Voeren of vetmesten?


Hoeveel voer je voor een sessie van een dag (ongeveer)

Ik voer < 500 gram
31
33%
Ik voer tot 1 kilo
30
32%
Ik voer tot 2 kilo
15
16%
Ik voer 2 - 4 kilo
7
7%
Ik voer meer dan 4 kilo
12
13%
 
Totaal aantal stemmen: 95
Gebruikersavatar
Harm Bakuwel
Berichten: 135
Lid geworden op: 13-10-2006 13:49
Locatie: Maarssen

23-10-2006 10:31

Kleine extra overweging:

Stel, de bollen die wij in het water gooien zijn prima voor de gezondheid van de karper.
We voeren flink, en het dieet van de karper bestaat voor 90% uit ons voer.
Dat houd in dat de karper zijn natuurlijke voer nauwelijks meer eet.......
Dan blijft dat dus gewoon in het water, en word niet meer gegeten.
De bollen die blijven liggen zullen verrotten, en blijven liggen. De bollen die wel worden gegeten komen er alllemaal weer uit als poep.
Die poep blijft uiteraard wel in het water liggen, en samen met het natuurlijke voedsel wat niet meer word gegeten en die paar verrotte bollen die over zijn gebleven zijn er dus wel veel meer afvalstoffen in het water gekomen na onze voer perikelen.

Volgens mij kun je er simpelweg niet omheen dat je met (erg) veel voeren de natuurlijke balans kapot maakt, wat veel (blauw)alg en meer van dat soort nare toestanden ten gevolge heeft.

Daarnaast verkloten we ons eigen oppervlaktewater al op diverse andere manieren zoals overbemesting en zure regen en tal van andere dingen.

We kunnen natuurlijk gewoon de boer roepen dat ie niet meer z'n land mag mesten zodat wij nog wat extra kunnen voeren en een extra vis kunnen vangen?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-10-2006 10:51

Volgens mij kun je er simpelweg niet omheen dat je met (erg) veel voeren de natuurlijke balans kapot maakt, wat veel (blauw)alg en meer van dat soort nare toestanden ten gevolge heeft.


Niemand die dat bestrijd dacht ik. Elk pondje voer wat wij te water mikken is een aanslag op het milieu.

We "verklootte". Doordat het water schoner en schoner wordt, zijn er al waterpartijen in Nederland, waar de visstand op natuurlijke wijze af is genomen met een derde.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Ruud Engelbarts
Berichten: 229
Lid geworden op: 17-09-2005 20:03
Locatie: Lichtenvoorde

23-10-2006 11:02

Per keer vissen gaat er gemiddeld zon 2 handjes bollies het water in, nu heb ik het dan wel over een sessie van een dag. Per keer voeren, dit gebeurt zonder regelmaat maar wel gemiddeld zon 3 a 4 keer per week gaat er ook nog eens een 1,5 handje bollies in. Dit spreid ik ook nog eens uit over een oppervlakte ca. 30 bij 30 mtr. En ook zo pak in mijn visjes dus hoezo niet?

Gegroet,

Ruud Engelbarts
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-10-2006 11:33

iedereen zegt hier wel van: oh we vervuilen het water, en ik voer niet zo veel...bla bla bla.
maar zijn er ook mensen die een oplossing weten? nee, want we doen er allemaal aan mee!
iedereen snapt dat wat we doen niet goed is voor de vis en de waterkwaliteit, maar waar eindigt het dan?

we zijn echt niet de enigste die voeren, weleens op zondagochtend bij een witwedstrijd wezen kijken? nou...dan valt het van ons allemaal wel mee hoor!

en als we willen dat het allemaal beter word, moeten we met ze allen voor een visverbod gaan! dan is het idee van de p.v.d.d nog niet eens zo slecht. of massaal stoppen met voeren. en tuurlijk vang je een visje op een single, maar ik vermaakt me best met mijn manier van voeren en het leverd me goed vis op.
iedereen zijn ding! maar ga niet allemaal het engeltje uithangen, van ik voer weinig tot bijna niks. we werken hier allemaal aan mee!

wat denk je van al het lood in water? al die tentjes langs de waterkant, ook niet goed voor gras, en dan niet te spreken over het afval wat sommige achterlaten.
met veel hobby's die je uitoefend beschadig je wel wat, of dat nou het water, de lucht, of de natuur is.want die gasten die met hun ogen door een verrekijker kijken lopen wel weer de speciale plantjes in de wei omver! jagers knallen weer die vogels uit de lucht! en ga zo maar door en als dat je dwars zit moet je er gewoon mee stoppen! dan kan je zeiken op andere! maar niet als je er zelf ook aan mee werkt.
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

23-10-2006 11:43

:lol:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

23-10-2006 13:33

J. vd Beek,

Als ik je antwoord goed begrijp bedoel je dus het volgende:
'We helpen met zijn allen de natuur naar de knoppen. Alleen kan ik daar toch niks aan veranderen, dus ik ga gewoon lekker mijn gang.... :-? '.
Helaas is dat een gedachte die bij veel mensen leeft, niet alleen bij vissers. Maar dat betekent wel dat je mede verantwoordelijk bent aan de gevolgen van je handelen. Daarom voer ik (wel afhankelijk van het water) een minimale hoeveelheid, dan kan ik me tenminste niet schuldig voelen zeg maar...
Helaas zijn het enkele 'schrijvende vissers' die het bizarre voeren erg in de hand hebben geholpen. Jammer, want zij worden door velen toch als voorbeeldfiguren gezien.

Groeten JW
Run to the water.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-10-2006 13:43

JW,

Een ander voelt zich pas schuldig boven de 15 kilo.

We hebben zwart, we hebben wit en er is heeeeel veel grijs.

Zo maar wat aannemen, zeker als het een beetje klinkt, doe ik niet meer.

Ik las als er maar nix chemisch in ziet. Nu zijn praktisch alle gebruikte preservers niet chemisch.


WEEBEE zit het dichtste bij. Verantwoordelijkheid.

MVG

Klaas
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

23-10-2006 15:32

Klaas,

Ik zei: Als er niks chemisch in zit zijn boilies NIET SLECHT, maar je hoort me absoluut niet zeggen dat boilies GOED zijn... Hebben we weer zo'n grijs gebied :wink: .

En met WB ben ik het helemaal eens ja! Die weet er waarschijnlijk nog wel meer zinnigs over te zeggen ook???

Groeten JW
Run to the water.....
peter andrae

23-10-2006 15:48

Volgens mij komt er van nature geen gekweekte variant in nederland voor is ook allemaal door de mens in de hand gewerkt,cosumptie vis of waren jullie dat soms vergeten,spiegel projecten zouden dus ook niet kunnen want die horen hier niet thuis.

Dus Jan-Willem weg met die beesten die komen hier toch helemaal niet van nature voort allemaal mensenwerk.


Ben ook niet iemand die het volgooit met bollen of ander aas,start altijd op met een 30 tal bollen per hengel loopt het dan voer ik wel flink bij wil de vissen wel op mijn stek houden,heb al 1x die fout genmaakt dit niet te doen,wel lullig als je buurman begint te vangen en jij zit voor lul omdat je te zuinig bent geweest.


Let op wat je zegt er zijn zoveel dingen op deze wereld die krom zijn ook op het gebied van ons zo geliefde hobby het karpervissen.

mvg peter.
Gebruikersavatar
Kevin Johannesen
Berichten: 221
Lid geworden op: 18-07-2005 16:11
Locatie: Brabant
Contacteer:

23-10-2006 16:27

Verantwoordelijkheid gaat in dit geval heel goed samen met effectiviteit.
Quo Vadis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2006 16:30

Jan-Willem Kroon schreef:Klaas,

Ik zei: Als er niks chemisch in zit zijn boilies NIET SLECHT, maar je hoort me absoluut niet zeggen dat boilies GOED zijn... Hebben we weer zo'n grijs gebied :wink: .

En met WB ben ik het helemaal eens ja! Die weet er waarschijnlijk nog wel meer zinnigs over te zeggen ook???

Groeten JW


Dit is dus klinklare onzin. Er is een uitgebreid scala aan giffen die op natuurlijke wijze verkregen zijn.

Groet, Kees
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

23-10-2006 17:25

Oke dan, als er geen schadelijke, chemische en giftige stoffen in zitten dan :wink:
Run to the water.....
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

23-10-2006 17:27

peter andrae schreef:Volgens mij komt er van nature geen gekweekte variant in nederland voor is ook allemaal door de mens in de hand gewerkt,cosumptie vis of waren jullie dat soms vergeten,spiegel projecten zouden dus ook niet kunnen want die horen hier niet thuis.

mvg peter.


Tja, die spiegelkarperprojecten is weer een ander verhaal. Daar heb ik ook wel een mening over die afwijkt van de mening die veel andere mensen hebben... Maar daar gaat het hier verder niet over he!

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-10-2006 18:31

Kan nog veel eenvoudiger Jan-Willem.

Als er geen schadelijke stoffen in zitten.

De route waarlangs de stoffen verkregen zijn doet helemaal niet ter zake. Een soort volksgeloof wat erin geslopen is. Prima marketing is voor natuurwinkels maar geen wezenlijke inhoud.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

23-10-2006 18:45

Wat balletjes strooien zo'n aanslag op de waterkwaliteit?

Uitspoeling van meststoffen en bestrijdingsmiddelen uit de landbouw, rioolwateroverstorten, RWZI effluenten en verrijking door stikstof uit uitlaatgassen lijken me zaken om me dan iets meer zorgen over te maken.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

23-10-2006 18:53

beste JW.

je begrijpt mij verkeerd! als je de bovenstaande postings doorleest, lees je overal hetzelfde, goh wat doen we allemaal verkeerd! en dat voeren slecht is voor de vis, maar we doen het wel allemaal. en daar zitten consequentie's aan! maar persoonlijk denk ik dat het allemaal wel mee valt.

en dat het mij allemaal niks kan schelen? dan zit je er ver naast kerel! probeer zo milieu vriendelijk te vissen, mij zal je nooit met slechte bollen zien vissen, plus loop ik onder het vissen regelmatig met een vuilniszak langs de waterkant, gooi zelfs mijn pleepapier in een zak!

denk dat het allemaal wel mee valt. en als je er zo fel tegen bent kom dan eens met ideeën! wil je iedereen minder laten voeren? dat lukt je toch niet.

denk dat de meeste vissers op dit board wel weten wat goed en verkeerd is, je hoeft hun niet uit te leggen dat je op een putje van 2hectare waar 20 vissen zwemmen geen kg's moet voeren!

dat is mijn punt!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

23-10-2006 19:06

Beste Peter,

Jammer dat je er niet bij verteld wat het dilemma is.
Een aantal generaties verder vangen we alleen nog maar verwilderde karpertjes die qua gewicht ver achter blijven. Wil je dat als karpervisser prima, vindt het ook wel eens leuk dergelijke wel sterke schubjes te vangen. Veelzijdigheid aan kweekvormen is er mede de oorzaak van dat we nu te gekken zware karper kunnen vangen. Wat doe je liever???????

Wat dit alles met voeren en vetmesten te maken heeft is me een raadsel.

Peter
peter andrae

23-10-2006 20:29

Om het woord natura of ik begrijp het verkeert heb ik ook nog weleens last van.


Maar ben niet tegen de spiegelprojecten Heer otte in tegendeel zelfs kan het alleen maar aanmoedigen.

Maar je hebt gelijk dus onn topic.



mvg peter.
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

24-10-2006 10:58

j van der beek schreef:beste JW.

je begrijpt mij verkeerd! als je de bovenstaande postings doorleest, lees je overal hetzelfde, goh wat doen we allemaal verkeerd! en dat voeren slecht is voor de vis, maar we doen het wel allemaal. en daar zitten consequentie's aan! maar persoonlijk denk ik dat het allemaal wel mee valt.

en dat het mij allemaal niks kan schelen? dan zit je er ver naast kerel! probeer zo milieu vriendelijk te vissen, mij zal je nooit met slechte bollen zien vissen, plus loop ik onder het vissen regelmatig met een vuilniszak langs de waterkant, gooi zelfs mijn pleepapier in een zak!

denk dat het allemaal wel mee valt. en als je er zo fel tegen bent kom dan eens met ideeën! wil je iedereen minder laten voeren? dat lukt je toch niet.

denk dat de meeste vissers op dit board wel weten wat goed en verkeerd is, je hoeft hun niet uit te leggen dat je op een putje van 2hectare waar 20 vissen zwemmen geen kg's moet voeren!

dat is mijn punt!


Beste J. vd Beek,

Goed bezig met die vuilniszak! Dat zouden alle vissers moeten doen, maar daar is op andere topics ook al eens aandacht aan besteed.

Helaas begrijpt niet iedereen dat je op een putje van 2 hectare geen kilo's moet voeren.
Een maat van mij viste op een water van 4 hectare met ongeveer 50 vissen. Half mei sprak hij een visser die gesponsord werd, dus over veel voer kon beschikken. Die visser had alleen dat jaar al zo'n 175 kilo voer in dat watertje gepleurd!!!
En dat in half mei, als echte visseizoen mijns inziens nog maar met begonnen is.
Dit voorbeeld geeft dus aan waar ik me zorgen over maak. Bij een groot water en vooral bij stromend water heeft het voeren veel minder invloed. Vooral op de rivier wil ik ook nog wel eens redelijk grote hoeveelheden voeren.

Groeten JW
Run to the water.....