Tja...


Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

31-10-2006 13:26

Beste collega vissers, ik begin er nu ff over omdat ik het van meerdere mensen heb gehoort, als je nou op een water gaat vissen waar je niet echt bekend bent gedraag je dan neem vuilniszakken mee, om je troep in op te ruimen, Joery en ik hebben ons zitten ergeren aan alles wat we gezien hebben halve liters bier op eilanden dumpen en wc papier, en wat vooral ons dwars zit zijn de onverantwoorde vissystemen, meters voorslag die nog aan de vis zat met een onderlijn van dynema haak maatje 1 denk eens na waar je mee bezig zijn dit is natuurlijk de boodschap alleen aan de vissers die alles aan hun laars lappen of verschrikkelijke peppies zijn! Jongens denk na en houd sommige thuiswateren in tact!

Afbeelding
Lupack
Gebruikersavatar
chris hagman
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-05-2006 23:20
Locatie: delft

31-10-2006 13:33

ben ik volkomen met je eens ze vezieken alles

ga dan niet vissen :evil:
Met vriendelijke groet.

chris
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

31-10-2006 13:53

Paul, datgene wat jij wilt werkt alleen door het tegen de mensen zelf te zeggen. Respect voor de natuur is soms ver te zoeken als het uberhaupt al te vinden is. Wanneer iemand zich zo gedraagt moet daarvan wat gezegd worden. Ik vrees alleen dat er veel mensen zijn die dat dus niet doen.
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

31-10-2006 14:14

ben het zelf pas gelee ook tegen gekoomen (kijk bij bedreiging voor de karpervisserij) camping of knaaken vissers en dit was geen enkele uitzondering kom het vaaker tegen helaas zijn ze dan al vaak verdwenen waardoor jezelf de rotzooi kunt op ruimen.ruim het dan ook wel op maar kan toch niet de bedoeling zijn :evil: :(
aldejekes loat goan!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

31-10-2006 15:32

Beste knopendokters van Nederland.

Van al die mooie spulletjes die in de hengelsportzaken hangen
kan je schitterend ogende systemen knopen.
Hartstikke mooi, als daarbij ook rekening met de werking en de
visveiligheid wordt gehouden.
Vorige week is op het cultuurwatertje bij mij om de hoek 1 van
de laatste gave karperbekken gesneuveld.
Het systeem dat nog aan de bloederige gescheurde mondhoek
hing oogde professioneel, maar werkte voor geen meter.

Hier een paar foto's

Afbeelding

Zoals jullie hier kunnen zien is er een safety systeem over een leadcore
heengeschoven.
En toen ik het systeem van dichtbij bekeek, bleek er ook nog een ijzer
draadje uit de leadcore te steken, wat het loskomen van het rubberen hoedje nog verder bemoeilijkte.
De vis is het lood uiteindelijk wel kwijt geraakt.
Maar niet op de manier hoe het eigenlijk hoort te gaan.
Zie foto 2.

Afbeelding

De vis heeft de loodclip uiteindelijk gewoon kapot getrokken, in een poging zich van deze last te ontdoen.
Dus nogmaals leuk dat het mooi oogt, maar zorg er dan ook voor
DAT HET WERKT !!! :evil:

Met hierop wijzende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

31-10-2006 16:23

Dirk,

Ik vind niet dat je dit die bewuste visser aan kan rekenen, hij heeft zijn best gedaan.
Het systeem dat hij gebruikt heeft is toch vrij safe, dat de clip eerder breekt dan dat het rubbertje loslaat is pure pech of hoe je het noemen wil.

Aan de rig te zien heeft de vis er niet al te lang mee gezwommen, de stopper zit zelfs nog aan de hair, net als het loodje voor de pop-up.

Ook de haak is van fatsoenlijk formaat, ik moet je zeggen dat ik veel maar dan ook veel schrijnendere gevallen ben tegen gekomen aan de waterkant.

Tegen pech valt niet te vechten...

Heb je een foto van de bek gemaakt?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

31-10-2006 16:28

Heb je sommige bekken van de plas weleens gezien echt sonde iedereen moet zijn verstand erbij houden, en ik ben niet eens een local.
Lupack
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

31-10-2006 16:54

het kan zo simpel zijn....run krijgen aldaar,lekker laten runnen...de boot in,zorg dat je boven de vis komt en uitdrillen...

waar er taluds zijn,hoef je niet meteen als een bezetene naar je hengels te rennen en aan te rossen(zelfhakingssysteem)....nee wat doen we,aanslaan en trekken als een gek,met als gevolg dat de lijn over de randen van het talud heen schuurt (die vol zitten met mosselen) en weer een vis met een systeem zwemt aan ze bek.

Heb je geen boot,laat hem lekker runnen en dril hem iets later uit en hou je hengel hoog met drillen
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

31-10-2006 17:02

Idd want de vis moet toch op een gegeven ongeblik omhoog omdat het daar te diep word..
Lupack
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

31-10-2006 17:19

Eus.

Als een visser zijn systeem zo vast zet dat het rubbertje niet
los kan komen (heb er echt hard aan getrokken) vind ik dat
je dat de visser aan kan rekenen.
Zelfs als dat ijzerdraadje dat ik beschreef er niet had gezeten,
was het rubbertje nog niet (makkelijk) losgekomen.

Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van leadcore, maar degene
die dit systeem gemaakt heeft, had op zijn minst toch wel een stukje
van de bovenkant, van het rubbertje, af kunnen knippen.

Met informerende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

31-10-2006 17:42

Eus

Deze onderlijn met leadcore heb ik ook gezien.
Vlak achter het 'silicone-mutsje' wat over de loodclip was geschoven, stak een stukje ijzerdraad uit, waarschijnlijk door de visser in kwestie gedaan om te voorkomen dat hij zijn lood zou kwijtraken.
Daarbij heb ik het vermoeden dat de loodclip is gebroken tijdens de dril van de visser, die dit materiaal aantrof in de karperbek.
Stel dat de vis zich niet had laten vangen de eerst komende weken wat dan ??

Daarbij liggen/staan er in dit water verschillende obstakels, zoals de palen van een bruggetje, bordjes van de HSV, fietsen en winkelkarren.
Het is ook geen moeilijk water om karper te vangen.
Waarom dan zoiets moordadigs als leadcore eraan knopen ??

met hoofdschuddende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

31-10-2006 18:03

Eus.

Ik heb de betreffende vis niet zelf gevangen, anders had er wel een
foto van de bek bij gezeten.

Maar hier even een foto'tje van een doorsneebek op dit water.

Afbeelding

Dus iedere keer als ik een visonveilig systeem tegenkom,
Wordt ik kwaad en verdrietig tegelijk.

Met hiervan balende groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-10-2006 18:22

Paul van de Wiel schreef:Idd want de vis moet toch op een gegeven ongeblik omhoog omdat het daar te diep word..


Als het te diep wordt?

Heb al genoeg vissen op bijna 19 meter gevangen.....???????

Is het niet gewoon dat de vis de plek opzoekt waar hij het minste de tegendruk waarneemt?? Dus omhoog?



Groetjes,


Ruud
Gebruikersavatar
Vanoverschelde Peter
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-07-2006 19:59
Locatie: Lauwe (Belgie)

31-10-2006 18:24

Tsss... je kan het maar zo goed doen en proberen "veilig" te maken als het kan maar er zal altijd nog wel eens iets mislopen!!!
De eerste karper visser die kan aantonen dat hij nog nooit een lijnbreuk heeft gehad mag voor mijn part de eerste 80'er vangen.

Komaan mensen, we doen al wat mogelijk is om het veilig te houden, het kan altijd wel eens mislopen maar je gaat er nu toch weer niet over lopen janken dat het gevolg van een lijnbreuk in jou net is geland... dit kan jou zeer zeker niet overkomen :roll:
Als we helemaal willen dat de karper geen schade oploopt moeten we maar massaal een hengel verbranding organiseren en nooit meer vissen, worden de karpers alleen maar beter van.
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

31-10-2006 18:28

Paul van de Wiel schreef:Idd want de vis moet toch op een gegeven ongeblik omhoog omdat het daar te diep word..


Ik bedoelde eingelijk te zeggen dat waar het ineens heel schuin afloopt de vis rechtdoor of omhoog gaat zwemmen. dus daar waar het dieper gaat worden, niet dat het daar te diep voor de vis word. En dat kan best weleens met tegendruk te maken hebben.
Lupack
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

31-10-2006 18:38

Peter

Zo kan je natuurlijk alles dood-relativeren, maar er zijn gewoon mensen aanwezig aan de waterkant, die met vis-systemen vissen waar de vis alleen maar EXTRA schade van oploopt.
Voorslagen, leadcore en allerlei ander vernietigend tuig heeft men helemaal niet nodig om karpers te kunnen vangen.
Maar omdat één of andere 'mafkees' in een artikel schrijft dat het extra karper oplevert, gaat de meute er overal mee vissen.

Dat een karper een gaatje in de bek oploopt door een haak valt niet te voorkomen.
Maar dat mensen vissen met slechte hoofdlijnen en daaronder met zogenaamde ondoorschuurbare lijnen of leadcore willen vissen, dat is een kwestie van weglopen van de verantwoordig die wij dragen als karpervissers t.o.v. de karpers.
Onervaren karpervissers aanspreken aan de waterkant en ze op weg helpen is ook zo'n verantwoording, waar menig ervaren karpervisser voor wegloopt.

met verbaasde groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

31-10-2006 18:48

Peter.

Tuurlijk wordt iedereen vroeg of laat geconfronteerd met een lijnbreuk.
Dat is iets wat je moet incalculeren als je jouw systeem in elkaar zet.
Echter erger ik mijn kapot aan figuren die nog niet eens de moeite nemen
om hun lijn te checken nadat ze een vis hebben gevangen.
Of als ze de hengels uit de fouderaal halen.

80 % van de verwondingen die ik tegenkom, hadden denk ik voorkomen
kunnen worden of in iedergeval minder ernstig kunnen zijn als vissers
wat meer hun verantwoording zouden nemen.

Als je goed leest is deze vis niet in mijn net terecht gekomen.
Ik zal niet ontkennen, dat er vast wel vissen rond zwemmen die
door mijn toedoen, onbedoeld schade hebben opgelopen.
maar ik doe mijn uiterste best om dit te voorkomen.

Maar krijg wel steeds meer het gevoel dat er gasten langs de
waterkant lopen die het geen ene fuck kan schelen of er een
bek op zit of niet.

Met. verantwoorde groet.

Dirk
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

31-10-2006 18:48

Paul van de Wiel schreef:
Paul van de Wiel schreef:Idd want de vis moet toch op een gegeven ongeblik omhoog omdat het daar te diep word..


Ik bedoelde eingelijk te zeggen dat waar het ineens heel schuin afloopt de vis rechtdoor of omhoog gaat zwemmen. dus daar waar het dieper gaat worden, niet dat het daar te diep voor de vis word.


Het maakt niet uit hoor tijgerAfbeelding
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

31-10-2006 18:50

Wow Hans was me voor. :lol:
Frank de Beer, is niet meer.
Gebruikersavatar
Vanoverschelde Peter
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-07-2006 19:59
Locatie: Lauwe (Belgie)

31-10-2006 18:51

Hallo Hans,

ben het daarin met je eens maar wat bewijst nu die onderlijn in de bek van die bewuste karper over wat er gebeurd is?
Het lood kan eraf gegaan zijn door een obstakel tijdens de dril, neemt de karper je lijn mee over een talud met mosselen heb je zowiezo lijn breuk in de meeste gevallen waardoor de vis verder zwemt met de gehele montage...

Ik bedoel maar waaruit kan men nu weer afleiden dat het aan het gebruikte materiaal ligt?

Ik gebruik vaak ook leadcore met zowel inline als wartellood, precies bij eerste inzicht zoals op de foto staat.
Bij iedere dril is door de run van de vis het inline lood of lood met wartel al los gekomen van de wartel tss leadcore en rig en schuift het gehele loodsysteem los over de lijn, dus bij lijnbreuk is het lood meteen eraf mede door de knoop tss hoofdlijn en leadcore die bewust genoopt word zodat het lood er meteen overhene kan.
Nu heb ik ook al enkele keren in een obstakel gehangen, na wat berekend getrek komt de lijn weer binnen en heeft de safety clip bij wartellood zijn werk gedaan, lood is verdwenen en de safety clip mooi open gegaan.

Is het niet dat het geval in kwestie meer invloeden heeft dan een niet deugende montage?

Met vragende groet,
Peter.
Gebruikersavatar
Vanoverschelde Peter
Berichten: 33
Lid geworden op: 25-07-2006 19:59
Locatie: Lauwe (Belgie)

31-10-2006 18:55

Dirkx Smits schreef:Peter.

Tuurlijk wordt iedereen vroeg of laat geconfronteerd met een lijnbreuk.
Dat is iets wat je moet incalculeren als je jouw systeem in elkaar zet.
Echter erger ik mijn kapot aan figuren die nog niet eens de moeite nemen
om hun lijn te checken nadat ze een vis hebben gevangen.
Of als ze de hengels uit de fouderaal halen.

80 % van de verwondingen die ik tegenkom, hadden denk ik voorkomen
kunnen worden of in iedergeval minder ernstig kunnen zijn als vissers
wat meer hun verantwoording zouden nemen.

Als je goed leest is deze vis niet in mijn net terecht gekomen.
Ik zal niet ontkennen, dat er vast wel vissen rond zwemmen die
door mijn toedoen, onbedoeld schade hebben opgelopen.
maar ik doe mijn uiterste best om dit te voorkomen.

Maar krijg wel steeds meer het gevoel dat er gasten langs de
waterkant lopen die het geen ene fuck kan schelen of er een
bek op zit of niet.

Met. verantwoorde groet.

Dirk


Ja, daar kan ik je 100% in volgen.

Lijncheck is bij mij voor het ingooien en na een dril altijd aan de orde.
Loodvrijwaar systeem moet degelijk werken zoniet verdwijnd de montage en word het hermaakt, volledig mee eens.

Spijtig genoeg zijn er zoals je aanhaald "vissers" die het geen moer kan schelen en ook nog niet leren uit wat er zopas gebeurd is...

Mvg,
Peter
ted van der veen
Berichten: 251
Lid geworden op: 16-10-2003 02:00
Locatie: Geleen (limburg)

31-10-2006 20:17

Hans-Peter van Ee schreef:Eus

Deze onderlijn met leadcore heb ik ook gezien.
Vlak achter het 'silicone-mutsje' wat over de loodclip was geschoven, stak een stukje ijzerdraad uit, waarschijnlijk door de visser in kwestie gedaan om te voorkomen dat hij zijn lood zou kwijtraken.met hoofdschuddende groet

HPE
Beste Peter,

Herhaling van zetten, lees bovenstaand even.

Opzettelijk is de mogelijkheid tot los komen van het lood afgeschermd, en bewuste visser kan dus op de hoogte zijn van het FEIT dat er een moordrig in actie is. Alleen omdat dit persoon geen lood wil verliezen.

Afgezien van het FEIT dat lijnen ook nog te "verstoppen" vallen door andere middelen dan leadcore. Bij het gebruik hiervan, moet worden afgewogen of dit a) noodzakelijk en b) wenselijk voor gebruik is.

Met vissende groetz
Ted
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

31-10-2006 21:22

STOP!!

Het "ijzerdraadje" is heel hoogst waarschijnlijk niks meer dan een stukje looddraad wat door de gevlochten mantel van de leadcore heensteekt.

Iemand die zo een rig weet te fabriceren gaat naar mijn idee echt geen stukje ijzerdraad door z'n leadcore porren om z'n lood veilig te stellen, kom op zeg.

Het doel van het conisch rubbertje af te knippen ontgaat me overigens. :-?

Met een (scherp) mesje de ribbeltjes van de leadclip afsnijden zou een betere optie zijn.

Om leadcore meteen als moordwapen te betitelen gaat me echt wat te ver.
Hoe brengt een karper met een stuk 30 ponds fireline of 38/00 nylon achter zich aan er vanaf denk je?

Leadcore hoeft per defenitie echt niet slecht te zijn.
Het gaat om het gebruik ervan.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
chris hagman
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-05-2006 23:20
Locatie: delft

31-10-2006 21:27

Ben volkomen met je eens Eus 8) :wink:

je heb er peppies tussen zitten :D
Met vriendelijke groet.

chris
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

31-10-2006 21:28

Idioten..

Ik heb dit zelf ook vaak genoeg meegemaakt :-?


Wat mij hier trouwens opvalt is dat sommige mensen dit aan leadcore verwijten. Het ligt niet aan het product mensen, maar hoe je dat product gebruikt.