VOLLE MAAN


Gebruikersavatar
Martin Post
Berichten: 397
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Franeker

05-10-2006 20:11

volgens mij is dat met die maan gewoon bedacht om blanks te verklaren.


Inderdaad Robert. Die maan is ideaal. Laat maar schijnen dat ding, lekker makkelijk roepen, zonder er verder bij na te denken.... :lol:

Hakkert,

Je geeft het zelf al aan. Heel veel variabelen, heel erg veel. Dat maakt het leuk, ingewikkeld maar ook moeilijk om verbanden te leggen.

Enkele ervaringen wil ik wel delen.

Een vriend van mij beleefde twee jaar achter elkaar in dezelfde maand een topsessie op een heel moeilijk water. Waar je normaal blij mag zijn met 1 a 2 aanbeten per 24 uur kreeg hij er 22, in het tweede jaar was er een dag met 17 beten....Beide keren was het windstil, kraakhelder en volle maan. Echt volle maan, zo’n 1 waarbij je nachts schrikt van je eigen schaduw. Beide nachten werd gevist op een ondiepe stek van 1 meter. Omringende dieptes snel aflopend tot heel diep...

Ik schreef het succes in die tijd(enkele jaren geleden) toe aan het feit dat de kleine waterinsecten door de lichtintensiteit zouden worden geactiveerd. Vooral de kreeftjes en dergelijk beestjes. Enkele jaren later weet ik beter. Die kreeftjes zitten helemaal niet op die stek, überhaupt heel weinig op dat water. Enkel van die kleine vlokreeftjes tussen het wier. En juist dat wier is in geen velden of wegen te bekennen op die stek!!

Het succes blijkt te komen door een grote samenloop van omstandigheden. Vooral het verzamelen van vissen net voor de paai, en een rustige dril ver van de stek deden hem daar zo veel vangen...Of de maan van invloed was? Ik denk van niet, het was in ieder geval niet een belangrijke Aanwijsbare factor!!

Wat mij persoonlijk interesseert is de maanstand in relatie tot waterdiepte e natuurlijk voedsel. Op diep water heeft licht weinig invloed dus zal het licht van de maan dat ook niet hebben. Op ondiep water zou dit wel eens heel anders kunnen zijn. Veel van het onderwaterleven is gevoelig voor licht, net als wij mensen, en stemmen de biologische klok hierop af. Beestjes die bijvoorbeeld hoofdzakelijk nachts of overdag actief zijn, afhankelijk van licht. Zouden deze beestjes misschien reageren op het licht van een volle maan? En stel dat ze dit doen, zouden karpers hier dan op reageren omdat er meer voedsel, lees makkelijker, verkrijgbaar is als tijdens nachten met bewolkt en donker weer.

Ja ik weet het, veel veronderstellingen in de laatste alinea maar goed. Ooit een karper horen praten..!!

Gr., Martin
Gebruikersavatar
pascal kik
Berichten: 326
Lid geworden op: 20-10-2003 02:00
Locatie: beijerland

05-10-2006 21:18

bart van bezouw schreef:getijden houden direct verband met de maanstand (shoot me if I'm wrong), dus de maan heeft dan indirect invloed :)

Gr Bart


Klopt! Volle maan is hier springvloed.. En dat is goed !!

Gr.

Ut Haar
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

05-10-2006 21:23

Klasse!
Eindelijk zit er schot in de zaak en het blijft lekker vaag, alhoewel :)
een dng staat vast, volle maan levert ''verhalen'' op.

Nog een heel simpele kijk van mijn kant dan maar;
is het jullie niet opgevallen dat volle maan maar al te vaak samenvalt met ''stilte'' en dan niet alleen langs de waterkant maar met name windstilte en koudere nachten... :wink: om dus over het hele seizoen een soort van rode draad door het volle maan verhaal te halen denk ik dat windstilte en koude in alle jaargetijden van invloed kunnen zijn op vangsten. Dus indirect is de volle maan betrokken bij ''minder interesante'' omstandigheden. Dat er soms als een gek gevangen wordt tijdens volle maan kan liggen aan bijvoorbeeld een feit dat het dan gewoon hard waait naar een bepaald deel van het water of toevallige omstandigheden zoals een aantal aangeven etc.
Toch blijft het bij iedereen een gek gevoel geven in je buik waneer je gaat vissen met volle maan, ''er is iets'' (mis)... ik heb het ook... ik slaap amper met volle maan en dat heeft niet allene met het licht te maken, straling? 8)
Steven Blom
Berichten: 21
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-10-2006 10:53

Raymond,

wat betreft dat volle maan gepaard gaat met kou en stilte….de kou komt vooral door de heldere hemel (ingeval van volle maan met heldere hemel). Wolken houden namelijk de warmte van de aarde vast.

Groet,

Steven
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

06-10-2006 11:19

pro post, ik denk er heus wel over na,waarover niet :lol: ,

maarrrrr,

volgens mij zijn het vooral dingen die indirect verband houden met die maan die invloed kunnen hebben en niet die maan zelf.

het verhaal van een volle maan helemaal, zeker als je nu jou lichtintensiteit activering waterleven verhaal erbij neemt,op een heldere nacht met een halve maan, is dat waarschijnlijk meer dan op een bewolkte nacht tijdens de volle maan.

wat voor mij zegt dat die maan zoveel invloed kan hebben op het water en de vissen als dat die kan schijnen,en dus het princiepe dat

volle maan van invloed is op je visserij

(en dan bedoel ik direct die maan zelf, en niet anderen bijkomstigheden zoals het veranderen van de waterstand, luchtdruk verschillen etc.)

niet van toepassing zou zijn op een bewolkte nacht.

omdat je nu dus op bewolkte nachten met die vollemaan geen verschil voor die vissen hebt (in mijn ogen dan) die direct wordt veroorzaakt door de maan, kun je dus niet per definitie stellen dat de maan wanneer hij vol is,altijd invloed heeft op je visserij.

dus kom je dan uit dat er een variabel moet zijn wat samen hangt met die maan, of toevallig samenvalt met die volle maan, wat eventuele gevolgen zou kunnen hebben.

als iets enkel een gevolg is van het vol zijn van de maan, zou dit altijd moeten gelden, wanneer de maan vol is, wanneer iets door lichtintensiteit wordt veroorzaakt,zou dit evengoed bij een niet helemaal volle maan moeten gebeuren op een heldere nacht.

denk ik dan he maar ik ben geen profesjonal 8)

groeten :wink:
8)
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

06-10-2006 22:25

Nog meer mensen met Volle maan verhalen?
nee geen weerwolfshit aub maar karpershit!!!

het is nml zover, full moon!
gr Raymond
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

07-10-2006 11:55

Ik ga vanacht m'n ervaring op doen.

Wat ik wel weet is dat 't gister als een idioot waaide, en ook nog redelijk bewolkt was. Vanavond gaat dat niet anders zijn vrees ik.

Dit gaat gebeuren na een 3daagse voersessie op een grote ondiepe plas. Hoewel van dat voeren niet zoveel terecht is gekomen met die zware tegenwind.. M'n tijgertjes vlogen net zo hard weer terug :oops:

Maar ik zie wel wat het wordt. Ik heb er niet zo'n vertrouwen in, mede door de gekozen stek. Maar goed, thuis vang je niks, en wie niet waagt is ook geen prutser :wink:

Met prutsende groet
Robbert

Ps : er was gister daar een leuke vis gevangen, weer een van de zwaardere
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-10-2006 21:00

Nou ik had vannacht dus een blank, ondanks de ideale omstandigheden. Een maat van me had echter een mooie beer van 32 pond, op een ander riviertje. Zo zie je maar!

En springtij was het inderdaad, alleen dat het zo hoog zou komen! Ik werd dus wakker van het gepiep van m'n swingers die op het water dansten. Op de plek waar m'n hengels stonden, was het een meter diep en staken alleen m'n Delkims nog boven water uit, alsmede de topdelen van de hengels. De rest was dus onder water verdwenen, terwijl het de avond ervoor ook vloed was toen ik ze in 20 cm water neer had gezet.

Nog een geluk dat ik de tent hoog had gezet. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

08-10-2006 01:06

Uhhhh......

Gaat een tent niet tegen de regels van de kampeerwet in??? :lol:

Groetjes,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

08-10-2006 01:34

Volle maan:

Er zijn heel veel variabelen, die heel veel kunnen vertroebelen.

Zelf heb ik in het verleden en heden vaak op zeer heldere zand afgraving-
en gevist. Met volle maan was het hier bar slecht vangen geblazen. Of
dit allen door de volle maan komt, geen idee, wel enkele dingen die me
opvallen.

- Volle maan gaat vaak samen met een hogedruk gebied.
- Dit houd in, dat het vaak windstil is.
- Ondiepe stukken leveren met volle maan minder vissen op dan normaal,
vooral als de maan het ondiepe gedeelte verlicht.
- Diepere stekken lijken met volle maan en windstil weer beter te vangen.

Op wateren die wat meer troebeler van kleur zijn, heb ik het idee gehad
dat volle maan hier minder van invloed was. Het licht dringt hier minder
makkelijk in. Waardoor het licht van de maan NOOIT de schuldige kan zijn
geweest als je niets hebt gevangen. Op troebel water, produceren naar
mijn ervaring de ondiepere stukken ook nog redelijk.

Voor de rest, denk ik dus niet dat het alleen aan de volle maan ligt, maar
het een combinatie van factoren is. Bepaalde dingen gaan vaak samen...
Ik wijt het persoonlijk aan de hoeveelheid licht inval, dat in een water kan
door dringen. Ondiep helder water, zal door de volle maan meer licht in-
dringen, waardoor het zicht op dergelijke plekken ook wat beter is voor
onze vriend. Denk aan schitteringen van het lood... Wanneer er wat wind
over heem blaast, is het mijn inziens iets beter op dergelijke wateren,
maar volle maan en winderig weer gaan NIET VAAK samen; helaas...

Dit is geen wet van meden of perzen, maar gewoon wat ik heb waar geno-
men. Zijn geen enkele officiele feiten aan verbonden!

groetjes Benny
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

08-10-2006 07:49

Hm,

Er zijn mensen die denken dat de volle maan invloed heeft op het weer beeld. Mij is de afgelopen jaren opgevalen dat een volle maan veelal een vorbode is van een weersomslag. Vaak is de volle maan dus het einde van een relatief bestendige periode.

De afgelopen dagen waaiden wij hier bijkant uit onze hempjes, maar gisteravond (of eigenlijk vannacht om 01.30) toen ik met mijn hond aan het wandelen was baalde ik als een stier dat ik NIET aan de waterkant was. Wat en mooie nacht, die ik dus nu lekker heb liggen verslapen. Een fantastisch rustige atmosfeer hadden wij hier.

Heeft de volle maan invloed op de karpervangsten? Ik heb geen idee eigenlijk maar kan mij wel voorstellen dat de karper het ook ervaart als een einde van een bestendige periode en daardoor nog even aanzet met vreten. Wie weet gaat de wind weer uit een ander hoekje waaien en moeten ze vanaf nu weer meer moeite doen het vreten te vinden?

Dat de volle maan invloed heeft op de mens is wel duidelijk, zoals iemand al schreef je hebt het gevoel dat iets niet klopt ..... maar wat?

Ik denk altijd dat de plek waar ik ben niet klopt, zeker als ik niet aan de waterkant zit.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

08-10-2006 09:02

goeiemorgen allemaal,

ik ben net terug van een nachtje vollemaanvissen. (zaterdagnacht)
en helaas geblankt... :oops:

Ik heb gevist op een grindgat van zo'n 12 hectare, met mn rechter hengel
op zo'n 3meter diep en de linker op 1,5meter, redelijk helder water en ik lag precies op de overgang van "grindrug" naar zand/klei...

Zag de karpers overigens wel dichter bij de kant en ook op mn stek rollen/draaien en af en toe springen!

Mijn ervaringen met vollemaanvissen is dat er meestal niets uitkomt, maar als er wat uitkomt is het een beer! (zo ook mn PR)!!

gr. Martijn
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
patrick noorman
Berichten: 216
Lid geworden op: 11-12-2005 15:25
Locatie: benthuizen (is bij zoetermeer)
Contacteer:

08-10-2006 10:01

ik heb van de week woensdag gevist en toen was er ook volle maan en heb er 3 gevangen 14,18,21 pond dus ik weet niet of het met de maan te maken heb dat je niks vangt misschien zitten ze met volle maan wel op andere plaatsen ofzo
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

09-10-2006 01:30

patrick, vertel eens wat meer over het type water waar je gevist hebt dan?...
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

09-10-2006 11:32

Raymond,

Ik heb vannacht op een grote ondiepe plas gevist, je weet welke ik bedoel. De maan was vol, de lucht helder, en het was goed koud. Ik kon mijn eigen schaduw heel duidelijk zien, en ik kon bijna het aas aan de hair doen zo licht was het. Ik heb 2 runs gehad, allebei van vlak voor de kant, waar 1,5 meter water stond. De eerste was meteen mijn pb, 31 pond, mn eerste dertiger! De tweede voelde ook goed, maar helaas schoot na 5 min. de haak los(??)


Groeten Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Laurens de Waard
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-05-2006 22:07
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

09-10-2006 12:12

Gefeliciteerd met je PR :D

uhm denk dat je van pb 31 pond wel even pr moet maken??

EDIT: net te horen gekregen dat PB personal best is... sorry ;)
Laatst gewijzigd door Laurens de Waard op 09-10-2006 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

09-10-2006 12:39

pr = persoonlijk record
pb = personal best

ligt er dus maar net aan hoe engels geörienteerd je bent
patrick bruin
Berichten: 88
Lid geworden op: 04-02-2005 11:44
Locatie: den haag

09-10-2006 12:40

tim,gefeliciteerd man...
geniet van je vollemaan 30er....
mooi moment voor een mooie vis,
kickke
mvg.patrick
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

09-10-2006 12:48

Kees Verheij schreef:Nou ik had vannacht dus een blank, ondanks de ideale omstandigheden. Een maat van me had echter een mooie beer van 32 pond, op een ander riviertje. Zo zie je maar!

En springtij was het inderdaad, alleen dat het zo hoog zou komen! Ik werd dus wakker van het gepiep van m'n swingers die op het water dansten. Op de plek waar m'n hengels stonden, was het een meter diep en staken alleen m'n Delkims nog boven water uit, alsmede de topdelen van de hengels. De rest was dus onder water verdwenen, terwijl het de avond ervoor ook vloed was toen ik ze in 20 cm water neer had gezet.

Nog een geluk dat ik de tent hoog had gezet. :wink:


Kees, mijn vismaten en ik waren dus niet de enige die verrast werden door het hoge water :wink: Alleen hadden wij helaas wel ongeveer 20 centimeter water in onze tenten :( .
Voor een beshrijving van deze sessie: zie vangsten op datum, mission impossible.

Groeten JW
Run to the water.....
Gebruikersavatar
Laurens de Waard
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-05-2006 22:07
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

09-10-2006 13:13

bart van bezouw schreef:pr = persoonlijk record
pb = personal best

ligt er dus maar net aan hoe engels geörienteerd je bent


Oke! wist ik niet :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Gebruikersavatar
Dylan Smits
Berichten: 391
Lid geworden op: 17-06-2006 22:09
Locatie: Sliedrecht

28-10-2006 23:01

Laurens de Waard schreef:Ik heb op een nacht met volle maan hier in een Sliedrechtse sloot nog nooit zulke goede vangsten geboekt (voor die sloot), we hadden met 2 personen 4 karpers, 1 roofblei, en 2 zeelten...
Afgelopen vrijdag was ik allen, en heb 4 karpers gevangen, maar toen was t geen volle maan... of er een verband is betwijffel ik dus :wink:

Verder ben ik met volle maan SLD nog niet uitgeweest, dus kan ik je over vollemaanvangsten op groter water niks zeggen...


Laurens, je maakt een ernstige vergissing. We waren met 3 personen, ik was er ook nog bij ;)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ruben Niphuis
Berichten: 418
Lid geworden op: 11-12-2005 19:53
Locatie: Berkel&Rodenrijs

10-11-2006 20:34

zo zo iets

Afbeelding

aah gewoon plaatje ik heb trouwes me pbtje behaalt met volle maan


MGV Ruben Niphuis
“Use your imagination, be creative“