Onthaak mat


wat vinden jullie van een onthaakmat???

Peiling eindigde op 27-03-2007 15:19

een absolute pree!
143
79%
wel handig.
16
9%
moet je zelf weten,
8
4%
overbodig
13
7%
 
Totaal aantal stemmen: 180
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

23-01-2007 14:23

Laat ik de moraalridder eens uithangen. ;) :P :roll:

Mark Brouwer schreef:Gewoon de vis na het scheppen in het net op de onthaakmat leggen. Is de mat altijd nat, en voorkom je extra handelingen met tillen waarbij de kans zou kunnen bestaan dat de vis uit je handen rolt. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?


A. omdat de vis zich kan beschadigen aan de armen van het net.
B. omdat de vinnen van de vis tussen de mazen van het net kunnen beschadigen.
C. omdat de mat d.m.v. het net bij lange na niet nat genoeg is. Sterker nog de helft is vaak nog kurkdroog. Goed voor de vis als je de mat dichtklapt. :roll:
D. omdat je de mat ook nat kan krijgen zonder moeilijk te doen. Namelijk als de vis nog in het net ligt. Zelfs in je eentje kan een normaal functionerend mens met één hand een onthaakmat een half minuutje door het water halen.
E. omdat het makkelijker is om de mat dicht te klappen als de vis een beetje pissed off is.
F. omdat het met een net ertussen onmogelijk is om een vis in de mat terug naar het water te dragen.
G. omdat de haak na het onthaken nogal eens in een maas van het net blijft hangen.
roy goris

24-01-2007 08:50

ik vind ook dat een onthaakmat niet mag ontbreken in je karpervisserij.
en ja als het verplicht zou kunnen worden ja dan ben ik daar zeker een voorstander van, maar dan niet alleen voor een onthaaakmat, dan nog wel voor veel meer maar daar heb ik het hier niet over want hier gaat het over de onthaakmat.

groeten roy
Gebruikersavatar
Enkelaar richard
Berichten: 163
Lid geworden op: 21-08-2006 11:02
Locatie: Enschede
Contacteer:

24-01-2007 08:53

Vind dat het ook zeker verplicht moet worden. een vermelding op je visakte ofzo
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

24-01-2007 12:02

dat betekent dan wel iedereen met een molen onder zijn hengel verplicht een mat.
kees heeft gewoon gelijk, denk een beetje na als je je plannetje trekt.

koos.
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

24-01-2007 12:16

Pieter Stam schreef:Laat ik de moraalridder eens uithangen. ;) :P :roll:

Mark Brouwer schreef:Gewoon de vis na het scheppen in het net op de onthaakmat leggen. Is de mat altijd nat, en voorkom je extra handelingen met tillen waarbij de kans zou kunnen bestaan dat de vis uit je handen rolt. Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?




Zo moraalridder:

A. omdat de vis zich kan beschadigen aan de armen van het net.
Lijkt me erg onwaarschijnlijk met een net met 1.20m lange armen...
B. omdat de vinnen van de vis tussen de mazen van het net kunnen beschadigen.
Fijnmazig net beschadigd de vis het minst
C. omdat de mat d.m.v. het net bij lange na niet nat genoeg is. Sterker nog de helft is vaak nog kurkdroog. Goed voor de vis als je de mat dichtklapt. :roll:
Moet jij eens kijken hoe nat de mat is wanneer jij er je vis en schepnet op hebt liggen, in mijn ogen nat genoeg
D. omdat je de mat ook nat kan krijgen zonder moeilijk te doen. Namelijk als de vis nog in het net ligt. Zelfs in je eentje kan een normaal functionerend mens met één hand een onthaakmat een half minuutje door het water halen.
Moeilijk doen door het net er op te leggen? Gebruik jij 2 onthaakmatten, of leg je eerst je vis met net op de grond om hem daarna op de mat te tillen?
E. omdat het makkelijker is om de mat dicht te klappen als de vis een beetje pissed off is.
Hand op de ogen en ze zijn rustig...
F. omdat het met een net ertussen onmogelijk is om een vis in de mat terug naar het water te dragen.
Zet altijd de vis terug IN het net, zo voorkom ik dat ie eventueel uit de mat zou kunnen glijden
G. omdat de haak na het onthaken nogal eens in een maas van het net blijft hangen
Net is nog gaatjes vrij na 2 jaar gebruiken :wink:

Ieder zo zijn manieren en visserij he!

Vangze, Gr Mark 8) [/i]
"Dode brasem vangen, da's pas erg!"
Gebruikersavatar
Pieter Stam
Berichten: 431
Lid geworden op: 22-10-2003 02:00

24-01-2007 18:33

Haha mark... ik ben ook niet degene die er problemen van maakt hoor wees maar niet bang. Ik ben nog in de fase dat ik een karper(tje) ook gerust nog zonder gewetensbezwaren in het natte gras leg.

A. Risico minimaliseren. (Grassies......... :( :evil: )
B. Kleinmazig is idd beter maar kan nog steeds. Heb ik ook wel eens gehad. (Grassies......... :( :evil: )
C. In mijn ogen niet.
D. Ik leg mijn mat altijd vlak bij het water. Als de vis nog in het water in het net ligt pak ik met mn andere hand de mat haal die door het water.
E. Werkt maar matig. Gooi er liever een flap overheen als tie 'stuitert'. (Grassies......... :( :evil: )
F. Is wat voor te zeggen ;) Maar uit mijn mat met rits ontsnapt ie ook niet ;) Zelfs grassies niet.......... :cry: :evil:
G. Mijn net niet.... haha.... :evil: :D


Gr. Pieter
roy pluim
Berichten: 186
Lid geworden op: 19-11-2006 22:03
Locatie: zwolle
Contacteer:

24-01-2007 20:25

ook oppassen als de karper al in de mat ligt, en je tilt de mat op aan de hand vatten dat de vinnen van de karper goed liggen. 8) 8) 8) 8)
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

25-01-2007 06:29

En laten jullie de bijvangsten als brasem in het net liggen of gaat die ook op de mat?
christiaan de vries
Berichten: 40
Lid geworden op: 17-01-2007 18:49
Locatie: Elburg

25-01-2007 07:26

gaan op de mat.of onthaken in het water.die slijmbeesten
Gebruikersavatar
Johan Boersen
Berichten: 106
Lid geworden op: 28-01-2007 19:55
Locatie: ede

02-02-2007 21:59

onthaakmat verplichten denk

(wist niet dat dit een discus-onderwerp was dacht dat karpervisen en onthaakmat niet zonder elkaar gingen)

waarom zou je er geen gebruiken (nat)gras kan mischien ook wel maar een mat heeft aleen maar voordelen of weet iemand een nadeel van onthaakmatten??????
Ook bij penvissen gaat de mat netjes mee.
Voor snoekvissen geldt hetzelfde verhaal
.
respect voor de karpers en de vissers

een schone kant begint niet aan de overkant!!!
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

03-02-2007 13:37

Johan, al mijn vis, en dat maakt niet uit welke, blijft op het "dichte" deel van mijn natte net liggen. Daar gaat het haakje uit zijn bek, daarboven gaat hij op de kiek, en daar loop ik hem mee naar het water....indien nodig. En de laatste tijd weeg ik ook vis, als ik dat doe doe ik dat in hetzelfde net. Ik raak de vis alleen aan tijdens (eventuele) foto en eventueel met het terugzetten.

Voor mij (nog) geen mat en zeker geen bewaarzak. Ook aan dierendokter Tom praktijken doe ik niet mee.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

03-02-2007 13:40

(wist niet dat dit een discus-onderwerp was dacht dat karpervisen en onthaakmat niet zonder elkaar gingen)


Zeker wel. Wat niet zonder elkaar gaat is karpervissen en 'een haak in zijn/haar bek rammen en hem daarnaan uit het water sleuren' om hem daarna op een mat te leggen.

Snap je mijn punt?

Overigens weinig respons op de brasem/net vraag. Hoeft nu niet meer hoor, ik weet hoe de vlag er voor hangt.....

Overigens val ik in herhaling dus ik stop er hier weer ff mee. Er gaat zo een slotje op zie je. :wink:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

03-02-2007 13:47

Beter goed behandelen zonder mat dan slecht behandelen met mat :o

Weet het klinkt absurt maar een mat is geen garantie voor goede behandeling.
Ergens hier gelezen dat iemand geen respect heeft voor de karper als ie geen onthaakmat heeft, jonge jonge wat een bulshit.

Maar het beste is nog altijd een goede behandeling EN een goede onthaakmat.
Gebruikersavatar
richard van der vliet
Berichten: 748
Lid geworden op: 11-10-2002 02:00
Locatie: Delfzijl

03-02-2007 14:41

in bepaalde situaties vind ik een onthaakmat niet echt nodig, denk aan hoog gras etc.

maar toch vind ik dat je beter het zekere voor het onzekere kunt nemen en dus gewoon zo'n ding kopen, kost uiteindelijk geen fluit vergeleken bij een knap setje hengels of piepers en je vis blijft ook mooi schoon voor op de foto.
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

03-02-2007 16:41

nou hoog gras kan ook gevaarlijk zijn !!.
er kunnen takjes steentjes enz, liggen.
ik vind dat je gewoon in elke situatie een onthaakmat bij je moet hebben.

mvg yannick
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

03-02-2007 16:57

YANNICK deksuh schreef:nou hoog gras kan ook gevaarlijk zijn !!.
er kunnen takjes steentjes enz, liggen.
ik vind dat je gewoon in elke situatie een onthaakmat bij je moet hebben.

mvg yannick


I agree! :P

gr. Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me