afstand vissen!!!!!!!


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

11-11-2002 12:27

hallo mede karpervissers.

Sinds vorig jaar ben net zoals vele anderen besmet geraakt met het karper virus,ik vis zo vaak als ik kan weer of geen weer ik ben aan de waterkant te vinden.
ik heb in mijn korte vis periode al vele karpers weten te landen maar alleen in plassen waar ik niet te ver weg lig en daar heb ik dan ook een aantal vragen over:

lange afstand vissen is dat 80 100 150 of 300 meter?
als ik bv 200 meter ver lig wat is dan het beste lood in grammen 80 100 130?
op welke afstand moet ik gevlochten lijn gebruiken?
dit is mij nog niet helemaal duidelijk.
hopend dat iemand mij hier over een passend antwoord kan geven.

gebruikte materiaal 3x shimano technicum 2,5lb
3x shimano 10000 xte baitrunner
3x fox mk2 swinger
(misschien dat iemand dat wil weten met betrekking tot een passend antwoord)

met vriendelijke groet

viktor van ophuizen
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

11-11-2002 12:48

hey ,
euhm het ver afstand vissen is dus eigenlijk al vissen waar je niet kan smijten , dus waar dat je moet vissen door middel met een boot of voerboot je lijnen te droppen ,
je hengeluitrusting is oké , zo te zien maar dat van gevlochten draad moet je eigenlijk zelf kiezen hé, het is natuurlijk handiger want de rek is dan veel minder

MVG miguel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2002 22:41

Viktor,

Mijn mening voor wat het waard is.

Voor de afstandvisserij is gevlochten lijn beslist niet nodig en volgens mij zelfs af te raden. Een nylon lijn kun je strak op het lood vissen met de beetindicator op de gevoeligste stand. Als de lijn door de swinger voldoende strak wordt getrokken komt elk piepje door. Valse piepjes zoals bij gevlochten lijn komen veel minder voor. Mogelijk met een goed zinkende gevlochten lijn minder valse piepjes, maar de meeste lijnen zinken niet echt goed. Verder vangt de rek van een nylon lijn de kracht van de vis veel beter op. Derhalve minder kans dat de vis van de haak valt of de haak gewoon uitbuigt of breekt bij het eerste schot. Een nylon lijn is bovendien schuurbestendiger dan een gevlochten lijn, wat bij de afstandsvisserij alleen maar een voordeel is (mossels, stenen etc.). Genoeg reden dus om geen gevlochten lijn te gebruiken bij de afstand visserij.

Afstand is voor ieder anders, maar zeg maar vanaf 80 meter. Kun je bij 80 meter nog wegkomen met 70 gram lood, bij meer is het aan te raden zwaarder lood te gebruiken. Ikzelf ga voor echte afstand tot zo’n 112 gram op een 3 ponds hengel en Biomasters. Hengel en molen staan mij toe over de 100 meter te werpen, maar geven ook meer controle over de dril op afstand. Je kunt natuurlijk uitvaren en drillen vanuit de boot. Dat zal met 2.5 ponders ook wel moeten kunnen denk ik.

Groeten, Kees
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

12-11-2002 19:39

Beste kees, kan jij nog goed de haak zetten met njilon over honderd meter. Ik heb de kracht van nylon over +- 100 meter een getest met vrienden.De kracht van de inhaking neemt dramatisch af bij die afstand.
Getest met 2.75 lb hengels met 15 lb lijn
Ik ben benieuwd hoe jij er over denkt.
GR patje
Edward Schrooten
Berichten: 60
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Enter

12-11-2002 21:14

Helemaal mee eens Patrick,als je met nijlon vist op een afstand van meer dan 100 meter kan de vis je lood wel een paar meter meenemen zonder dat je ook maar 1 piepje krijgt. Wanneer je dan met gevlochten lijn vist kan je het zelfs op een afstand van 250 meter nog voelen als je je lijn strak hebt en of de bodem schoon is. Wel je slip iets losser zetten.
Groeten Edward
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-11-2002 22:59

Beste Patrick,

Goede vraag, waar ik uiteindelijk slechts als antwoord op kan geven dat ik er in de praktijk nooit echte problemen mee heb ondervonden.

Even een stapje terug. Ooit begon ik met karpervissen met een glas stok, een schuivend wartelloodje van 15 gram en een zacht gekookte aardappel met daarin verborgen een haakje maatje 2. Ik begon te vissen in de ringvaart op zo’n 25 – 30 meter afstand met een 15 gram wartelloodje schuivend op de lijn. Hengel op de steunen en een licht hangwakertje tussen de ogen. Ik heb er toen maanden over gedaan om de karper bij de aanslag ook te haken. Het klinkt wat belachelijk nu, maar voortdurend viel bij de aanslag de karper van de haak. De haken waren toen botter, maar ik maakte ze scherper met een wetsteentje. Natuurlijk moest ik de haak door de aardappel heenslaan, wat het niet makkelijker maakt. Het probleem werd uiteindelijk pas echt goed verholpen met een ietsje strakkere hengel. Een Jack Hilton medium taper van 1,5 lb toentertijd. Wel een parabolische maar met ietsje meer power in de achterkant. Daarna eigenlijk nooit meer het probleem in die mate ondervonden. Toegegeven, ik zal ook wel wat aan vaardigheid hebben gewonnen. Mag ik hopen tenminste.

Inmiddels hebben we het boilie tijdperk met pittige carbon hengels en ultra scherpe onbedekte haken. Er wordt voornamelijk gevist met een zelfhaak systeem waarvan we veronderstellen dat de vis geprikt wordt door de tegendruk van het lood. De vis zwemt weg en de haak wordt strak getrokken op het lood waarbij deze tenminste tot de punt penetreert nemen we aan. Bij de aanslag moet de haak dan nog verder gezet worden. Even afgezien dat een loodje door de opwaartse druk makkelijker onder water verplaatst wordt dan op het droge, zal een heel licht loodje per definitie een slechte haking moeten opleveren. Ik ben tot pak hem beet 50 meter afstand terug gegaan met een semi-vast in-line loodje van 28 gram. Op een soepele carbon stok (2.5 lbs Harisson) en 0.30 mm nylon (Berkley Big Game of Sufix Synergy) toch geen problemen gehad met de inhaking. Gewoon een run, aanslaan en hangen. Hetzelfde op 125 meter werpend met 112 gram semi-vast wartellood. Dan wel een strakkere hengel (Sportex fast action blank 3 lb) in combinatie met een stevige aanslag. Hoewel ik er een hekel aan heb, vaar ik ook wel eens een keertje uit tot zo’n 200 meter. Eigenlijk gebruik ik dan hetzelfde loodgewicht. Verder als 4 ounce ga ik nooit. Zelfde resultaat. Toegegeven, ook ik sta wel eens verdwaasd met een rechte stok na een aanslag, maar dat is zeker niet de regel. Wat dat is weet ik nog precies uit de dagen dat ik begon.

Ik heb er geen sluitende verklaring voor, maar vermoed dat het in de meeste gevallen genoeg is de kaper slechts heel licht te prikken. Bij de aanslag zal de haak ietsje verder indringen, maar deze wordt pas echt volledig gezet door de druk op de vis bij het begin van de dril. Dit geeft dat terugzwemmers vaker gewoon de haak zullen lossen. In zo verre klopt dat. Hoewel ook een redelijk deel daarvan toch nog gehaakt wordt. Eén en ander lijkt dus mee te vallen.

Een heel verhaal, zonder bevredigend antwoord. Bovenstaande schetst mijn inziens wel het grote belang van een ultra scherpe haak. Je weet wel zo een irritante haak die bij het minste of geringste in je vinger blijft hangen. Voor de rest wil ik niemand persé afhouden van gevlochten lijnen, maar ik vind ze niet echt nodig.

Overigens, dat wegzwemmen lijkt mij alleen mogelijk als je de lijn flink laat doorhangen. De kunst is om de lijn heel strak op het lood te zetten door middel van een swinger die voldoende tegengewicht geeft om de zaak strak te houden. Zeker weten dat een aanbeet dan goed doorkomt.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

13-11-2002 00:42

Inderdaad is het de kunst om de lijn strak op het lood te houden, naar mijn ervaring heb ik dat juist niet met nylon, aangezien deze zwaar is en veel rek bevat. Juist nu ik met gevlochten (firelijn) vis merk ik dat ik op grote afstanden strakker op het lood vis en sneller contact met de vis heb...

Een voorbeeld is als je met een voerboot lijn uitvaart... Je laat je lood los.... Bij nylon krijg je een elastiek effect.. oftewel het schiet een stuk terug.. en je aas ligt niet meer op plek waar je het wil.. Bij gevlochten lijn( en dan praat ik alleen over firelijn aangezien ik daar het meeste ervaring mee heb) zakt het strak naar de bodem. Mijn ervaring is dat het veel losschieters veroorzaakt..

MEt vr gr
R.Koopal
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2002 15:22

Heren,

Wat de rek van nylon bij een aanbeet betreft zit ikzelf met een dilemma.

Nylon heeft een zekere percentage rek, veronderstel eens 1.5 % voor een lijn met een breeksterkte van 5 kg. Dit houdt in dat 100 meter lijn tot 1.5 meter opgerekt kan worden voordat deze breekt. Maar dat is dan wel bij een belasting van 5 kg, zo ver komen we meestal niet eens omdat we de slip met een ruime marge afstellen voordat de lijn breekt. Dus zelfs als de vis door de slip gaat, dan is die 1.5 meter wellicht iets van 1 meter. Hoeveel zal die zelfde nylon lijn oprekken als de vis wegzwemt met als tegendruk een met 60 gram verzwaarde swinger? Ik neem even aan dat die 60 gram net de bocht uit de lijn trekt.

Met vragende groet, Kees
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

13-11-2002 15:29

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 14-10-2004 00:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

13-11-2002 17:02

Beste Kees,

jij voor een dilemma zitten?

Ronald heeft gelijk hoor, nylon rekt gemiddeld zo'n 10% wat betekend dat als je op een afstand van 200 meter vist(iets wat ik zelden doe) er maar liefst 20 meter rek optreed. Dit wil echter niet zeggen dat de vis de hele lijn op moet rekken voordat je een beetregistratie krijgt. Met voldoende lood, op zo'n afstand gebruik ik minimaal 150 gram, en je swingers op de zwaarste stand kun je een en ander behoorlijk reduceren. Ik vis dan wel met een gevlochten onderlijn om er zeker van te zijn dat de vis zich op zo'n bonk lood zelf haakt ook al is dit niet voor 100% gegarandeerd. Aanslaan is onder dergelijke omstandigheden nutteloos en ook niet nodig want in feite sla je dan alleen maar de laatste meters rek uit je lijn. Bij een aanbeet is het dus zaak om enkel de hengel hoog te houden en het zaakje binnen te draaien want als die vis al een run forceerd en, laten we zeggen 30 meter 150 gram lood op sleeptouw neemt plus een percentage rek uit het nylon zwemt, is die natuurlijk al behoorlijk uitgeput. Daarom kun je in dergelijke omstandigheden m.i.z. dan ook niet echt spreken van een dril. Vandaar dat ik zeer zelden op dergelijke afstanden vis. Neemt niet weg dat het onder bepaalde omstandigheden echter bittere noodzaak is om zo te vissen. Ook op dergelijke afstanden maak ik net als jij het liefst gebruik van nylon lijnen omdat ik dat gewoon ben en precies weet hoe het zaakje erbij moet liggen en hangen om een redelijke beetregistratie te krijgen en m'n visje kan vangen. Maar mijn lievelings visserij is het absoluut niet. Ik blijf liever binnen werpafstand omdat ik dit een sensationelere en fijnere manier van vissen vind.

Sportieve groeten,

Hans
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

13-11-2002 19:25

Mijn ervaringen zijn zo, dat. Als ik op 150m zit, de draad zo strak draai dat ik het lood <120gram> net mee trek. Dus als een vis ervandoor gaat, dan merk je het wel meteen, maar en nu komt het.

De vis begint te zwemmen, en de slip gaat niet of amper af, dit komt puur en alleen door de rek. Omdat de vis aardig wat kracht zet en hij is die rek erin zwemt. Ook doordat ik vol in de hengel hing. Zie het als een eleastiek, je kan het zo uitrekken dat er net voldoende spanning op staat, dat het niet terug schiet. Maar als de vis gaat zwemmen, dan ontstaat er pas de gevreesde rek.

Dit is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2002 19:29

Je hebt gelijk Ronald, ik had de komma verkeerd. Heb het even nagezocht, maar de 10 % van Hans is relevant voor moderne lijnen en 15 % voor de oude lijnen. Als je bij 10 % de rek lineair verondersteld is er 12 cm uitgerekt bij een belasting van 60 gram. Nou is het niet lineair, dus zal de waarde misschien 25 cm zijn, maar aan de andere kant staat de druk van de waker al op de lijn en mag je veronderstellen dat dit deel van de rek er dus eigenlijk al uit is.

Volgens mij is de invloed van rek op de beetregistratie ondergeschikt aan het doorhangen van de lijn. Bij het doorhangen speelt het gewicht van de lijn een rol. De dichtheid van nylon kon ik niet terug vinden, maar ik veronderstel dat het nauwelijks zwaarder is als water. Punt is dat er geen kilo’s nodig zijn om die bocht eruit te krijgen. Mijn ervaring is dat 60 gram op 100 meter afstand in de meeste gevallen voldoende is om de lijn behoorlijk gestrekt te krijgen. Het verkleinen van de hoek die de lijn maakt zal meehelpen, dus de toppen van de hengels zo laag mogelijk bij het water houden, en in de richting van het lood laten wijzen om de weerstand op met name het topoog te verkleinen..

Wel een beetje een dilemma Hans. Als het werkelijk waar is dat een karper bij een gestrekte lijn een meter uitrekt voor je de beet registreert, houdt dit in dat de karper op het moment van de registratie pak hem beet 0.5 kg druk op de lijn heeft gezet. Voorwaar een goede methode van zelfhaking lijkt me.

Of de dril nog leuk is op 200 meter? Niet op zo een afstand met zulke pittige hengels en molens. Meer een kwestie van takelen.

Groeten, Kees
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

13-11-2002 19:40

Beste Kees, ben jij schrijver????Wat een verhaal. Ik vis ook liever met nylon als het kan. Het is beter voor de vis en dat is het belangrijkste!!!!! Ik vis vaak tussen de waterplanten en ben dan genoodzaakt om met dyneema te vissen. OOk op afstand vis ik met dyneema om dat ik gewoon geen contact had. Onder de kant draai ik de slip wat losser zodat mijn molen de klappen op vangt samen met de hengel. Zo spaar ik de bek van de karper en krijg je niet van die papegaaie bekken. Niks is erger dan misvormde monden van karpers door het te hard drillen van vissers.
Maar ik denk dat deze discussie nooit uit komt. Iedereen heeft zijn menig. Maar het is wel leuk om de verschillende meningen van allerlei vissers te zien.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2002 20:33

Patrick,

Ach, laat ik iets te raden over laten, maar inderdaad ik schrijf wel eens wat. Die discussie rond nylon boeit me wel enigszins. Dit omdat ik de nadelen bij de beetregistratie slechts kan beredeneren als er grotere krachten een rol spelen dan ik me kan voorstellen. Daar heb ik geen aanwijzingen voor, maar mogelijk zie ik het verkeerd. Voor waterplanten en op de marker hengel is er wel een groot voordeel van gevlochten lijnen. Daar worden we het makkelijk over eens.

Kees
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

13-11-2002 20:36

hey kees , ik heb op m'n marker hengel geen gevlochten lijn , wat is dan het voordeel ervan om er wel te hebben ?
MVG miguel
Sjoerd Koster
Berichten: 142
Lid geworden op: 19-06-2002 02:00

13-11-2002 20:48

Nu is het me dit jaar steeds meer en meer opgevallen dat een bonk lood (112gram plus) een voordeel geeft bij het eigelijke inhaken maar ik vind het gewicht zwaar a-relax om mee te drillen.

Wat me namelijk opgevallen is is dat als de karper steeds dichter bij de kant komt het strak houden van de lijn tot aan het lood absoluut geen probleem is maar het enigsinds op verantwoorde manier (zonder kans op uitscheuren) op spanning houden van de onderlijn soms niet goed lukt met zo'n bungelende klop lood!

Heeft iemand ervaring met het creatief oplossen van dat probleem zonder het loodgewicht teveel aan te passen???

Groeten,
Sjoerd Koster
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

13-11-2002 20:50

Miguel,

Met een marker hengel bepaal je niet alleen de diepte maar ook de bodemstructuur. Door het lood over de bodem te trekken voel je wat voor soort bodem het is. De signalen komen met gevlochten lijn veel beter door.

Kees
Gebruikersavatar
Viktor van Ophuizen
Berichten: 1424
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: omgeving nijmegen

13-11-2002 22:05

nou nou mensen....hoooooooooooooo eens effe!!!!

ok bedankt voor het reageren......mijn conclusie is dat ik gewoon alles ga proberen.
vanzelf vind ik wel iets waar mee ik in goed vertrouwen kan visen.
wie niet waagt wie niet wint.........
mijn eerste ervaring met 150 meter is dat ik hoorde piep piiiiiiiiiiiiiiieeeeeeeeeep piep
flink aangeslagen en hebben. dit op nijlon.
nu gaan we gevlochten zitten en ik zie het wel.............

viktor van ophuizen
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2002 22:33

Heren,

Kees heb gelijk.

Nog 1 voor de marker hengel: Met de dobber gooi je minder ver. Gebruik je gevlochten lijn op de marker en nylon op je vishengel. Kom je niet voor verassingen te staan.

Je gelooft het niet, maar niet overal mag je een boot gebruiken.

Ga motgen de werkgroep materialen van de KSN vragen of ze ons uit de droom willen halen.

Moet toch een goeie test te verzinnen zijn?

MVG

Klaas
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

16-11-2002 10:01

Sjoerd jij vroeg hoe je creatief het op zou kunnen lossen. Je kan een steen vast maken aan je onderlijn met een breeklijntje en de steen valt tijdens de dril er af. Je kan het zelfde met lood doen maar dat is niet echt milieubewust. Die werkt alleen als je dicht onder de kant vis of je lijn uit kan varen. Je kan namelijk niet veel kracht zetten met dit "systeem" omdat anders het breeklijntje breekt.

Je neemt een steen van het gewicht dat je wil hebben. Wikkelt de steen met nylon in zodat het goed strak zit. Aan dat nylon maak je een wartel vast. Je gebruikt nu het lood gewoon als Wartellood. Komt er te veel druk om het nylon dan breekt het.
Succes er mee
GR patje
Plaats reactie