VOLLE MAAN


Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

03-10-2006 15:02

Graag zou ik willen weten hoe jullie ervaringen zijn bij het vissen met volle maan.
Is het nu een broodje aap verhaal dat de vansgten dan minder zijn of zeggen jullie, er wordt wel degelijk minder gevangen!

Met volle maan wordt er toch heel vaak minder intensief geaast door het gros van de vissen op een water, dat betekent vaak dat vooral de kleinere vis (daar zwemmen er meestal het meeste van) minder actief zijn, betekent dat juist niet dat de kans op een beer toe neemt? Ik heb het nml wel een aantal keren meegemaakt dat ik juist een paar mooie vissen ving tijdens volle maan. Rust op de stek vind ik heel belangrijk, zeker op voerplekken wordt er vaak flink rond gescharreld door ''scharrelschubjes'' wanneer de voerplek nou redelijk intact blijft komen de betere vissen aantrek. Daarentegen geven veel veissres er de brui aan, ''volle maan'' blijf maar thuis, en dat betekent ook weer meer rust op het water :wink:

Graag zou ik van jullie enige ervaringen willen hebben op de volgende type wateren en omstandigheden tijdens volle maan:

-helder en diep (groot en klein water):
-troebel en diep (groot en klein water):
-helder en ondiep (groot en klein water):
-troebel en ondiep (groot en klein water):
-Rivier/stromend water:
-Grote bezetting (groot en klein water):
-Lage bezetting met een aantal dikke vissen (groot en klein water):
-En het type voedsel aanbod bv; larven, slakken, kreeften, watervlooien, vlokreeftjes etc.:

En bij al deze type wateren volle maan icm windstilte en volle maan icm flinke wind.
Heel wat variabelen en daarom is het ook zo kort door de bocht om te zeggen blijf maar thuis, ik denk nml dat somige wateren er minder ''last'' van hebben dan andere.

Gr. Raymond
Gebruikersavatar
Paul van de Wiel
Berichten: 692
Lid geworden op: 10-12-2003 01:00
Locatie: Tilburg

03-10-2006 15:15

Die weerwolven jagen ze altijd weg!
Lupack
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

03-10-2006 15:19

nuttig antwoord paul :roll:
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

03-10-2006 15:51

Heb er nooit echt duidelijk verschil in gezien...
Rare is wel dat ik voornamelijk met volle maan heb gevist op het kanaal, groot en open water...
Volle maan of bewolkt en een harde ZW storm... geen verschil in vansgten... Beide liepen prima.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-10-2006 16:17

hier is geen duidelijk antwoord op te geven..
verschilt per water en per situatie.

enige wat wel duidelijk is: als je niet gaat vissen vanwege bepaalde omstandigheden vang je zowiezo niets..
Gebruikersavatar
martijn bunte
Berichten: 1342
Lid geworden op: 25-07-2006 16:22
Locatie: ENSCHEDE
Contacteer:

03-10-2006 16:20

Remko Oude Elferink schreef:hier is geen duidelijk antwoord op te geven..
verschilt per water en per situatie.

enige wat wel duidelijk is: als je niet gaat vissen vanwege bepaalde omstandigheden vang je zowiezo niets..
wijze woorden uit het oosten :wink: :wink:
aldejekes loat goan!
Robbert Spuijbroek
Berichten: 1328
Lid geworden op: 04-08-2002 02:00

03-10-2006 16:52

hier is geen duidelijk antwoord op te geven..
verschilt per water en per situatie.




Volgens mij worden er toch verschillende typen wateren/situaties geschetst door Raymond

-helder en diep (groot en klein water):
-troebel en diep (groot en klein water):
-helder en ondiep (groot en klein water):
-troebel en ondiep (groot en klein water):
-Rivier/stromend water:
-Grote bezetting (groot en klein water):
-Lage bezetting met een aantal dikke vissen (groot en klein water):
-En het type voedsel aanbod bv; larven, slakken, kreeften, watervlooien, vlokreeftjes etc.:


..
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-10-2006 16:53

Robbert Spuijbroek schreef:
hier is geen duidelijk antwoord op te geven..
verschilt per water en per situatie.




Volgens mij worden er toch verschillende typen wateren/situaties geschetst door Raymond

-helder en diep (groot en klein water):
-troebel en diep (groot en klein water):
-helder en ondiep (groot en klein water):
-troebel en ondiep (groot en klein water):
-Rivier/stromend water:
-Grote bezetting (groot en klein water):
-Lage bezetting met een aantal dikke vissen (groot en klein water):
-En het type voedsel aanbod bv; larven, slakken, kreeften, watervlooien, vlokreeftjes etc.:


..


ja maar 2 identieke wateren qua grote en hoeveelheid karper kunnen toch allebei anders reageren op bv volle maan of mist of iets anders..
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

03-10-2006 17:14

Remko ik ben het niet met je eens, 2 identieke wateren geven juist vaak wel hetzelfde beeld.
bv helder diep water met kreeften, volle maan en windstilte vaak waardeloos! (in Frankrijk op verschillende wateren meegemaakt)

Er is algemeen gezien misschien niet een kant en klaar antwoord op te geven, geef dan iig jouw ervaring of deel die met ons, bv het type water dat jij het meest bevist en geef adhv een vb hoe de vis reageert op Volle maan en waarom jij denkt dat je juist wel of geen goede resultaten behaalt, en een''goed'' resultaat is relatief, is goed / veel vangen of is goed de hele n8 geen beet en in de ochtend ineens een dikke, dat is bv mijn ervaring op een diep water met hengeldruk, volle maan, water werd amper bevist die n8, hele n8 niks en dan tegen 9-enen 3 30-ers in een uur... tja waar ligt dat nou aan? :roll:

Ik begrijp heus dat het wel een heel ingewikkeld geheel wordt om op al deze watertype's en omstandigheden een duidelijk anwt te geven dat kan niet, er komt ook nog bv dressuur om de hoek kijken en de jaargetijden...
Maar het Carpboard is er om discussies uit te lokken en van elkaar te leren, het anwt dat Marijn bv geeft vind ik al erg interessant, kort en kr8ig, ik heb er wat iig. Ik vis ook vaak op dat soort water.
Misschien vis jij op een diepe stressput of een eoa strontsloot, wat gebeurt daar met volle maan? gaan de visers daar thuis voor de Tv zitten bv en denk jij dat je dan juist wel vangt bv? Ik schets maar wat hoor... :)
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

03-10-2006 17:28

ik heb tot nu toe alleen veel ervaring op kleigaten tot 3-4ha. ca 4 meter diep.

betreft volle man bij helder weer (dus veel licht) zijn mijn vangsten "normaal" te noemen. 2 visjes in de nacht gemiddeld.. dit heb ik ook gemiddeld gehaald op andere nachten zonder maan)

bij volle maan achter de wolken en af en toe schijnen heb ik 1x een super sessie mee gemaakt van 13 vissen in 20 uur tijd. waarvan 8 in de nacht.
verder waren de vangsten iets beter dan normaal. volgens mijn log gemidded 2-tot 4 vissen.

maar ik durf dit niet 100% aan de maan toe te schrijven omdat ik ook voorvoer en de temperaturen anders waren door het jaar heen.

dit zijn mijn ervaringen tot nu toe op 1 bepaald water.. verder heb ik veel op andere wateren gevist en heb hier nog geen duidelijker beeld over..
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

03-10-2006 18:09

Luc de Baets had een verklaring voor dat volle maangedoe in z'n boek staan, moet je maar eens lezen.
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

03-10-2006 23:11

Wouter,

LDB heb ik nat. gelezen, het gaat mij erom wat de meningen en ervaringen zijn van de mensen op dit board, Luc beschreef gewoon zijn mening / ervaring, wil toch niet zeggen dat DAT het nou is?
Met alle respect voor Lucje.
Gebruikersavatar
Tim Schless
Berichten: 657
Lid geworden op: 08-07-2005 00:58

04-10-2006 00:13

Hoi Raymond,

Tom en ik hebben een keer een sessie gehad op het verbindings kanaaltje tussen het hollands diep en de lage vaart. Je weet wel, waar de honden uitgelaten worden bij het houten bruggetje. Ik weet niet of je daar iets over gehoord hebt, maar we vingen toen erg goed. Het was begin december, totaal windstil, 7 graden onder nul, en volle maan. Voor twaalven had Tom "de toekomst ;)" Bremer al 6 runs, waarvan 5 gevangen, en eentje ervan was 22,5. Je weet dat dat goed is voor dat water :P.
Ik ving daar s'nachts nog een spiegel...
We hadden al wel vrij lang voorgevoerd met een zekere knoflook boilie ;)
Hoop dat je er wat aan hebt,

Mvg Tim
Als alles goed gaat, heb je waarschijnlijk iets over het hoofd gezien.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-10-2006 08:25

"Full moon standing in the streets
I know the time is near." (Helloween)
Volle maan... jaaah, hakken!

Nee, zo simpel ligt het niet maar op de rivier (groot water en lage bezetting, maar da's duidelijk) heb ik toch juist een paar opmerkelijke sessies gedraaid met volle maan. Ik kan niet zeggen dat alleen de beren het deden, maar er zat die keren wel vaker een zwaardere vis bij dan gemiddeld.
Net als mist ervaar ik het alleen maar als gunstig.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Laurens de Waard
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-05-2006 22:07
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

04-10-2006 09:12

Ik heb op een nacht met volle maan hier in een Sliedrechtse sloot nog nooit zulke goede vangsten geboekt (voor die sloot), we hadden met 2 personen 4 karpers, 1 roofblei, en 2 zeelten...
Afgelopen vrijdag was ik allen, en heb 4 karpers gevangen, maar toen was t geen volle maan... of er een verband is betwijffel ik dus :wink:

Verder ben ik met volle maan SLD nog niet uitgeweest, dus kan ik je over vollemaanvangsten op groter water niks zeggen...
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-10-2006 10:31

http://www.knmi.nl/klimatologie/achterg ... op2006.pdf

volle maan is nog lang niet. Zaterdag of zo.

MVG

Klaas
Raymond Hakkert
Berichten: 770
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Contacteer:

04-10-2006 11:17

Klaas
nu je dat zo zegt he, denken jullie dat het niet veel uit maakt of ie helemaal vol is of nog net niet, m.i. zijn de dagen ervoor en erna hetzelfde qua ''maan'' invloed (de dagen dat ie nagenoeg vol is).

Tim
ja die stek ken ik als mijn broekzak, ik woonde aan dat kanaal in de boswijk. Heel leuke stek! Veel mosselen ook. Komt door de stroming in dat nauwe gedeelte.
Op het kanaal zelf heb ik in het najaar (jaren geleden) veel gevist (met de bietentrek), tijdens volle maan hadden wij ook daar bizarre sessies. Met vaak aan het eind van de n8 een beste, toch had ik dat ook tijdens ''gewone'' maan. Dus kun je zeggen dat vole maan niet zoveel invloed heeft op dat water.

Kees
Waarom ervaar jij mist als ''gunstig''?
Mijn ervaring op groot open en stromend water tijdens volle maan zoals een rivier of kanaal (als het maar stroomt) waren normaal, niet afwijkend zeg maar. Ik heb wel op een groot water in Frankrijk (niet heel helder, dieptes tot 8meter) met mist en volle maan goed gevangen, wanneer je een opgeklaarde n8 had, pikke donker dan vingen we niks, dit was in het late koude najaar, een water met kreeften overigens. Ik hoor daarentegen vaak(!) en heb zelf ook ervaring ermee dat op heldere diepe wateren met kreeften, tijdens volle maan het gewoon klooote is! :-?

gr. Raymond
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-10-2006 11:59

Raymond,

Ik heb jaren en jaren alles exact bijgehouden. Ik heb toen eens alles ingevoerd in KIS95. Je kon toen leuke vergelijkingen maken.

Mijn beste plek op een bepaald water bleek helemaal niet mijn beste plek te zijn. Ik zat er alleen meer.

Ook met die maan. Echte volle maan, windstil en geen bewolking, zo dat je bijna een boek kan lezen lijken minder vis op te leveren. Wel weer vang ik dan meer overdag cq in de morgen, een soort verschuiving zeg maar.

Zwaar bewolt heb ik niet echt een verschil kunnen merken.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-10-2006 16:34

Raymond,

Ik bedoelde daarmee dat ik ook bij hevige mist een aantal malen juist een beer ving. Misschien azen de karpers over het algemeen bij mist minder hevig, waardoor de beren juist komen omdat het rustig is?
Geen idee, het is puur op ervaring.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-10-2006 17:14

ik heb nooit iets bijgehouden van maanstaand enzo, maar als ik zo is nadenk erover, volgens mij is dat vollemaan verhaal een beetje psychisch. ik kan namelijk voor een karper onderwater geen verschil bedenken in bijvoorbeeld een halve maan aan een heldere lucht, en een
vollemaan op een lichtbewolkte nacht.

de enige invloed onderwater is denk ik de lichtintensiteit voor zover je daarover kunt spreken bij een maan,en dan lijkt mij dat enkel een volle maan (of een bijna volle, dat maakt geen verschil in licht lijkt mij), op een extreem heldere nacht, wanneer hij hoog staat een beetje invloed zou kunnen hebben.

of die invloed dan nadelig is? geen idee, maar ik zou niet weten waarom.

volgens mij is dat met die maan gewoon bedacht om blanks te verklaren.

8)
8)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-10-2006 17:54

Hoe zit dat op rivierer met getijdenverschillen? Daar heeft de maan VAST en zeker wél invloed..

Groeten Bart
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

05-10-2006 18:28

ik denk dat de getijden daar invloed hebben.

niet de maan, de maan is bijkomstigheid, als het aan die maan zou liggen
zou het algemener zijn dan enkel op getijden wateren lijkt mij.
8)
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

05-10-2006 18:52

getijden houden direct verband met de maanstand (shoot me if I'm wrong), dus de maan heeft dan indirect invloed :)

Gr Bart
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

05-10-2006 19:14

Raymond Hakkert schreef:Wouter,

LDB heb ik nat. gelezen, het gaat mij erom wat de meningen en ervaringen zijn van de mensen op dit board, Luc beschreef gewoon zijn mening / ervaring, wil toch niet zeggen dat DAT het nou is?
Met alle respect voor Lucje.


Ik wilde ook niet zeggen dat DAT het is natuurlijk. Ik wilde je er gewoon op wijzen dat hij daar ook iets over gezegd heeft ( wat nog wel eens kan kloppen eigenlijk..).
2 of 3 weken terug was het ook volle maan, in de 2 weken daarna nog 4-5 nachten gevist en geen verschil in de vangsten gemerkt. Ik elke nacht niks(zowel bij volle als andere maanstanden) en m'n vismaat kreeg telkens 1 run. Dus zelf merk ik weinig van die maan hehe.
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

05-10-2006 19:32

Volle maan,

Volgens mij kun je het beste met deze maan gaan vissen, lekker rustig aan de waterkant :roll: .

Ik ving dit jaar wederom een serie mooie vissen onder het genot van een volle maan. Ik denk dat het gewoon een fabeltje is, wel één die we er natuurlijk in moeten houden.

Ik heb bij volle maan alleen het gevoel dat er ogen naar me kijken, wellicht komt het je bekend voor. Ben er altijd een beetje rusteloos onder, zelfs de natuur om je heen hoor je bijna niet. Blijft een vreemd fenomeen...
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding