Vispas bij de Amsterdamse hengelsport vereniging.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

01-11-2006 20:27

In de vorige topic over vispas 2007 lees ik ook al dat de ahv er niet veel van begrepen heeft. maar nu komt er nog een leuke bij.
Ik plaats hem even apart omdat het anders off topic wordt.

Eerder deze week heb ik de contributie plus extra 9,50 overgemaakt naar de AUHV (utrecht)
Aangezien je maar naar 1 vereniging de extra 9,50 over hoeft te maken ging ik er vanuit dat dat geen enkel probleem was, bij de Utrechtse kon ik ook een lager bedrag overmaken, dit stond netjes uitgelegd in de begeleidende brief. perfect, ga zo door AUHV! 8)

Vandaag viel de acceptgiro van de amsterdamse door de bus.
In de begeleidende brief stond:

"Alle AHV leden dragen in 2007 de bijdrage voor de sportvisakte af aan de AHV. Bent u lid van meerdere hengelsportverenigingen? Dan kunt u in 2007 zelf kiezen via welke vereniging u deze bijdrage voor 2008 wilt betalen." :-?

Hierbij gevoegd een acceptgiro, volledig ingevuld met het totale bedrag incl de bijdrage, totaal 36 euro.

Erg fijn, als het aan hun ligt moet ik nu dus dubbel betalen!
Aangezien mijn vrouw ook beide vispassen wilt worden we tweedubbel genaaid. :cry:

Volgens mij verbuigt de AHV hiermee de wet en lapt alle nieuwe regels en dus onze vrije keuze aan hun laars. :evil:
Ervaringen hiermee?
Ik wil graag wat reacties hierop.

Met boze groet Bob.
frans gomersbach
Berichten: 6
Lid geworden op: 15-01-2005 12:39
Locatie: utrecht

01-11-2006 20:43

Ik heb dus precies hetzelfde , aan de auhv geld overgemaakt voor vergunning en vispas en nu moet ik de ahv ook betalen voor de vispas??
Ik snap er helemaal niks van!!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-11-2006 20:51

Als uitgangspunt is men bij Sportvisserij Nederland uitgegaan van je postcode. Je postcode en dat van de vereniging wat daar het dichts bij komt is de HSV die alle afdrachten bij je in rekening brengt. Alle andere kunnen niet meer dan het eigen lidmaatschap en de onkosten vergoeding die er voor staat in rekening brengen. Raad een ieder aan eerst bij je eigen HSV een vispas aan te vragen heb je die kan je volgende maand via winkeliers of op een andere manier die de betreffende HSV gebruikt een extra vispas aanvragen. Op vertoon van je vispas kan de betreffende HSV er dan niet meer omheen alleen de onkosten die er voor staan en het eigen lidmaatschap in rekening te brengen. Nu alle vispassen in een keer aanvragen geeft geheid problemen. Geef anders aan dat je alleen een extra vispas wil en wat de kosten er van zijn.
Ga er van uit dat na dit overgangsjaar in 2008 alle kinderziektes er uit zijn.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-11-2006 00:15

Zie http://www.vispas.nl
Op deze site KIES JE VISPAS aanklikken en daar weer HET VISDOCUMENTENSCHEMA 2007 aanklikken.

Daar staat overduidelijk aangegeven dat je voor een 2e HSV (en eventueel 3e HSV etc.) alleen maar de Extra Vispas nodig hebt en dat je daarvoor ALLEEN maar de verenigingscontributie van die HSV + 2,50 administratiekosten hoeft te betalen (dus absoluut niet opnieuw de Federatie en Landelijke bijdrage hoeft te betalen!!!).

Je moet dus de acceptgiro van de AHV niet betalen maar alleen maar een Extra Vispas bij de AHV aanvragen! En daarvoor dan ook maar alleen het bovenstaande betalen.
Het 'probleem' is namelijk dat de AHV ook niet weet (ook niet kan weten) dat je al een Vispas van de AHUV hebt of daarvoor al betaald hebt.
Wie altijd lid was van meerdere HSV-en kan hetzelfde verwachten en moet dus handelen zoals hierboven omschreven als je weer van meerdere verenigingen lid wilt worden in 2007.[/b]
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

02-11-2006 00:34

Nou dan ga ik het nu nog interessanter maken, Op postcode? Oke ik woon dichter bij amsterdam maar in Hilversum, die van de Hilversumse of naarden bussum heb ik nog niet binnen en die zijn echt dichterbij dan de ahv, net als Frans zoals je leest. Krom dus.......

In de meeste gevallen ben ik het helemaal met je eens door te zeggen, eerst 1 pas waar beide contributies voldaan worden en dan later met de pas naar de winkelier/overige verenigingen toe.
Maar Ik heb de auhv al betaald, dus dat kan niet meer.
En de amsterdamse mag ik niet te laat betalen anders sturen ze een incassoburo op je af, is mij al een keer overkomen. Fijn (Het was toen zelfs hun fout in de administratie)

Het antwoord is op vispas.nl niet te vinden, daar had ik eerst al gekeken.
Morgen maar weer eens bellen naar de ahv, hopelijk krijg ik nu iemand aan de lijn die wel weet hoe het zit.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-11-2006 00:42

Bob, zoals hierboven al omschreven is hét antwoord wel op http://www.vispas.nl te vinden!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-11-2006 10:12

Aart een klein vraagje, het niet betalen van de federatieve afdracht is dat al besloten in de ALV van SVN???
Het was in een eerder stadium namelijk wel het geval, volgens mij overigens ook terecht.

Ik verwacht nog veel kinderziektes in het nieuwe systeem.
Je kunt het wel simpeler maken, maak de bedragen over en SVN stort het teveel betaalde terug op je rekening.
Feitelijk maakt het niet uit welke HSV de volledige afdracht betaald je bent toch overal lid met alle rechten.

Zo gaat dat straks ook bij de winkelier, tenzij je een vispas toont.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

02-11-2006 10:15

Ik vind een opzegtermijn van 3 maanden wel erg veel. Ik ga de AHV zelf niet betalen.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-11-2006 10:29

Erik bij het lid worden ga je accoord met de voorwaarden statuten en huisregels, staat er een opzegtermijn in van 3 maanden is het een opzegtermijn van 3 maanden.
Of een vereniging je daar ook aan houdt is een andere zaak.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

02-11-2006 10:34

Bij de Leidse Hengelaarsbond is op 13 oktober besloten om toe te treden tot de Federatie ZW. Ik kon dus pas na 1 oktober weten of ik lid wil blijven of niet.

Ik heb vorig jaar mijn AHV-vergunnning besteld via de website. Hier staat naar mijn idee niet vermeld dat de opzegtermijn 3 maanden is!
Gebruikersavatar
erik buitendijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 25-09-2005 12:34
Locatie: Limburg

02-11-2006 11:08

Ik heb het toch nog op de website gevonden, shit.
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

02-11-2006 11:43

Ja Aart, dat gaat ook op in alle gevallen(op 1 na), ik heb vandaag gebeld met de AHV, hieruit kwam het volgende:

De AHV heeft opdracht van Sportvisserij Nederland gekregen om voor 2007 de afdracht ALTIJD Bij hun te incasseren.
Waarom zij daarin afweken wisten zijn mij niet te vertellen.
Wel dat het hun fout niet was.

Het komt er op neer dat als ik het verlaagde tarief betlaal, ik geen vispas toegezonden krijg! Letterlijk gezegd door de medewerkster.
Ik gaf aan het er helemaal niet mee eens te zijn en zij verwezen mij door naar SVN omdat zij dat besloten hadden.

Ik bellen naar SVN,
Hier blijkt eea iets genuanceerder........
De AHV wilde op het laatste moment toch mee met de federaties......
Maar zij zouden in de administratieve problemen komen als zij de verschillende bedragen die binnen komen ook uit moeten gaan zoeken.
Daarom hebben zij als enige toestemming gekregen van SVN om de afdracht ALTIJD in rekening te brengen, ook al is deze elders reeds betaald.
(De kracht van de grote getallen)

Met andere woorden:
OPGELET LEDEN VAN DE AHV!!!! Doe de afdracht bij de AHV en nergens anders anders betaalt u dit jaar dubbel!

Sportvisserij Nederland gaat in 2007 uitzoeken wie er dubbel betaald hebben. Diegenen krijgen het geld dat teruggestort.

Ik kan dus mooi wachten tot iedereen alles op een rijtje heeft en dan maar hopen dat mijn geld terug te vinden is.
Het zijn geen grote bedragen maar ik ben allang blij dat het te veel betalde bij SVN ligt en niet bij de amsterdamse. Zo wordt er als het fout gaat tenminste nog iets goeds mee gedaan in plaats van de bosbaan vullen met nog meer karpers.


Leden AHV die willen opzeggen.......
Helaas te laat, 3 maanden opzegtermijn.
Er wordt wel degelijk gehandhaafd!
Wie niet betaald krijgt geen vergunning maar wel een incassoburo met extra kosten.
Klantvriendelijk zijn ze niet daar in de hoofdstad.
Volgend jaar zeg ik mijn lidmaatschap mooi op, zoek het lekker uit met jullie wanbeleid. :evil:
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

02-11-2006 14:53

Samenvattend:

- De AHV incasseert (als enige vereniging) van alle leden de afdracht voor de visakte over 2007. De andere verenigingen zijn daar, als het goed is, van op de hoogte;
- Sportvisserij Nederland zorgt dat het eventueel teveel betaalde begin volgend jaar wordt teruggestort;
- Komend jaar kun je aangeven door welke vereniging je wilt dat die afdracht wordt geincasseerd over 2008. Geef je dat niet aan, dan geldt de dichtstbijzijnde postcode.

@Bob:

Een half jaar geleden riep ik ook allerlei dingen over de AHV. Toen een paar maanden geleden om bestuursleden werd gevraagd, heb ik besloten een tijdje mee te draaien met het (nieuwe) bestuur. In de eerstvolgende ledenraad stel ik me kandidaat om daadwerkelijk mee te gaan besturen. Waarom? Omdat je van binnenuit meer bereikt dan met schelden op het board. En omdat er nu een bestuur zit dat bijvoorbeeld op een andere manier met de Bosbaan en min of meer vergelijkbare wateren wil omgaan.

Gun ons de tijd om te laten zien dat er wat kan veranderen...


Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Bob van Biemen
Berichten: 503
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: Loosdrecht
Contacteer:

02-11-2006 15:08

Ja goed samen gevat.

Behalve 2 details
-Begin volgend jaar terugstorden is niet van toepassing, "hopelijk ergens in de loop van volgend jaar" gaf sportvisserij nederland letterlijk aan.
-Alle verenigingen zijn hiervan op de hoogteals het goed is. Nee dat zijn ze niet allemaal.

Ik hoop dat er eindelijk eens wat anders gedaan wordt met de bosbaan en andere vergelijkbare wateren.
Als jij daar voor staat dan hoop ik met mijn ganse hart dat jij volgend jaar die bestuursfunctie bekleed. Ik ken een van de nieuwe bestuursleden persoonlijk en ik begreep dat die ook het huidige beleid wil verbeteren. Er is dus nog hoop voor de toekomst.

Jammergenoeg heb ik zelf niet de tijd om mij te mengen in besturen van hsv's Ik zou dat graag doen maar naast mijn huidige baan en mijn bijbaan en mijn karpvisserij houd ik daar niet genoeg tijd voor over.

Succes, Groeten Bob.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-11-2006 21:16

Helaas bevestigd dus deze éne uitzondering de regel. Misschien dat de overige HSV-en in het NWN Federatiegebied daarvan op de hoogte zijn, maar landelijk gezien zeker niet.
Er valt alles voor te zeggen om het nieuwe AHv bestuur het nodige krediet te geven. De AHV leden kunnen in ieder geval vanaf 1-1-2007 ook vrij vissen in de lijst van landelijke viswateren en de POS lijst van viswateren en dat is jarenlang niet zo geweest...
Plaats reactie