Stelling: Beter in een betaalwater dan naar de visverwerking


Plaats reactie
Arjan van den Berg

12-11-2002 15:29

Hallo allemaal,

Nu we toch met stellingen bezig zijn dan hier 1 van mij die denk ik zeker het be-discusieren waard is.

In de nieuwste Karper staat een artikel van de heer Hageman. Hij schrijft hierin dat betaalwateren zo erg nog niet zijn en dat die wateren vooral gevuld zijn met vissen die bij een afvissing gevangen zijn en anders naar een visverwerkingsbedrijf zouden zijn gegaan om verwerkt te worden tot vismeel.

Wat is dan beter? Een moeilijke kwestie?
Hoe denken jullie hierover.

Wel jammer dat de heer Hageman een beetje afgeeft op de karperforums op internet.

MvG

Arjan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

12-11-2002 15:41

Als het water gevuld is met vis, die anders dood zouden zijn gegaan, dan is dat wel een goede zaak, maar als er vis opzit die gewoonweg voor grof geld van een ander water is opgekocht, dan is het een slechte zaak, helaas weet je niet vaak of dit het geval is, tenzij je van die La Horre toestanden krijgt natuurlijk , of nog duidelijkere bewijzen zoals het artikel van HPE op dutchcarp, met foto's erbij.

mvg
stefan
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

12-11-2002 16:15

hey stefan ,
welk artikel is dat dan juist?
MVG miguel
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

12-11-2002 17:01

Dit is naar mijn mening afhankelijk van het soort betaalwater.

In het geval van sommige betaalwaters zou ik er zelfs voor kiezen om die vissen dan maar te laten "inslapen" (om het maar mooi te zeggen).

Beter een snelle dood, dan een langzame en pijnlijke dood. Op sommige betaalwaters worden karpers werkelijk VERNEDERD.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

12-11-2002 17:20

In dit geval maar naar de verwerking, Het onnodig laten lijden van karper moet men kost wat kost voorkomen.

Als je huisdier erg lijdt dan laat je hem toch ook inslapen ipv het in leven te laten alleen maar voor je eigen plezier.......

gr. Kiron


_________________
Betaalwatervissers zijn medeplichtig aan de diefstal van, de mishandeling van, en de moord op de vis die zij zo graag zeggen te vangen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2002-11-12 17:21 ]</font>
Jos de Wit
Berichten: 342
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heemskerk

12-11-2002 17:57

Er zijn nog steeds (legale) beroepsvissers die volledige visrechten hebben en hun water, vaak is dit groot water of een polder afvissen c.q. ontbrasemen. Dat hierbij helaas voor ons karper verloren gaat is jammer. De meeste karpervissers willen "hun" vis zo graag beschermen, misschien omdat zij denken dat de karper uit zal sterven. Maar de beroepsvisser zijn schoorsteen moet ook roken, mits hij beschikt over de juiste vergunningen is hij vrij om de gevangen karper te verkopen. Als dit dan naar een betaalwater gaat is er nog niets illegaal.
Het wordt pas kwalijk als er op betreffend water een overbezetting ontstaat.
Het nadeel is dat niemand ziet wat er onder water gebeurt, dus is iedere beheerder, of dit nu betaal- of openbaar water is, vrij om uit te zetten wat hij wil.
Levende karper brengt meer op dan vismeel, dus ga eens eerlijk bij jezelf te rade wat je zou doen als je beroepsvisser was...
Dat (de meeste) betaalwaterkarpers afkomstig zijn van afvissingen is logisch, dit is namelijk de enige manier om karper in grote hoeveelheden te vangen.

Jos
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-11-2002 02:46

Bij afvissingen van de Franse stuwmeren (wegens controle c.q. onderhoud aan de damwand etc.) worden vissen inderdaad nogal eens aan betaalwateren verkocht. In het overgrote deel van die gevallen zijn echter één of meerder AAPPMA's (HSV-en) of Federaties de visrechthebbenden en niet een beroepsvisser (althans niet t.a.v. de karper). Meer dan bekend is echter wel dat ook grote karpers op openbare Franse wateren door beroepsvissers worden gevangen (illegaal in de meeste gevallen) die ook doorverkocht worden aan betaalwateren. Tegen dit laatste gebeuren voert CAMOU dan ook actie in Frankrijk. In het eerste geval is de afweging wat te doen niet simpel.....
Ruud Hageman vist zelf soms ook (en schrijft hier ook over) op betaalwateren. Geen wonder dus dat hij de reacties op boards etc. niet zo ziet zitten!
HansPeter van Ee

13-11-2002 10:41

Miguel

Dan zal jij even moeten mailen naar Raymond Heibrink van Dutchcarp (R.Heibrink@chello.nl) voor dat artikel want hij heeft het onlangs op mijn verzoek verwijderd.

Heren

Het is jammer dat iemand als Ruud Hageman in een artikel afgeeft op de diverse discussie-fora.
Elk forum is toegankelijk voor een ieder dus ook voor hem, dus waarom niet hier zijn onvrede spuien....
Volgens mij is het zo dat juist op de boarden zijn ogen worden geopend, maar daar gewoon niet aan wil toegeven, want voor een leuke som geld of aantrekkelijk snoepreisjes schijnen sommige hun karperziel te verkopen aan de betaalwater-duivels.

Van mij mogen ze de vissen na een afvissing ook tot vismeel verwerken.
Het leven wat ze meestal staat te wachten op een betaalwater is dat ze geld gaan verdienen over de rug en de gezondheid van de vissen.

Vissen overzetten hoort gewoon niet en toch blijven er lieden die het niet afkeuren.
Wordt tijd dat ze dit soort mensen eens blinddoeken en ergens dumpen in de middle of nowhere, zonder enige houvast en uitzicht op een normale maaltijd!!

met hongerige groet

HPE
jan witter

13-11-2002 11:18

Vissen overzetten hoort gewoon niet en toch blijven er lieden die het niet afkeuren.
Wordt tijd dat ze dit soort mensen eens blinddoeken en ergens dumpen in de middle of nowhere, zonder enige houvast en uitzicht op een normale maaltijd!!

chapeau Hans Peter helemaal mee eens en ik wil ze wel wegbrengen, dan weet ik zeker dat ze niet terugkomen :-
Plaats reactie