Forum 's morgens


Danny Mieremet

29-11-2007 18:59

Edward van Berkum schreef:
Danny Mieremet schreef:Misschien dat er teveel onzin op het board wordt vermeld waardoor alles erg traag en langzaam gaat 8)

TIP: Verwijder alle topics en start gewoon overnieuw met een schone lei..

En dan bedoel ik niet bepaalde topics, maar werkelijk alles.

Gr Mieremet


Danny,

We nemen je tip met een korreltje zou....
Vergis je niet welke en hoeveel goede informatie er op het board te vinden is, deze informatie is van ongekende waarde en nergens in anders zo compleet te vinden, dat je er soms voor moet zoeken en het je niet komt aangewaaid is een feit
Opnieuw starten is echt out of the question.

Snelheid heeft betrekking tot meer zaken, maar niet met de hoeveelheid zogenoemde onzin topics op het board, want dat is voor de database heel erg relatief.
Snelheid heeft overigens weinig te maken met het probleem waar wij het hier over hebben, maar ook een punt van aandacht.

Groet,

Edward


Beste Edward,

Hieruit begrijp ik dus dat jij de "Raad het gewicht" topic van weet ik veel hoeveel pagina's, die overigens alleen door de kinderen van het forum worden bekeken en vervuild, een leuke en leerzame bedoeling vind?

Ik denk als die topic eraf gehaald zou worden alles al een stuk sneller zal gaan. Let wel: ik ben geen ICT expert maar het ligt wel voor de hand!

Tuurlijk zijn er ook een heleboel leuke en leerzame topics bij.
Maar onderscheid moet te maken zijn toch?

Gr Mieremet
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

29-11-2007 19:36

Search bots willen deze problemen ook nog wel eens veroorzaken (je kunt het zien als een soort Ddos bot), proberen steeds gegevens op te vragen Vooral google heeft er een handje van.
Wat je hier aan kunt doen zou ik ze snel niet weten, weet alleen dat dit vaak een probleem is bij grote forums.

Het kan en mag eigenlijk niet liggen aan aantal posten die gemaakt worden.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

30-11-2007 00:00

danny 1 topicje sluiten/verwijderen haalt niks uit, als het al zou werken dan moet je toch wel een hele hoop topics verwijderen ;)

ik ben hier nooit vroeg, maar wat ik wel heb is dat het forum soms heel traag is
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

30-11-2007 04:28

Even on-topic

Gisteren rond deze tijd deed hij het weer niet.

Nu wel zoals je ziet :D

Gr Frank
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-11-2007 09:11

Danny Mieremet schreef:Beste Edward,

Hieruit begrijp ik dus dat jij de "Raad het gewicht" topic van weet ik veel hoeveel pagina's, die overigens alleen door de kinderen van het forum worden bekeken en vervuild, een leuke en leerzame bedoeling vind?

Ik denk als die topic eraf gehaald zou worden alles al een stuk sneller zal gaan. Let wel: ik ben geen ICT expert maar het ligt wel voor de hand!

Tuurlijk zijn er ook een heleboel leuke en leerzame topics bij.
Maar onderscheid moet te maken zijn toch?

Gr Mieremet


Danny,

Ik zal proberen om een duidelijk antwoord te geven die e.a. verhelderd ( hopelijk ), wellicht gaat het toch iets te technisch worden.... maar wil e.a. toch wel toelichten.
Alle topics staan in een database ( databases hebben nooit een bepaalde grote en er kan oneindig veel informatie ingezet worden ( tot de schijf vol is uiteraard, maar die beperking kom je niet vaak tegen voor webapplicaties )) ( kan natuurlijk wel gebeuren ) ( uitgezonderd een HEAP table ( http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/ ... ngine.html ) Databases en zijn gemaakt om veel gegevens op te slaan, maar het ook weer snel op te vragen ( hier zijn ook bepaalde technieken voor zoals indexen ( die kun je zien als een telefoonboek, dit maakt het afhankelijk van het aantal records in de database mogelijk om binnen een bepaald aantal stappen iets te vinden in de database ) ( je kunt in een telefoonboek met 10.000 nummers een nummer vinden binnen tien stappen mits het gesorteerd is )
De database bestaat uit records, iedere post is een record, net als ieder topic en categorie.
Het opvragen van topics en berichten wordt o.a. door de kracht van de database applicatie in ons geval MySQL, maar ook door de indexes heel erg snel, zo snel dat je bij het opvragen en openen van een topic ( zoeken naar posts die bij een topic horen ) niks merkt van de zoekopdracht die het board op de database uitvoerd.
( Het probleem dat de anderen 's ochtends ondervinden heeft te maken met de eerder genoemde HEAP table, en heeft een beperking icm met het board die lastig op te lossen is, er zit een beperking in die table die problemen veroorzaakt. )

Bij het zoeken op het forum ( navigatie --> zoeken ) is alles veel ingewikkelder, omdat je iets specifieks zoekt, en misschien wel in alle categorien, dus alle topics en elke post die er in de database staat en dat zijn er behoorlijk wat ( 432707 berichten ).

Er is natuurlijk veel meer over databases te vertellen en de technieken, maar het probleem wat er 's ochtends is is heel anders als de traagheid die er soms is op bepaalde momenten, hier doen wij onderzoek naar en kijken of dit op te lossen is.

Een vertragende factor zou bijvoorbeeld het genoemde van Kenny kunnen zijn.
Je kunt dit op de voorpagina soms onderin leuk zien ( Er zijn in totaal 42 gebruikers online :: 9 Geregisteerd, 2 verborgen en 31 gasten )
De zoekmachines worden onder gasten geplaatst, en het komt dus voor dat meerdere zoekmachines onze pagina indexeren, waardoor het aantal gasten ineens hoog is van de gasten is in dit geval er zeker 1 een google bot ( maar de meeste gasten zijn bezoekers die niet geregistreerd zijn )

Maar het kan ook door andere websites komen die op dezelfde server draaien en veel bezoekers genereren.

Kortom, of ik dat topic goed, slecht of helemaal niks vind en of het verwijderd zou moeten worden om het beter te maken, heeft niets met de snelheid te maken van het board in directe zin.

Hopelijk is het niet te technisch, maar iets anders kan ik er niet van maken.

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-11-2007 09:56

Menno zie post van frank van thiel.... weet niet of er in de tussentijd nog iets heeft gespeeld tot acht uur.

Groet,

Edward
Bernard Holtkamp

30-11-2007 10:26

Was zelf pas om 7.30 aktief en had geen problemen toen.


Maar dat zegt natuurlijk niet over de hele vroege ochtend.


Bart
Danny Mieremet

30-11-2007 12:26

Edward van Berkum schreef:
Danny Mieremet schreef:Beste Edward,

Hieruit begrijp ik dus dat jij de "Raad het gewicht" topic van weet ik veel hoeveel pagina's, die overigens alleen door de kinderen van het forum worden bekeken en vervuild, een leuke en leerzame bedoeling vind?

Ik denk als die topic eraf gehaald zou worden alles al een stuk sneller zal gaan. Let wel: ik ben geen ICT expert maar het ligt wel voor de hand!

Tuurlijk zijn er ook een heleboel leuke en leerzame topics bij.
Maar onderscheid moet te maken zijn toch?

Gr Mieremet


Danny,

Ik zal proberen om een duidelijk antwoord te geven die e.a. verhelderd ( hopelijk ), wellicht gaat het toch iets te technisch worden.... maar wil e.a. toch wel toelichten.
Alle topics staan in een database ( databases hebben nooit een bepaalde grote en er kan oneindig veel informatie ingezet worden ( tot de schijf vol is uiteraard, maar die beperking kom je niet vaak tegen voor webapplicaties )) ( kan natuurlijk wel gebeuren ) ( uitgezonderd een HEAP table ( http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/ ... ngine.html ) Databases en zijn gemaakt om veel gegevens op te slaan, maar het ook weer snel op te vragen ( hier zijn ook bepaalde technieken voor zoals indexen ( die kun je zien als een telefoonboek, dit maakt het afhankelijk van het aantal records in de database mogelijk om binnen een bepaald aantal stappen iets te vinden in de database ) ( je kunt in een telefoonboek met 10.000 nummers een nummer vinden binnen tien stappen mits het gesorteerd is )
De database bestaat uit records, iedere post is een record, net als ieder topic en categorie.
Het opvragen van topics en berichten wordt o.a. door de kracht van de database applicatie in ons geval MySQL, maar ook door de indexes heel erg snel, zo snel dat je bij het opvragen en openen van een topic ( zoeken naar posts die bij een topic horen ) niks merkt van de zoekopdracht die het board op de database uitvoerd.
( Het probleem dat de anderen 's ochtends ondervinden heeft te maken met de eerder genoemde HEAP table, en heeft een beperking icm met het board die lastig op te lossen is, er zit een beperking in die table die problemen veroorzaakt. )

Bij het zoeken op het forum ( navigatie --> zoeken ) is alles veel ingewikkelder, omdat je iets specifieks zoekt, en misschien wel in alle categorien, dus alle topics en elke post die er in de database staat en dat zijn er behoorlijk wat ( 432707 berichten ).

Er is natuurlijk veel meer over databases te vertellen en de technieken, maar het probleem wat er 's ochtends is is heel anders als de traagheid die er soms is op bepaalde momenten, hier doen wij onderzoek naar en kijken of dit op te lossen is.

Een vertragende factor zou bijvoorbeeld het genoemde van Kenny kunnen zijn.
Je kunt dit op de voorpagina soms onderin leuk zien ( Er zijn in totaal 42 gebruikers online :: 9 Geregisteerd, 2 verborgen en 31 gasten )
De zoekmachines worden onder gasten geplaatst, en het komt dus voor dat meerdere zoekmachines onze pagina indexeren, waardoor het aantal gasten ineens hoog is van de gasten is in dit geval er zeker 1 een google bot ( maar de meeste gasten zijn bezoekers die niet geregistreerd zijn )

Maar het kan ook door andere websites komen die op dezelfde server draaien en veel bezoekers genereren.

Kortom, of ik dat topic goed, slecht of helemaal niks vind en of het verwijderd zou moeten worden om het beter te maken, heeft niets met de snelheid te maken van het board in directe zin.

Hopelijk is het niet te technisch, maar iets anders kan ik er niet van maken.

Groet,

Edward


Edward,

Dit is een helder verhaal!

Gr Danny
Laatst gewijzigd door Danny Mieremet op 01-12-2007 00:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

30-11-2007 12:37

Menno?

Wie of wat bedoel je precies Danny?

Groet,

Edward
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

30-11-2007 19:36

Menno Blok schreef:Werkte het board vanmorgen of waren er weer problemen?


Vanaf 04:25 iig geen problemen :wink:
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

04-12-2007 12:06

Gisterochtend vroeg deed 'ie het gewoon. Vanochtend pas "laat" ingelogd, maar voorlopig lijkt het al veel beter te gaan :wink:

gr M@rco
Gebruikersavatar
frank van thiel
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-04-2002 02:00
Locatie: schaijk

05-12-2007 11:34

Tot zover geen problemen meer in de vroege ochtend.

Waarschijnlijk opgelost.
peter andrae

05-12-2007 14:04

Het gaat goed de laatste tijd kan hem weer aanklikken als ik terug kom van een nacht hard werken.


:lol:
Gebruikersavatar
remon van dusschoten 2
Berichten: 921
Lid geworden op: 08-07-2007 08:19
Locatie: nijkerk
Contacteer:

05-12-2007 15:15

hier ook geen problemen meer
steun de ksn wordt lid

http://www.watersense.nl
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

10-12-2007 17:33

Menno,

Log meestal rond 06.15 uur even in voordat ik naar m'n werk ga en dat gaat al vijf dagen goed. Terwijl ie er voorheen bijna altijd uitlag rond die tijd.
Bedankt!!!!Hoe heb je het trouwens opgelost?
Groet,

John