Voeren of vetmesten?


Hoeveel voer je voor een sessie van een dag (ongeveer)

Ik voer < 500 gram
31
33%
Ik voer tot 1 kilo
30
32%
Ik voer tot 2 kilo
15
16%
Ik voer 2 - 4 kilo
7
7%
Ik voer meer dan 4 kilo
12
13%
 
Totaal aantal stemmen: 95
Gebruikersavatar
chris hagman
Berichten: 218
Lid geworden op: 19-05-2006 23:20
Locatie: delft

21-10-2006 15:27

ben wel benieuwd naar de picters van de vissen

vrgr chris
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

21-10-2006 16:17

j van der beek schreef:ben net terug van een sessie van 5 nachtjes en hebben 50kg bollen verbruikt. als ik minder had gaan voeren hadden we stukken minder gevangen.
50kg valt nog mee in deze tijd! vooral op een water met een goed bestand aan karper kan je flink veel voeren! sinds ik veel ben gaan voeren ben ik ook veel meer gaan vangen.

gegroet


J. v.d. Beek,

(Dit antwoord is niet persoonlijk bedoeld, dus ik hoop dat je het ook niet zo opvat.)
Je zegt dat je sinds dat je meer bent gaan voeren ook meer bent gaan vangen. En dat is nu juist zo'n groot probleem... Voeren werkt gewoon, daar ben ik het ook over eens.
Maar wat vinden wij vissers dan belangrijker? Meer vangen en kans op massale sterfte, of wat minder vangen en je niet mede schuldig voelen aan een eventuele sterfte... Veel vissers kiezen helaas voor meer vangen, dus meer voeren. Op zich is dit te begrijpen. Maar als je wat dieper nadenkt, is dit dan echt wel zo begrijpelijk??? :-?

Groeten JW
Run to the water.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-10-2006 16:31

Ook nix persoonlijks aan. Ook alleen maar vragen.
Meer vangen en kans op massale sterfte


Door voeren? Waarom dan? Weet jij dat je je zulk slecht aas hebt? Waarom zorg je dan neit, dat je met aas voert en vist, waar de karpers op kunnen en blijven leven?


Waar is dat dan op gebaseerd?

Hoeveel dooie karpers/overige vissen vinfd je bij een graan overslag?

Ik heb geen mening, overtuig me nu eens met argumenten? Liefst argumenten, die bewezen zijn.

Kan me herinneren, dat de OVB ooit proeven heeft gedaan met boilies. Iemand die kennis paraat? In welke context dit was?

MVG

Klaas
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

21-10-2006 16:42

Klaas van den Herik schreef:Ook nix persoonlijks aan. Ook alleen maar vragen.
Meer vangen en kans op massale sterfte


Door voeren? Waarom dan? Weet jij dat je je zulk slecht aas hebt? Waarom zorg je dan neit, dat je met aas voert en vist, waar de karpers op kunnen en blijven leven?

MVG

Klaas


Boilies van een goede kwaliteit, zonder chemische troep zijn inderdaad niet slecht voor een karper. Maar zoals ik al eerder gezegd had, is het een onnodige aanvulling op het natuurlijke voedsel. Net zoiets als een mens die elke dag hamburgers eet zeg maar. Reken maar dat die persoon vet wordt en een grote kans heeft op hart en vaatziekten enzovoort!
Zo werkt het volgens mij ook bij een karper. Extreme vervetting, waardoor de conditie afneemt en de vatbaarheid voor ziektes toeneemt.
Of ik dit wetenschappelijk kan bewijzen? Helaas niet. In een oude karperwereld (weet niet meer welk nummer, kan hem niet vinden) heeft weleens een verhaal van Marco Kraal gestaan over de vervetting van karpers en de mogelijke gevolgen daarvan. En Marco Kraal heeft er voor geleerd, dus die moet er toch verstand van hebben lijkt me?

Verder ben ik helaas geen expert op dit gebied, ik heb wel op een water gevist waar in die jaren steeds meer en meer gevoerd ging worden. Al ruim een jaar voorspelde ik dat het fout zou aflopen, dit voorjaar werd het helaas werkelijkheid. Een deel van de topvissen heeft het loodje gelegd, na in de voorgaande jaren gigantisch zwaar te zijn geworden (Waarschijnlijk weet je wel welk water ik bedoel Klaas, hier in de polder :wink: )
Ik kan het dus niet wetenschappelijk bewijzen, maar ik vind het wel een opvallend iets. Steeds meer voeren, vissen steeds dikker en dan plotselinge sterfte...

Groeten JW
Run to the water.....
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-10-2006 17:25

Jan Willem,

een onnodige aanvulling op het natuurlijke voedsel


Snap ik wel, maar het hele vissen is onnodig. Dat maakt het aas ansich nog niet slecht dacht ik.

Extreme vervetting, waardoor de conditie afneemt en de vatbaarheid voor ziektes toeneemt.


Dat is m.i. makkelijk te voorkomen. Ook als je maar een paar gram voert. Toch?

Toevallig weet ik dat er maar een paar van die poldervissen er hoorden. Het overgrote deel komt/ kwam uit andere wateren. Een paar met medeweten van de club. Van een afvissing. Vele vissen minder legaal, bijv. uit de Linge. Ineens werden er ook wel eens kleine spiegels gevangen. Zonder eigen uitzetting.

Misschien een iets om meer aandacht aan te besteden.


MVG

Klaas
luuk houtgraaf
Berichten: 616
Lid geworden op: 15-10-2005 18:11
Locatie: zaanstad
Contacteer:

21-10-2006 18:26

50 kilo wat voor baan heb jij? :lol:
plassen zijn perfeckte viswateren,
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

21-10-2006 18:57

Jan-Willem Kroon schreef:
j van der beek schreef:ben net terug van een sessie van 5 nachtjes en hebben 50kg bollen verbruikt. als ik minder had gaan voeren hadden we stukken minder gevangen.
50kg valt nog mee in deze tijd! vooral op een water met een goed bestand aan karper kan je flink veel voeren! sinds ik veel ben gaan voeren ben ik ook veel meer gaan vangen.

gegroet


J. v.d. Beek,

(Dit antwoord is niet persoonlijk bedoeld, dus ik hoop dat je het ook niet zo opvat.)
Je zegt dat je sinds dat je meer bent gaan voeren ook meer bent gaan vangen. En dat is nu juist zo'n groot probleem... Voeren werkt gewoon, daar ben ik het ook over eens.
Maar wat vinden wij vissers dan belangrijker? Meer vangen en kans op massale sterfte, of wat minder vangen en je niet mede schuldig voelen aan een eventuele sterfte... Veel vissers kiezen helaas voor meer vangen, dus meer voeren. Op zich is dit te begrijpen. Maar als je wat dieper nadenkt, is dit dan echt wel zo begrijpelijk??? :-?

Groeten JW


Op dit water waar we gevist hebben kan dat gemakkelijk en in het najaar is het echt geen probleem om op sommige wateren zo te voeren zolang je je verstand gebruikt! Als je de aanbeten hoog houd kun je gerust nog wat kilotje"s voeren..
Lupack
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

21-10-2006 18:59

luuk houtgraaf schreef:50 kilo wat voor baan heb jij? :lol:


Hebben we heel wat kranten voor rond gebracht 8) :wink: :lol: :lol:
Lupack
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

21-10-2006 19:04

ik snap je punt Jan-Willem, maar tegenwoordig zijn bollen vaak naast het natuurlijk voedsel een vast dieet voor onze vis. en de meeste zitten zo in elkaar dat de vis er weinig schade van kan oplopen. er zitten alleen maar gezonde bestandsdelen in die bol!

je moet niet een klein putje vol gooien met bollen maar op een water van 110 hectare met een grote populatie aan karper kan dat echt geen kwaad! daar leven de vissen van ons voer!

je moet alleen wat paul aangeeft wel je hersenen gebruiken! en dat is voor sommige erg moeilijk.
ik blijf iig geval met verstand voeren! en als het kan veel! werkt gewoon erg goed.

gr joery
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

21-10-2006 19:04

Beste Klaas,

Het zijn ook vrijwel allemaal stellingen, eigen ervaringen en ervaringen van vissers met een goed opgebouwde naam. Dat zegt niet dat zij allen gelijk hebben hoor, maar als ik erover nadenk dan kan ik daar net als hun wel inkomen.

Echter denk ik dat wij allen de case niet gaan oplossen, het blijft wel interessant om er over te filosoferen.

Maar ik hoop dat men zo door gaat, er komen altijd wel wat opmerkingen in voor waar we wat aan hebben.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Herman Esveld
Berichten: 1188
Lid geworden op: 18-04-2006 19:09
Locatie: nomaad

21-10-2006 19:28

50 kilo :o
Zoveel krijg ik nooit mee op de fiets.
PR Schub: 2,001 kilo
PR Spiegel: 2,003 kilo
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

21-10-2006 19:44

Herman Esveld schreef:50 kilo :o
Zoveel krijg ik nooit mee op de fiets.


Moet je een fiets-kar kopen of maken en als het dan nog niet erinpast omdat je heeeeeeele-grote boilies hebt kijk dan gewoon jeouders lief aan en vraag of zij het willen vervoeren :wink: :wink: :D

M.V.G

Gerardus brondijkus uit friesland dus !!!!!
KSN
Gebruikersavatar
michel van der baars
Berichten: 162
Lid geworden op: 06-09-2006 07:52
Locatie: delft

22-10-2006 08:54

hi
ik denk dat teveel voeren wel degelijk kwaad kan op bepaalde wateren.
ook zijn de gebruikte bestanddelen in boilies vaak boosdoeners.
een karper is een koud bloedig dier en kan moeilijk overweg met dierlijke eiwitten die in boilies zitten en ook suikers zijn zeer schadelijk voor de vis.
het is idd zo dat op veel wateren waar intensief op karper gevist word de vissen de bollen als aanvulling eten op het natuurlijk voedsel.
maar een argument dat de karper dood gaat door overvoeren lijkt me stug.
ze leven hooguit een paar jaar korter door het veel eten van boilies .
massale sterfte is meestal een oorzaak van een bepaald virus .
dit virus het karper herpes virus uit zicht pas bij temperaturen van bovende 18 graden watertemperatuur dan.
dit is ook dat in de zomer veel vis sterft als dit virus aanwezig is en kan een hele populatie uitroeien.
het is ook belangrijk in welk water je vist de meeste wateren hebben een dikke sliplaag omdat er nooit gebaggert word en dit is een veel schadelijker goed dan die paar boilies die wij er ingooien
GR MICHEL

Commissielid Karpercommissie SVBD
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-10-2006 10:16

Jeroen,

Prima van die namen, maar ik wil eigenlijk gewoon onderzoeksverslagen. Dus het echte werk zeg maar.

Moderne schaperclaus.


MVG

Klaas

Als je het over een kulum hebt: hoeveel mag een kilo karper kosten?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-10-2006 10:45

Een karper die na 20 jaar op een top (over)gewicht dood gaat. Wie zegt dat deze karper geen 50 jaar had kunnen worden bij een gezonder eetpatroon? Zeer waarschijnlijk wel. Een levensverwachting van 50 jaar is niet ongewoon voor een karper.

Klaas, voor een dergelijke statistiek moet over decennia de gemiddelde leeftijd van de karper gemeten gaan worden. We moeten nog beginnen met meten. Verwacht dan over 20 jaar een antwoord te hebben. Ik begrijp dat op Engelse putjes het idee inderdaad is dat de karpers zwaarder zijn maar jonger sterven. De vraag is dan of dit correct gemeten is.

Accute sterfte krijg je alleen bij een ziekte of bij vergiftiging. Er gaat ook geen mens direct dood van een ongezond eetpatroon. De levensverwachting daalt wel.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-10-2006 11:28

Volgens mij wordt er omtrent de gevolgen van "veel" voeren een hoop opgeblazen behalve de karperbuiken zelf! Met andere woorden valt het volgens mij in de meeste gevallen heel erg mee. Ik zie allerlei indianenverhalen voorbij komen over opengereten en opgezwollen buiken met de pinda's er nog in en massale sterfte te wijten aan voeren. Volgens mij een hoop bombarie om niks.
Wat is nou een kilo boilies? 100 ballen of zo? Als er een schooltje van 10 karpers langskomt hebben ze er allemaal 10. Zo dan! Wanneer een water een redelijke populatie aan karper heeft... en vergeet ook witvis niet want die lusten ook wel wat voer dan denk ik dat je met een paar kilo niet snel te veel voert. Anders wordt het natuurlijk als er een heel stel karpervissers met bakken tegelijk aan het storten is. Ook afhankelijk van watertemperatuur, zuurstofgehalte, bezetting, jaargetijde blabla. Maar ik denk dat het nogal meevalt allemaal.
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

22-10-2006 12:49

we zitten ons druk te maken dat de vis eerder sterft d.m.v ons voer?
wat denk je van al die keren dat hij gevangen word? al die stress werkt ook niet echt mee aan zijn levensduur. als we zo gaan beginnen moeten we allen stoppen met onze hobby en de vissen met rust laten.

tegenwoordig bestaat er goed voer op de markt waar de vissen echt wel iets aan hebben. en dat de juiste voedingstoffen bevatten. waarvoor denk je dat sommige bollen(crap) zo snel uitgevist zijn op bepaalde wateren? omdat de vissen er zelf niks aan hebben, en iets wat weinig voedingswaarden voor hun heeft laten ze op den duur links liggen. waarvoor worden sommige vissen dan meerdere keren gevangen op een goede bol en niet op bollen met een lage voedingswaarde? omdat hij zich er blijkbaar goed bij voelt.

en bollen gaan vergelijken met patat en snacks vind ik een beetje te ver gaan.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-10-2006 13:10

Voeren of vetmesten en de gevolgen er van.

Durf me hier niet uit te spreken, wetenschappelijk literatuur is er volgen mij niet voorhanden.
Veronderstellingen kan geen basis zijn van een goede discussie hierover. Wel dat grote voercampagne’s op tal van water zeker werken. Of het aan mij besteed over het algemeen zeker niet. Op groot water wat op temperatuur is het ander geval dan zal ik me er niet aan onttrekken. Wel met boilies die ik zelf ook goed zou kunnen eten. Over beschimmelde boilies het volgende, er zijn honderdduizenden verschillende schimmels en bacteriën op deze aarde. Vele zijn schadelijk voor mens en dier een aantal hebben we zelf nodig. Lees wel eens dat blauwe schimmels goed fout zijn (behalve sommige op kaas dan), kennis van zaken heb ik niet. Na een week eens onderwater kijken om zaken in kaart te brengen :oops:

Is voor mij een boek wat nog maar net geopend is, uitkrijgen doe ik het zeker niet. Zo maar iets doen zal en kan ik niemand aanraden.

Peter
Willem Barnas

22-10-2006 14:19

Jo,

Ik had een posting klaar van 2 A4'tjes, maar ik doe het v.w.b. dit liever met 1 woord:

VERANTWOORDELIJKHEID

En maar schermen met termen als '...voor nu en in de toekomst...'

Om een voorbeeld te noemen: Als je nagaat dat de coating van Korda lood ook niet oneindig effectief is en propageert dat loodverlies beter is voor de karper, DAN ben je pas echt hypocriet.

Laten we vooral zijn leefomgeving (notabene het fundament van zijn leven) verfucken, als de rig maar safe is en de mat nat, dan gaat het in ieder geval nu niet fout. Maar later, als onze kinderen waar we ooooh zoooo trots op zijn groot zijn...

8) :cry: :D

Wat zullen ze trots zijn op ons...

En J., eet jij ook zoveel Big Macs terwijl je weet dat Goeiemorgen fruitontbijt beter voor je is (nuanceren doe je zelf maar). Wij kunnen denken, beredeneren en anticiperen, een karper niet. Wij voeren en bevissen hem, laten wij dan de verantwoordlijkheid die we kúnnen nemen, op ons nemen. Zie dat als je verplichting, omdat je zoveel meer verstand hebt dan een karper.

WB 8)
jacco noordermeer

22-10-2006 14:57

ook nog iets leuks mischien

wie weet wat "goed "is voor onze vrienden
zeker als we ons eigen dieet niet eens kunnen bepalen :-?
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

22-10-2006 16:02

Mosseltjus, watervlooien, slakkies, tubifex,kreefies enz.
Je mag ze best wel eens verwennen hoor door een paar balletjes in het water te leggen. Niet overdrijven met het verwennen hoor, het blijven beesten.


Groetjes,
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-10-2006 17:13

Maar anders dan?

Wat mag een kilo karper kosten?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

22-10-2006 17:13

Doormiddel van observatie wordt men veelal wijzer. Het karpervissen bestaat nu eenmaal niet uit rustig wachten totdat de pieper een keer afgaat. Loop eens wat vaker langs de wateren en je ziet genoeg, de internet uurtjes sparen doen we wel na de 60.
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
jacco noordermeer

22-10-2006 17:54

Klaas van den Herik schreef:Maar anders dan?

Wat mag een kilo karper kosten?

MVG

Klaas



bij de visboer of kweker?
bij de kweker weet ik het ongeveer
bij de visboer heb ik ze gelukkig nog nooit gezien

of bedoel je ,hoeveel is een karper ONS waard?
Gebruikersavatar
Bert Vooijs
Berichten: 1871
Lid geworden op: 22-12-2005 23:41
Locatie: Amsterdam

22-10-2006 18:38

:D :D

Zolang Ton zijn gram maar niet haalt.

Gr. B.
ff v==