Strakke lijn of slappe lijn?


Strakke lijn of slappe lijn

strak
93
64%
slap
52
36%
 
Totaal aantal stemmen: 145
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

20-10-2006 21:40

Wat doe jij na het ingooien?

De lijn snaarstak opspannen en je mk2 met loodgewicht helemaal naar de swingerkop toe erin hangen of juist extra lijn van de spoel trekken en een superlicht hangertje of zelfs niks in de lijn hangen?

Graag ook waarom erbij vermelden.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Michiel de Vries
Berichten: 1359
Lid geworden op: 13-10-2006 00:13
Locatie: Leiden

20-10-2006 21:58

heb strak, omdat ik als ik vis ga ik vlokken met kattebrokke en dan gaat de poll niet op, en anders vis ik met pieper en is dan toch wel handig als pieper ook gaat als de karper naar me toe komt zwemmen
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

20-10-2006 22:03

Als ik vlak onder mijn eigen kantje vis altijd slap, verder vrijwel strak hoor.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
chris hagman
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-05-2006 23:20
Locatie: delft

20-10-2006 22:05

hey eus

ik doe het precies zoals jeroen al vermelde

vis je nog wel eens in het hout in delft?

vrgr chris
Gebruikersavatar
Rick Van Derks
Berichten: 1121
Lid geworden op: 24-02-2005 21:16
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

20-10-2006 22:09

Hallo,


Grotendeels met slappe lijn en een aluwakertje.
Dit zijn meestal de wateren waar de vissen nogal schuw zijn op strakke lijnen, en het erg goed in de gaten hebben.
Aluwaker bied uitkomst is zo'n geval.


Gr.
Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dat is kennis.

Combineer wat je meemaakt, met wat je al wist




http://www.hetvettebaarsje.nl/karpergroep
Gebruikersavatar
Maik van de Camp
Berichten: 595
Lid geworden op: 21-04-2005 21:26
Locatie: Noord-Brabant

20-10-2006 22:11

ik vis meestal niet op grote afstanden, meestal op werpafstand. Dan vis ik ook met lichte hangwakers en een vrij slappe lijn. Ook vis ik welleens op een kanaal, hier vis ik wel met strakke lijnen.
Carpe Diem...!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-10-2006 17:36

Als ik met lood vis, is dat meestal op relatief ondiep water (ruim een meter). Om het aantal lijnzwemmers te verminderen, gebruik ik toplood. Wil je dan nog een beetje aanbeten - vooral de teruglopers - kunnen registreren, dan is het volgens mij handig de lijnen strak te houden.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

22-10-2006 21:40

als ik dicht onder mijn hengel toppen vis altijd met een slappe lijn.

maar als ik op wateren vis waar erg veel gevist word draai ik het altijd erg strak, kan dan precies zien wat er met me montage gebeurd. vis dan wel meestal met toplood, want zo'n strakke lijn rechtdoor het water is ook niet echt verstandig.
door die manier van vissen heb ik al aardig wat vissen weten te vangen op een erg lastig kanaal.
hier in de polder vis ik gewoon met slappe lijnen en lichte wakers.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-10-2006 21:49

Bert,

Schuiflood is dan ook een goede optie om toch met een slappe lijn en licht te vissen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-10-2006 22:02

Ga ik proberen, Henk.

Was ik namelijk al van plan. Er is nog zoveel te leren...

Zo heb ik vorige week een ouwe rot aan de gang gezien met aan 1 kant gefixeerd inline lood (weinig) en als aas een onder water getrokken korstje brood. Soort Marshallhulp-popup, zeg maar.

En dan zo'n rond plastic wakertje op de slappe lijn voor de top. Veel moderne vissers vinden dat waarschijnlijk heel onbeholpen. Maar het werkt intussen wel, als je een beetje bij je hengels blijft. En die krasse knar ving mooi wel zijn vissen!

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-10-2006 22:18

Gek hé Bert :wink:

Krasse knarren kunnen ook nog onbeholpen vissen. :lol: en vangen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-10-2006 22:27

Ik ken nog wel meer voorbeelden, Henk.

Een local op mijn thuiswater vist op afstand met de pen. Van die driegrams pennen, schuivend/zinkend uitgelood. Gooit op veertig meter afstand het zaakje precies waar hij het wil hebben (met zo'n telescoopje van de HEMA) en anders - zeldzaamheid - gaat het opnieuw.

Hij moet vaak een eeuwigheid wachten voor de lijn strakloopt.
Maar ook die vangt zijn visjes.

Mooie hobby, zeg ik altijd...

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-10-2006 23:11

Ingooien, buigel loslaten en lijn laten zinken. Eerst bijvoeren en zo en dan als de lijn wat gezonken is de swinger installeren. Onder de kant helemaal slappe lijn. Op enige afstand wel wat spanning erop, maar loodgewichtje van de swinger bijna bovenaan en de swingerarm bijna onderaan. Dus lang niet snaarstrak. Op grote afstand: strak! Nylon rekt namelijk...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-10-2006 23:37

Bert ik vis wel met de matchhengel en jawel op brasem en voorn omdat ik dat gewoon leuk vind.
Je hoeft niet zo lang te wachten met aanslaan of tot de lijn strak loopt ook niet op afstand.
Er zijn simpele manieren om de lijn onder water te slaan zodat je toch met een vrij strakke lijn vist.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

23-10-2006 06:29

Hoi Douwe,

Ik beschrijf alleen hoe iemand anders het doet...
Zelf kom ik met het pennetje zelden verder dan een hengellengte uit de kant. Maar als ik deze techniek een keer ga proberen (pennen op soms meer dan veertig meter), zal ik mijn ervaringen delen - zo die er zijn.

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

23-10-2006 11:08

Bert het leuke is dat ik dan ook kort onder de kant vis, alleen is die kant dan verder weg :D
Ik wil alleen maar zeggen dat het heus wel mogelijk is verder weg te vissen met de pen zonder een eeuwigheid te hoeven wachten om aan te slaan.

Voorkeur heeft met karpervissen uiteraard de eigen kant.

Voor de geintresseerden en die zijn er volgens mijn mailbox.

je moet de lijn ontvetten met een verdund afwasmiddel, na de inworp draai je de lijn op de pen strak en trekt de lijn onder water door de top onder water te houden.
Andere manier, na de inworp draai je de lijn iets strak en houdt de top onder water, met een tik sla je lijn naar boven waardoor de lijn tussen pen en hengeltop onder water getrokken wordt.

Oefenen tot het vanzelf beter gaat, zo zijn er wedstrijd witvissers die heel ver weg toch hun visjes snel vangen lang wachten zou bij hen niet zinvol zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

23-10-2006 11:30

:lol:

Dat laatste, onder water strak 'slaan', is wat ik die man zie doen. Hij vist inderdaad onder de andere oever, vaak op de van die kant slecht begaanbare stekken.

Ik gebruikte het overigens vooral als illustratie voor de tientallen manieren waarop je met succes kunt vissen, waarvan ik er in mijn eerste jaar pas vijf of zes heb uitgeprobeerd.

Groeten van Bert.
ff v==
mark van Asperen
Berichten: 73
Lid geworden op: 07-07-2006 14:34
Locatie: leeuwarden

23-10-2006 11:47

ik heb de lijn altijd strak om zo de beetregistratie beter te kunnen waarnemen. als ik met leadcore vis (op kanalen alleen) dan heb ik een toplood erop om zo de functie van de leadcore te behouden. (mijn mening)

Op andere wateren zit ik niet met leadcore maar vis dan ook vrijwel altijd met toplood, om de lijn zo strak op de bodem te houden. tijdens het uitvaren gebruik ik nog wel eens een soort van zelfgemaakt schuif lood die ik voor het laten zakken van de rig een paar meter over de lijn terug gooi, (dan heeft iemand mijn hengel vast om zo de lijn strak te kunnen houden). dan weet ik zeker dat mijn lijn minimaal vier tot 6 meter plat op de bodem ligt. daarna rustig strak draaien door de spoel op te draaien. en de swinger bevestigen.
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

23-10-2006 12:46

Slappe lijnen en geen wakers. Een slingerende boot vraagt wat aanpassingsvermogen... :D
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-10-2006 20:27

Hmmm, interessant, toch veel strakke lijnen en toplood.

Ik had toch het idee dat er meer mensen met slappe of semi slappe lijnen zouden vissen.

Zelf vis ik met leadcore en een flying backlead i.c.m. een heel licht wakertje, niet helemaal slap maar zeker niet strak, naar mijn idee registreert dat beter wat er gebeurd dan een snaarstrakke lijn, zeker als er dan ook nog een toploodje inhangt.

Vlak onder de kant vis ik zelfs zonder waker en met een lijn die recht onder de top zakt en dan met een boog naar het lood loopt.

Meerdere keren heb ik zo karpers onder de hengeltop door zien zwemmen die zowat tegen de lijn aanzwommen maar er totaal geen schrik voor hadden.

Hoe zou dat geweest zijn met een strakke lijn?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-10-2006 20:53

eus,

op de meeste wateren zal jou manier ook zeker genoeg zijn, vis zelf ook meestal op die manier.
maar op wateren die erg onder druk staan vis ik toch liever met een snaar strakke lijn, het is me daar al meerdere keren overkomen dat ik maar 1 piep kreeg. of een lichte zakker van maar een paar cm. die aanbeten zou je met een semi vaste lijn niet doorkrijgen vooral niet op wat afstand(50 meter).

zit zelf ook vaak in 2 strijd op dat soort wateren, lijn slap over de bodem laten lopen, of snaar strak draaien.
het heeft allebei zijn plus en minpunten.

gr joery
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

23-10-2006 21:11

OK

Ik kan nu echt tips gebruiken.

Morgenochtend ga ik extra vroeg zitten. Ik leg 1 hengel op afstand, zoals ik dat gewend ben bij statisch vissen. Daarnaast leg ik een penhengel op de andere pieper. Met een kale haak: free line op de pieper na. Op anderhalve hengellengte afstand - zijdelings vlak bij de oever - en op zo'n 70 cm diepte. Op de plek waar ik de laatste dagen steeds leven zie in de schemering, terwijl ik twee aasjes aan de overkant heb liggen...

Zelf denk ik (ook onder invloed van wat ik hier lees): lijn slap houden en het lood uit de waker halen. Wie zegt wat? Binnen een half uur (of ik check nog wel even voor ik morgen ga)?

Groeten van Bert.
ff v==
Gebruikersavatar
Harry Otse
Berichten: 948
Lid geworden op: 17-07-2006 15:51
Locatie: Barneveld

23-10-2006 21:35

eigenlijk altijd strak
tralalala....
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

23-10-2006 22:03

Slappeling!!! Uhhh... slap...
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

23-10-2006 22:17

Met een kale haak: free line op de pieper na. Op anderhalve hengellengte afstand - zijdelings vlak bij de oever - en op zo'n 70 cm diepte.

Zeker geen lood in de waker, hou het zo licht mogelijk.
Niet op de pieper wachten, maar let vooral op de top en de lijn.
Een tik op de top en een lijn de even iets strak loopt is een beet ook al registreerd de pieper het nog niet.

Vang ze :-? :P
Groet'n Henk..

still growing Old.