Betaalwater vs Overbezet Water


Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

31-10-2006 17:29

Peter

Op overbezet water komt het fenomeen 'papegaaienbek' vaker voor dan op wateren waar de visstand in orde is.
De vis op overbezet water zal moeten blijven eten van het vissersvoedsel.
Toch zou het met het juiste materiaal mogelijk moeten zijn, om zelfs op overbezet water slechts een klein haakwondje achter te laten.

Leadcore, voorslagen, beschadigde lijnen, hengel/trek-kracht van de hoofdlijn/haak niet in verhouding met elkaar, slechte kennis van het materiaal wat gebruikt wordt etc., allemaal zaken waar de verantwoording bij de karpervisser ligt.

Wel eens witvissers horen klagen dat er zoveel brasems rondzwemmen met kapotte bekken, doordat zijn collega witvisser zijn materiaal niet kent ?

Daarom vangt men op de wateren waar wel een natuurlijk evenwicht is, ook totaal vernielde karpers.
Er zijn teveel karpervissers die niet weten waar het omdraait, en dat er een bepaalde verantwoording is t.o.v. al het natuurlijke leven.

Dat losschieter kapotte bekken oplevert dat is mij wel bekend.
Ik woon in een regio waar de meeste wateren weinig tot geen natuurlijk voedsel produceren.
Hier vist men op de meeste wateren op karpers met zachte bekken.
Dat vereist een bepaalde verantwoording.
Eén daarvan is het minimaliseren van losschieters en lijnbreuk, anders rijten de vissen (of de vissers) geheidt de (haar eigen) karpersnuit aan gruzzelementen.

Het is een kwestie van kleine haken vissen, na elke vangst een paar meter hoofdlijn verwijderen.
Tijdens de dril de vis lijn geven wanneer deze van jouw af wil zwemmen, een karper is in het water een zeer sterke vis en zal desnoods bij te zware tegenstand zijn eigen bek aan gort trekken, met dus een losschieter tot gevolg.

Wanneer karpervissers niet doen wat er van hun vereist wordt dan zal de karper altijd de dupe zijn.
Op een betaalwater wordt men dan van het terrein verwijderd.
Aan de openbare waterkant maalt daar niemand om, en men sloopt gewoon door.

met bijlerende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

31-10-2006 17:44

Michel je praat dan alleen over het bestand karpers, dit is in het gehele watersysteem minder erg dan dat alle vis sterft.
Ik ben niet helemaal thuis in de vissziektes, dus als het anders is corrigeer me ff.

Overbezetting van bodemwoelende (benthische) vis als karper zorgt voor een troebel water zonder plantengroei, slechte snoekstand kans op eutrofiering etc etc.

Wij zijn als karpervissers erg gehecht aan de karpers maar daar draait niet het hele watersysteem om bedoel ik te zeggen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

31-10-2006 17:50

frank
ik weet ook wel dat het niet goed is als er overbevolking is dat zeg ik ook niet.
ik gaf alleen maar aan dat het niet altijd aan de hsv ligt.
troebel water is nooit goed voor de snoek maar niet alleen karper is daar verandwoordelijk voor brasem is ook een woeler en zeelt.
alsje een perfect op elkaar afgestemd bestand hebt is dat zeker veel beter voor de vis en het bestand karper zal ook dunner zijn maar wel groter.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

31-10-2006 23:55

HPE,
duidelijk, dan weet je ook dat lossers er bijhoren. Proberen deze tot een minimum te beperken door te weten wat je doet volkomen mee eens, vraag me wel eens af hoe men dit nog leert tegenwoordig.

Ben zelf rustig in de wondere wereld van de karpers terecht gekomen na een lange voorperiode op wit- en roofvis. Misschien mist de basis wel tegenwoordig, kan hier nog geen gedegen mening over geven.

Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2006 10:51

Troebel water heeft niet alleen met de visstand te maken er zijn meerdere factoren denkbaar.
Slechte snoekstand en eutrofiering staat ook los van elkaar, kanalen over het algemeen troebel water, kennen vaak een goede tot zeer goede snoekstand.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

01-11-2006 10:55

helemaal waar douwe
de grootste fout is denken dat helder water gezond water is.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-11-2006 11:01

Daarbij komt ook de gedachte dat eutroof = voedselrijk water slecht is.
Helder water is over het algemeen zuurstof- en voedselarm water met een lage visstand.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

01-11-2006 11:23

precies
iemand die weet waar hij over praat.
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

01-11-2006 11:39

Hans-Peter van Ee...

Uitgescheurde bekkies, papegaaien bekkies. Het is op sommige wateren dagelijkse kost. Ik kan er voor een groot gedeelte mee inkomen dat rig materiaal hiervoor verantwoordelijk is, maar ook wil ik de beschuldigende vinger wijzen naar al die lui die een karper binnen drillen alsof ze aan het zeevissen zijn.

Ik zag het maar al te vaak op het water dat ik voorheen bevistte. Ik constateerde dat ook mijn vangsten hier onder gingen lijden, ik ging op zoek naar spots waar eigenlijk geen karpervisser kwam, mede omdat het een bloed eind door blubber en omgevallen bomen heen wurmen was. Het verbaasde mij niets dat ik op dit water waar de karper massaal onder druk staat toch hele mooie vissen nog kon verschalken, ze waren alleen naar plekken getrokken waar niet gevist werd. Ik ving in een aantal sessies 5 dertigers in topconditie, die vissen waren zeker al een hele lange tijd niet gevangen, ik herkende één vis die ik 4 jaar geleden ving op de stekken die nu massaal bevist werden.

Maar omdat ik de vis niet helemaal wilde insluiten heb ik dit water mijn rug toegekeerd, gewoonweg om het welzijn van de karper daar niet verloren te laten gaan.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirkx Smits
Berichten: 353
Lid geworden op: 28-08-2006 22:37
Locatie: De KSN vrije zone

01-11-2006 13:47

Jeroen.

Ik ben trots op je. :D
Frank de Beer, is niet meer.
Hans-Peter van Ee
Berichten: 607
Lid geworden op: 28-08-2006 22:19
Locatie: Ede

01-11-2006 21:58

Jeroen

Goed om te lezen dat er vissers zijn die het belang van de karper hoog in vaandel hebben staan.

met vlag-zwaaiende groet

HPE
It ain't no fun, to be the hunted one!!!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

02-11-2006 16:02

Dat klopt Douwe, ik noemde enkele resultanten van overbezetting geen gevolgen van troebel water! Dit is een verschil!
beetje bij beetje