Onthaak mat


wat vinden jullie van een onthaakmat???

Peiling eindigde op 27-03-2007 15:19

een absolute pree!
143
79%
wel handig.
16
9%
moet je zelf weten,
8
4%
overbodig
13
7%
 
Totaal aantal stemmen: 180
Gebruikersavatar
Jos Holla
Berichten: 585
Lid geworden op: 18-04-2004 23:51
Locatie: Almere
Contacteer:

07-01-2007 11:18

Nemen jullie ook een onthaakmat mee als je gaat snoeken?
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-01-2007 12:02

Ja
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

07-01-2007 13:13

Rob de Boer schreef:Onthaakmat topic nr 39765. :(


ja maardat was waarscheinlijk voor dat ik op dit forum kwam :wink:
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

07-01-2007 13:25

zou een aparte karpervis vergunning moeten komen :lol: onthaakmat + schepnet verplicht en bij controle niet aanwezig, vergunning kwijt tot dat je kunt aantonen dat je het zaakje voor elkaar hebt,

en deze vergunning is natuurlijk alleen voor inwoners van nederland, dus al die oostblokbewoners uitgesloten :D

helaas een droom denk ik :cry:
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

07-01-2007 13:26

ik zie het zo over onthaak matten.
als je op grind takken ect vist ja dan is het nodig want je kan de vis beschadigen.
maar het is niet altijd nodig vind ik want als je nou eens de vis rustig drilt dat hij egt moe is (ik zie heel veel dat dit niet meer gebeurt en dat het zo snel mogelijk op de onthaak mat moet.)
en dan vinden ze het gek dat die vis zo spartelt.
maar als je dus rustig drilt die vis egt moe maakt en je heb een stukje mooi gras achter je en je bent aan het penne dan maak ik me daar niet zo druk om.
als je met lood gaat vissen vind ik wel dat je em altijd mee moet hebben je heb al zoveel zooi mee waarom dan geen onthaak mat kan makkelijk dan.
:wink:
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 13:30

ik gebruik altijd een onthaakmat ook al is het gras nog zo hoog en nat. meestal als ik met me maat vis gebruiken we zijn onthaakmat en daarbovenop leggen we mijn onthaakmat. ik vind dat gewoon een onthaakmat verplicht moet worden. want ik zie vaak genoeg op me thuiswater dat de vissen slecht behandeld wordenn gewoon op stenen leggen enzo.
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

07-01-2007 13:31

ik heb speciaal voor die ene x dat ik een x pen in het jaar een ultimate onthaak mat.. niet met tempex maar meer zon dunnere, gewoon puur om de karper niet op de bodem te hoeven leggen, ongeacht of het nou gras of wat dan ook is. in het gras liggen ook wel takjes en andere harde dingentjes. en zon dunne.. die rol je zo op tot een rolletje van een diameter van 20/25cm. en weegt ook nog is niks, kost 15 euro.

vind ik het wel waard, om onze geliefde vriend de karper op te leggen en te beschermen :lol:
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 13:34

maar ook veel mensen gebruiken een onthaakmat verkeerd. sommige maken de mat geen eens nat als hij bijvoorbeeld in de zon ligt en die dingen zijn an echt heet. ik heb altijd een emertje met water naast me onthaakmat staan als we beet krijgen eerst de onthaakmat nat maken en dan pas de vis erop.
Jaime Bennett-Leaver
Berichten: 305
Lid geworden op: 06-09-2004 19:20
Locatie: Ede
Contacteer:

07-01-2007 13:38

tja onthaak mat is een trent geworden.
vroeger visten ze ook op karper toen die mat er nog niet eens was.
toen zagen de vissen er veel mooier uit dan op somige wateren nu :evil:
ik vind dat de onthaak mat niet behoefte 1 is.
ik vind dat je moet weten wat je doet ( je onderlijn ect) zodat je niet de vissen ziek maakt met je aas of bekken kapot maakt met je onderlijn.
als je weet wat je doet kan de schaden al veel minder worden.
en voor de snoek vissers in de winter HEBBEN JULLIE voor die beesten ook een onthaak mat mee??? ik denk dat dan heel veel zeggen nee die heb ik niet mee.
toch vind ik dat deze vis met zo behandelt moet worden als onze vriend de karper.
carpfishing is a why of life

behandel de karper goed of vis er niet op;)
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 13:41

dat is waar een onthaakmat is niet het enige om een karper goed te behandelen er zijn oook zat vissers die met een 3 ponds stok zitten te vissen op een cultuurwatertje zonder opstakels en dan ook nog als een gek staan te drillen. en bijvoorbeeld een niet veilig loodmontage gebruiken.
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

07-01-2007 13:50

Ik vind dat je het zelf moet weten of je een onthaakmat meeneemt.
Het verplicht gaan stellen vind ik een beetje onzin, zo kan je alles wel verplicht stellen :-?
Zelf neem ik als ik met vastlood ga vissen altijd mijn onthaakmat mee. Maar als ik ga pennen en veel moet lopen neem ik geen onthaakmat mee. ik check gewoon of er geen takjes liggen in het gras. Als de vis heel moe is onthaak ik hem in het water in mijn net.
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Fabian stukker
Berichten: 752
Lid geworden op: 14-08-2006 23:00
Locatie: Twente

07-01-2007 13:54

rick nu zeg je wat. Er zou eigenlijk op wateren een controle moeten komen op de manier van loodmontage, ik zelf gebruik de savity rig, met het rubbertje niet helemaal op de leadclip gedrukt en de leadclip ook nog gedeeltelijk afgeknipt. ik trof ongeveer vorig jaar september op een watertje hier in de buurt een 'karpervisser' aan die zat te vissen met tubelood, met zon keiharde plastige leader erdoor heen, en tot mijn schrik ook nog een hagel loodje zon 30cm verder op de lijn. De beste jongen had die middag een vis op de MIJN mat. die hij zelf niet had. Toen ik hem vroeg waar hij mee bezig was, zij hij doodleuk van, ja zelfhaak systeem, heb ik um altijd. Hij had alleen nog niet aan de gevolgen gedacht wat er zou gebeuren als hij lijnbreuk zou krijgen. Zou een vis rondzwemmen met 120gram lood. Heb die gast toen wel is ff heel duidelijk gemaakt wat de gevolgen wel niet waren. Hij vertrok echter bijna direct na de preek die ik hem gegeven had.

Het gebeurt op dat watertje wel meer en heb zelf een vis gevangen die 3 onderlijnen in zijn bek had. inclusief die van mij dan, maar dat soort dingen zijn toch schandalig ?
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 14:21

ja helemaal met jouw eens ken ook en water bij mij in de buurt zo'n 10 km verderop waar het heel erg is bijna elke vis heeft daar een kapotte bek en op dat water wordt ook veel door jeugd gevist die soms vist en er eigelijk niet veel van af weet. en er zwemt veel teveel karper. ik vind dat ook meer door fabrikanten er aan gedaan moet worden om zo veilig mogelijk te vissen. en bijvoorbeeld een soort gebruiksaanwezing op de verpakking zetten. net zo als je leadcore gebruikt of een voorslag dat iemand weet waneer hij het het beste kan gebruiken en op welke manier.
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

07-01-2007 14:31

Hallo,

het ligt niet aan de fabrikanten..
het ligt aan de opvoeding van de jeugd en de peppie en kokkie vissers!

Vroeger viste je eerst enkele jaren op witvis en evt met een spin hengeltje op baarsjes en later op snoeken. men had een hele goede basis voordat ze op grote vissen gingen vissen.

tegenwoordig zitten kinderen met 10 jaar al met een complete raketlancering arsenaal langs de waterkant zonder dat ze ooit een voorntje gevangen hebben. natuurlijk moet ik niet iedereen over 1 kam scheren maar grotendeels van de jeugd mist de basis.

tegenwoordig gaat het alleen maar om formaat. kinderen van 13 jaar die al verschillende 30ers hebben gevangen zijn geen uitzonderingen meer maar eerder regelmaat
kameraadjes van hun zien dat ook en kopen ook gelijk zo'n setje want het is wel heel cool om zo'n vis te vangen.

ik vind dat net zoals hier in duitsland dat mensen gewoon opgeleid moeten worden voordat ze een vergunning krijgen. nou is de duitse cursus ook niet echt super maar je zou een goede begin cursus kunnen opzetten die bv elke 5 jaar afgelegt moet worden.

maar dit zie ik helaas niet gebeuren in Nederland omdat de commercie te groot is. want veel mensen zullen afhaken omdat ze maar enkele keren per jaar vissen en daarom geen vergunning meer kopen en illigaal gaan vissen of helemaal niet meer vissen en zo komt er geen geld meer in het laadje van SN en de winkeliers.

Met vriendelijke groet Daan
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 14:34

ja maar er zijn zoveel van die mensen die zomaar een setje kopen bij de hengelsport zaak en het kost vaak heel weinig. en als ze dan een setje kopen met 3 lb stokken voor een cultuurwatertje is dat onzin. dus vind ik ook dat de winkeliers meer voorlichting dan moeten geven.
Daan van Velzen
Berichten: 71
Lid geworden op: 02-01-2007 18:22

07-01-2007 14:45

Hallo

winkeliers hebben niet echt de tijd om alles uit te leggen hoe ze het moeten gebruiken. ze zullen wel de basisdingen uit leggen maar ze hebben niet de tijd om alles haarfijn uit te kunnen leggen.

ik ben met je eens dat ze inderdaad de setjes wat beter in elkaar kunnen zetten. lichtere hengels en ipv 3 hengels 2 hengels + een goed schepnet en onthaakmat.

maar ook met 2lbs hengels kun jij een bek kapot trekken.. en mijn kennis over peppie en kokkie vissers is dat ze even hard zullen trekken aan de vis

nou lost een cursus misschien ook niet alles op maar ze hebben in ieder geval een theoretische basis waar een controleur hun op kunnen aanspreken als ze het toch fout doen..

zelfde met rijbewijs. tijdens je therie leer je dat je niet harder mag dan 120 op de autobaan, word je aangehouden en je zegt dat je dat niet wist zal de agent zeggen dat je dat hebt geleerd tijdens je rijbewijs cursus. dus kunnen er geen misverstanden over ontstaan. zo is het ook met vissen. leg ze uit wat wel en niet mag en hoe ze moeten vissen dan heb je betere standpunten voor de controleurs en word het misschien iets beter langs de waterkant.

met vriendelijke groeten Daan
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 14:49

ja maar zoals een onthaakmat moet gewoon verplicht gesteld worden vind ik. lost al veel problemen op n een goed groot genoeg schepnet. en een winkelier kan beter die goedkope stokken van 3 lb uit de schappen halen want mensen die echt met zulke zware stokken willen vissen op bijvoorbeeld grote franse meren kopen ze tog wel van shimano ofso. en een speciale karperviscursus lijkt me ook een goed idee voorkomt in iedergeval veel beschadigingen.
Gebruikersavatar
maurits alberda
Berichten: 679
Lid geworden op: 19-08-2004 10:48
Locatie: Trakker Trident As

07-01-2007 16:07

leuke gedachtes hoor om het voor de karper beter te maken, maar die dingen die jullie zeggen zullen waarschijnlijk toch nooit gebeuren zoals die cursus en een onthaakmat verplicht stellen.
Een mens met lange armen heeft veel bereik in het leven..
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

07-01-2007 16:18

Thomas de nieuwe schreef:
Rob de Boer schreef:Onthaakmat topic nr 39765. :(


ja maardat was waarscheinlijk voor dat ik op dit forum kwam :wink:


En hoeveel bezoekers zullen er hier "geen" onthaakmat hebben?
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

07-01-2007 18:26

Ben er altijd mee opgroeid dieren behandel je met respecht!!

Dus gebruik ik altijd een onthaakmat liefst een grote dike

Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

07-01-2007 19:53

heb altijd een matje bij me
maar als ik soms een slijmerige grassie heb dan wil ik die nog wel eens op het NATTE GRAS leggen en anders toch ook gewoon op de mat
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Gebruikersavatar
patrick brouwer
Berichten: 300
Lid geworden op: 02-01-2007 15:10
Locatie: trakker dinges nog wat ofzo

07-01-2007 19:55

ONTHAAKMAT.. helemaal geen discussie of poll over houden gewoon verplichten.... En met penvissen kun je heus wel een mat meenemen, ik gebruik altijd met pennen een klein oprolbaar matje beter als NIETS en ik heb er totaal geen hinder van om hem mee te zeulen. En dan een cursus, ik kan nog wel een hele goeie bedenken HOE GEBRUIK JE EEN ONTHAAKMAT de meeste mensen hier op het board weten dat wel maar beginnende karpervissers dan, vis nat houden, mat nat maken, letten op de possitie van de vinnen, enzovoort. Dat vind ik wel een cursus waard. mvg Patrick
Gebruikersavatar
Bram Wijnhoven
Berichten: 228
Lid geworden op: 09-07-2005 21:10
Locatie: tussen voor en achtertuin
Contacteer:

07-01-2007 19:58

inderdaad goed nat maken de mat (ik heb altijd een klein emmertje bij me) anders heefd de mat weining nut. En ook de vinnen zijn erg belangrijk .
je kan iemand anders bewonderen om zijn presaties, maar onderschat jezelf toch ook niet!
_________________________________
pb, 41pond schub schoon aan de haak!
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

07-01-2007 21:05

helmaal bij warm weer me broertje kwam een keer kijken toen het ongeveer 25 graden was mat was opgedroogd en me broertje ging erop zitten en hij wist niet hoe snel hij er af moest komen zo heet dus moet je weten hoe een karper zich voelt als hij op zo'n mat terecht komt.
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

07-01-2007 21:08

Ruben Niphuis schreef:Ben er altijd mee opgroeid dieren behandel je met respecht!!

Dus gebruik ik altijd een onthaakmat liefst een grote dike

Ruben Niphuis


Trek ze dan ook niet met een haak in hun smoel op het droge!