korda haken uitgebogen


karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

19-10-2006 10:41

Heren.
Ik hoorde van een kennis dat korda goede haken maakt.
Vol goede moed heb ik een zakje van hem geleend.
Helaas is mijn ervaring niet zo goed.
Drie kon ik weg doen omdat ze niet scherp waren.
Een dag vissen leverde vijf uitgebogen haken op.
Wat zijn de ervaringen van de vissers op dit forum?
Graag alleen reakties van mensen die geen belang in korda hebben.
Dus geen gesponserde mannen en dergelijke.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Mourad Aviara
Berichten: 3299
Lid geworden op: 01-03-2005 22:28
Locatie: Noord Holland

19-10-2006 10:50

Ik heb dat nog nooit gehad met Korda haken.

Probeer die van PB eens..
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

19-10-2006 11:07

Karel,

Dit oogt niet zo fraai. Om eerlijk te zijn bevreemd mij dit enigszins. Zelf gebruik ik deze haak namelijk ook veelvuldig en ik heb er nog nooit last mee gehad. Ook niet onder extreme omstandigheden.

Wat ik mij afvraag. Hoe gebruik jij een dergelijke haak? Alles is namelijk kapot te krijgen door verkeerd gebruik!! Geef eens iets meer specificaties over je hoofdlijn, visafstand, loodgewicht en systeem. Ook je drilmethode lijkt me boeiend. En hoe zijn de bekken van de vissen die je wel hebt kunnen landen? Als je haken zo kapot trekt vrees ik voor de bekken van verspeelde vissen. Een haak open buigen gaat vaak niet zonder slag of stoot!

Gr., Martin
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

19-10-2006 11:13

Hallo karel,

Dat heb ik ook niet meegemaakt.
Is dit gebeurt in een obstakel of met een dril, met het los trekken uit een obstakel (zonder vis) kan ik het uitbuigen voorstellen. Is dit niet het geval zou ik een groter haak maatje proberen.
Welke type haak is het?

Groet
Laatst gewijzigd door freddy zenhorst op 19-10-2006 11:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

19-10-2006 11:14

Martin Post schreef: Ook je drilmethode lijkt me boeiend.


Als de haken er zo uit komen te zien na een dril, ben ik ook wel eens benieuwd ja. Te hopen voor de karper dat een slechte serie haken hebt getroffen die gewoon niets kunnen hebben. Indien dit de gewone Korda kwaliteit is, dan is er enigzins geweld vereist om deze resultaten te verkrijgen.
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

19-10-2006 11:20

normale dril methode.
Karper bestand met de topvissen rond de 16 pond.
Met mijn oude haken nooit geen problemen ondervonden.
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

19-10-2006 11:22

In dat geval heb je gewoon een slechte partij gekregen, een andere verklaring zou ik niet weten. Ikzelf heb nog nooit problemen met Korda haken gehad en heb zowat alle types wel een keer gebruikt
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

19-10-2006 11:29

Als je met de oude haken geen probemen hebt gehad zou ik daarmee gewoon doorvissen.
Waarom dan andere haken gebruiken!

vang ze.
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-10-2006 11:34

Wat een gelul lees ik allemaal hier, voorbeeld gisteren 2 graskarpers gevangen 60 tot 70 cm Esp Raptors T6 standaart onderlijn gewoon uitgebogen.
Dit heb ik ook gehad met pb haken, korda enz enz enz.
Schijnt tekomen door verkeerde haking Onderlijnen die tesnel of niet goed haken waardoor de haak zelfs boven in bek van de vis komt en er dus een verkeerde druk op de haakbocht komt.
Heeft dus weinig met het drillen temaken van de vis.
Het is natuurlijk wel mogenlijk dat je een haak recht trekt omdat je verkeerd drilt maar komt mindervaak voor dan je denkt.
Deze conclusie heb ik moeten maken door een gesprek met een andere karpervisser over mij probleem met uitbuigen.
Dus wat je als eenigste kan doen is je onderlijnen veranderen, en uitzoeken welke onderlijn het beste past bij het bepaalde water, niet elke standaart onderlijn of niet standaart onderlijn past bij een bepaalde manier van aasen van de vissen. kan met de dag zelfs verschillen.
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

19-10-2006 11:39

Hallo Kenny,

Met mijn pen visserij haak ik alle vissen boven in de bek! nooit last gehad van het uitbuigen.
Hoe verklaar je dit?
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

19-10-2006 11:40

Uitgebogen haken zijn bijna altijd het gevolg van een verkeerde inhaking, waarbij de haakbocht niet geheel gevuld wordt. Door een hefboomwerking buig je haken dan zelfs uit bij een geringe druk. Heeft niets met drillen te maken.
De vraag is, waarom haak je die vissen nu niet goed meer?
Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

19-10-2006 11:49

Ik vind de haken nogal glimmen voor Korda's... wat is de haakmaat?
Verder heeft het te maken met de inhakingsdiepte zoals hiervoor al is gezegd. De mate waarin enkele van de getoonde haken uitgebogen zijn doet me vermoeden dat de bocht slecht gevuld was met vlees.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

19-10-2006 11:50

Ligt niet aan jou hoor Karel.

Lukt bij mij en Jacco ook.

Gevist met een stukje krimpkous meer dan als stiff.

Mijn theorie hier:

De vis wordt net achter de lip in het kuiltje wat je daar voelt gehaakt. bij ons in het water hebben de karpers daar praktisch geen vlees.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

19-10-2006 11:51

freddy zenhorst schreef:Hallo Kenny,

Met mijn pen visserij haak ik alle vissen boven in de bek! nooit last gehad van het uitbuigen.
Hoe verklaar je dit?

Dat is even heel iets anders dan een onderlijn met een stuk lood op de bodem van het water andere manier van oppakken van aas enz enz.
Ik vis zelf ook met de pen en haak ook vissen boven in de bek maar ook geen problemen..
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

19-10-2006 11:55

Ik haak regelmatig karpers met slechts de punt van de haak. Toch heb ik nog nooit een uitgebogen haak gehad evenals mijn vismaat. Toch geloof ik wel in dat verhaal van dat hefboom effect. Ik denk dan ook dat dit een verklaring is van de afgebeelde uitgebogen haken.
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

19-10-2006 12:00

De hair en onderlijn zijn van het zelfde materiaal, en ook op de zelfde lengte.
De krimkous is ook het zelfde
Eigenlijk is er niets veranderd.
Alleen de haak is anders.
Een korda ipv gamakatsu of esp
Teluin de glans komt van de flitser, daarom nogmaals de foto zonder flits.Afbeelding
Gebruikersavatar
freddy zenhorst
Berichten: 43
Lid geworden op: 30-05-2005 20:43
Locatie: Gelderland

19-10-2006 12:08

Karel,

Heb je wel een vis kunnen landen.
Zo ja, hoe is deze gehaakd en hoe zag de binnenkant van de keel eruit?

Ik zit nm te denken dat je misschien met te lange onderlijnen zit.
Ik vis de laatste weken met een kortere onderlijn ivm kouder wordende water temperatuur.

groet,
Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

19-10-2006 12:25

Mensen,

Sta het mij toe om sommige opmerkingen over drillen enigszins te nuanceren. Sommige zijn namelijk heel erg kort door de bocht.

Dat drillen niets te maken heeft met het uitbuigen van een haak vind ik echt onzin! Drillen is 1 van de factoren die er voor kan zorgen dat een haak uitbuigt, net als de inhakingsdiepte zoals Gert-Jan ook zegt. Waarom zouden we anders verschillende haakmaten hebben? Op een rivier of een ander dergelijk water kun je de verschillen pas echt goed zien. Kleine haken in combinatie met kleine, fel vechtende vissen, kunnen er echt funest zijn. Afgelopen zomer kon ik heel veel vissen landen. Eenmaal op de kant bleek de haak in 6 van de 10 gevallen te zijn uitgebogen terwijl ze op ander water perfect hun werk doen. Ook kon ik zien dat ze allemaal perfect vast zaten door een goede inhakingsdiepte...De harde dril zorgde in dit geval dus voor het uitbuigen, aanpassingen aan de onderlijn zelf maakten niets uit...Een andere haakmaat des te meer...

Gr., Martin
karel meester
Berichten: 56
Lid geworden op: 24-02-2005 09:33

19-10-2006 12:43

freddy zenhorst schreef:Karel,

Heb je wel een vis kunnen landen.
Zo ja, hoe is deze gehaakd en hoe zag de binnenkant van de keel eruit?

Ik zit nm te denken dat je misschien met te lange onderlijnen zit.
Ik vis de laatste weken met een kortere onderlijn ivm kouder wordende water temperatuur.

groet,


Onderlijn tussen de 14 en 18 cm.
De vissen die ik in het net kreeg waren in de onderlip gehaakt.
Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

19-10-2006 12:43

Karel: in welke fase van de dril schieten de haken los??

even schrijvend denken:

Ik zie dat je een naar binnen gebogen tube gebruikt in de meeste gevallen. Indien je nu de haak, met naar binnengebogen punt over je hand zou trekken zal je op moeten merken dat hij erg oppervlakkig naar vlees gaat happen. (Hoe anders is het als je een rechtpuntige haak zou nemen met een korter stuk tube/kous, of geen tube, bijv. fox series 1, of de oude nash pat. 1(dacht ik))

Het oppervlakkige haken is hier volgens mij de reden dat je de haken zo makkelijk recht trekt. Ik vermoed dat dit ook al vrij vlot tijdens je dril gebeurd. De tube niet naar binnen buigen maar (kort) recht laten lopen, waarbij je de onderlijn met een naald als line-aligner door de tube rijgt zou hier wellicht een oplossing zijn. je krijgt nu al een heel ander gedrag van de haak bij het inhaken.

verder ben ik het wel met Martin eens over het drillen. Grote vis trekt trager, logger. kleine vis, zoals Martin zelf ook heeft mogen ervaren, trekt feller, met meer krachtexplosies. Dit zijn twee totaal verschillende zaken voor een haak waarbij de continu kracht mogelijk goed te houden is maar waarbij de explosievere kracht niet snel genoeg kan worden opgevangen door de combinatie lijn, hengel en molenslip.

wie denkt er mee?
marc heerema1
Berichten: 516
Lid geworden op: 29-09-2005 12:22
Locatie: almere

19-10-2006 12:47

karel meester schreef:De hair en onderlijn zijn van het zelfde materiaal, en ook op de zelfde lengte.
De krimkous is ook het zelfde
Eigenlijk is er niets veranderd.
Alleen de haak is anders.
Een korda ipv gamakatsu of esp
Teluin de glans komt van de flitser, daarom nogmaals de foto zonder flits.Afbeelding


Ik heb wel eens gehoord dat de korda en esp haken uit dezelfde fabriek komen, kan dat?
In dat geval kan het niet aan de haak liggen...
Ik heb al zeker twee jaar alleen de korda haken in gebruik en heb nog maar één rechte haak gehad.
Ik moest toen hard drillen vanwege een aankomende boot...
mijn waarheid hoeft de jouwe niet zijn

http://www.hsvog.nl/kca/index.htm
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-10-2006 12:54

Martin,

Een haak van dun ongehard staal kan in principe uitbuigen als er erg veel kracht op komt. Gehard staal breekt. Met de draaddikte van de gebruikelijke karperhaken is het vrijwel uitgesloten. Maar dus niet persé onmogelijk.

Wat jij als bewijs aanvoert zegt niets. Als de haak na de vangst bij inspectie blijkt uitgebogen kun je niet uitmaken of dit tijdens het inhaken of tijdens de dril is gebeurt. Wat je ziet is slechts het resultaat van al die factoren.

Groet, Kees

Ps. Neem eens de proef op de som. Pak een stevige dunne staaf en houdt die in de ene hand of klem hem in een bankschroef. Knoop een haak aan een stuk draad en haak deze in de haakbocht om de staaf. Ga nu uit allemacht met de andere hand trekken en kijk of de haak uitbuigt. bedenk daarbij dat je met een hengel maar een paar kilo kunt trekken.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 19-10-2006 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
barry stevens
Berichten: 864
Lid geworden op: 17-07-2005 01:37
Locatie: amsterdam

19-10-2006 12:57

in 18 jaar nog nooit een uitgebogen haak gehad en best zware vissen gevangen...in mijn ogen gewoon een slechte partijtje ertussen,er is ooit een artikel geweest in de karper of karperwereld,dat je van elk zakje haakies die je koopt er al een hoop niet goed/scherp waren

of zou het toevallig zijn dat ik al mijn gevangen vissen dus goed heb gehaakt?
www.castmarine.nl

alles voor de karpervisser op het gebied van elektromotoren/accus/laders/rubberboten/buitenboordmotoren etc
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-10-2006 13:00

Een botte haak haakt slecht in. Haken zijn niet altijd even scherp.

Maar inderdaad heb ik die problemen ook niet zo, Barry. Alleen eens toen ik heel dundradige haken gebruikte met een bepaald doel voor ogen.
Gebruikersavatar
tino beunk
Berichten: 2626
Lid geworden op: 29-03-2005 18:42
Locatie: Duiven

19-10-2006 13:34

Als de haken uitbuigen heb je meestal last van een niet al te goed gevulde haak. Je hebt dan alleen het puntje van de haak gevuld. Er komt dan veel te veel druk op te staan en zo krijg je een uitgebogen haak. Uitbuigers krijg je meestal ook als je de vis haakt in het harde gedeelte van de bek. Een optie is dan om de onderlijn in te krimpen of te verlengen en idem dito voor de hair.

Natuurlijk kan door zwaar drillen wel eens een haak uitbuigen. Maar 5x achter elkaar lijkt mij sterk..
~~Dreams can be true.~~