korda haken uitgebogen


Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-10-2006 19:06

Dat model haak gebruik ik niet. Die buigen namelijk uit. :D
Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

20-10-2006 19:11

Probeer het eens zonder die ver naar binnenstaande tube. Door deze tube blijft de haak te oppervlakkig naar vlees grijpen. Hij wil niet "naar binnen" Op het moment je er dan serieus kracht op zet, zal de tube, in tegenstelling tot een echte bend hook, recht trekken. Nu onstaat wel die hoek. Ik vermoed echter dat de haak dan te ondiep in het vlees zit waardoor alle kracht op de punt komt te staan.
Dat het per water wisselt zal ongetwijvelt te maken hebben met de wijze waarop vis aast.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

20-10-2006 20:25

maakt niet uit.

mvg

klaas
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-10-2006 21:09

Roelof Schut schreef:De watertemperatuur kan bij sommige haken ook het verschil maken tussen niet buigen, buigen en breken van haken.
Bij lage watertemperaturen worden haken 'harder' doordat de moleculen minder hard trillen en dus minder ruimte nodig hebben. Hierdoor kunnen haken ook sneller breken. Vooral als er te veel koolstof in het het staal verwerkt zit. Koolstof wordt gebruikt om staal te harden maar te veel koolstof maakt het weer broos (bijv. gietijzer).
Sommige haken zijn perfect te gebruiken in de zomer maar zijn funest in de winter. Vaak wordt een haakbreuk in de winter afgedaan met een paar opgetrokken schouders. Kan nu eenmaal gebeuren...
Ik ben er echter van overtuigd dat de meeste haakbreuken plaatsvinden bij lage watertemperaturen. Iets dus om rekening mee te houden bij je haakkeuze.
Daarentegen kan het ook zo zijn dat sommige haken bij lagere watertemperaturen perfect hun werk doen maar in de zomer de neiging hebben om snel uit te buigen. Doordat de moleculen harder gaan trillen hebben ze meer ruimte nodig. Hierdoor zet het staal uit en wordt het zachter.
De term zomer- en winterhaak heeft nu zijn intrede gedaan. :-) :-)

roelof
Best interresant, maar kun je met iets meer voor de dag komen?
Wil je delen in je ervaring?, dan horen we graag wat merken e.d
Wil niet voor jan lul vissen komende koude najaar
mag ook per pb hoor :wink:
Jop Boot
Berichten: 467
Lid geworden op: 19-12-2005 14:54

21-10-2006 00:27

Ik gebruikte dit seizoen voor het eerst Korda longshank nummero 10 voor het vissen met het pennetje.

Geen succes.

Op 22/00 mag een haak gewoon niet breken en dat gebeurde dus wel.

De eerste keer was de vis al geschept. Het zou dan kunnen dat de haak brak tijdens het optillen van het net, maar je zou verwachten dat je lijn dan eerder breekt. Niet dus.

Ik vis altijd met dicht geknepen weerhaak. Dat gaat bij ander haken altijd goed. Tot witvis haakje nummer 18 aan toe. Bij Korda niet. Haak doormidden. En echt geen kracht gezet.

Ik hoef ze niet meer.

Al vangen ze er nog een keer 5 DVD's vol vis mee.....
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

21-10-2006 15:33

Geef mij dan toch maar de oude vertrouwde Hayabusa haken.....
Vlijmscherp en nog nooit problemen met uitbuigen gehad...

Moet wel zeggen dat de `langstelige` haken naar mijn idee sneller uitbuigen....maar dat is puur een gevoel.
Misschien iets om even uit te testen..feit blijft dat de kwaliteit van een haak `per productie` verschillen kan.

Er worden van 1 model (en maat) een productie aantal gemaakt, daarna komt een ander model (maat) aan de beurt....als dan de volgende productie wordt gemaakt kan dit vershillen...zowel in kleur, scherpte en ook sterkte....
Vaak is dit minimaal en niet "zichtbaar" tijdens gebruik...maar soms.??!!!

Misschien is dat de reden van uitbuigen..??
:roll: :roll:
==--- catch your dream ---==
Piet Vogel
Berichten: 853
Lid geworden op: 19-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

21-10-2006 15:42

Marcel
Waar zijn dan jouw Kensaki haken gebleven?
Gr Piet
Rob Kuijpers
Berichten: 177
Lid geworden op: 06-02-2005 22:39
Locatie: Lieshout

21-10-2006 17:46

korda wide gape buiten idd uit heb ik al verschillende malen gehad, daarna de kamasan maxx carp geprobeerd met 6,95 toch geen goedkope haak deze boog ook uit nog veel sneller als de korda,
nu vis ik met de Gamakatsu Superhook met deze haak NOG geen problemen gehad. Kevin Nash fang X heb ik ook nooit problemen mee gehad dat is een goede haak is mijn mening!

Groete Rob
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

22-10-2006 12:14

Piet Vogel schreef:Marcel
Waar zijn dan jouw Kensaki haken gebleven?
Gr Piet


:lol: :lol: :wink:

En als je de oude vertrouwde Hayabusa boiliehook besteld moet hij ook uitgeleverd worden, staat inmiddels ook al een jaar in backorder. De rest van de modellen is niet zo spannend...
mvg

Bart van den Hurk
Kristiaan Leleu
Berichten: 1
Lid geworden op: 20-10-2006 17:35
Locatie: Hooglede

22-10-2006 12:55

tino beunk schreef:Je hebt dan alleen het puntje van de haak gevuld. Er komt dan veel te veel druk op te staan en zo krijg je een uitgebogen haak.


Dit is volgens mij de oorzaak, zelf al paar jaar aan het vissen met fox type1 haken en onlangs ook mn eerste open haken op dit type.
Zal deels aan slechte metaallegering liggen samengaand met te veel druk als de vis enkel gehaakt is met de haakpunt volgens mij.

Wat ESP betreft, deze koop ik niet meer,buigen volgens mij nog makkelijker open dan gelijk welk ander merk.
Gebruikersavatar
Marcel Ulje
Berichten: 143
Lid geworden op: 08-02-2006 16:19

22-10-2006 17:50

Niks afdoende aan andere merken haken.......maar de boiliehook van Hayabusa heeft altijd mijn voorkeur gehad...vind het gewoon een goede haak. Nadeel is dat Hayabusa misschien wat "meer moderne" modellen zou moeten maken..(Korda, PB, Kensaki, Fox zijn daar wat verder in)
Wie weet in de toekomst?

Maar over de kwaliteit van Hayabusa niets dan lof.....(wat niet betekend dat de andere haken niets of minder zijn natuurlijk)

Ik zie alleen zo weinig over Hayabusa geschreven....alsof het een "vergeten" merk is....terwijl de kwaliteit mijns inziens echt top is!

Groeten,

Marcel :lol:
==--- catch your dream ---==
Gebruikersavatar
maikel v steensel
Berichten: 23
Lid geworden op: 26-08-2006 23:09
Locatie: valkenswaard

14-02-2007 18:47

Ik heb ook een tijd met de korda haken gevist vooral de wide gape en bij mij zijn ze ook verschillende keren uitgebogen. En geloof het of niet lag niet aan manier van drillen. Ik heb hetzelfde probleem ooit gehad met fox haken meteen vanaf gestapt bij beide en nooit meer problemen gehad daarna. Ik vis nu met penetrators nash fang of ashima 887.
Ik weet niet wat de oorzaak was en ga het ook niet proberen uit te zoeken moet gewoon niet kunnen zoiets.
Mvg Maikel
Any fool can make money,
but show me someone who can make time.
Sam Bos

20-02-2007 22:48

maar de longshank dan jongens daar niks over?? want kan je die haken dan niet terug sturen naar korda
Gebruikersavatar
Thomas de nieuwe
Berichten: 745
Lid geworden op: 08-10-2006 18:21
Contacteer:

21-02-2007 13:01

Maf zeg!

vis nu al 2 jaar met korda heb zelfs een 38 pond meerval op een franse rivier er mee gedrild, was amper uitgebogen!

m.v.g Thomas
long as i got lungs and a rod you can't stop me
Ian Demeulenaere
Berichten: 256
Lid geworden op: 21-11-2006 20:24
Locatie: Eindhoven

22-02-2007 19:44

mijn maat heeft het ook gehad met maatje 8 haken.. hij vist er dus absoluut niet meer me.. ik zelf heb er nooit problemen me ondervonden... (maar ik vis er pas een half jaartje me)
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

26-02-2007 00:03

Karel,

Als ik je 5 haken goed bekijk zie ik dat je tenminste 2 soorten haken daar hebt liggen; haken met recht oogje en haken met naar binnen staand oogje. Verder valt me op dat je de hair erg kort op het oogje hebt. Dan zie ik dat je in het ene geval wel en dan geen krimpkous hebt gebruikt, waarvan de ene weer langer is dan de ander.

Probeer es de haak te vissen met een onderlijn die steeds op dezelfde manier geknoopt wordt en kom dan nog es met een constatering.

Groetjes Sjors.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

26-02-2007 08:03

Sjors
Het zijn allemaal de zelfde haken.
ik denk dat de foto wat vertekend.
Ze zijn allemaal gevist met krimpkous. (bij die ene later verwijderd)
Het klopt dat de krimpkous niet altijd even lang gevist word.

Jij zegt:
Probeer es de haak te vissen met een onderlijn die steeds op dezelfde manier geknoopt wordt en kom dan nog es met een constatering.

Elke manier van vissen kan om een andere onderlijn (in dit geval lengte krimpkous) vragen.
Dit is toch geen excuse voor het uitbuigen van deze korda haken.
Jij vist toch ook niet altijd met enn op de zelfde manier geknoopte onderlijn.(mag ik hopen)
Kort samengevat:
Alles wat je hier opnoemt op de lengte van de krimpkous na is niet goed.
Daarom citeer ik jouw maar even.
Eerst goed kijken, en kom dan nog es met een constatering.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

26-02-2007 10:05

Hoi Karel,

Ik vind je verhaaltje ongeloofwaardig. Mocht het al zo zijn dat je het voorelkaar krijgt om in 1 sessie 5 haken van een gerenomeerd en zich bewezen merk zo weet te verkloten, dan ligt dat niet aan de haak maar aan jou of degene die je de haken gegeven heeft. (origineel zakje erbij?)

Voor de duidelijkheid; ik knoop bijna steevast dezelfde onderlijn, tot op de mm nauwkeurig. En in bijna alle omstandigheden werkt deze onderlijn prima! Ik hecht meer waarde aan een goed geknoopte onderlijn, dan aan verschillende soorten rigs. Als ik al een aanpassing maak, dan is het de haakdikte, omdat, je voelt em al aankomen... bij obstakels een wat dikkere haak nodig is. Zodoende verbuig je ook geen haken, mits je er natuurlijk niet als een gek aan gaat sleuren.

Groetjes en probeer het eens wat rustiger aan te doen.

Sjors.
Laatst gewijzigd door Sjors Roosenbrand op 26-02-2007 10:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

26-02-2007 10:14

PS,

Na goed gekeken te hebben, kan ik niks anders dan constateren dat er verschillende haken gebruikt zijn. Of dit nou aan de foto of aan jou ligt maakt in deze niks uit. Kom anders eens met een foto waar de waarheid wat duidelijker belicht wordt... :wink:

Dan merk je op dat je in verschillende omstandigheden gebruikt maakt van verschillende onderlijnen. Wat ik begrijp uit je berichtje is dat je 1 sessie gevist hebt. En daarin ben jij 5 verschillende omstandigheden tegengekomen?

Voel je aub niet afgezeken want pissen doe ik in de pot, of in de bosjes als ik aan het vissen ben.

Sjors.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

26-02-2007 10:33

Sjors Roosenbrand schreef:Hoi Karel,

Ik vind je verhaaltje ongeloofwaardig. Mocht het al zo zijn dat je het voorelkaar krijgt om in 1 sessie 5 hakenvan een gerenomeerd en zich bewezen merk zo weet te verkloten, dan ligt dat niet aan de haak maar aan jou of degene die je de haken gegeven heeft. (origineel zakje erbij?)

Voor de duidelijkheid; ik knoop bijna steevast dezelfde onderlijn, tot op de mm nauwkeurig. En in bijna alle omstandigheden werkt deze onderlijn prima! Ik hecht meer waarde aan een goed geknoopte onderlijn, dan aan verschillende soorten rigs. Als ik al een aanpassing maak, dan is het de haakdikte, omdat, je voelt em al aankomen... bij obstakels een wat dikkere haak nodig is. Zodoende verbuig je ook geen haken, mits je er natuurlijk niet als een gek aan gaat sleuren.

Groetjes en probeer het eens wat rustiger aan te doen.

Sjors.


Ik zal nog een keer jouw argumenten langs gaan.
Mijn verhaal is wel geloofwaardig, want ik ben niet voor of tegen korda.
Wat voor belang heb ik er bij om een ongeloofwaardig verhaal te verzinnen?
Bij jouw twijvel ik of je belang in korda hebt, want je nog maar 3x iets
gepost, en neemt het met vreemde argumenten voor ze op.

Ik heb de haken niet verkloot.
In de zelfde situatie hielden andere (even dikdraadige) haken het wel goed uit, dus ligt het niet aan de visser maar aan de kwaliteit van de haak.

De gene die me deze haken gegeven heeft kan ze moeilijk verklote.
Denk jij dat hij ze eerst met een tang verbuigt, en dan aan mij geeft.
Hoe verzin je het. :o
Natuurlijk zaten ze in het orginele zakje.
Zijn er imitaties zakjes te koop dan?

Je knoopt steenvast de zelfde onderlijn.
Nu twijvel ik niet alleen aan je betoog hier op het board, maar ook nog aan je hengelsport kwaliteiten.
Hoe doe je het als dikkere boilies vist?
Je zal je hair toch wel moeten aanpassen.
Vis je op elk water de zelfde maat haak.
Wat als de vissen extreem harde of juist zachte bekken hebben?
Pas je dan helemaal niets aan?
enz enz enz enz.
Altijd de zelfde onderlijn, is je zelf en de vis tekort doen.

Hoezo moet ik het rustiger aan doen?
Ken je mij persoonlijk, want anders is dit weer een uit de lucht gegerepen constatering.
Ik doe het altijd rustig aan.

Daarom einig ik weer met jouw zin.
Eerst goed nadenken, en kom dan nog es met een constatering.
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

26-02-2007 10:35

Relax Karel, daar leef je langer door en geniet je langer van het vissen.

Is het nou nadenken of kijken?

ff voor de duidelijkheid; ik vis niet met Korda haken, want ze buigen nogal snel uit en ik vind ze te lomp voor hetgeen ze presteren. Haha, nu ben je natuurlijk helemaal pissig. Hoeft niet, het enige waar ik vreemd van sta te kijken is dat je 5 haken achterelkaar hebt weten te verkloten. Dat is zelfs bij Korda, vind ik, extreem.

Wbt mijn kwaliteiten als visser... dat weet ik wel.

Groetjes Sjors.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I
karel bouma
Berichten: 167
Lid geworden op: 08-04-2003 02:00

26-02-2007 11:07

In jouw geval is het nadenken en kijken.
Ik ben helemaal niet pissig omdat jij niet met de korda haak vist.
Ik geef je zelfs groot gelijk.
Ik moet me verdedigen omdat jij allemaal dingen zegt die niet waar zijn, en je argumenten kloppen niet.
Als je weet wie ik ben, en aanwezig was op de vissesie, dan had je de door jouw gebruikte argumenten in de prullebak geworpen.

Nogmaals ik heb geen 5 haken verkloot (lees vorige bericht)
Jouw kwaliteiten als visser ken ik niet, maar je argumenten werken tegen je.
Met relaxte groeten
don't imitate but innovate
houd het gezellig aan de waterkant en ook op karperwereld aan elkaar afzeiken heeft niemand iets
Gebruikersavatar
Sjors Roosenbrand
Berichten: 56
Lid geworden op: 25-02-2007 13:13

26-02-2007 12:32

ok, ook goed. Veel succes met haken buigen dan.

Groetjes.
Alles heeft een bedoeling, is dus alles de bedoeling?

http://www.youtube.com/watch?v=tSFAlFUxh1I