zijn karpers nomaden


wiebrand dragt

27-11-2006 14:58

lees veel in andere forum's de discussie hier over wat denken jullie [/img][/url]
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-11-2006 15:37

Nee,

Bij karpers zijn er 2 soorten trekgedrag terug te vinden.

1) Het trekken naar en van paai gebieden.

2) Het trekken langs aas routes of veilige routes.

Hier uit trek ik mijn conclusie dat ze niet zwervend leven maar vaste routes hebben of dat ze vaste routes aanleren.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-11-2006 17:36

Maar zn route kan op de groote rivieren wel 60 a 70 km zijn,dus zijn ze in mijn ogen nomaden,op afgesloten plassen is het na mijn idee anders,maar dan nog heb je kleine plassen waar de karper overal komt en groote plassen waar de karper wat standvastiger is.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

27-11-2006 18:22

sluit mij gedeeltelijk aan bij bas,om zijn eerder genoemde redenen,maar ben van mening dat op open water,bv rivieren of kanaalen(zonder sluisen)hier de vis zich wel nomadisch kan gedragen.voorbeeld was van de spiegel karper project,een vis was uitgezet op open water,en binnen korte tijd terug was gevangen op meer dan 60km afstand van de uitzet plaats,dit is een enkel voorbeeld,maar ben ervan overtuigd dat het veel vaker voorkomt.het is dus afhankelijk van het soort water. :lol:
aldejekes loat goan!
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

27-11-2006 18:25

karpers zijn geen computers..
de een trekt van hot naar her de ander blijft hangen..
de een vang je makkelijk de ander moeilijk
de een sleep je binnen de ander vecht iedere keer voor zijn leven
ik denk niet dat je alle vis over een kam kan scheren.. dit verschilt per vis/water

mvg Ian
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-11-2006 19:03

Ian Deeben schreef:karpers zijn geen computers..
de een trekt van hot naar her de ander blijft hangen..
de een vang je makkelijk de ander moeilijk
de een sleep je binnen de ander vecht iedere keer voor zijn leven
ik denk niet dat je alle vis over een kam kan scheren.. dit verschilt per vis/water

mvg Ian


Ian je hebt helemaal gelijk.

Maar ik denk dat we heel wat leuke informatie in deze discussie naar voren kunnen krijgen.

Daarom hoop ik dat jouw post niet de doodbloeder van de discussie wordt.

Ik ben het wel met je eens dat geen enkele vis het zelfde is en zeker niet wanneer er op groter water wordt gekeken.

Toch vertonen vissen kudde gedrag.

Daarbij is het ook niet ondenkbaar dat veel vissen zich soortgelijk gedragen.

Het zelfde azen, de zelfde routes.

Denk hierbij ook in groepen. Ik daar geen ervaring mee, maar het zou best kunnen dat groep A linksom gaat en groep B rechtsom.

Ik ben benieuwd wat jou mening hierover is.
Gebruikersavatar
Jean-Pierre Ketelslegers
Berichten: 318
Lid geworden op: 24-12-2002 01:00
Locatie: Diepenbeek (B)
Contacteer:

27-11-2006 19:32

Karpers gedragen zich soms vreemd :
Volgende anecdote :
Is vis op een plas van zowat 100 hectare. De ene periode van het jaar is een bepaalde stek zeer productief en vang je verscheidene vissen verscheidene keren. plots valt de activiteit weg. Geen stootje meer. Als ik dan verkas naar een stek die wel een kilometer verder ligt herhaalt zich het hele verhaal en vang je daar weer de vissen die je al eerder op de vorige stek ving. Van trekgedrag gesproken.

Ook bevis ik regelmatig kanalen. Daar heb ik al vissen gevangen die achteraf door andere vissers wel 20 km verder werden gevangen. Van tekgedrag gesproken.
Pluk de dag
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

27-11-2006 19:40

Je kan het idd absoluut niet over één kam scheren, maar zeker uit terugvangsten van projectspiegels blijken zeker interressante dingen.
Ik denk dat we wel kunnen zeggen dat het grootste deel redelijk vaste patronen volgt. Een flink deel van die spiegeltjes blijft in de buurt van het uitzetpunt of concentreerd zich op een bepaald deel van het water. Er zijn er echter ook die verschillende sluizen door gaan en een heel eind weg trekken.
Op afgesloten wateren zijn er ook vissen die tot op het bot voorspelbaar zijn. Er zijn er ook die deels voorspelbaar zijn en die totaal onvoorspelbaar zijn. Van een groot deel van de vissen weten we dat niet omdat ze simpelweg te weinig opvallen. Herken een doorsnee torpedoschub van een pond of 20 maar eens op een wat groter water :roll:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
wiebrand dragt

27-11-2006 20:35

zijn karpers nomaden

Dit is een vraag die blijkbaar vele van ons bezig houdt als ik de reaktie’s op de forums zie. Maar laten we eerst eens kijken naar de definitie van nomade. Wat volgens mij erg dicht in de buurt komt is {levenslang op reis}dit is wat de nomaden volkeren doen op reis van water naar water of voedsel.

Betrekken wij dit op de karper dan kan ik haast niet anders zeggen dat een karper een nomade is. Om dit te begrijpen moeten we eerst duidelijk stellen dat een karper een dier is dus niet denkt, maar over instinct beschikt. En dit houdt in dat de karper overlevings maatregelen treft die onbewust worden ingegeven aan de hand van eerdere ervaringen. Het is een automatisme die bij de karper het doen en laten bepaald.

De twee belangerijkste driften bij de karper en elk ander dier zullen dan ook zijn; eten en voortplanten. We zullen hier eens wat dieper op ingaan hopende dat ik niet te wetenschappelijk overkom en het duidelijk blijft.

Paai gedrag

Als de temperatuur van het water naar de 18 graden toeloopt zullen de vissen zich op maken om richting de paai stekken te gaan. Meestal zijn dit meerdere plekken en deze kunnen ook nog wisselen. Deze trek begint meestal in eind april als het water nog niet eens de 18 graden heeft bereikt. De drang blijkt dan al zo hoog. De paai vindt meestal plaats in juni of juli dit als het weer geen spelbreker is. Meestal arriveren de mannetjes het eerst op de paai plekken gevolgd door later de vrouwtjes, die hangen rond in groepen rond de paai plekken vol met hom en kuit. Als het water de temperatuur heeft bereikt van 18 graden vindt de paai plaats en na twee dagen vertrekken de vrouwtjes weer en de mannetjes blijven vaak nog hangen. Krijgt men plots een periode met koud weer slaat de karper massaal aan het vreten om de benodigde energie weer op te doen. In deze tijd worden vaak vele vissen gevangen en zal de paai later plaatsvinden aangezien ze vanaf april trekken richting de paai plek (deze kan vele kilometers verder op liggen, denk daarbij aan kanalen enz.). De vis is in de eerst periode van het jaar zeer mobiel en trekkende.

De zomer periode

Het aanbod van natuurlijk voedsel is dan hoog zo wel op een meer als op rivieren en kanalen. De vis weet deze feiloos te vinden door zijn instinct waar vorige jaar goed vertoeven was zal hij zeker terugkeren. Mag dit een mosselbank, wierbedden of een constante voerplek zijn, wat naar mij idee ook verklaard waarom dezelfde vissen steeds weer op die plekken worden gevangen. Waarom zou hij moeilijk doen als er ergens een gedekte tafel staat zeker op die zwaar beviste wateren o.a. betaalt water frankrijk waar mensen in de rij staan voor een stek.
Hier zal constant voer liggen en aangezien het karperbestaand hoog op dit water is zullen ze moeten eten. En zullen ze worden gevangen!
Op die wateren waar weinig wordt gevist zal de karper trekken van plek naar plek en daar blijven hangen waar voor hem genoeg voedsel ligt, meestal zijn dit onze (hot Spots) die plekken waar wij naar zoeken, bruggen , viaducten, in en uitlaten, zandbanken, enz enz.
Ik denk dat het wel verschild tussen een meer of kanaal, de kanaal vis zal zich meer verplaatsen en kan op een dag gemakkelijk grote afstanden afleggen. Er zijn gevallen bekend van een dagelijkse trek van tientallen kilometers. Vergeet daarbij niet dat de karper een rivier vis is en dus gewend is aan het afleggen van grote afstanden.
Een vis op een meer zal ook trekken van zijn holding area’s waar je ze overdag vaak aan de oppervlakte ziet naar de plekken waar ze azen dus daar waar hun natuurlijke voedsel zit. Per seizoen zullen andere aas soorten interessant worden voor de karper in het voorjaar zijn er zebra mosselen en de kuit van andere vissen later in het jaar tubifex bloedworm enz.
De vis weet uit zijn instinct waar deze voedsel voorraden zich ophouden en wanneer de tid er goed voor is.De uitzoekende karpervissers weten dit ook en zullen daar gaan zitten en de kans is groot dat ze vangen en deze plek onthouden om het er volgend jaar weer te proberen en met een reële kans dat ze weer een aantal van dezelfde vissen vangen, noem het instinct van de visser.

De winter periode

Als de temperatuur van het water weer omlaag gaat zal de vis meer gaan eten althans zo lijkt het. In de zomer zal hij meer eten omdat er veel meer voedsel is vanaf september wordt dit snel minder. Maar de vis moet zijn gewicht wel op peil houden voor de aanmaak van hom en kuit en om te overwinteren. Het gevolg hiervan is dat de vis weer op trek gaat naar zijn winterstek waar hij weet daar is voedsel te vinden. In deze periode is hij makkelijker aan te zetten tot het eten van ons aas omdat hij geen keus meer kan maken of minder keus.
Een winterstek moet een plek zijn waar nog voedsel te vinden is en waar de temperatuur van het water niet veel schommelt ook weinig stroming zal de voorkeur genieten.
Dat de karper altijd de diepste plekken opzoekt is onzin, omdat in de winter op jachthavens waar het niet al te diep is vaak karper wordt waargenomen en de diepste plek de vaargeul niet ver weg is. In meren en plassen hebben overhangende takken en bomen de voorkeur mits deze in de buurt van eten zijn.
Ook zal de karper nog wel wat trekken om aan zijn eten te komen maar veel zal dit niet zijn.
Aan het eind van de winter zal alles opnieuw beginnen in maart en april zal de vis weer wat verder trekken naar zijn zoektocht naar voedsel.

Mijn conclusie

Let wel op de mijne de karper is een nomade in de zin van het woord. Hij trekt op zoek naar voedsel en paai plekken. Nee het is niet vreemd dat dezelfde vissen meerdere keren op de zelfde plek worden gevangen, want meestal is dit ook nog eens in dezelfde periode van het jaar . De vis zijn instinct heeft hem weer teruggebracht naar een voor hem bekende plek met welke reden dan ook. De karpervisser weet met welke reden hij daar zit, want vorige jaar ving hij daar goed. Denken we allemaal niet zo ‘’vorige jaar in mei vingen we ze daar’’en daar gaan we weer op naar die plek. En aangezien wij nogal geheimzinnig doen over onze plekken en niet vertellen wanneer waar en hoe blijft het idee daar dat sommige mensen wel heel goed vangen waar ze ook zitten. Maar deze mannen hebben er een instinct voor ontwikkeld en denken na.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

27-11-2006 20:49

Nou mijn vizie op dit onderwerp

Of een vis een vast patroon heeft licht vooral aan het type water en het formaat van de vis.. Een karper is een oportunist dus hij of zij zal altijd doen wat haar het beste uitkomt.


In de eerste jaren van de vis zal het in de meeste gevallen voordeeligger zijn voor de vis om samen te scholen met zijn soortgenoten (broertjes en zusjes) dit geld vooral op groot water met voldoende voedsel en grotere predatoren
Maar als de groei eenmaal begint en de predatoren geen gevaar meer vormen dan zal het voor de vis in veel gevallen beter zijn om in zijn eentje verder te gaan omdat er binnen de school een tekort aan voedsel zal ontstaan. Een school vis kan binnen enkele minuten een voedselbron kaalplukken en aangezien een karper altijd honger heeft omdat ze geen maag hebben is het beter voor de vis om zoon voedselbron voor hem aleen te hebben..
Echter als er voldoende voedsel is en een lage bezetting op het water zan is er geen noodzaak om "solo"te gaan.. er is voedsel zat.. en als het water eenmaal 16graden word dan hoeven ze ook niet bang te zijn voor het nageslacht.. (Incest als je het mij vraagt maar probeer dat maar eens uit te leggen aan een karper)
(Zie het artiekel ledernacht in de karperblues van aleijn danau)

Of de karper een nomade is.. Als het ff kan niet.. Als een vis voldoende voedsel heeft waarom zou hij dan energie verspillen aan het rondtrekken..
Maar als een karper een aantal plaatsen weet waar altijd voedsel in overvloed is en deze plaatsen zijn de moeite om langs te gaan dan zal hij deze kans zeker niet laten liggen..
Maar dit alles heeft natuurlijk ook te maken met de voedselbehoefte van een vis een 100% wildbroed (ja ik weet dat ze niet bestaan) heeft maar een fraktie van de hoeveelheid voedsel nodig van bijvoorbeeld een projektspiegel (gek he dat je ze niet veel vangt :wink: )
hetzelfde geld voor vrouwlijke en mannelijke exemplaren
en inderdaad ik ben wel van mening dat karper masaal naar bepaalde plaatsen trekt als het eenmaal paaitijd is..
Ik ken een kanaal van meer als 20km lang waar het rond de paai sterft van de vis en de maanden erna ook nog je ziet scholen van tientallen vissen voorbij komen maar als het begint af te koelen is een groot deel van de vissen daar ook weer verdwenen.. (ja ze zijn echt weg er is helder water en je kan de scholen volgen totdat ze de overstap maken naar een ander water)

Je ziet dat ik hierboven de hengeldruk nieteens heb megenomen als er binnen een school ineens veel vissen op de kant komen dat zal er binnen de groep stress ontstaan en zal de kans dat ze verder trekken ook groter worden omdat eten ineens een stuk minder aangenaam word als je steeds aan de kant getrokken word..

Evert Aalten heeft hier ook ooit een stuk over geschreven maar ik weet zo 123 niet meer waar dat was..

er staat een hoop "geMaar" in mijn verhaaltje maja.. zoals ik al eerder zij.. een karper is geen computer

aanvullingen/commentaar zijn zeer welkom

mvg Ian

ps: sorry voor mijn spelfouten ik ben gewoon ram dislekties..
wiebrand dragt

27-11-2006 21:09

klink aannemelijk
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-11-2006 21:09

Kijk eens aan. Eerlijk is eerlijk, maar dit begint een leuke discussie te worden.

Ik kan me vinden in beide verhalen van jullie heren.

Alleen het woord “nomade” vind ik heel erg breed

Want was is nu een nomade?

Is dat een vis die van de Maas naar het Ijselmeer zwemt?

Of is dat een vis die jaarlijks naar de paaigebieden trekt?

Nomade betekend letterlijk een zwervende leiden leven (zie vandale).

Leeft een vis zwervend?
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

27-11-2006 21:16

ik heb niet het idee dat er iemand de ander aan het tegenspreken is..

en of een vis zwervend leeft.. het zijn geen mensen of computers...
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-11-2006 21:21

Ian Deeben schreef:en of een vis zwervend leeft.. het zijn geen mensen of computers...


Deze link snap ik niet helemaal?

Zigeuners leven zwervend (althans vroeger dan!).

Computers staan voor zover ze niet gestolen zijn ook altijd op dezelfde plaats.
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

27-11-2006 21:25

ze doen waar ze op dat moment zin in hebben.. of wat ze moetten doen om te overleven/groeien..
hoe je het woord "nomade" ook interpeteerd, er bestaat geen stelregel of vissen nou nomade zijn of niet.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-11-2006 21:27

Ian Deeben schreef:ze doen waar ze op dat moment zin in hebben.. of wat ze moetten doen om te overleven/groeien..
hoe je het woord "nomade" ook interpeteerd, er bestaat geen stelregel of vissen nou nomade zijn of niet.


Ok ik snap hem.

En we kunnen inderdaad niet zeggen of een vis nu een nomade is of niet!
wiebrand dragt

27-11-2006 23:02

geef ik in mijn uitleg een antwoord op wat een nomade is
wiebrand dragt

27-11-2006 23:04

zal ik het anders stellen blijven grote vissen altijd op de zelfde plek,aangezien vaak de zelfde vissen terug worden gevangen op de zelfde plek
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

27-11-2006 23:25

wiebrand dragt schreef:zal ik het anders stellen blijven grote vissen altijd op de zelfde plek,aangezien vaak de zelfde vissen terug worden gevangen op de zelfde plek


Er wordt beweerd dat die vissen honkvast zijn? Maar is dat echt zo?

Oudere vissen zijn vaak alleen, of in hele kleine scholen.

Het zou kunnen dat het kudde gedrag leid tot trekken van de karper. Wanneer er dus geen kudde is wordt er ook weinig getrokken.

Er wordt dus gebouwd op bestaande / natuurlijke voedselbronnen of voerplekken waar altijd voer aanwezig is. Een brok zekerheid voor de "oude" vis.

Dit is dan wel even een wilde gok, maar misschien worden er zo wat meer mensen wakker geschud!

In jou stuk stond inderdaad een stuk over nomade. Maar ik kan me voorstellen dat andere mensen hier anders over denken. Daarom probeerde ik door middel van een open vraag wat andere meningen te verzamelen.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

27-11-2006 23:26

Ik ben van mening van niet.

Het natuurlijke leefgebied van de karper is beperkt tot de benedenlopen van rivieren. (Nederland o.a.) Ze weten zich aardig goed te redden in afgesloten wateren en de soort verspreid zich over alle in verbinding staande wateren. De individuele vissen vertonen toch niet een dusdanig trekgedrag dat ik karper nomadisch zou willen noemen. Wat is 60 km nou? 60000 staartslagen. Dat doet een vis in een paar dagen. en toch blijven de meeste binnen dat bereik.

trekgedrag op een put van 100 ha? laat me niet lachen, in een half uurtje zit een vis aan de overkant hoor! is dat nomadisch?

Jeroen
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-11-2006 00:26

Op dit board wordt telkens het wiel weer opnieuw uitgevonden :lol:
Dr. Erwin de Winter (heel in 't kort na een 2 jarige bestudering d.m.v. ingeplante chips waardoor de verplaatsing te volgen was) op een open watersysteem:
Uitgaande van het paaigebied hebben ca. 30% van de karpers hun leefgebied binnen 0 en 10 km van dat paaigebied. Weer 30% tussen de 10 en 35 km en de overige vissen (dus 40%) op meer dan 35 km tot afstanden die niet te meten waren in het onderzoek.
Niets nieuws onder de zon...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

28-11-2006 00:35

Nog een korte aanvulling: de terugvangst van een projectspiegeltje op 70 km vanaf de uitzetplaats is de verste afstand die wij tot nu toe (bewezen) hebben kunnen vaststellen. Aangezien er maar een fractie van het aantal uitgezette visjes worden teruggevangen (of misschien beter gezegd worden teruggemeld) zal deze 70 km in werkelijkheid vast niet de langste afgelegde afstand zijn, maar dat is tot nu toe nog niet te bewijzen d.m.v. een vangstmelding.
De gemiddelde snelheid (cruisesnelheid) van een karper is trouwens ca. 3 km per uur. In theorie kan een karper dus 72 km per dag (24 uur) afleggen, maar dat doet hij of zij vast niet omdat ze ook nog willen of moeten vreten etc.
peter andrae

28-11-2006 05:17

Ian dat verhaal van Evert ging over Naefje een vis van over de 40 pond die heel lang hier op een bepaald water zwom en die plotsklaps ergen bij utrecht werd gevangen.

Naefje had teveel red bull gedronken denk ik :wink: .



mvg peter.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

28-11-2006 10:30

Aart Lokhorst schreef:Op dit board wordt telkens het wiel weer opnieuw uitgevonden :lol:
Dr. Erwin de Winter (heel in 't kort na een 2 jarige bestudering d.m.v. ingeplante chips waardoor de verplaatsing te volgen was) op een open watersysteem:
Uitgaande van het paaigebied hebben ca. 30% van de karpers hun leefgebied binnen 0 en 10 km van dat paaigebied. Weer 30% tussen de 10 en 35 km en de overige vissen (dus 40%) op meer dan 35 km tot afstanden die niet te meten waren in het onderzoek.
Niets nieuws onder de zon...


Gelukkig zijn we niet allemaal zo slim als jou ;)!

Heeft Dr. Erwin de Winter ook een onderzoek gedaan naar aas / trek routes of alleen naar het trekken van en naar paaigebieden?
wiebrand dragt

01-12-2006 13:32

maakt wat los z'n vraag