Nieuwe vissers ==> snel succes?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

16-11-2002 15:01

Leute,

Ken je het fenomeen: jij of een andere visser komt voor de 1e x op een (voor hem) nieuw water en ramt er meteen 1 of meerdere toppers uit!

Mijn inziens gebeurd dit best vaak (ik kan echt tientallen voorbeelden opnoemen) maar waar ligt dit aan?

- Is het enkel geluk .. of
- Zijn deze 'nieuwe vissers' niet goed bekend met de daar gebruikte methodes en doen ze dusdanig iets anders dat dit de grotere vissen over de streept trekt?

Zelf geef ik optie 2 een kans... En ben wel benieuwd wat jullie denken?

Groeten,

Michiel
_________________
In het verleden gevangen karpers bieden géén garantie voor de toekomst!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michiel Pilaar op 2002-11-16 15:01 ]</font>
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

16-11-2002 15:51

Volgens mij is het een combinatie van de twee.

Een nieuweling gaat soms onbewust op een stek zitten waar misschien al een hele tijd niet gevist is. Als hij dan nog een "ander" aas dan het gebruikelijke aas aan z'n haak hangt, is het soms direct bingo omdat karpers in deze "nieuwe" aanpak geen aanknopingspunten zien.

Voor vissers die al geruime tijd op een water bezig zijn is het vaak moeilijk om van die "oude vertrouwde"systemen en aassoorten af te stappen omdat ze toch altijd vis op de kant gebracht hebben. Voor een nieuweling ligt dat anders, hij weet vaak niet dat hij het anders dan de rest doet.

Daarom is het in mijn ogen belangrijk om je niet een heel seizoen of zelfs langer te focussen op één water, dat kan je zonder dat je het beseft in slaap wiegen. Zoals een lange en brede rechte weg aanzet tot sneller rijden. :wink:

Elk water is anders, en je zult zo scherper vissen, doordat de aanpak ook zal verschillen.

MVG, Mark
Edwin Otte
Berichten: 598
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: HOES
Contacteer:

16-11-2002 16:29

Het is zekers optie twee, ook wat mark al aangeeft, onbewust anders dan de meute vissen. Als je realistisch bent michiel, komt dit, mijns inziens, ook minder vaak voor op wateren waar nog niet of nauwelijks sprake is van dressuur, maar daarentegen komt het dus wel voor op wateren waar de karpers al redelijk geconditioneerd zijn. houw het maar eens in de gaten en je zal het zelfde opvallen.

groeten edwin
Danyel Dols
Berichten: 13
Lid geworden op: 30-09-2002 02:00
Locatie: Harlingen

16-11-2002 18:26

Zonder geluk vaart niemand wel,maar ik denk dat geluk er niet zo veel mee te maken heeft, het is vooral de onbevangenheid van iemand die voor het eerst gaat karperen.
Zo waren wij vorig jaar met 6 man naar Frankrijk, Dirk had nog nooit gevist maar het leek hem wel leuk dus hengels geleend en mee naar Frankrijk, daar aangekomen ging iedereen op maximale werpafstand vissen, Dirk vond dit nogal een gedoe en vond zo'n 50 meter ver zat, resultaat een spiegel van 43 pond, daar konden wij met z'n vijven niet aan tippen.
Gebruikersavatar
Lukas Linde
Berichten: 912
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: ZW Drenthe

16-11-2002 22:42

Danyel: Dat is inderdaad een mooi voorbeeld van iemand die het dus anders doet dan de rest.

Verder voor de rest denk ik zelf dat geluk er mee te maken heeft dan menigeen denkt. Zelf heb ik ook wel eens met het fenomeen beginnersgeluk te maken gehad (bij mezelf of een ander), maar als je dan het de dagen erop weer op die manier doet, vang je er niets meer op en leek het gewoon een toevalstreffer.
Vissie kump zo!
Bas Hofkens
Berichten: 2415
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Mooiste provincie van NL

17-11-2002 11:09

Ik heb ook zoiets dit jaar meegemaakt, ik viste op een water waar veel van de andere vissers met alleen boilies viste en en een stuk of 10 rond gooiden, ik ging echter met duivenvoer en een spod aan de gang: resultaat beste dag 11 runs, en 4 20-ers.

Met vriendelijke groet,

Bas Hofkens
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-11-2002 13:05

Hallo Michiel,

Inderdaad een niet onbekend fenomeen, ok niet in mijn buurt.

Iemand die nieuw arriveerd, gooit het - zonder het vaak zelf te weten - ineens over een iets andere boeg. De visser(s) in kwestie hebben ineens succes, locals met vraagtekens achterlatend. Mijns inziens ligt dit vrijwel volledig aan optie 2.

Het is net als in het bedrijfsleven: bedrijven kennen het probleem 'bedrijfsblindheid' waardoor ze een adviseur inschakelen die er met een frisse blik tegenaan kijkt, net zoalks die nieuwkomer soms op die wateren doet.

Niet ontoevallig dat dit gebeurt op drukke waters, waar de betreffende jongens een bepaald patroon doorbreken.

Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
André vd Waart
Berichten: 23
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle

26-11-2002 19:41

Ik denk optie 2 + gewoon je verstand gebruiken: alles wat je doet moet een goede reden hebben dus inspelen op de situatie.

gr Andre
Plaats reactie