Ik heb een vraag ik wil op de hollandse ijssel gaan vissen vlak bij nieuwekerk. Het is daar een heel groot verschil tussen eb en vloed en dus wil ik de waterstanden per tijd bij houden. Nu heb ik op teletekst pagina 720 op nederland 1,2 of 3 gekeken maar kan er echt geen wijs uit worden wie kan mij het uitlegge hoe het werkt.
Alvast bedankt,
Marco
uitleg hoe waterstanden te lezen op teletekst??????
- Jeroen Hof op't
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
http://www.getij.nl/index.cfm?page=geti ... fPlane=MSL
Marco ben na mijn PB nog even gaan spitten, via deze getijden tabel kun je wanneer je de locatie krimpen a/d ijssel opgeeft precies zien op welke dag/tijd het hoog en laag is. Deze tijden zijn heel nauwkeurig, dat weet ik omdat ik 's winters voor het zeevissen hiervan gebruik maak.
Marco ben na mijn PB nog even gaan spitten, via deze getijden tabel kun je wanneer je de locatie krimpen a/d ijssel opgeeft precies zien op welke dag/tijd het hoog en laag is. Deze tijden zijn heel nauwkeurig, dat weet ik omdat ik 's winters voor het zeevissen hiervan gebruik maak.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK
- pascal kik
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
- Locatie: beijerland
Zie ook http://www.actuelewaterdata.nl voor áctuelewaterstanden.
Even surfen naar > waterstanden> midden west nederland> krimpen a/d ijssel.
mvg,
Pascal
Even surfen naar > waterstanden> midden west nederland> krimpen a/d ijssel.
mvg,
Pascal
-
- Berichten: 69
- Lid geworden op: 07-12-2005 16:52
Bedankt. Hier is het duidelijk na te kijken. Maar als er bijvoorbeeld 114 cm NAP staat wat wordt daar dan mee bedoeld ik bedoel waar is dat dan gemeten langs de kant of ergens anders???
Bedankt,
Marco
Bedankt,
Marco
- Jeroen Hof op't
- Berichten: 1346
- Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK
- pascal kik
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
- Locatie: beijerland
Anders even bij jou in de buurt kijken bij bruggen/sluizen/gemalen/havens. Is vaak een NAP maatstaaf te vinden.
Pascal
Pascal
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: 22-10-2006 11:55
- Locatie: dordrecht
N.A.P nieuw amsterdams peil
als er + 1.20 cm vermeld staat wordt er bedoelt nap hoogte +1.20
Bij normalen waterstanden zou het rond nap moeten hangen
en je heb ook nog te maken met maan standen springtij enz
als er + 1.20 cm vermeld staat wordt er bedoelt nap hoogte +1.20
Bij normalen waterstanden zou het rond nap moeten hangen
en je heb ook nog te maken met maan standen springtij enz
- Douwe Bijlsma
- Berichten: 8217
- Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
- Locatie: Leeuwarden
Marco NAP is een nulstand, de echte waterstand wordt gegeven in plus ANP en min ANP.
ANP is geen normale waterstand het is een rekenstand.
Het zou zo slordig staan als je met een 9 meter hoge mast bij het passeren van een brug de mast moet vernieuwen omdat je niet uit kunt rekenen of je er wel onder door kunt.
ANP is geen normale waterstand het is een rekenstand.
Het zou zo slordig staan als je met een 9 meter hoge mast bij het passeren van een brug de mast moet vernieuwen omdat je niet uit kunt rekenen of je er wel onder door kunt.
Vissen is een hobby, geen religie!
- Albert van Benthem
- Berichten: 319
- Lid geworden op: 07-07-2006 14:38
- Locatie: Oosterwolde (Fr)
Wees gerust:
Als je met een boot onder een brug door gaat, staat er van te voren wel wat de maximale hoogte is (en diepgang). Dat scheelt weer rekenwerk..
Trouwens Douwe, als je met een 9 meter hoge mast onder een brug door gaat, en je moet ineens een nieuwe hebben...? Dan zat de brugwachter niet op te letten.. !
Gr. Albert
Als je met een boot onder een brug door gaat, staat er van te voren wel wat de maximale hoogte is (en diepgang). Dat scheelt weer rekenwerk..
Trouwens Douwe, als je met een 9 meter hoge mast onder een brug door gaat, en je moet ineens een nieuwe hebben...? Dan zat de brugwachter niet op te letten.. !
Gr. Albert
- Douwe Bijlsma
- Berichten: 8217
- Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
- Locatie: Leeuwarden
Albert op de kaart of brug staat H 30 = 30 dm boven KP = is Kanaalpeil.
KP is volgens de kaart 10 + NAP. je kunt dus met een maximale hoogte van 3 meter onder die brug door.
Hoogtes en diepten worden namelijk tov het KP aangegeven, niet op NAP.
Stel je hebt 1 dm over omdat je 2.90 mtr hoog steekt.
Perfect; je kunt zonder verder te kijken doorvaren volgens jou.
Nu is het echte KP met 2 dm gestegen nu kom je 1 dm te kort, BOEM!!
Zonde is dat hoor, je kunt beter van te voren kijken wat het werkelijke peil is dat wil namelijk nog wel eens afwijken van een kaart of bord op een brug oid, die geen rekening houdt met afwijkende omstandigheden.
Zo ook met aangegeven dieptes op een kaart zolang je genoeg ruimte hebt maakt het niet uit, is het al krap is het lezen van een peilschaal aan het water toch erg handig dan kun je berekenen hoe de situatie werkelijk is.
Wat de brugwachter betreft die is er niet altijd, hij weet niet hoe hoog je werkelijk steekt, en het is de verantwoording van de schipper of hij onder een gesloten brug doorvaart of wacht om door te varen.
Zo ook met die 9 meter mast, je gaat uit van een doorvaart zonder openen van de brug kan dat niet moet je al wachten. of indien mogelijk de mast strijken.
KP is volgens de kaart 10 + NAP. je kunt dus met een maximale hoogte van 3 meter onder die brug door.
Hoogtes en diepten worden namelijk tov het KP aangegeven, niet op NAP.
Stel je hebt 1 dm over omdat je 2.90 mtr hoog steekt.
Perfect; je kunt zonder verder te kijken doorvaren volgens jou.
Nu is het echte KP met 2 dm gestegen nu kom je 1 dm te kort, BOEM!!
Zonde is dat hoor, je kunt beter van te voren kijken wat het werkelijke peil is dat wil namelijk nog wel eens afwijken van een kaart of bord op een brug oid, die geen rekening houdt met afwijkende omstandigheden.
Zo ook met aangegeven dieptes op een kaart zolang je genoeg ruimte hebt maakt het niet uit, is het al krap is het lezen van een peilschaal aan het water toch erg handig dan kun je berekenen hoe de situatie werkelijk is.
Wat de brugwachter betreft die is er niet altijd, hij weet niet hoe hoog je werkelijk steekt, en het is de verantwoording van de schipper of hij onder een gesloten brug doorvaart of wacht om door te varen.
Zo ook met die 9 meter mast, je gaat uit van een doorvaart zonder openen van de brug kan dat niet moet je al wachten. of indien mogelijk de mast strijken.
Vissen is een hobby, geen religie!