Winter & Wind


Plaats reactie
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

07-01-2007 13:34

Hallo,

wat denken jullie over windrichting in de koude maanden?
het gaat over een water van 2 tot 3 hectare waarde wind redelijke invloed heeft in de warmere maanden

denken jullie dat de vissen nu nog steeds mee zullen trekken met de wind of dat ze nu toch op bepaalde plaatsen langer blijven hangen in verband met beschutting
was benieuwd hoe jullie daar over denken

Met vriendelijk groeten Daan
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

07-01-2007 13:38

mijn ervaring van vorig jaar was, dat ik echt niks ving als ik op de kant ging vissen waar de wind op stond. Toen ik later me zaakje op een beschutte plek en nog een redelijke diepte neerlegte, was het na zon anderhalf uur al raak, maar dit is denk ik per water verschillend. Als bijv, de kant waar de wind op staat zon 3/4meter diep is zou het denk ik niet direct gevolg hebben. Alleen bij langer aanhoudende wind op de zelfde kant en geen aanbeten zou ik toch eens gaan zoeken naar een ander stekkie.
Gebruikersavatar
Tom Engel
Berichten: 403
Lid geworden op: 30-07-2005 11:08
Locatie: almere

07-01-2007 13:48

De wind speelt in de zomer een andere rol. Wind op een ondiepe kant levert meer zuurstof en de warme laag wordt vermengt met een koudere. In de winter werkt het volgens mij anders om. DE vissen verbruiken minder en zuurstof speelt een mindere rol. Ik zelf ga in de winter voor de luwte, dat is puur persoonlijk maar ik ben niet de enige!! E dit niet alleen op diep water!!

Succes
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

07-01-2007 14:00

hallo
luwte zat ik ook aan te denken er staan redelijk wat bomen en struiken langs de oevers dus luwte is er genoeg aan de kant waar de wind niet op blaast.

maar het volgende is me opgevallen aan het weer laatste 2 weken komt de wind vooral uit Z-W tot westen richting. en komende week blijft dat zo als het goed voorspelt is

dit betekend dat er ruim 2 weken de wind op 1 oever staat

de diepte is overal gelijk behalve op de windkant want daar is het 2 meter ipv 3-4 meter.

wat zullen jullie doen?

met vriendelijke groeten Daan
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

07-01-2007 14:04

kijk ik heb taalgebrek.. luwte.. was het woord waar ik na zocht.

ik zou als de wind op een kant staan eerst ff gaan observeren of je eventueel karper activiteit ziet, en anders gewoon met 1 hengel op de wind vissen en de andere op een beschutte plek ?

uitproberen !
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

07-01-2007 14:29

mijn ervaring is dat in de winter (koude periode)de vis juist eerder in de luwte te vinden is,bv een mooi kommetje op een plas,
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-01-2007 14:57

Als de temperatuur van de lucht warmer is dan die van het water, ben ik altijd geneigd om ook in de winter bij een stevige wind de wind van voren te nemen. Het zorgt in mijn ogen toch voor een lichte stijging van het water in zowieso die hoek. Gemeten scheelde het op een 25 hectare plas op 4m diep een graad, misschien anderhalf.

Gaat de wind meer richting het Oosten, wat schrale lucht en meer koude meebrengt, ben ik toch geneigd de luwte op te zoeken op deze plas, en dan met name de oostkanten van het water, met steilere taluuds dan gemiddeld tot een meter of 6 diep. Zeker als er een flets zonnetje bij komt kijken zit ik ook zelf behoorlijk goed dan.

Nu de winter nog niet echt van start is vang ik ze daar ook gewoon nog op 4 meter, op 8 meter, maakt niks uit. Ze springen zelfs nog flink in de de donkere ochtenduurtjes.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Plaats reactie