Winter rivier vissen


Plaats reactie
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

31-10-2006 00:35

Luitjes,

Nou word er al snel beweert door vele, dat karpers over het algemeen redelijk actief door azen op de 'stromende' rivier in de winter. Naar mijn mening en ervaringen van een vismaat van mij, zijn ook over het algemeen de meeste rivier karpers vaak toch ook in de winter op de rivier passief. Ik denk namelijk dat ook wanneer de watertemperatuur te
koud word op de rivier, karpers instinctief beschutting gaan zoeken op (wind) stille kommen, en tussen riet en andere vegitatie, om vervolgens passief af te wachten tot de temperatuur van het water weer omhoog gaat. Dit alles ondanks de stroming, dus dat de karpers zouden moeten blijven zwemmen en daardoor de spijsvertering op gang houden! Je staat er namelijk versteld van hoeveel niet stromende stukken je hebt op een rivier. Mijn vraag aan de gene die het tegendeel kunnen beweren (wat ik namelijk graag zou horen!), is de volgende:

-Heb je ervaring om in juist de niet stromende stukken onze grote vrienden te vangen?

-Of juist op het wijd in de stroming?

-Of juist langs de basalt blokken net naast of uit de stroming? Of iets anders dergelijks!

-En voor de grapjassen onder ons, ja we zijn er al een beetje (Omdat het uiteraard nog geen winter is) mee bezig uit te vinden de juiste plekken te zoeken waar de winter rivier vissen zich graag ophouden over het algemeen genomen.

Ik hoor jullie ervaringen graag! Gr Danny
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

31-10-2006 07:36

Danny,

Dat is nu net het probleem waar wij ook al enkele jaren mee zitten.
In het voorjaar - zomer weten we de vis wel te vinden.
Maar rond deze tijd lijkt het wel of ze spoorloos verdwenen zijn.
Afgelopen weken enkele malen geprobeerd op normaal goed lopende stekken, nu helemaal niks....
Ze gaan dus, maar waarheen ? :-?

Gr.
Edward
Gr.
Edward
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

31-10-2006 08:32

Danny en Edward,

Mijn ervaring is, dat de meeste vissen in het late najaar de kolken en
plassen intrekken, die in open verbinding staan met de rivier. Dit geld
overigens niet alleen voor karper, maar ook voor de overige witvissen en
roofvissen. Ze trekken er dan in het late najaar erin, en overwinteren
dan in de desbetreffende kolk of plas, om zich dan het voorjaar weer te
verspreiden over een groter gebied; dus ook de rivier. En de karper zal
dan in het voorjaar opzoek gaan naar z'n paaigronden.

Dit klinkt simpel, maar is het overigens niet! Niet elke willekeurige kolk of
plas bevat evenveel karper of zelfs helemaal niets! Het is dan ook een
kwestie van veel proberen en info inwinnen, en dat kan zomaar enkele ja-
ren duren.

Waarom de vissen in de winter de kolken of plassen intrekken? Ik denk,
omdat er zich veel meer beschutting bevindt om uit de stroming te liggen,
en misschien dat op bepaalde kolken het natuurlijke voedsel minder af-
sterft, zodat ze minder energie oefen te verspillen. Ik denk dat het meeste
met energy verspillen te maken heeft...!? Op de rivier zijn ze immers
steeds in beweging, en een karper is een koudbloedig dier dat minder ac-
tief wordt bij lage watertempraturen. In de stroming zouden ze dus meer
energy verspillen, waar het beest immers opdat moment niet op is afge-
steld.
Ga je het overigens wel zelf op de rivier proberen in de winter, dan zou ik
persoonlijk naar plekken kijken die goed uit de stroming liggen, zoals een
grote baai b.v. of een binnenbocht waar nog redelijk wat natuurlijk voed-
sel ligt.

Wat overigens voor kolken en plassen geld, geld ook voor jachthavens die
in verbinding staan met de rivier; ook zeker het proberen waard!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

31-10-2006 19:23

Interressant verhaal Benny! Vooral omdat mijn vismaat en ik met de gedachte speelden om in de winter het eens op de rivier te proberen...Volgens hem liggen ze in de volle stroming, maar ik denk dat ze juist de rust opzoeken...Dus is het verhaal van jou zeker iets om over na te denken...Jammer alleen dat de plassen en kolken die in open verbinding staan hier in de buurt voor 90% prive bezit zijn en dus verboden om er te gaan vissen...
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

31-10-2006 19:40

Dat denk ik dus ook zoals ik boven al aangaf. Bij ons in Barendrecht hebben we aardig wat inhammen en strekdammetjes en ook nog behoorlijk wat riet waar ik denk dat ze zich daar zouden kunnen ophouden in de winter. Daar gaan we het dus ook proberen, ik denk alleen wel dat de karper zich in de loop van de winter wel verplaatst op de rivier, integendeel tot de stilstaande wateren. Ik wil het juist proberen op de inhammen waar je een soort draaikolk effect hebt tussen 2 hoeken van de inham. Je hebt namelijk een voedsel ophoping net naast de draaikolk tussen de twee hoeken van de inham, waar ook de witvis zich normaal gesproken graag ophoud in het seizoen. In de inham zelf zal het water behoorlijk stil staan en heb je wel last van het tij (eb en vloed). Vandaaruit denk ik dat de karper zich dus daarom verplaatst op de stukken rivier (zoals bij ons) met eb en vloed, maar niet al te veel tijdens de winter. We gaan het gewoon proberen, word het niets dat weten we dat ook weer.

Gr Danny
Gebruikersavatar
gerrit schippers
Berichten: 925
Lid geworden op: 15-01-2004 19:28
Locatie: Enschede

31-10-2006 20:10

Weet je wat T'is Meer Water dan Vis....
Danny Schaltin
Berichten: 886
Lid geworden op: 20-01-2004 01:41
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

31-10-2006 23:22

Gerrit dit absoluut geen andwoord op de gestelde vragen.

Gr Danny
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

01-11-2006 10:13

Wintervisserij op de rivier, tja...
Als verstokte riviervissert heb ik al talloze pogingen gewaagd, ook in een jachthaven. Het valt echter volledig stil als de watertemperatuur onder de 10 graden celcius komt en de praktijk heeft (mij in ieder geval) geleerd dat het pas weer gaat lopen als de watertemperatuur in het vroege voorjaar weer boven die grens komt.

Als ik dan zie hoeveel moeite het me al kost om gedurende de "goede" tijd een visje te vangen, dan ga ik daar niet al die uren voor in de kou en meestal ook de duisternis zitten blanken. Liever ga ik dan eens op een wat makkelijker water wat wintervisserij plegen, met regelmatig een mooie vis.

Maar als mensen goede tips hebben... ik heb deze winter namelijk iets meer tijd dan anders i.v.m. ouderschapsverlof.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Daniel Takken
Berichten: 1009
Lid geworden op: 28-02-2004 12:02
Locatie: Fikkersdries

01-11-2006 17:59

Hier nog zo'n gek die het gaat proberen...
Ik ben van plan om instant de vis te gaan zoeken, dus elke nacht een ander kribvak/inham... naar mijn idee zal de vis geen grote afstanden gaan trekken in de winter, dus met een mobiele aanpak kun je misschien nog op een visje stuiten. Mocht deze gaan azen, maak je kans :P

Mvg. Daniel
Carpunity, het nieuwste online karpermagazine. Check it out!
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

01-11-2006 18:39

Mijn idee ook :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Plaats reactie