E-mail gericht aan de redactie van Beet


Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

08-11-2002 10:12

Collega-karpervissers,

In de Beet van november las ik een artikel over ready-mades waar ik me erg aan stoorde. Ik heb daarop vorige week een mail naar de redactie van de Beet gestuurd en nog geen reactie ontvangen. Blijkbaar word ik niet serieus genomen of vind men het onderwerp niet belangrijk. Ik plaats mijn E-mail hier omdat ik het onverantwoord vind dat dergelijke uitspraken in artikelen zomaar gepubliceerd worden.

Groeten,

Mark

#############################

Reactie op artikel in Beet

Via deze weg wil ik reageren op het artikel van Greg Bradler in de Beet van november 2002. Hierin stelt hij een aantal vragen aan Peter van Eden van de firma Eurobaits. Ik moet u zeggen dat een aantal antwoorden en opmerkingen van dhr. Van Eden mij in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Ik zal een aantal zaken opnoemen en per citaat mijn reactie geven.

Op de vraag waar je op moet letten bij de aanschaf van ready mades, antwoordt hij: “Ook moet hij sterk geflavourd zijn; karpers vertrouwen nu eenmaal op hun reuk- en smaakzin en aquariumtests tonen duidelijk aan dat sterke aroma’s de voorkeur genieten”.
Ik weet niet naar welke tests hij refereert maar ik ben erg benieuwd naar de opzet en resultaten van deze tests. Is er bijvoorbeeld ook bekeken wat de lichamelijke gevolgen zijn voor de karper nadat deze aan de hoge doseringen flavour is blootgesteld? Als we het puur over de vangkracht hebben, was de aquariumtest vergelijkbaar met een natuurlijke situatie? Is bekend wat de gevolgen op lange termijn zijn voor de karper als deze gedurende een lange periode sterk geflavoured voedsel binnenkrijgt en verteert? Ik heb zo’n vermoeden van niet…

Volgende citaat: “De, door veel mensen gehekelde, conserveringsmiddelen zijn niet van invloed op de vangkansen. Dat wordt nog wel bewezen door de nog steeds stijgende verkoopcijfers van de kant en klaar boilies”.
Wat is hiervan het bewijs? Wat voor tests zijn gedaan om deze bewering te kunnen onderbouwen? Volgens mij zal weer een aquariumtest noodzakelijk zijn om dit te bewijzen, in de natuurlijke situatie zijn er veel te veel variabelen om een wetenschappelijk experiment uit te kunnen voeren. Ik vind het zeer vreemd dat alleen de verkoopcijfers hier als bewijs worden opgevoerd; hoogst onbetrouwbaar als u het mij vraagt. De ervaringen van heel veel karpervissers wijzen overigens in de richting dat ready mades, hoogstwaarschijnlijk door de conserveringsmiddelen en geringe voedingswaarde, na een bepaalde periode gevoerd te zijn, in vangkracht dalen; daar waar de zelfgemaakte boilie blijft vangen. En dan hebben we het nog niet eens over de schadelijke effecten die de conserveringsmiddelen op de gezondheid van de karper en de hele onderwaterwereld kunnen hebben.

“De grootte helpt bij het selecteren: kleine boilies vangen bijvoorbeeld ook zeelten, terwijl 28 mm knikkers alleen door de grotere karpers gegeten worden”. Volkomen onzin, aan een enkele 10 mm boilie kun je heel goed enorm grote karpers vangen en aan een 28 mm knikker pak je echt wel eens een 15-ponder.

Dit stoort me echter niet zo erg, het meest erger ik mij aan de volgende uitspraak: “Moeten boilies een hoge voedingswaarde hebben? Nee, je wilt de karpers vangen en niet vetmesten!”
Aha, je verkoopt op jaarbasis vele tonnen visvoer, want daar hebben we het hier over, en het maakt geen donder uit waar dat voer uit bestaat? Vergeef me maar dit vind ik een volkomen onverantwoorde instelling! Misschien moet dhr. Van Eden zijn hoofd eens uit het zand halen maar hij kan toch niet serieus denken dat zijn boilies niet alleen maar als haakaas gebruikt worden, maar ook door karpervissers gevoerd zullen worden? Die boilie wordt dan toch door de karper vermalen, verteerd en zoveel mogelijk door het lichaam opgenomen? Ik vind het zeer triest dat iemand die zegt enorme hoeveelheden voer te verkopen totaal geen interesse heeft waar dat voer uit bestaat. Ik heb zo’n vermoeden dat de kostprijs van de ingrediënten wél een bepalende factor is. Ach, als ze maar lekker ruiken, toch?

Ik dacht dat we de laatste jaren al wel zover waren gekomen dat we de karper zo weinig mogelijk schadelijke gevolgen van onze activiteiten willen laten ondervinden. Denk aan het gebruik van een onthaakmat, weerhaakloos vissen, zo weinig mogelijk een bewaarzak gebruiken, enzovoort. Ik vind het dan in en in triest dat een boiliefabrikant zo slordig met zijn verantwoordelijkheden omgaat. Begrijp me goed, dit is geen algemene aanval op het gebruik van ready mades want ik weet dat er enkele fabrikanten zijn die wel degelijk hun best doen om de dosering conserveringsmiddelen tot een minimum te beperken. Het valt me eerlijk gezegd ook erg tegen van de redactie dat dergelijke artikelen zomaar geplaatst worden. Wie weet hoeveel karpers Eurobaits al met deze giftige ballen om zeep heeft geholpen? Ik denk dat het hoog tijd wordt dat de klanten, dus alle karpervissers, zich bewust worden van het feit dat je niet zomaar alles als karpervoer kunt gebruiken. Het is echt wel belangrijk waar je voer uit bestaat en welke en hoeveel conserveringsmiddelen en flavours in het aas gebruikt zijn. Als Eurobaits zijn verantwoordelijkheid niet neemt dan moeten de karpervissers dat maar doen. Ik hoop dan ook dat de uitspraken van dhr. Van Eden verkeerd geïnterpreteerd zijn; is de visie van Eurobaits wel correct in dit artikel weergegeven dan hoop ik dat ze nooit een boilie meer zullen verkopen. En dat laatste meen ik uit de grond van mijn vissershart.

Vriendelijke groeten,


Mark Noorman
Mnoorman@myrealbox.com
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

08-11-2002 13:26

Ik geef je volkomen gelijk. Ik weet iedergeval nu welk merk ik ga boycotten. Wel vind ik dat je de beet niet moet aanvallen op dit interview. De antwoorden hebben zij niet verzonnen, het is goed dat dit geplubiceerd is want een beetje karpervisser zal de onproffesionaliteit van de meneer doorzien. Goed opgelet trouwens..
gegroet Michel
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

10-11-2002 11:18

tis best opmerkelijk te noemen, dat als het woord betaalwater (bijvoorbeeld) hiero vermeld wordt, er een hele berg brullers klaar staan om te roepen, dat er het in het belang van de karper alles verneukt wordt, en als er werkelijk eens direct aktie wordt ondernomen, op iets wat werkelijk de karper aangaat, het spul wat ie vreet, er slechts 1 reaktie opkomt in 2 dagen..... vreemd verschijnsel.

Ik heb zelf het stuk niet gelezen. de kernpunten die je aangeeft kloppen helemaal wat je zegt. Maar goed, der is nu eenmaal commercie. de beet wil meer lezers, danwel zijn doelgroep behouden. De ballenverkoper wil zijn ballen vaker verkopen, en we leven nu eenmaal sowiso in een wereld waarin het verantwoord is op het reklame-maak-gebied te liegen, met de gedachte dat de kandidaat koper daar verder toch allemaal niet al te diep over nadenkt. een bal moet een mooi kleurtje hebben, hard blijven, niet schimmellen, en flink meuren. DIE ballen verkopen, zeker als de verkoper er gemakshalve nog even bij verteld dat eh, nou, tsja, ut balletje is wel goed voor de karper hor, welja joh.... (in zijn achterhoofd denkt ie slechts: who cares)

Slechts wil ik je zeggen dat ik het erg jofel van je vind, dat je werkelijk reageert op iets, wat jou tegen de borst stuit, EN je beargumentering vond ik best ok (meer dan dat, maar allee ;o)

Overigs zullen er ook goede ready mades ballen te koop zijn. kzou ut allemaal niet eens weten. kvis wel eens met die van Nash. dan eet ik ze zelf ook, zo tijdens het katapulten met ut bijvoeren een balletje of 2. Dat mijn speeksel een poos dan geheel verkleurd is, bevalt mij niet. Ze vangen wel, das het vervelende vaak ;o)

Maar goed, een schimmellende vismeelbal, zelf gedraaid, bevalt me ook niet, als ik aan een water in frankrijk zit. en als ik mijn eigen gedraaide ballen uiteindelijk weer zelf moet gaan conseveren, met stoffen waarin ik helemaal geen zin heb, komen diezelfde dilemma's naarvoren die komen met het niet-gebruiken van ready-mades. Hoewel bij zelf-conseveren wel enig zekerheid bestaat over de hoeveelheid shitzooi die je bij je bal vermengd.

Beetje afhankelijk van je visserij.... pak je een weekeinde een rivier in frankrijk, of ga je maanden lang voeren op een putje? Het moge duidelijk zijn, waar je niet moet kiezen voor ready-mades... OOKAL vangen ze

Overigs dacht ik niet dat het een aanval was op de Beet zelf, hoewel het toch onder de verantwoording valt an het blad uiteindelijk, maar je kunt ook niet immer verwachten dat ze diezelfde kennis en wijsheid bezitten, dan een ervaren kapervisser die al jarenlang allerhande studies en artikelen leest etc...

Wat daarin echter wel van belang is, is HOE reageert de redactie van de Beet op jouw goed onderbouwde stukje kritiek??

affijn, kga weer wat anders doen nu ;o)
thanks voor het schrijven....

ed
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-11-2002 12:13

Prima initiatief Mark, goed en duidelijk uiteen gezet.

Maar hoeveel van de 1870 geregistreerde gebruikers draaien hun boilies daadwerkelijk zelf?

Sportieve groeten Henk
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

10-11-2002 12:40

beste henk ,
ik denk dat je er nog zou van verschieten hoeveel mensen zelf rollen .
ik ga volgend jaar niet meer rollen omdat ik te veel tijd verloor maar ik zal dan met freezerbaits vissen
van pro line en ik denk dat deze boilies zeker niet slecht zijn voor onze vriend de karper
MVG miguel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-11-2002 15:08

1000 keer goedzo wordt ook afgezaagd. Of niet.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-11-2002 16:14

Hoi,

Of ik readymades gebruik of homemades hing voor mij af of ik voerde of niet.
homemades voor het voeren dus en readymades voor instant vissen.

Dit omdat van alle kanten beweerd wordt dat de vis niet terugkomt op readymades. Toch heb ik ook succes gehad door te voeren met readymades. Hiervoor gebruik ik dan de duurdere (betere???) ready's. Omdat ik benieuwd was naar het verloop van een voercampagne met de meest inferieure, goepkope en keiharde boilie's ben ik daar mee gaan voeren en de makkelijke beschikbaarheid van het voer is hierbij de doorslaggevende factor gebleken, niet de kwaliteit. Uiteindelijk liggen ze al kolkend te wachten boven de voerplekken (jaja, ik vis er niet)

Readymades moet je zien als een aanvulling op het voedselpakket van de karper. Als je het natuurlijk voedsel wilt vervangen moet je idd rekening houden met de voedingsleer. Dan vind ik het wel etisch/karpisch verantwoord om grote hoeveelheden te voeren. Zolang readymades in niet te grote hoeveelheden gebruikt worden zullen ze niet schadelijk zijn.

Ik eet zelf uit principe NIET biologisch dus
waarom zou ik de karpers wel biologische boilies voeren?

Ik eet namelijk liever een goedkope bespoten appel zonder wormen en ik vis met goedkope boilies zonder schimmel.

Dat hele biologische ecologische verhaal is nog verder door te voeren in de boilies. dacht je echt dat op een biologische akker geen kunstmest wordt gebruikt? Ze gebruiken gewoon andere middelen, de nitraten zijn hetzelfde!! Net als boilies zonder chemisch conserveringsmiddel, de conservering is mischien op natuurlijke wijze mogelijk gemaakt, maar de samenstelling is uiteindelijk hetzelfde je wordt dus geflest waar je bij staat.

Ik wil de vis echt niet vergiftigen, maar je moet niet doordraaien, een goede richtlijn vind ik wel dat de hoeveelheden conservering niet de hoeveelheden mogen overschreiden die mensen mogen binnenkrijgen.
Schade zal de karper niet ondervinden aan een overdosis flavour, op de kant ruikt het sterk, maar na een half uurtje is alles al opgelost.....

Kleurstoffen kunnen wel kankerverwekkend zijn en veel hsv's hebben in hun regelement opgenomen dat kleurstof verboden is (rode maden) maar er is nog nooit iemand geroyeerd omdat ie met gekleurde boilies zat te vissen.

Ik ben dus wel voor meer openheid van de boiliefabrikanten en hun verantwoording, maar hoeveel karpers zijn er gestorven door het gebruik van readymades in de afgelopen 15 jaar?

Jeroen
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-11-2002 19:01

Klaas,
Zelfs jij moet het weten,; Beter 1000x te vaak dan 1x te weinig.

Sportieve groeten Henk
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-11-2002 19:24

Nu vond ik Beet (alleen de naam al!) sowieso een Peppenblad, met hun Grote Vissenparade en knullige schrijfstijl, dat ze de gemiddelde Pep kritiekloos allerlei onzin voorschotelen is wellicht een reden om Beet te boycotten?!

Met Beetloze groet,

Peter
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

10-11-2002 19:49

ik vind beet op zich geen slecht hengelblad ,
vroeger las ik niets anders .
maar toen ontdekte ik dé karperwereld :grin:

MVG miguel
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-11-2002 22:08

...Ik wil de vis echt niet vergiftigen, maar je moet niet doordraaien, een goede richtlijn vind ik wel dat de hoeveelheden conservering niet de hoeveelheden mogen overschreiden die mensen mogen binnenkrijgen. ...

Als er nu eens tot 10 keer de door jou genoemde waarde gebruikt wordt?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

10-11-2002 23:02

Klaas,

wat zou dan de goede richtlijn zijn?
Wat is de werkzame conserverende stof in het potje?
En 10x de door wie genoemde waarde???

Laat de fabriekanten eerst maar eens de potjes labelen, dan zijn er hier vast wel ergens mensen die het kunnen beoordelen of iets wel of juist niet kan.

Het is nu zelfs niet ondenkbaar dat home-mades nog forser ge-overdoseerd worden dan de Reddy-mades.
Gewoon omdat de meeste zelfdraaiers niet over een grammenweger beschikken.


Sportieve groeten Henk





<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Henk ter Maat op 2002-11-10 23:06 ]</font>
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

10-11-2002 23:56

Beste Klaas,

blijkbaar beschik jij over inside information over doseringen van bepaalde stoffen in readymades? Wat zijn de feiten?

Welke firma('s) gebruikt 10 maal de dosis conserveringsmiddel die voor een mens bij wet geregeld is?

Hoe reageert een karper op conserveringsmiddelen, zijn dezelfde stoffen die voor een mens schadelijk zijn ook voor een karper schadelijk? En zijn er stoffen die voor een karper schadelijk zijn maar voor de mens niet?

Ik probeer geen oordeel (positief dan wel negatief) te vellen over readymades als dit soort vragen onbeantwoord blijven.

De feiten die ik constateer zijn:

-er worden karpers gevangen op kant en klare boilie's
-karpers groeien extra als ze met kant en klare boilies worden gevoerd.
-Ik heb geen weet van karpers die gestorven zijn door het eten van kant en klare ballen.
-Er zijn veel mensen die ervaren dat ze op zelfgemaakte boilies meer vangen.

Ik ken het bewuste artikel in de Beet niet maar gezien de doelgroep van dit blad kan ik mij voorstellen dat bijvoorbeeld de uitleg : "met groot aas vang je grote vis en met klein aas kleine vis" volstaat.

Het belangrijkste punt waar Mark over valt is de voedingswaarde van een kant en klare boilie. Persoonlijk ben vind ik dat een boilie niet dezelfde voedingswaarde hoeft te hebben als het natuurlijke voedselpakket van de karper. Daarentegen mag een boilie natuurlijk absoluut niet schadelijk zijn voor de vis. Maar een lage voedingswaarde is niet per definitie schadelijk.

Jeroen
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

11-11-2002 08:03

Jeroen,

Ik val absoluut niet over de lage voedingswaarde van ready mades. Mais heeft ook een lage voedingswaarde maar is (mits geweekt) volkomen onschadelijk voor de karper. Waar ik over val is de uitspraak dat het ze geen flikker interesseert waar die boilie uit bestaat en de regelrechte ontkenning dat conserveringsmiddelen schadelijk kunnen zijn (voor karper én onderwatermilieu).

Groeten,

Mark
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

11-11-2002 08:42

Jeroen WJ Hoogdijk >> Hiervoor gebruik ik dan de duurdere (betere???) ready's.

de prijs van een boillie wordt mijns inzien, zoals ieder ander comercieel product, mede bepaald door de naam die aan het product hangt. Ik geloof niet dat de standaard ready-mades, zoals die van Silstar, Nash, of whatever, volgestopt worden met goede zaken voor een karper. integendeel lijkt me. De grote investeringen daarin worden gedaan aan de verkoopwaarde aan een bal, zoals die zijn: Mooi rond, mooi gekleurd, mooi hard, lekker 'menselijk' ruikend, lang goed blijven, een goede instant responce hebben, en een mooie naam van een liefst allom bekende karperaar met een serie van een aantal beste vissen, danwel ontrokken uit betaalwateren, danwel niet.

Ik weet het niet. Mijns inzien is het financieel een lastig plaatje voor fabrikanten van ready-mades om werkelijk een kwalitatief, voor wat betreft een gezonde voedingswaarde, goede boillie te brengen voor een lagere prijs, dan die nu al staat (gemiddeld dan)

Jeroen WJ Hoogdijk >> Schade zal de karper niet ondervinden aan een overdosis flavour, op de kant ruikt het sterk, maar na een half uurtje is alles al opgelost.....

eh, hier doet mij erg sterk de vraag opkomen: waarom dan flavours toedienen? ;o)

Jeroen WJ Hoogdijk >> Ik ben dus wel voor meer openheid van de boiliefabrikanten en hun verantwoording, maar hoeveel karpers zijn er gestorven door het gebruik van readymades in de afgelopen 15 jaar?

vast niet veel. misschien een teken dat hierin in den beginnen toch nogal voorzichtig is gedaan met ready-mades etc... afgezien daarvan, de meeste schade zou kunnen ontstaan, wanneer er echt serieus op een put wordt gevoerd. Sectorvoeren, langdurige voercampanges, meerdere vissers op een water, etc etc. In de benodigde hoeveelheid voer die nodig zou moeten zijn, om de vis werkelijk te schaden moet misschien wel erg veel zijn, en het geluk mag dan zijn, dat de ready-mades etc gewoon te duur zijn om dit te verwezelijken. Neemt echter niet weg dat met het stijgen van de hoeveelheid vissers, die ook nog eens allemaal meer gaan voeren, er meer druk komt te staan op de kwaliteit van de bal, dan wel het ontbreken van de kwaliteit.

Henk ter Maat >> Het is nu zelfs niet ondenkbaar dat home-mades nog forser ge-overdoseerd worden dan de Reddy-mades.
Gewoon omdat de meeste zelfdraaiers niet over een grammenweger beschikken.

Zeker waar henk, dat niet ondenkbare. Hoewel een thuisdraaier zich eerder zal afvragen welke dosering nodig is, en ook welke dosering te weinig is, teveel is etc... dat lijkt me veiliger dan een visser die citaten, geplaatst als in het artikel van de Beet, als lijdraad gaat nemen, in het klakkeloos kopen van merken ready-mades. Juist dat lijkt me het gevaar derin...

Klaas van den Herik >> 1000 keer goedzo wordt ook afgezaagd. Of niet.

Best waar, maar op iemands berichtje reageren is heel wat anders dan slechts een opsomming van dank je wel door een tien verschillende lezers... Ik heb hem overigs nauwelijks bedankt, maar slechts gedaan wat hem toch voldoening kan geven, namelijk: gewoon reageren op WAT hij schrijft. Ik kan mij het hele proces van Mark Noorman zo voor de geest halen. Het lezen van de artikel, de verwondering, de boosheid... zijn reaktie naar Beet, waarvan ie geen reaktie krijgt. de verwondering cq boosheid blijft knagen... plaatst hiero dan een berichie.... en ook hiero geen reaktie... lijkt me allemaal nogal een vervelend gevoel gevend.

Ik geloof ook echt niet dat ie dit allemaal doet voor een duizendste dank je wel ;o)

Henk ter Maat >> Zelfs jij moet het weten,; Beter 1000x te vaak dan 1x te weinig.

Mooier kon je mijn gedachte niet verwoorden ;o)


overigs was zijn strekking meer dat een redactie van een blad als Beet een grotere verantwoordelijkheid moest dragen voor de inhoud van het stuk. Het lijkt me dat hij daarop reageert, en nie zozeer of het gebruik van ready-mades nu wel of niet precies schadelijk is... en daarin geef ik hem groot gelijk. anderzijds is de Beet geen karperblad. hun readactie(s) zal/zullen niet alleen uit doorwinterde karpervissers bestaan. Ze kunnen echter wel een groot gebruik maken van 'correcties' door attente lezers die dat wel zijn, en dat op een geweldige manier onderbouwen. Of ze daar allemaal de tijd voor hebben of nemen laat ik in het midden.

ook overigs: off-topic, zoals dat genoemd word ;o)
de beste bal om te gebruiken qua voedingsgehalte EN anti-dressuur etc lijkt mij persoonlijk een bal die geen flavours en kleurstoffen etc hebben, maar gebouwd zijn met elementen die juist op voedingsgebied hun diensten hebben bewezen. Der zijn zovele mogelijkheden een beste bal te maken zonder.

groeten ;o)
ed
HansPeter van Ee

11-11-2002 10:44

Mark

Een goed initiatief van jouw maar ik denk dat jij een brullende in de woestijn bent.
Zaken als 'slecht' aas in de vorm van ready-mades zijn moeilijk te sturen in een prestatie-gerichte hobby/sport als het karpervissen nu is.
Niemand kan onder het feit uit dat er al veel grote vissen op ready-mades zijn gevangen.
Nooit is ergens echt keihard bewezen dat er op wateren karpers zijn gestorven aan slecht aas.

Alles wat voor een karper niet verteerbaar of voedzaam is verlaat het karperlichaam binnen afzienbare tijd.
Een vis weet niet wat slechts voor hem/haar is dus het niet terugkomen op slecht voer is onderhavig aan een andere oorzaak.
Als een vis echt ziek wordt van vissersaas zal deze voorlopig niets meer tot zich nemen, laat staan dat deze terugkomt op de voerplek .

Zelf heb ik ervaring met heel wat soorten ready-mades en in de vangkracht van
de diverse soorten zit een duidelijk verschil.
Mij is echter ook gebleken dat eigen gedraaide bollen beter vangen, en de oorzaak is volgens mij gewoon de versheid van de boilie in kwestie.

Het gebruik van flavours en poederaroma's moet men heel gedoseerd doen.
Een vloeibare flavour gebruik ik trouwens nooit in mijn boilie's, want er zijn andere aassoorten die veel beter geschikt zijn om te flavouren.

Zelf iets doseren is natuurlijk een hekel punt omdat teveel karpervissers afgaan op hun eigen reukorgaan.
Niet doen, houd er rekening mee dat de zintuigen van een karper vele malen sterker is dan die van de mens.
1 ml flavour op 1 ei is meer dan voldoende in een mix, behalve de flavours van Keen Carp die zijn zo geconcentreerd dat men met die 1 ml al over doseert.
Keen Carp geeft trouwens aan wat de juiste dosering is.
En proef de flavour zelf ook altijd, ruiken heeft geen nut.

Wanneer men werkt met poederaroma's dan hanteer ik gewoon 1 gram op 1 ei.
Nooit maar dan ook nooit heb ik ondervonden dat het toevoegen van dit soort additieven nadelig is geweest voor de gezondheid van de karper of voor de vangsten.

Onervarenheid van een visser is het gevaarlijkste ingrediënt binnen onze hobby.
Dat geldt echt niet alleen voor het gebruik van additieven in het aas maar ook hoe men een karper hoort te behandelen wanneer deze voor even op de kant vertoeft.

Mark, ik ben het met jouw eens dat het artikel nergens op slaat, men loopt weg voor een stukje verantwoordelijkheid naar de karper toe, en het is puur en alleen in functie van de commercie.
En als Beet een blad is met de juiste normen en waarden dan zouden zij een rectificatie moeten plaatsen of nog beter een groot artikel plaatsen inzake verantwoord aasgebruik.

met geurende groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: HansPeter van Ee op 2002-11-11 10:46 ]</font>
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

11-11-2002 21:42

Quote: 'Wanneer men werkt met poederaroma's dan hanteer ik gewoon 1 gram op 1 ei.
Nooit maar dan ook nooit heb ik ondervonden dat het toevoegen van dit soort additieven nadelig is geweest voor de gezondheid van de karper of voor de vangsten. '

Zou het weglaten van dit soort additieven, zowel vloeibaar als in poedervorm, WEL
nadelig zijn voor de gezondheid van de karper of voor de vangsten?

Peter
Gebruikersavatar
Michel vd Bovenkamp
Berichten: 122
Lid geworden op: 08-11-2002 01:00
Locatie: spijkenisse

11-11-2002 23:04

Dan vraag ik me weer af, hoe weet je of het nadelig is voor de karper?? Ik heb nooit een zieke karper gezien of wat dan ook. Wel denk ik dat op lang termijn die flavours wel schadelijk zijn, het is en blijft chemie...
Zelf kijk ik wel uit wat ik mijn mixes doe, normaal gebruik ik zoveel mogelijk natuurlijke ingredienten, af en toe maar gebuik ik een flavour!
met vriendelijke groet
michel
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

12-11-2002 16:51

Om maar heel ff een kort, maar antwoord tegeven op Marks GOEDE infinitief. Mark, schrijf een artikel, over hoe jij denkt over RM betaalwaters enz enz. En stuur dat naar de Beet, en maar hopen dat ze het plaatsen. Als je geen merken te 'schande' brengt, heb je een kans dat ze het plaatsen. Waarom een artikel, de meeste jeugdige karpervissers lezen de beet, en schakellen daarna pas over op De karper/Dekarperwereld. Als je die groep al is het maar 1% er van kan overtuigen dat RM's te overgeconcentreed zijn. En dus 'eventueel' slecht zijn voor de karper. Dan heeft die 99% het in elk geval gelezen, en weten ze er iets vanaf.

MVG J0H@N.
PS al antwoord gehad, ik denk zelft dat je daarvan kunt fluiten.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-11-2002 18:13

Over het conserveren en andere additieven voor de thuisdraaiers.
En hoeveel mg gaan er op een theelepeltje?

http://www.karperwereld.nl/artikel/cg1.php

Peter al eens een karperlever bekeken dan?
Want aan de buitenkant valt meestal helemaal niets te zien.

Net als vroeger ( 30 jaar terug ) de slachtvarkens bij ons thuis, niets te zien.
Tot het moment dat er een honderdtal werden afgekeurd op het slachthuis, toen pas bleek de voerfabriekant met antibiotica en andere spullen te werken, de oorzaak van de duidelijk vergrote lever.

Sportieve groeten Henk
HansPeter van Ee

13-11-2002 01:12

Henk

Het wordt dus tijd voor een lijst waarop vermeldt staat wat schadelijk kan zijn voor de karper zijn vitale organen?
Zoals bijvoorbeeld het langdurig en zeer lang door voeren van boilie's met een hoog gehalte aan vismelen en oliën....

Peter

Ik vis meestal instant en merk gewoon dat mijn vangsten niet nadelig beïnvloed worden door verantwoord gebruik van additieven.
Of het wel of niet van invloed is valt natuurlijk heel moeilijk na te gaan.
Men beweerdt zoveel, maar waar dat dan allemaal op gebaseerd is vraag ik mij wel eens af??
Massale karpersterfte door gebuik van flavour of poederaroma is mij in ieder geval niet bekend.

met onwetende groet

HPE
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

13-11-2002 08:11

Johan,

Ik denk dat je mijn bedoeling een beetje verkeerd begrepen hebt. Ik ben absoluut niet tegen ready-mades en betaalwateren zijn al helemaal niet ter sprake gekomen (het verband is me ook niet duidelijk). Ik denk dat je met goed onderzoek en kennis van zaken best een ready made kunt maken die zeer weinig conserveringsmiddelen bevat en ik weet dat er fabrikanten zijn die hier goed mee bezig zijn. Ik ben ook geen expert op dit gebied en dus niet de persoon die hierover een artikel kan schrijven.

Waar ik mij stoor is de onverantwoorde houding die deze fabrikant er op na houdt en ook nog eens schaamteloos uit.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2002 22:48

Jeroen,

En 10x waarde???

Was een vraag van mij.

Laat de fabriekanten eerst maar eens de potjes labelen, dan zijn er hier vast wel ergens mensen die het kunnen beoordelen of iets wel of juist niet kan.

Was eigenlijk als eis aan de producent en vraag aan chemicus bedoeld.

Karpers groeien: helemaal mee eens, ook door ons aas, maar of ready's daar debet aan zijn? Alleen al door de prijs gaan er minder kilo's van in dan bijv. tijgers of mais of homies.

Niemand kan nu onderbouwen of het wel of niet goed is. alleen... de gebruikte stoffen zijn, zeker in hoge doseringen, giftig (feit). Dan is het niet moeilijk om te veronderstellen dat ballen zonder deze stoffen beter voor de karper zijn. Het kan NIET zo zijn, dat ready's goed zijn omdat er NOG geen dooie is gevonden.

Als ik het goed begrijp en geld wil verdienen moet ik een zo'n goedkoop mogelijke bal tegen een zo'n duur mogelijke prijs verkopen. Immers: als het duur is, zal het wel goed zijn.


MVG

Klaas
Han Besselink
Berichten: 1
Lid geworden op: 16-11-2002 01:00

16-11-2002 07:53

test
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-11-2002 03:08

Han, het was geweldig!

groet, MB :smile: