Vispas 2007...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lorenzo Willems
Berichten: 161
Lid geworden op: 20-09-2005 23:12
Locatie: Rotterdam

20-12-2006 07:31

Lorenzo Willems schreef:Het gaat om wateren ( sloten singels ) bij mij aan de overkant is een park met een mooi viswater die van de gemeente is. Nu is het zo dat ik een vis-hengelvergunning heb van de gemeente rotterdam maar deze vervalt in 2007.......mag ik nou nog steeds in de gemeente singels parken enz vissen met de vispas.


Heeft iemand hier een antwoord op ...het is zo 2007
Life is like a box of boilies you never
know what you're gonna catch!!!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-12-2006 10:29

Vragen bij de visrechthebbende(n), een HSV of bij de gemeente.
Dat lijkt mij het beste de meningen hier zijn nogal eens anders over visrechten en dat klopt heel vaak niet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Joost Jochems
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-11-2006 14:02
Locatie: Kieldrecht BE

20-12-2006 19:50

Douwe Bijlsma schreef:Goed gezien Joost, je moet ook een vispas hebben; andere vraag mogen Nederlanders zonder vergunningen wel in Belgie vissen?Dezelfde vraag met hetzelfde antwoordt.


Ja Douwe, maar je hoeft niet lid te zijn van een hengelsportvereniging voor de openbare wateren... In NL lijken alle wateren verdeeld te zijn onder visrechthebbende...

Ik ga mij lidmaken van de HSV in Gorcum. :wink:
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

20-12-2006 21:15

Vandaag mijn vispas binnen gekregen, erg handig zo'n klein pasje dacht ik toen ik de envelop openmaakte. Stukken beter dan hiervoor met een kleine vergunning, een grote vergunning en een visakte.

Hee een handig boekje erbij met alle viswateren... ehh wat staat daar nou?

Bij het vissen dient u, naast de VISpas, deze lijst bij u te hebben en bij controle beide te kunnen tonen.


Handig, moet je nog zo'n dik boekwerk meenemen ipv alleen dat pasje.


Let op, ik heb alle vorige 6 pagina's van dit topic niet doorgelezen dus als dit al 16x is vermeld dan bied ik mijn nederige excuses aan.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2006 14:02

Joost Jochems schreef:
Douwe Bijlsma schreef:Goed gezien Joost, je moet ook een vispas hebben; andere vraag mogen Nederlanders zonder vergunningen wel in Belgie vissen?Dezelfde vraag met hetzelfde antwoordt.


Ja Douwe, maar je hoeft niet lid te zijn van een hengelsportvereniging voor de openbare wateren... In NL lijken alle wateren verdeeld te zijn onder visrechthebbende...

Ik ga mij lidmaken van de HSV in Gorcum. :wink:


De term openbare wateren is verdwenen, het is nu een kleine vispas met een beperkt aantal wateren waarin je met 1 HENGEL met AANGEWEZEN aas mag vissen.

Het zijn wel de wateren die vroeger onder openbare wateren vielen en een aantal zijn afgevallen.

Wil je dus met ander aas of met TWEE hengels vissen moet je de VISPAS hebben.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2006 14:04

Sander dat is niets nieuws ook in het verleden MOEST je de lijst(en) bij je hebben.
Sterker nog de vergunning was/is alleen geldig als je de lijst(en) bij je hebt.

Er is dus wat dat betreft NIETS veranderd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-12-2006 15:55

Joh, je bedoeld dat boekje wat je normaal bij je 'grote vergunning' kreeg?

In dat geval vis ik al 20 jaar illegaal en ondanks vele controles is er nog nooit wat van gezegd.

Ondanks dat is het wel een gemiste kans. Een geweldig handig pasje wat makkelijk in je zak past is ideaal. Dat boekwerk maakt de hele verandering wat onzinnig naar mijn mening.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-12-2006 18:40

Sander dat ze jou er nooit om hebben gevraagd maakt het niet minder waar. :D :D
De vispas geeft ons voor wat dat betreft geen enkel voordeel, er is wel een ander voordeel; hoe dikker het boekje destemeer water er bevist mag worden.

Hoe wil jij dan dat er gecontroleerd gaat worden? iedereen die controleerd moet zelf maar zoeken of je ergens wel of niet mag vissen??
Vissen is een hobby, geen religie!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2006 19:10

Het is ook nooit goed! Dat boekje moet nog minstens 2 x zo dik worden...
De helft van het boekje bestaat uit ingebrachte wateren van de Federaties Friesland, Groningen-Drenthe en Oost-Nederland. Feitelijk schandalig dat de overige Federaties NoordWest Nederland, Gooi en Eemland, Randmeren, Midden Nederland, Zuidwest Nederland en Limburg nog maar zo weinig wateren inbrengen...
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-12-2006 20:50

Aart,
Is het niet zo dat er enige nuance aangebracht moet worden. Veel HSV ontlenen hun bestaansrecht aan hun viswater waar zij nog visrechten op hebben. Met dat visrecht overboord gooien en een buurman die het niet doet kost je de kop als HSV. Al die versnipperde rechten zullen dus bij een federatie of desnoods als het kan bij Sportvisserij Nederland ondergebracht moeten worden. Het zelfde zie je bij Federaties overigens.

Hier in Brabant ziet men spoken als het waterschap met dergelijke voorstellen komt in het kader van de KRW. Dichtgetimmerde voorstellen waar in hun rechten beschreven staan durven zij niet te aanvaarden.Men denkt nog steeds dat de bomen tot in de hemel groeien, de KRW geeft waterschappen straks immers veel meer rechten dan in het verleden. Straks is de kamer van binnenvisserij ook nog verdwenen dan heb je de poppen helemaal aan het dansen.
Voor de goede orde, procentueel durf ik geen uitspraken welke federaties het erg slecht doet te doen. Wel dat van uit het verleden in het noorden het visrechten verhaal er stukken anders ligt dan in het zuiden. Hier heeft elke HSV wel een eigen putje waar ze hun leden en voortbestaan uithalen, dat eerste niet letterlijk natuurlijk. Die putjes zijn niet erg interessant in mijn ogen om in te brengen.Van de meeste vlot en bevaarbare wateren zijn de visrechten wel ingebracht zo is mij verteld.

Het nieuwe systeem heeft wel het voordeel dat grote HSV als Leiden en Amsterdam er niet meer onderuit konden om mee te gaan in ontwikkelingen die zoals altijd voor en tegenstanders en voor en mogelijk wat nadelen hebben.

Alle prettige Feestdagen gewenst.
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2006 21:40

Peter, ik begrijp het wel, maar feitelijk gezien slaat het nergens op. Want als alle HSV-en en alle Federaties al hun visrechten inbrengen is er immers niets aan de hand. In totaal zijn er nog geen 10% van alle vissers die meer dan 1 Visakte (of daarvoor meer dan 1 Vergunning) hebben.
Het is dus nonsens dat HSV-en geen bestaansrecht meer zullen hebben als zij hun water(en) inbrengen. Immers dan zullen nog steeds de vissers uit b.v. Veghel lid blijven van hun HSV in Veghel en de vissers uit b.v. Eindhoven lid blijven van hun HSV in Eindhoven.
Maar blijkbaar wil dit nog steeds maar niet doordringen bij al die kleine 'koninkrijkjes'.
En natuurlijk zullen waterschappen zoveel mogelijk met 1 partij (meestal de Federatie dus) één visrechtcontract af willen gaan sluiten i.p.v. met tig HSV-tjes, wat dat betreft kan niemand hen ongelijk geven...
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-12-2006 22:13

Douwe Bijlsma schreef:Hoe wil jij dan dat er gecontroleerd gaat worden? iedereen die controleerd moet zelf maar zoeken of je ergens wel of niet mag vissen??


Douwe, dat de controleur het boekje meeneemt zodat hij kan hardmaken wat hij beweert dat kan ik me voorstellen maar als visser vind ik het een beetje eigen verantwoordelijkheid om te weten waar je mag vissen.

Ik leesde het boekje altijd één keer door en dan verdween deze in de la totdat er een nieuw boekje kwam. Verder is er wat mij betreft weinig discussie hoor, het boekje moet mee schijnbaar dus gaat deze nu in de tas. Het ging me alleen om het punt dat ik zo'n boekwerk niet handig vind.
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

21-12-2006 23:36

Aart Lokhorst schreef:Het is ook nooit goed! Dat boekje moet nog minstens 2 x zo dik worden...
De helft van het boekje bestaat uit ingebrachte wateren van de Federaties Friesland, Groningen-Drenthe en Oost-Nederland. Feitelijk schandalig dat de overige Federaties NoordWest Nederland, Gooi en Eemland, Randmeren, Midden Nederland, Zuidwest Nederland en Limburg nog maar zo weinig wateren inbrengen...


Als ik het goed begrijp kan je dus bijna beter lid zijn van een van de grote federaties die nauwelijks wat hebben ingebracht in het boekje (bijvoorbeeld een vereniging die bij de pos hoort) omdat je dan wel op veel wateren in nederland mag vissen doordat andere federaties wel veel hebben ingebracht en je dan dus ook in je eigen federatie (die dus weinig landelijk hebben ingebracht) mag vissen. Dat is natuurlijk een beetje vaag voor mensen die buiten die federaties wonen die weinig inbrengen...

Mvg, Koen
Laatst gewijzigd door Koen Septer op 21-12-2006 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-12-2006 23:41

Koen, hopelijk vinden ook hier de goede voorbeelden in de nabije toekomst navolging. Is immers in het belang van iedere sportvisser.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

22-12-2006 00:43

Sander je moet de zaken niet omdraaien, jij gaat ergens vissen jij moet een controleur kunnen laten zien dat je er mag vissen, niet anders om.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

22-12-2006 08:15

Klopt het dat je met de nachtvispas nu op een stuk minder wateren snachts mag vissen? Ik kon geen 1 water meer ontdekken binnen de bebouwde kom waar nog gevist mag worden snachts. Tenminste als de bij de nachtvispas geleverde lijst met viswater limitatief is....

Volgens mij zijn alle vijvers in Zutphen nu bijvoorbeeld niet op de lijst te vinden. (heb vluchtig gekeken)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2006 09:27

Nachtvispas?

Er is niet zoiets als een nachtvispas, afgezien van enkele wateren waar dat lokaal op die manier geregeld is. Er komt een geregistreerde vispas in de plaats van de visakte met ingang van komend jaar.

Voor nachtvissen geldt nog steeds de vrijstelling in de visserijwet die toestaat van 1 juni tot en met 31 augustus 's nachts te vissen en de optie vrijstelling aan te vragen bij LNV voor het gehele jaar. Op een aantal genoemde wateren mag niet 's nachts gevist worden, maar binnen gemeentegrenzen is dit in principe overal toegestaan. Wat wettelijk toegestaan is middels een ontheffing hoef je niet nader te benoemen. Alleen als je daarvan af wil wijken. Dan moet je een verbod opnemen.

Bovenstaande is landelijk, maar ik weet niet precies hoe het lokaal in Zwolle geregeld is, maar dan zou er dus een verbod in de vergunning vermeld moeten zijn.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 22-12-2006 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gert Jan Terluin
Berichten: 80
Lid geworden op: 15-08-2005 10:11
Locatie: Zutphen

22-12-2006 09:37

dat klopt idd. Probleem is dat ik een boel wateren op de lijst mis waar eerder hele hele jaar 's nachts gevist mocht worden.

Ik heb overigens een pas bij mijn vispas ontvangen met daarop de tekst "nachtvispas". dit geldt voor de gehele regio. Er bestaat dus wel een nachtvispas en echt lokaal zou ik het niet willen noemen. Zonder deze pas mag in zijn geheel niet meer snachts gevist worden. Ook niet binnen de normaalgesproken toegestane tijd... (mijn regio)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2006 09:42

Geldt dan toch echt voor de regio waar Zwolle binnen valt en waar ik niet bekend ben. In NoordWest Nederland waar ik vis is er geen sprake van een nachtvispas. Landelijk is dit zeker niet. De vergunning van de HSV dus wat beter doorlezen of iemand uit Zwolle moet hier direct antwoord kunnen geven.

Trouwens:

http://www.hengelsportzwolle.nl/home/in ... &Itemid=44

Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-12-2006 15:05

Kees, die nachtvispas geldt binnen het gebied van de Federatie Oost-Nederland en op de binnenpagina van het boekje 'Landelijke Lijst van Viswateren 2007-2008-2009' kun je zien dat dit gebied vrij groot is (bijna zo groot als de provincies Friesland, Groningen en Drenthe samen)...
Gert-Jan, in Federatiewateren mocht nooit binnen de bebouwde kom worden gevist. Maar misschien wel in de wateren binnen de bebouwde kom van Zutphen die door de HSV uit Zutphen worden gepacht, is zo na te vragen bij die HSV.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-12-2006 15:36

Aart,

Klopt, maar niet in West-Nederland. Ik wordt hier een beetje op het verkeerde been gezet omdat dit topic over de vispas gaat en niet over lokale of regionale nachtvisregelingen. Ik hoop dat aan het eind van de rit een voor iedereen homogeen stelsel van regelingen bestaat. Maar wellicht is dat een illusie.

Groet, Kees
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-12-2006 17:10

Kees, dat zal helaas nog jaren een illusie blijven. De 9 Federaties hebben al geen eensluidende regelgeving, laat staan de ca. 1100 HSV-en...
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

24-12-2006 17:53

Handig zo'n vispas als creditcard formaat.

Maar als ik het goed lees, moet je ook het hele k**boekje/lijst van wateren bij je hebben wil deze geldig zijn.
Zo komt het wel over als je de tekst leest.

Waarom is de vispas zelf dan als creditcard formaat gemaakt?
heb dan als nog een pak papier bij.
Is dit kwats of klopt dit?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Gerard Brondijk
Berichten: 1233
Lid geworden op: 08-07-2006 08:57
Locatie: Friesland
Contacteer:

24-12-2006 18:14

Mike van Zwam schreef:Handig zo'n vispas als creditcard formaat.

Maar als ik het goed lees, moet je ook het hele k**boekje/lijst van wateren bij je hebben wil deze geldig zijn.
Zo komt het wel over als je de tekst leest.

Waarom is de vispas zelf dan als creditcard formaat gemaakt?
heb dan als nog een pak papier bij.
Is dit kwats of klopt dit?


Mike, je hebt een vispas en een boekje zo groot als een cd hoesje

Afbeelding

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... taal=nl-NL

( een site met info over de vispas

ik vind het zelf wel handig boekje in de vis tas en pasje in de beurs beter dan die losse blaadjes toch ?

Gerard :wink:
KSN
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

24-12-2006 18:24

Die losse blaadjes was ook niet alles, nee :(

Maar dat pasje kun je niet fatsoenlijk tussen het boekje doen, dat valt er vroeg of laat uit, en mijn beurs neem ik hoogst zelden mee naar het vissen, verwacht immers niet iets te kopen als ik ga vissen.

En bij het boekje zag ik dat je nu al de eerste aanvullingen/wijzigingen krijgt in 'losse' velletjes. Beetje dubbel. 8)

Het voordeel is danwel dat ik niet van iedere vereniging en nieuwe vergunning hoef je kopen (2006 4 stuks). :cry:
Laten ik het van de positieve kant bekijken :lol:
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Plaats reactie