een kleinere diameter dus er kan meer op je spoel wat je dus soms ook nodig hebt omdat et water groter is. Plus dat er geen rek in zit kan je de piepers lekker direct afstellen ondanks de grote afstand. Dat zijn zoal de verschillen. Tenminste de technische/praktische verschillen. Ga mijn vingers niet branden aan de verhitte discussie over het welzijn van de vis als je het me niet kwalijk neemt :P Alles met mate en alles met beleid. ;) Je vat em wel.

Hoop dat je er wat aan hebt, ik vind de DAM Hypron extreme zwart een fijne gevlochten lijn. Bij 16/00 al een trekkracht van 15 kg, das wel lekker voor 40ers die de obstakels in willen :D

Succes
Gewoon doen..........8)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-01-2007 00:12

Kenny,

Ik vind je eerlijk gezegt, een beetje kort door de bocht!

Elk materiaal heeft z'n voor en nadelen, en dat geld ook voor gevlochten
en nylon hoofdlijnen. Vaak krijgt het materiaal de schuld, maar is het
vaak te wijten aan de visser zelf, die het materiaal verkeerd gebruikt.

Ik vis ook het meeste met nylon, puur omdat ik in mijn visserij geen ge-
vlochten nodig heb; ik vis praktisch bijna toch nooit verder dan hooguit
80 meter uit de kant. Ik gebruik gevlochten lijn alleen, als ik verder dan
150 meter uit de kant vis, en dan ook nog met een voorslag van 0,65mm
nylon als buffer tijdens het drillen en omdat nylon schuurbestendiger is. Ik
pak dan zo'n 25 a 30 meter aan voorslag.

Gevlochten is NIET schuurbestendiger dan nylon!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

08-01-2007 00:54

of het nu wel of niet schuurbestendiger is gaat het niet over, de trekkracht is dermate hoger dan nylon dat het een stuk gevaarlijker is voor de vis dan nylon.
daardoor als de vis vast komt tezitten aan bijvoorbeeld 22/100s geflochten lijn het erger is als aan 30/100s nylon.
wat ik vaak mee krijg is dat mensen ontverantwoordelijk met geflochtenlijn omgaan.
In sommige situaties kan ik het me wel voorstellen, maar dat is meer uitzondering dan de regel.
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-01-2007 02:46

Kenny,

Trekt ie geen van beiden kapot...

groetjes Benny
Gerrit Pook
Berichten: 306
Lid geworden op: 12-06-2005 18:12
Locatie: maarsbergen

08-01-2007 07:56

Een paar maal heb ik een vis gevangen met een haak in zijn mond en een stuk lijn eraan.De lijn was door de bek gegaan en via de kieuwen weer naar buiten en dan weer de bek in en weer via de kieuwen naar buiten ,de kieuwdeksel was soms flink ingescheurd door de lijn.Altijd betrof het een gevlochten lijn.Het effect ontstaat als de vis aast en de soepele lijn komt weer voor zijn bek en wordt via de kieuwdeksel weer naar buiten geblazen.Bij de stuggere nylon lijn zal dit effect minder snel optreden.Ik heb mijn keus reeds lang geleden gemaakt

gr Gerrit
Jan Peter Teerling

08-01-2007 11:12

Sorry hoor,maar dat "gepiep en gejammer"over gevlochten lijnen altijd.
Als beginnend visser kan ik het je idd. niet aanraden.Als gevorderd visser moet je weten hoe je een vis drild en terdege rekening houden dat er geen rek in dynema zit.Als je gewoon drild er een nylon voorslag bij opzet
(vd rek en schuurbestandigheid),en goed je slip afstelt kan dr in mijn ogen
niks mis gaan.Al dat gepiep van uitgescheurde bekken,komt allemaal van dynema zeker??Yeah right en ik had 6 dec. al weer in Spanje moeten zitten.Weten waar mee je bezig bent in je visserij,geld voor Dynema,opstakelvisserij,bootvissen,etc etc etc etc etc etc.Bezint eer ge begint. :wink:
Groeten,
Jan Peter
Danny Mieremet

08-01-2007 13:14

Jan Peter, Gepiep en gejammer daar heb ik niets aan :( .
Waar ik wel wat aan heb is het volgende, welke dikte bijvoorbeeld.

Gr Danny
Gebruikersavatar
wes daan
Berichten: 473
Lid geworden op: 09-05-2006 16:11
Locatie: Loosduinen

08-01-2007 13:37

18 100e is zeker voldoende

maar waarom gevlochte lijn?
Gebruikersavatar
Peter Ponsteen
Berichten: 1632
Lid geworden op: 08-05-2005 15:17
Locatie: Nunspeet

08-01-2007 17:52

Kenny,

Ga jij maar lekker met nylon vissen op 200 meter afstand. Wedden dat je elke vis beschadigd! Je krijgt je eerste piep als de vis zo'n 15 meter heeft gezwommen...De tweede paar piepjes krijg je als je vis hopeloos vast zit in een obstakel.

Oftewel, het ligt er aan waar en op wat voor water hij vist.

Danny, ik vis ook met een gevlochten hoofdlijn. 17/00 berkley wiplash. Deze lijn is je absoluut aan te raden. Ik vis hem met een nylon voorslag, 35/00 Daiwa infinity duo. Perfect, nog nooit maar dan ook nooit vis erop verspeeld. Op 200 meter, gewoon perfecte fluiters krijgen, alsof het vlak voor de kant is. En je hebt de rek in de nylon als schokdemper.

Maar als je niet verder dan 80 a 100 meter vist, zou ik een nylon lijn aanraden.
''Een schone waterkant ligt voor het opruimen!''
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

08-01-2007 19:24

gevlochten geflegt geflochten ,Kenny al zit een karper met 20/100 mono vast aan een tak.... kapot trekken zal ie het niet hoor. Hij zal de haak toch moeten lossen of uitscheuren.
Gebruikersavatar
Mitchel Bruinsma
Berichten: 323
Lid geworden op: 05-10-2004 22:56

08-01-2007 19:26

En Danny,

spoel er maar vliegertouw op.... altijd goed!

Zaterdag weer aan de waterzijde! Eens kiek'n of de ,,dubbele'' wakker is!
Gebruikersavatar
Harry post
Berichten: 148
Lid geworden op: 15-10-2006 18:06
Locatie: Hoogeveen

08-01-2007 20:47

Heb zelf ook veel met gevlochten lijn gevist , maar had lichte hengels van 2 pond en een mooie soepele aktie.
En die vangen de klappen ook geweldig op .
Vind dat je de vissen ook mooier kan sturen waar je hem hebben wil.
En als je ingooit ook , je kan dan precies voelen of het een harde of zachte bodem is .
Als je met stugge hengels vist zou ik het afraden , mits je over grote afstand vist .
En oppassen met hard inwerpen voor je het weet slaat de gevlochten lijn om de ogen van de hengel en dan ?
Had ook nylon als voorslag .
Vis tegenwoordig weer met nylon ivm stuggere hengels , moest er weer erg aan wennen , nylon is dan net elastiek .
Oke met vr gr Harry :lol:
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

08-01-2007 21:24

Ik was een keer aan het vissen aan een plas. Komt er een jongen naar me toe en begint te praten over het vissen. Tot zover had nog geen vreemde dingen. Echter deze jongen had nog nooit een karper gevangen. Maar hij las veel over gevlochten lijn dus wou hij dat ook. Ik heb deze jongen hierna niet weer gezien. Maar iemand met weinig ervaring met gevlochten lijn lijkt mij niet zo`n goede combinatie. Zelf gebruik ik geen gevlochten lijn, omdat het voor mijn visserij niet nodig is.
Martin Kamp
Berichten: 84
Lid geworden op: 04-02-2005 12:48
Locatie: Overijssel

08-01-2007 22:56

Gevlochten lijn zie ik alleen meer voordeel als nadeel, mits je gewent ben om met gevlochten te vissen.

Voordeel op grote afstand, je heb direct contakt met de vis.
Als er veel waterplanten zijn heb je ook je voordeel.
Het kinkt niet als met boot of voerboot uitvaart.

Ik heb zelf wiplash 18/100 met schockline van nylon 35/100 de laatste 15 meter.
Jan Peter Teerling

08-01-2007 23:41

@Danny,
Zelf vis ik met 16/100 comoran zooom,ben er zeer tevreden mee.En kan ik je zeker aanraden mocht je met Dynema willen gaan vissen.
Wat andere mensen zeggen het leverd je alleen op langere afstanden een voordeel op,ben het dus absoluut niet mee eens.Vis regelmatig op een plas waar een leuk bestand aan dikke vissen op zit die alle klappen vd zweep zo langzamerhand wel kennen.Enige manier hoe ik mn vissen daar nog kan vangen is de lijnen uitvaren (Lang leve de voerboot,gewone boten zijn er verboden) naar overhangende takken(60/70m),en daar mn rig bijna onder droppen.Zit dan nog geen 1,5/2 meter voor het onderzee oerwoud van takken te vissen.Vis ik met nijlon op die stek,zitten ze al vast vd ik de eerste piepen vd Delkim heb gehad (En die staan op zeeer gevoelig alfgesteld) en scheuren de bekken uit als ze vast zitten met gewoon nylon,voordat ze uberhaupt het lood lossen.Vis ik daar in tegen met Dynema en zit ik stak achter mn hengels krijg 1 of 2 piepen pak ik direct de hengel en kan ik met beleid de vis direct kantelen en de vis veilig bij het obstakel weg krijgen.Heb daar dus in 3 jaar al geen vis verspeeld.Dynema heeft dus gewoon het voordeel door dat er geen rek in zit,je alle bewegingen die je aas maakt gelijk door krijgt,en je daar op kan aticiperen.Voor je Dynema aanschaft moet je bedenken of het kan bijdragen in jouw vorm van visserij.
Groeten,
Jan Peter
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

09-01-2007 07:56

Hallo allen

zelf vis ik ook altijd met gevlochten dit in combi met een voorslag.
Dit jaar ga ik het helemaal anders doen namelijk:

Eerst 150 meter gevlochten op de spoel dan 150 meter nylon op de spoel,
op deze manier is je gooiafstand altijd met nylon en op lange afstanden minder rek door het gevlochten,tevens heb je (zeg maar) een super voorslag met genoeg rek.
Op deze manier heb je dus the best of two worlds.Je kan natuurlijk de verhouding zelf kiezen 200 meter gevlochten en 100 meter nylon etc etc.

wellicht kunnen jullie hier wat mee

mvg

viktor