graag jullie reactie op betaalwater!!!!!


Marcel van Eck
Berichten: 59
Lid geworden op: 15-11-2002 01:00
Locatie: zeist

16-11-2002 19:54

wat is er mis met een water als Du Der???
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-11-2002 15:36

Euh...de absurd hoge prijs als je er ook wilt nachtvissen.

ChrisN
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

17-11-2002 15:45

de zinloze regels, zoals:

max 100 m uit de kant! :sad: :sad: :sad:
je aas 1 m uitelkaar! :sad: :sad: :sad:
geen fishfinder en hengel tegelijk in boot!

waar slaat dat nou op???? :sad: :sad: :sad:

zoals heel veel franse regels, oa op cassien/ etc.! :sad: :sad: :sad:

verder weet ik het niet echt, maar dat merk ik in maart, april en juni wel! :smile: :smile: :smile:

er zijn volgens mij meer voordelen als nadelen op du der!

prijs valt wel mee, dit betaal je overal...... en als je leuk vangt is dit het echt wel waard! als je 3 keer per jaar gaat, heb je je geld er zo uit! :smile: :smile: :smile:

tot ziens op Du Der!

by the way, Edwin van Eck wil je mij svp even mailen? c.kroesen@zonnet.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Kroesen op 2002-11-17 15:46 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Chris Kroesen op 2002-11-17 15:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

17-11-2002 16:16

Hallo Chris

Du der:

Per visser 100 EURO per week, en dan moet je ook nog een carte de peche aanschaffen.
Bovendien komt er op de der nog een nachtvis en boot-vergunning bij...

Dat komt op ongeveer 225 EURO per week.
Als je nog een keer gaat dat jaar, dan betaal je nog steeds 100 EURO per week.

Als ik een jaar wil vissen in meerdere openbare wateren in Frankrijk binnen 1 departement, dan betaal ik op zijn duurst 80 EURO. Inclusief carte de peche(!), en nachtvissen op wateren waar dat is toegestaan.

Hoe kom je erbij "prijs valt wel mee" ?

Groeten ChrisN
mark hofman.

17-11-2002 19:08

persoonlijk vind ik dat er niets mis is met du der. er zwemt gewoon een natuurlijk bestand geen gejatte vis.

du der wordt eind dit jaar leeggepomt.....

mark
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-11-2002 19:23

mark:

hoe vaak zijn die karpers daar gemiddeld al gevangen? ookal is het een natuurlijk bestand? wel eens over hengeldruk nagedacht? wanneer er bijvoorbeeld simpelweg TEVEEL op een water gevist wordt?

ander vraagje: wat is er eigenlijk goed aan Du Der?

Overigs zonder ironie gevraagd...
ed

ps: zie ook postings:
vissen in belgie: de gavers
vissen in frankrijk: du der

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: edwin siol op 2002-11-17 19:24 ]</font>
HansPeter van Ee

17-11-2002 19:25

Edwin

Stel dat jij een lokale franse visser bent en ze maken van jouw thuiswater een betaalwater, ben jij daar dan blij mee??

met vriendelijke groet

HPE
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-11-2002 19:37

HansPeter

logischer lijkt mij dat de fransman dat buitelands geklooi buiten de deur houdt, hoewel ze in eerste instantie er blij mee waren. en logisch.

of de fransman boos moet zijn op de buitenlandse visser, of de commerciele franse viswinkels, bladen etc die die buitenlandse karperaars hard nodig hadden om hun eigen karpervisserij op poten te zetten, en daarmee een leeg land vol te zetten met hun eigen karperscene, dat laat ik in het midden ;o)

ik dacht overigs al dat ik in mijn schrijven over dat stukkie van Lac des Vieilles forges al wel antwoord gaf op je vraag, al nam ik niet eens een visser als klager als voorbeeld, maar een gewone locale niet vissende fransman, waarvoor minstens nog meer respect getoond dient te worden, dan voor collega-vissers...

ed
HansPeter van Ee

17-11-2002 19:45

Edwin Siol

Nu las ik ergens dat de voornaam van Van Eck ook Edwin is.
Eigenlijk was de posting voor hem bedoeld want hij ziet weinig nadelen in betaalwateren.
Als karpervisser lijkt het mij heel verstandig om te leren het eigen belang op de laatste plaats te zetten.
De betaalwater-visser kijkt vaak eerst naar zich zelf maar vergeet daarbij dat anderen ooit in vrijheid op zo'n water konden vissen.
Voor de franse karpervissers is er al een hoop verneukt door hun collega's uit de rest van Europa.
Niet iets waar wij nu zo trots op moeten zijn...

met vriendelijke groet

HPE
mark hofman.

17-11-2002 21:07

beste edwin,

ik denk dat de karpers daar echt niet veel worden gevangen. ik zie of hoor nooit wat over karpers met uitgescheurde bekken of wat dan ook. in nederland is dat een stuk erger. en de hengeldruk is juist een stuk omlaag om dat er maar een aantal mensen tegelijk kan vissen. in nederland is dat ook erger je zit vaak met ze tienen om een putje van 5 hectare en dan vis je ook nog eens op een vis met de naam de plek of papegaaitje.

beter nadenken edwin!

mark
Gebruikersavatar
Arend Bleijerveen
Berichten: 98
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Blokker
Contacteer:

17-11-2002 21:13

[quote]
Op 2002-11-17 19:23, schreef edwin siol:
mark:

hoe vaak zijn die karpers daar gemiddeld al gevangen? ookal is het een natuurlijk bestand? wel eens over hengeldruk nagedacht? wanneer er bijvoorbeeld simpelweg TEVEEL op een water gevist wordt?

Hallo Edwin,

Hengeldruk op du Der?
Het water is ongeveer 4800 ha waarop max. 60 personen mogen nachtvissen dus van hengeldruk is geen sprake.
Wel heb je er last van stekdressuur omdat er geen vrije stekkeuze is, maar ja dat is één van de nadelen van een betaalwater.
Of de vissen vaak gevangen worden is mij onbekend.

Cheers Arend.
mark hofman.

17-11-2002 21:17

je kan wel gewoon een stek zelf kiezen maar dan kan je niet nachtvissen.

betaalwater vind ik niet echt bij du der passen.

ik heb een hekel aan betaalwaters maar niet aan du der

mark
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

17-11-2002 21:40

beste mark

je wat verwijtende 'beter nadenken' op het einde zal ik je verder vergeven in al je jeugdig enthousiasme. du der werd al bevist door behoorlijk geroutineerde karpervissers, toen jij nog aan je moekes borst lag te sabbellen als ik me niet geheel vergis ;o)

voorts is er sinds het uitkomen van maddocks videoband, wanneer precies weet ik niet meer, ergens begin 90 (?) continue door een enorme meute op karper gejaagd. Dat grotendeels de meute blankt, zegt niets over het feit dat er niet teveel aan hengeldruk heerst... Je kon toen niet in een nederlandse hengelsportzaak komen, of een aantal local karperaars kwamen met verhalen over Du Der aan. Wat ze vingen enzo. in den beginne kon je zo een Du Der slachten met een paar man, nu niet meer? hoe zou dat komen?

arend: mijn vraagstelling over hengeldruk etc waren meer bedoeld als open vragen. ze waren bedoeld als vraag: zo van denk je daar wel over na? nog een open vraag: kun je stekdressuur creeeren zonder hengeldruk? ;o)

ed
HansPeter van Ee

17-11-2002 22:25

Marc

Ik betwijfel of er op du Der geen papegaaien-bekken rondzwemmen.
De oorzaak daarvan kent echter een andere achtergrond.
Om één en ander iets duidelijker te maken plaats ik hieronder een gedeelte uit een oude posting van mij over du Der.

Laatst sprak ik mijn 'ouwe' maatje Mark , was net terug van du Der.
Eer ik de kans kreeg te informeren of hij genoten had, stak hij al van wal.
Hans zei hij tegen me jij moet eens wat schrijven over de stekken zeven, acht, negen, tien en elf op Cornée.

Volgens Mark liggen deze stekken vol met obstakels in de vorm van boomstronken.
Door deze stronken loopt een wirwar van schuurbestendige voorslagen.
Aangezien men tegenwoordig met goed werkende zelfhaak-systemen vist, is het niet ondenkbaar dat er hier de vissen een langzame en wrede dood zijn gestorven.

Mark heeft de visgids Patrick Monin er op aangesproken, haalde slechts zijn schouders op en glimlachte met Euro-tekens in zijn ogen.

Du Der is volgens ingewijden een betrouwbaar betaalwater en de prijs valt mee, 200 Euro van zaterdag tot zaterdag.
Wel zult u een Carte du Peche (nachtvis- en bootvergunning) moeten kopen die 125 Euro kost.

Als ik dit soort feiten allemaal zo overdenk dan zakt mij de visbroek af (inclusief neopreen-onderbroek).

Weet men eigenlijk wel wat men daar aan het doen is, en waar men naar zoekt??
Een paar veertigers?? Is dat zo belangrijk??
Is men dan een betere visser??
Nee, men is een Blind, denkt niet meer in het juiste Perspectief en ziet door de boomstronken het bos niet meer.
Ze moesten jullie fotoboekje's verbranden er kleeft Bloed aan...

met vis-vriendelijke groet

HPE
Raymond van Keerberghen
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

17-11-2002 22:27

Beste Edwin en anderen,

Inderdaad, het karpers vangen op Du der werd in de beginjaren als vanzelfsprekend gezien. 'Slachten' was meer regelmaat dan uitzondering. Even los van het feit dat Du Der op dat moment relatief maagdelijk was, zat er destijds natuurlijk wel veel meer vis op dan nu... Na de 'vidange' in de beginjaren negentig zijn namelijk heel veel karpers afgevoerd. Het gevolg is helder: een kleinere populatie met een hoger gemmideld gewicht.

Dat iedereen vroeger nog vrij was om overal te vissen is ook niet helemaal waar natuurlijk. Ook in de beginjaren was nachtvissen namelijk al verboden en waren er ook al stukken waar je je echt niet hoefde te vertonen (de reservaten bijvoorbeeld). Dat er niet op gecontroleerd werd (net als vroeger in NL) is natuurlijk weer wat anders... Handhaving volgt immers pas wanneer er behoefte aan ontstaat.

Ik ga grotendeels mee met de stelling dat er niet echt sprake kan zijn van hengeldruk op een groot water als Du Der. Ik wil vervolgens wel opmerken dat er wel degelijk sprake is van stekdressuur (veroorzaakt door plaatselijk hengeldruk). Dit blijkt ook uit de praktijk. Maar goed, ook daar moet iedereen tegenwoordig mee om kunnen gaan natuurlijk... En als ze simpelweg niet in de sector zitten, tsja, dan heb je een probleem op een gereserveerde stek. Dan wordt het dus zoeken of blanken. Je zal verbaasd staan hoeveel resultaat je met een paar honder meter verder naar links of rechts gaan vissen kunt behalen... Ik heb het dan uiteraard over dagvissen buiten de nachtstek ( en wel lopen of varen naar de alternatieve stek uiteraard, niet uitvaren die lijnen) Dat is een tip voor degenen die bereid zijn een stapje meer te doen...

Hoewel de vissen m.i. niet dikwijls worden gevangen in een jaar (hoeveel worden er overigens verspeeld in het 'onderwaterbos?'), blijkt uit onze vangsten of die van vrienden of bekenden, wel dat er met regelmaat vissen gedubbeld worden. Overigens geldt dit voor alle drie de Der's, zowel op dagstekken als op nachtstekken. Ook heb ik vissen gevangen waar duidelijk te zien was dat ze vast hebben gezeten (uitgescheurd).

Als laatste nog even een opmerking over de Franse visser die al die buitenlanders hun water zien vernielen. Natuurlijk zit hier een kern van waarheid in, maar er zijn uiteraard ook positieve punten. Denk dan inderdaad aan inkomsten,maar ook aan informatie. Op basis van mijn Franse ervaring kan ik zeggen dat zeker vroeger de Fransen allerminst weidelijk te werk gingen (denk bijvoorbeeld maar eens aan die foto in een karpermagazine op Foret waar tientallen vissen dagenlang in een zak hebben gezeten voor de groepsfoto). Ook heb ik met verbazing naar verschillende Franse 'montages' gekeken. Met name naar de haakvarianten. Tegenwoordig bloeit ook de Franse karperscene en dat heeft m.i. ook positieve gevolgen.

Tot zover...

Groeten Raymond
Raymond van Keerberghen
Berichten: 33
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Dordrecht

17-11-2002 22:43

HPE,

Las nog even je posting. Om even op dat bedrag terug te komen. Zo vreselijk duur is het niet hoor. Ooit een weekje gecampeerd op een Franse camping? Je moet maar eens optellen hoeveel dat kost. Zoals je wellicht niet weet mag je ook niet zomaar wild kamperen in Frankrijk. Zeker niet waar er campings in de buurt zijn. Een stek boeken op dit geprivatiseerde meer, betekent dus automatisch zeven nachten overnachten. Zit dus eveneens deels verwerkt in de prijs.

Verder worden uiteraard ook wat mensen (het secretariaat en/of de handhaving bijvoorbeeld, die werken ook echt niet voor niets hoor) betaald uit de pot en tsja, karpervissers zijn nu eenmaal ook een bron van inkomsten voor de lokale voorzieningen. Wil jij en ook diverse anderen het er niet aan uitgeven, het is jullie goed recht... Maar m.i. valt het allemaal best mee.

Groet Raymond
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

17-11-2002 23:28

Leuke Topic,
Ik kan me prima vinden in je kritiek HPE, ik sluit me hierbij aan.
Dat dit een stap was die gezet zou worden was ook niet meer als normaal daar er tegenwoordig steeds meer "zogenaamde" karpervissers zijn die het voor de rest verstieren.

Nog 1 opmerking aan Chris Noorlander: je €80 klopt niet helemaal chris, neem als voorbeeld orient, indien je daar wilt vissen in het voorjaar dien je een jaarvergunnig + karperzegel en bootzegel aan te schaffen omdat de carte vacances nog niet leverbaar is, tel je dit bij elkaar op dan zit je op het bedrag van €108

met opmerkende groet,
Peter
HansPeter van Ee

18-11-2002 00:01

Raymond

Nu begrijp ik dat jij sinds een paar jaar gegrepen bent door de omgeving van du Der en haar inwoners.
Zo hoort het ook en in jouw seizoensupdate komt dat ook naar voren.
Eén ding wordt door veel mensen vergeten als zij over jouw vangsten lezen, jij hebt de ervaring, kennis en kunde om achter dit formaat vissen aan te gaan.
Dat jij daar bereid bent voor te betalen is jouw goed recht, maar mij is de mening toegedaan dat de betaalwateren in de toekomst meer kapot gaan maken dan wij ooit zouden willen.

Kijk maar eens bij de topic: du Der, onder de map: Vissen in Frankrijk, degene die hier informatie vraagt over du Der is zestien jaar oud.
Nu vraag ik mij af of zo iemand nu juist niet duidelijk maakt dat het met het karpervissen duidelijk de verkeerde kant op gaat.

met vissende groet

HPE
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-11-2002 01:14

Mannen, wellicht goed even wat echte feiten op een rijtje te zetten:
- Voor Du Der moet de laatste 2 jaren meer betaald worden als daarvoor, echter de jaarvergunning en nachtvis/bootvergunning zijn wel voor een jaar geldig. Als je een tweede keer in hetzelfde jaar gaat betaal je dus alleen nog extra voor een nachtvisstek.
- Overdag mag je er gewoon vissen (met jaarvergunning en indien gewenst bootvergunning).
- Slechts 60 nachtvissers toegestaan op 4800 ha.
- Het bovenstaande komt op geen enkel betaalwater voor.
- Du Der kun je dan ook niet, op grond van het bovenstaande, over één kam scheren met betaalwateren.
- Belangrijk is ook dat alles wat nu op Du Der aan de orde is, is besloten door de AAPPMA (HSV dus!!!), na raadpleging van haar leden!!!
- Het is dus geen particuliere eigenaar/uitbater/verhuurder die het enkel en alleen maar om commerciëel gewin gaat.
- Dat zij Fisherman Holidays tevens hebben ingeschakeld bij de verhuur van de nachtvisstekken is ook een besluit van diezelfde AAPPMA en voortgekomen uit het feit dat zij wel o.a. de jaarlijkse (hoge) pacht moet kunnen blijven opbrengen en daarvoor de inkomsten van de nachtvisstekken nodig heeft.
- Schuld aan het feit dat dit is, zoals het nu is, ligt enkel en alleen maar bij de talloze (en erg veel buitenlandse) karpervissers, waarvan een behoorlijk deel zich op geen enkele wijze aan de daarvoor geldende regels hield. Voorbeelden hiervan zijn o.a.:
* Zonder vergunning vissen.
* In zones die verboden waren voor het nachtvissen toch 's nachts te gaan vissen.
* Het voor en na de toegestane tijden toch 's nachts te vissen.
* Het soms vele honderden meters uitvaren van lijnen, waardoor de Franse snoek- en snoekbaarsvissers niet meer op een normale manier konden vissen.
* Het achterlaten van soms enorm veel afval.

Moet ik nog verder gaan?

Naar mijn mening moeten dergelijke discussies alleen maart op basis van feiten plaatsvinden en niet van horen zeggen c.q. persoonlijke veronderstellingen.
HansPeter van Ee

18-11-2002 09:21

Aart

Jij sluit af met deze zin:'Naar mijn mening moeten dergelijke discussies alleen maar op basis van feiten plaatsvinden en niet van horen zeggen c.q. persoonlijke veronderstellingen.

Ik vraag mij af waar men binnen deze topic veronderstellingen of feiten staan die niet kloppen of al niet gecorrigeerd waren.

Toch blijft het zo dat de stekken die geboekt worden via FH niet toegangkelijk zijn voor de lokale vissers.

Ook worden er van du Der karpers afgejat en dat is net zo fout als er karper bij opzetten.
Ondanks dat de controle er strenger is geworden sinds du Der een B-water is, blijken er zich nog steeds dit soort zaken af te spelen.
Lijkt mij dat men eens een paar van dit soort wateren moet sluiten om een aantal mensen die onwelwillend zijn eens duidelijk te maken dat dit soort zaken niet getolereerd worden.
En dat de goeden dan onder de kwaden moeten lijden vind ik getuigen van een paarse mentaliteit, slap gezever en onzin van de bovenste plank!!

met onwetende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2002-11-18 09:22 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-11-2002 10:48

hoy

ik ben absoluut tegen betaalwateren.
ik vind het gewoon achterlijk dat een hobby zoals karpervissen zo uitgebuit wordt door een aantal personen ( fischerman holidays enz.)
het is toch voor de zotte om €100 of nog meer te betalanen voor een weekje te vissen>

als er dan ook nog met karpers heen en weer gezeult wordt vraag ik me af waar iedereen mee bezig is!!!

op du der zit dan meschien wel een natuurlijk bestand aan karper. toch is het een slechte zaak dat als je wil nachtvissen je gvrd €225 voor een weekje moet neer tellen!! die gasten van fischerman holidays lachen zich kapot!!

ik vindt dat iedereen die een betaalwater bezoekt zich eens moet realiseren aan wat voor gure praktijkjes hij meewerkt! gestolen vissen of niet het is en blijft uitbuiterij!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-11-2002 11:00

Hans-Peter,

Niet toegankelijk voor lokale vissers op de gewone vergunning denk ik. Ze kunnnen natuurlijk wel net als de niet lokalen een betaalstek boeken?

Dat er illegaal door kapervissers karper van Du Der verhandeld wordt is aangetoond. Volgens mij is dit juist illegaal vanwege het speciale beheer van Du Der en kan daardoor aangepakt worden. Bij het sluiten van het water voor de sportvisserij vervalt het beheer en is het niet uitgesloten dat het verpacht wordt aan bijvoorbeeld beroepsvissers. Beroepsvissers verhandelen in Frankrijk volkomen legaal karpers van water waar ze de visrechten op hebben. Dus of sluiten de oplossing is?

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

18-11-2002 11:36

Rob,

Als iemand wat extra geld overheeft om op een water te vissen waar hij normaal kan schijten en douchen en zijn vrouw en kinderen ook kan meenemen, wie ben jij dan om hem te veroordelen?

Volgens jou wordt er dus bij ALLE betaalwateren met vissen van de openbare wateren gezeuld? Bij deze verzoek ik je om dit met feiten te onderbouwen. Ik wacht met spanning af...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

18-11-2002 11:39

Rob,

Weet je wel wat je zegt of roep je zomaar mensen na?

Je kan simpelweg niet alle betaalwateren over 1 kam scheren.

Als een betaalwater:
1. Niet is onttrokken aan de openbare wateren;
2. Geen gestolen vissen bevat;
3. Er een goed visstandbeheer is;

Dan zie ik geen enkele reden waarom een betaalwater fout is.
Kijk ook al is het niet mijn visserij, dat betekent toch niet dat alles meteen fout is?
Ben je ook een waardeloze visser als je op bijv. overbezette wateren als bijv. de Sloterplas en Bosbaan bevist? Of een cultuurwater in je eigen stad of dorp die zwaar overbezet is?

We moeten wel blijven relativeren, natuurlijk is het heel goed dat misstanden worden bestreden, maar blijf wel reeël!

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-11-2002 11:52

hoy

bertil: ik gebrijp je reactie wel er zullen er heus wel een paar bijzitten die een goed visstand beheer hebben en geen gestolen vissen!

maar ik vindt het belachelijk dat er zon prijzen gevraagd durven te worden voor een weekje vissen, waar gaat at toch heen man het is gewoon voor de zotte.

en dat aleen omdat er wat accomodaties omheen zijn!!tegen diegene die naar betaalwateren gaan aleen omdat ze dan kunnen douchen en naar een normale wc kunnen kan ik maar een ding zeggen en dat is "zoek een andere hobby"

dit is gewoon mijn mening over dit soort praktijken.

ik kan aleen iedereen op het hart drukken om eens na te denken waar ze mee bezig zijn!

groeten rob