graag jullie reactie op betaalwater!!!!!


Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

20-11-2002 20:18

overdag mag je vissen waar je wilt, niet aan je stek gebonden.
alleen voor het donker is moet je op je eigen stek terug zijn.
alleen daar mag je nachtvissen
met luisterend oor
marcel v eck
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

20-11-2002 20:44

Kijk Marcel,
daar wringt hem bij mij nou net de schoen, op b.v orient heb je meerdere nachtviszones en kun je zelf bepalen op welke zone je gaat zitten.

Ook kun je dus in de loop van je sessie zelf bepalen om te verkassen naar de andere zone.

als ik jou goed begrijp ben ik dus de hele week genoodzaakt op dezelfde stek te vissen ook al zouden b.v de omstandigheden aanwijzen dat het op een andere locatie beter zou lukken.

met vriendelijke groet,
Peter
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

20-11-2002 21:38

s'nachts wel ja, overdag mag je gaan en staan waar je wilt.
meer info ?
mail gerust mvg marcel
Gebruikersavatar
Edwin van Eck
Berichten: 18
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: waar niet

21-11-2002 02:15

Op 2002-11-20 19:33, schreef peter postema:

Hallo Peter,

Ik zie het niet zo zonnig als marcel.
Hierbij mijn ervaring/ visie bekeken over het afgelopen jaar en waarom ik er niet snel meer naar deze binnenzee zal gaan.(He, Marcel als erop de stek geen stronken staan en jij betaald maak ik natuurlijk een uitzondering)

Zoals ik al aangaf, op sommige plekken staan gewoonweg te veel stronken om een vis zonder problemen te kunnen drillen. De stekken rondom Cornee liggen bezaait met stronken. Dit geeft al aan dat de beheerde het geld belangrijker vind dan het welzijn van de vissen. (Heren, hierbij een oproep als U het beste met de vissen voor heeft boek dan geen stek rondom Cornee)

(Kun je indien er niets bezet is ook verkassen van plaats of ben je stekgebonden)

Er mag niet van plek gewisseld worden. En dat is een groot nadeel van dit water.( kan het niet zo: 25 van de 30 stekken verhuren en dan kan er in overleg verkast worden naar een ander stek)

(Voor zover mij kennis hierover rijkt is het ook mogelijk om bij de plaatselijke aampa een nachtvisvergunning te halen i.p.v via fishermans hollidays maar correct me if i`m wrong,)

Bij Het kantoor van de beheerder (Patrick ) kan een dagvergunning gehaald worden. Hier kunnen ook de stekken per week geboekt worden. Kosten = dag/boot/vergunning+stek
(de dag/boot/vergunning hoeft alleen de eerste kéér aangeschaft te worden. geldig van 1 april tot eind september, aankomend jaar is een uitzondering hierop.

(Neem als voorbeeld orient, het staat je vrij om buiten deze zones te vissen alleen zul je dan in de nachtelijke uren het vissen moeten staken.)

Je mag alleen op de stekken overnachten en dus niet daarbuiten. Zoals blijkt geld dat niet voor kampvuur bouwende stellen en snoekbaarsvissers die gewoon de nacht in een tent doorbrengen boven op je stek. En dan de volgende dag gewoon hun afval in de struiken gooien.( wat maakt het uit de karpervissers krijgen toch wel de schuld)
Bij de opmerking van Marcel moet nog wel gezegd worden dat het dag/nachtvissen niet toegestaan is in de beschermde gebieden.

Ondanks alle nadelen kun je na mijns inziens dit water niet verglijken met andere betaalwaters.
Op het grote Der moet je goed je best doen regelmatig een vis te vangen, en het is dan mooi meegenomen dat het dan vaak ook mooie/grote vissen betreft. (er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen)


Groet Edwin.
HansPeter van Ee

21-11-2002 08:57

Heren

We discussiërren binnen deze topic veel over het water du Der.
Eigenlijk vreemd want de discussie is: hoe men hier tegen betaalwater aankijkt en gaarne daar dan een reactie op te geven.
Maar als ik het nu goed begrijp is du Der helemaal geen betaalwater.

Dat er onlangs een Engelse karpervisser op heterdaad is betrapt bij het stelen van karper is dat nu de verdienste van de betaalde controleurs of van CAMOU??

met vragende groet

HPE
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

21-11-2002 11:32

Hallo medekarpervissers,

Ik zal zoals dit topic ook aangeeft verder gaan met betaalwateren. Ik zal hier kort weergeven hoe mijn mening daarover is en tevens een aantal feiten tentoonspreiden.

Ikzelf praat over feiten aangezien ik dit jaar op een betaalwater heb gevist en het aan den levende lijve heb ondervonden. Dus ik heb het niet over geruchten die ik heb gehoord van die.

Op het water waar ik ben geweest ben ik zeker niet over te spreken. Ik heb daar in een week tijd samen met mijn vismaat 25 beschadigde karpers gevangen. Elke karper maar dan ook elke karper die wij vongen was beschadigd. Er was zelfs een vis die 3 borstvinnen had 1 klein stompje en 2 grote waarschijnlijk bij slechte behandeling een vin verloren. Tevens zat het meer waar wij zaten werkelijk bomvol met karper, ik weet niet hoe het heden ten dage ervoor staat dus daar kan ik niet over oordelen want de vissen die er zaten zijn inmiddels afgevist en hebben nu een gelukkig leven niet op een betaalwater.
Maar dit water maakte zich in mijn ogen schuldig aan een wanbeleid op het gebied van visstandbeheer het is gewoon dierenmishandeling. Dit soort mensen maken zich niet druk om het welzijn van de karper nee zij moeten geld verdienen.

Tevens wil ik ook graag een ander voorbeeld aanhalen. Ikzelf werk als helpdeskmedewerker, ik kan hierdoor de hele dag surfen op internet. Tijdens dit surfen ben ik op een site gestuit waar werkelijk mijn ogen van openvielen, mijn broek van afzakte en mijn hart verscheurde dat dit zomaar mogelijk was kon ik niet begrijpen en begrijp ik nog steeds niet. Dat er nog vissen aan de uitbater van dit betaalwater worden geleverd is niet te geloven en tevens zal dit niet door kwekers gebeuren maar waarschijnlijk door gejatte vis.

Het landgoed dat de uitbater bezit bestaat uit 4 meren.
1 Meer van 6,4 Ha, 1 meer van 7,2 Ha, 1 meer van 3,2 Ha en 1 meer van 1,6. Het komt erop neer dat op deze meren allemaal minimaal 1000kg vis (karper en meerval) per Ha. zit, erg genoeg zitten er ook karpers op die gewoon met deze maten niet op zo'n vijver thuis horen. Er zitten vissen op van 62 Lb 8oz dit is gelijk aan 28,2 kg. Zo'n vissen behoren in hun natuurlijk thuis water te zwemmen. In mijn ogen maakt de uitbater van dit water zich schuldig aan dierenmishandeling. Zoveel kg vis op zo'n kleine opp. vlakte water vindt ik gewoon weg zielig voor die beesten. Daarom weiger ik om naar een betaalwater te gaan want dan moedig ik dit soort wanpraktijken aan en een ieder die naar een betaalwater gaat moedigt dit aan. En indien de mensen blijven gaan zal dit soort dierenmishandeling blijven bestaan.

Bron: http://www.dreamlakes.com

Hopende hiermee goed geschetst te hebben waarop ik mijn negatieve kijk jegens betaalwateren baseer. Wens ik eenieder een goede vangst.

Met vriendelijke groet,
Josse de Bruin.

Ps. voor de mensen die ernaar vroegen, indien op du der er nog stekken vrij zijn mag er verkast worden, maar wel alleen naar de aangewezen stekken en dit moet in overleg met Patrick gebeuren.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Josse de Bruin op 2002-11-21 15:59 ]</font>
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

21-11-2002 12:18

Ik heb even op die "droomsite" gekeken & las:
Over 200 carp introduced to DreamLake 1, over 220 (including 2 fifties) to DreamLake 2, 120 (to 531/2lb) added to DreamLake 3 and 40 thirties and forties joined those in DreamLake 4.

Zullen wel vissen van een drooglegging van een stuwmeer zijn mogen we hopen...maar voor hetzelfde komen ze van openbare wateren.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-11-2002 14:16

Josse,

De door jou genoemde wateren zijn zeker schrijnende gevallen. Je zegt echter je alleen op door jou geconstateerde feiten te baseren. Toch kom je met de volgende opmerking:

"Maar dit water maakte zich in mijn ogen schuldig aan een wanbeleid op het gebied van visstandbeheer. En dat is iets waar elk betaalwater zich schuldig aan maakt het is gewoon dierenmishandeling. Dit soort mensen maken zich niet druk om het welzijn van de karper nee zij moeten geld verdienen."

Wanneer houden we nou eens op met alles over één kam te scheren?

Groeten,

Mark
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

21-11-2002 16:01

Mark je hebt helemaal gelijk en dat was niet mijn bedoeling om ze allemaal over een kam te scheren daar kan ik pas over oordelen als ik er ben geweest. Ik heb het gerectificeerd.

Met vriendelijke groet,

Josse de Bruin
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

22-11-2002 07:19

Hoi Edwin,

Kijk ik snap het allemaal wel, alleen hou er niet van om aan banden te worden gelegd.
Op andere wateren kan ik nog van nachtviszone switchen en op zoek gaan naar de vis.

1 week op een stek zitten terwijl de vis er op dat moment niet zit en ik niet de kans heb om ze op te zoeken zou voor mij frusterend werken.

met struinende groet,
Peter
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

22-11-2002 19:28

Hi Peter,
er zijn ook betaalwateren waar je wel van stek mag switchen, omdat je er niet op steknummer boekt.
m.v.g.,
Remco
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

22-11-2002 23:23

Beste Remko,
Ik ben hiervan op de hoogte, ben alleen geen voorstander van een betaalwater mits deze een ecologisch verantwoord beheer heeft.

Daar er helaas te veel uitwassen zijn waar dit helaas niet gebeurt en er in mijn opinie onverantwoord wordt omgesprongen met het ecologisch evenwicht zul je me daar dus niet aantreffen.

Nog niet te beginnen over gestolen vissen etc. etc. veel wil ik hier niet over zeggen daar we anders weer een discussie creeren die al overal te vinden is op dit board

Wel zo als ik al aangaf is de KSN bezig om dit verder uit te zoeken, en ik ben ook zeer benieuwd naar de presentatie van deze gegevens.

met vissende groet,
Peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter postema op 2002-11-22 23:38 ]</font>
HansPeter van Ee

23-11-2002 12:20

Heren

Maar is het niet zo dat een betaalwater de karpers commercieël worden uitgebuit ?
Veel gevangen worden is nooit goed voor geen enkele karper, op termijn zal zelfs de sterkste karper sterven door de stress.

Zijn er trouwens ook mensen op dit board aanwezig die wel eens een week lang hebben zitten blanken op een betaalwater als la Horre ?

met afvragende groet

HPE
Remko Grit
Berichten: 62
Lid geworden op: 16-07-2002 02:00
Locatie: Apeldoorn

23-11-2002 12:37

Beste HPE,
neem nu bijvoorbeeld du der daar wordt sinds het een betaalwater is geworden minder gevist dat voorheen, dus het is volgens mij niet zo dat een betaalwater per definitie meer stress opleverd voor een karper. Op andere b-wateren waar een niet zo groot (en natuurlijk!) bestand zwemt nemen de vangsten vanzelf toch af door (stek)dressuur. Zolang het water dan groot genoeg is en voldoende natuurlijk voedsel bevat dan zullen de vissen niet genoodzaakt zijn om steeds weer het vissersaas te nemen. Vervolgens is dan natuurlijk maar te hopen dat de beheerders er niet meteen weer een lading karpers in pleuren om de vangsten weer op te krikken. Als je het vanuit hun oogpunt bekijkt dan is het ook nooit goed, want als er teveel vis opzit dan klaagt iedereen over de vele (kleine!) vangsten en zullen de grote vissen wel weer gejat zijn, als er een klein en natuurlijk bestand opzit dan vind men het ook maar niks omdat ze na een verloop van tijd niks meer vangen, want de gedachte bij dit soort vissers is klaarblijkelijk dat je in Frankrijk (veel) vis moet vangen en het liefst nog een paar grote daarbij!
m.v.g.,
Remco
HansPeter van Ee

23-11-2002 13:33

Remko

Zie jezelf eens als uitbater van zo'n water.
Als jouw klanten niets vangen dan komen ze niet meer terug.
Jij zal er dus voor moeten zorgen dat jouw klanten tevreden huiswaarts keren.
Hoe doe jij dat ?

En ik geloof dat er hier een aantal mensen rondhangen die beweren dat du Der geen betaalwater is.
Wantoestanden schijnen daar helemaal niet voor te komen vraag maar eens aan Maddocks.

Mij kunnen ze nog meer vertellen maar het gaat op dit soort wateren puur om het vangen van karper, in welke omstandigheden dat gebeurd is niet belangrijk.
De uitbater wil geld zien en de visser wil pronken met zijn vangsten.

Vraag mij af als dit soort vissers op een water zouden moeten vissen van 100 ha en waar
slechts 15 vissen zwemmen.
Ik vermoed dat ze ras een andere hobby zoeken, betaalwater vissen ofzo...

met nog-steeds-niet-begrijpende groet

HPE
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

25-11-2002 21:45

beste HPE,

ik zou zeggen:
ooh kom er eens kijken...
haha
mvg marcel
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

25-11-2002 23:27

Ik snap niet dat er karpervissers zijn die zich schamen als ze van een karpertrip uit Frankrijk komen & moeten vertellen dat ze niks of 1 karpertje hebben gevangen op b.v. een mooi Franse rivier. Dat is vissen toch? De ene keer vang je goed; de andere keer niks & weer een andere kan het er mee door.

Wat ik wil zeggen dat ik het onbekende element van vangen of niet ook zeer belangerijk vindt. De kick om na een paar mislukte sessie's toch op de vis te zitten...iets opbouwen.

Op gesloten wateren volgestouwd met karper is dit niet van toepassing & de spanning is eraf, want het moet wel erg slecht gaan wil je er niet eentje vangen...de enigste verrassing is nog de grote van de vissen.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
HansPeter van Ee

26-11-2002 09:37

Marcel e.a.

Een ieder mag weten waar hij vist.
Frankrijk is voor mij geen optie.
In Nederland is nog zoveel te beleven.
Frankrijk vissen moet men doen als men koste wat het kost een dikke vis wil vangen, vooral als dat in Nederland niet lukt.
Wel vind ik het triest dat er vissers zijn die niet de ervaring hebben hoe ze grote vissen behoren te behandelen toch naar Frankrijk gaan.
Voor hun is een karper geen levend wezen maar slechts een gewicht.
En dan is een betaalwater geen slechte keus.

met knollen-vangende groet

HPE
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

26-11-2002 10:16

"Frankrijk vissen moet men doen als men koste wat het kost een dikke vis wil vangen"

Flauwekul, lang niet iedereen redeneert zo. Ik ga er zelf naartoe omdat de wateren er zo anders zijn dan in Nederland en de natuur een stukje ruiger. Ook is het weer er lekkerder en is het gewoon heerlijk om een weekje ver van huis met een paar goede vismaten aan het water te bivakkeren. Mocht ik ooit een grote vis vangen in Frankrijk dan is dat een mooie bonus, geen doel.

Groeten,

Mark
HansPeter van Ee

27-11-2002 08:53

Mark

Zie jezelf als een uitzondering op de regel, verklaar anders eens waarom betaalwateren renderen ?

met vriendelijke groet

HPE
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

27-11-2002 16:18

Simpel,

Omdat je daar gegarandeerd vis in de buurt hebt (niet persé groot), gegarandeerd een stek hebt vanwege de reservering, omdat je kunt schijten, douchen en weet ik veel wat nog meer en vaak een maaltijdservice hebt. Kortom COMFORT wat je aan de openbare wateren, mits je niet op een camping staat, moet ontberen.

Groeten,

Mark
Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

27-11-2002 16:46

lekker hoor,
smorgens vers stokbrood, sappie erbij,
effe douchen en weer aan de gang!
voor die ene week per jaar.....
even genieten, rust, geen miljoenen mensen die vragen komen stellen....
gewoon vissen...
en ja , ook ik heb een week geblankt op du der... so what?
knaken weg, geen vis, regen, en nog nooit zo gelachen!!!

hoihoihoi volgend jaar ga ik weer

met een camembert groet, marcel
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

27-11-2002 16:49

Nou Mark,

voor mij is comfort wat jij moet ontberen!!!
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

28-11-2002 08:23

Hans,

Snap ik even niet. Is ook niet mijn visserij maar ik probeer aan te geven dat er nog meer beweegredenen zijn dan alleen maar grote vis.

Groeten,

Mark
HansPeter van Ee

28-11-2002 08:55

Heren

Tegnwoordig is het één al comfort.
Goede tenten, goede stretchers en goede slaapzakken.
Zelhakende systemen en electronische beetverklikkers.
Wat wil men nog meer ?

Toiletten en Douches aan de waterkant.
Een maaltijdservice met sappie bij de tent.
Dat is voor mij echt geen karpervissen, want dat is hier duidelijk een bijzaak.

Jongens passen jullie wel op voor de modder.

met hoofdschuddende groet

HPE