Nog een stelling


HansPeter van Ee

08-11-2002 09:56

Heren

Nu men toch bezig is een aantal stellingen te deponeren, heb ik er ook nog wel één.

Wanneer men een dikbuikige karper laat vallen op een onthaakmat voorkomt dit dan meer inwendig letsel dan wanneer deze in het gras valt??

met vis-vriendelijk groet

HPE
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-11-2002 10:44

Hmmmmmmmmmmmmmmmmm!!!!!!!!
Interessante stelling waarop ik niet direct een pasklaar antwoord op heb HP.
Maar ik ga m'n hoofd erover breken. Wie weet heeft m'n vismaat er een antwoord op alhoewel dat geen echte karpervisser is want die gaat alleen maar vissen als ik ook ga.
Ik denk niet dat je het "gouden mapje" gaat bereiken met je stelling.
Met geluk wensende groet,

John


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-11-08 10:48 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

08-11-2002 10:50

hoy,

denk niet dat dat veel uitmaakt!!
ligt er natuurlijk ook aan van hoe hoog hij valt!

maar ik denk dat als ie op de onthaakmat valt dat ie evenveel inwendig letsel oploopt dan als hij/zij op het gras valt!

groeten rob
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

08-11-2002 11:12

hoi hans.
Ik denk dat het idd niet veel uitmaakt op een onthaakmat of op het gras,het is geen van beide goed,want de buik is een heel gevoelig lichaamsdeel van de karper,dus het enigste wat helpt is de karper nooit te laten vallen,je voelt gauw genoeg wanneer een karper begint te spartelen,doordat hij/zij de vinnen aanspand voordat het spartelen begint.
franca.
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

08-11-2002 12:27

HPE,
Ik denk niet dat `t veel uitmaakt. Je moet gewoon voorzichtig zijn met iedere gevangen vis.
Ik wil de stelling nog een beetje aanscherpen. "Met een onthaakmat heb je de neiging minder voorzichtig met de vis om te gaan, er ligt toch immers een onthaakmat onder"

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

08-11-2002 12:28

Denk dat het aan het type mat ligt, met de huidige generatie matten zal de vis vrijwel evenveel letsel oplopen. Mischien dat de nieuwe mat van proline wat beter is.......

Kiron
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-11-2002 12:43

Tja, dit zet mij meteen aan het denken,

vaak wordt een karper omgerold om makkelijk in de weegzak gelegd te worden. Bij een kleine karper is dit niet zo'n probleem maar bij zwaardere vissen zou dit al schade kunnen veroorzaken? daarom gebruikte ik een mat waar de weegzak bovenop zit bevestigd, dat is weer een handeling minder met de vis.

Nu heb ik een aparte weegzak (met stangen) en die licht klaar bovenop de mat, zodat de vis er in een keer in kan. Die slappe weegzakjes waar de karper krom in licht zijn dan ook niet al te best vind ik.

De mat wordt te vaak als excuus gebruikt als een karper valt. Dit moet altijd voorkomen worden. De belangrijkste functie van een mat vind is volgens mij het voorkomen van beschadiging van de slijnmlaag. Als valkussen is de dikste mat niet geschikt.

Jeroen
Gebruikersavatar
Wouter Steggink
Berichten: 521
Lid geworden op: 02-10-2002 02:00
Locatie: TwentuH

08-11-2002 14:16

Zo'n vis is er niet voor gemaakt om (hoog) opgetild te worden. Dus, waarom zou dat gedaan worden.

Maar, of er verschil zit in de "valbreekheid" tussen een mat of gras weet ik niet.
Misschien kunnen enkele creatievelingen een crashtestdummy-carp™® ontwikkelen en gaan testen.....

Maar, wanneer een karper met een vette pens rechtop gezet wordt, wat gebeurt er dan inwendig??

Maar het lijkt mij, dat de gevolgen van het drillen, scheppen, wegen + oppakken voor een fotootje en het weer terugzetten van een vis niet zulke verregaande gevolgen hebben, want het gebeurt vaak dat men 1 en de zelfde vis een paar keer vaker vangt.

Ik kan me wel voorstellen dat er goede, maar ook betere methoden zijn om een vis op te pakken (niet met de hand onder de vette buik maar een stukkie naar achteren, toch??)


Nou, prettig weekend, en een goeie vangst gewenst!


Groeten van de enige en echte Wouter Steggink
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

08-11-2002 14:22

ik neem m'n karper nooit vanonder aan de buik, want vroeger hebben ze me althans wijs gemaakt dat dit inwendig goed is voor de karper hetzelfde als een karper met z'n buik op de mat houden ( wat je veel ziet als er 2 karpers op een foto worden getrokken )

MVG miguel
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

08-11-2002 14:27

Ik houd de karpers meestal net van de mat af. En laat ze gewoon nooit vallen. Ik omarm een karper liver als dat ik hem laat vallen.

Willem Driessen
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

09-11-2002 01:33

Beste Hans Peter,
In mijn opinie maakt dit geen verschil, in principe vind ik de stelling zelf vreemd :smile:

de beste wijze om een karper te laten vallen? op een mat beter als op gras? heel vreemd, maar dat zal wel aan mij liggen :smile:

de mat is mijn inziens bedoeld om de karper op een zachte ondergrond te leggen(indien men de juiste mat gebruikt) zoals je weet heb je op gras altijd kans op kiezels en stenen wat zeker niet bevordelijk is.

met vissende groet,
Peter
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

09-11-2002 01:47

Beste HPE,

Even een vraag voordat ik antwoord geef op jouw stelling:

Hoe hoog is het gras waar ik de bewuste karper op laat vallen.

Met vragende groet, MB
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

09-11-2002 02:44

Het maakt toch geen donder uit hoe hoog het gras is, hoe zachter de ondergrond,hoe beter hij de schok opvangt. Dus een liesft, zo dik mogelijk onthaakmat. Dat antwoord is trouwens al door Kiron gezecht.

Voorbeeld, Ga rechtopstaan, en laat je langzaam voorover vallen, en zorg dat de rug recht blijft. Als je dat nu op een betonnevloer doet, heb je een gat in je kop, doe je dat op een luchtbed, hooguit een blauwe plek.


MVG J0H@N

_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-11-09 02:54 ]</font>
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

09-11-2002 09:57

TOCH al over de helft heen HP.

En we zijn nog geen vierentwintig uur verder. Zal ik de "echte" karpervissers toch weer overschat hebben??????
Met verwarde groet,

John

P.s. Oh ja, niet vergeten dat IK je over de helft heb geholpen he!!!!!



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-11-09 10:29 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

09-11-2002 13:17

Beste Hans Peter,

Hoe veerkrachtiger een ondergrond is, des te meer energie van de val wordt er overgenomen door de grond en dus niet overgebracht op de vis zelf. Voor een vallende vis zou dus een dikke schuimmat het beste alternatief zijn omdat deze natuurlijk het veerkrachtigste zijn. Ook dikke matten met losse piepschuim bolletjes zijn goed omdat door de val deze geleidelijk aan de kant geduwd worden en daardoor ook hier weer de energie verdeeld wordt. Een niet vallende vis is dus altijd de beste oplossing!

Ik heb het hier niet over een dun cipro of oprolmatje, deze volstaan gewoon niet om de krachten van de val op te vangen.

Waar ik me af en toe onnoemelijk boos om kan maken zijn mensen die op de foto de mat er niet op willen hebben staan. Ik probeer dan dus ook aan hun botte verstand te brengen dat op dit moment de vis de meeste schade kan berokkenen, omdat hij nu het hoogste van de grond is. Dus voortaan ten alle tijde die mat onder die vis!

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Robert Campbell
Berichten: 1706
Lid geworden op: 31-08-2002 02:00

09-11-2002 13:32

Bart je hebt helemaal gelijk ikzelf heb ook nooit de mat eronder als ik de foto maak, nou heb ik ook nooit een karper laten vallen.
Maar je hebt mij wel aan het denken gezet, je kan beter voorkomen dan genezen.
Voor mij geld voortaan ook de mat eronder voor de foto.
mvg Robert.
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

09-11-2002 13:52

hey bart ,
ik ben ook voorstaander van m'n onthaakmat onder me te leggen als ik een vis fotografeer, of het beste dan ( ook het mooist ) om een vis in het water te trekken .
natuurlijk moet het weer ook goed zijn hé

soms vind ik het dan ook schandalig als men een oprolmatje begruikt tijdens het karpervissen , ik heb ook zo'n matje maar gebruik die als kussen

MVG miguel
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-11-2002 01:17

Miguel niet iedereen, heeft geld of kan geld vrijmaken voor een luxe onthaakmat. Ik zie mijzelf 2 jaar geleden nog met oprolding zitten. Ik was al blij dat ik dat ding toen gekregen had. Nu heb ik zelf een IMI van Vlemmix , 10 nachten meegivst en als het regent loeizwaar. :roll: Deze zomer dat oprolding, weg gegeven aan een vissertje van 12 jaar bij ons in de buurt. Is hij er blij mee.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-11-2002 10:33

Heren,

Bij het onthaken moet een mat de karper beschermen tegen een harde oneffen (scherpe steentjes) ondergrond. Zo lang je de karper daarbij maar op de mat kunt houden is een oprolbaar stuk schuim ruimschoots voldoende. Ik krijg langzamerhand de indruk dat er behoorlijk overdreven wordt met steeds maar weer dikkere en duurdere matten. Is dat nu ineens bedoeld om een karper maar op zijn buik laat stuiteren? Het enige moment dat je een karper kunt laten vallen is bij het fotograferen. Het volstaat om dan de karper gehurkt wat omhoog te tillen en met beide armen stevig tegen je aan te drukken terwijl de mat voor je ligt. Gaat hij dan spartelen, dan leg je de karper voorzichtig op zijn zij weer op de mat terug en druk je hem voorzichtig er tegenaan. Eventueel iets over zijn ogen om hem tot rust te brengen. Al het andere transport kan in bijvoorbeeld de weegzak. Daarbij laten stuiteren is wel heel onhandig. Liever een goedkope oprolmat en een karpervisser die voorzichtig is, dan een duur dik matras en een onvoorzichtige klungel. In dat laatste geval is beschadiging van de vis niet uit te sluiten.

Groeten, Kees
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

10-11-2002 10:36

Kees edit ff dat je de karper niet tegen je aandrukt, anders heb je kans dat je de slijmlaag beschadig :smile:.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

10-11-2002 11:34

Johan,

Ben ik met je eens in het normale geval:

"Het volstaat om dan de karper gehurkt wat omhoog te tillen en met beide armen stevig te ondersteunen terwijl de mat voor je ligt."

Maar als de karper tegenwerkt kun je hem beter tegen je aan kantelen, stabiliseren en daarna op de mat leggen, dan hem maar op of per ongeluk naast de mat te laten stuiteren.

De slijmlaag is de bescherming van de karper tegen infecties. Je zult ten allen tijden zo veel mogelijk deze slijmlaag moeten ontzien door de karper zo nat mogelijk te behandelen. Je ontkomt er echter niet aan dat je bij manipulatie de slijmlaag in geringe mate verstoort. Gelukkig is bij een gezonde vis de slijmlaag tamelijk dik en taai. Alles wat je doet is helaas altijd een compromis om erger te voorkomen.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-11-2002 10:38

Het lijkt mij zinvol om niet een stuk schuim te nemen ivm beschadigen van de slijmhuid.
Neem dan een klein opblaasbootje mee.
klein op te rollen en zeker veilig voor het dier, gebruik hem dan wel omgedraaid.

Mijne heren de tijd van de nachtvorsten komen weer aan, denk bij deze om de OGEN dek ze niet af met een vochtige doek en sprenkel geen water over de ogen.
Doe wat je moet doen snel en zorgvuldig, een karper heeft geen ooglid wat hij kan sluiten.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

11-11-2002 13:28

Douwe,

Toch niets tegen een stuk schuim wat bekleed is? Ik heb een aardige combinatie van onthaak mat en weegzak, die niet super dik en dus wel oprolbaar is. En bovendien bekleed met zacht materiaal dat geen vocht absorbeert. Kosten iets van 40 euro.

Ik bedoel natuurlijk niet een kaal stuk schuim wat vocht en dus ook de slijmlaag absorbeert. Wellicht stelde ik het wat al te simplistisch, dus bedankt voor de correctie. Maar ik doelde op de trend van steeds maar grotere en dikkere en duurdere onthaak matten, die je inmiddels ook als echt matras zou kunnen gebruiken. Nadeel is dat die net zo onhandig zijn als een echt matras. Inderdaad, een kinderopblaasbootje lijkt mij ook zeer bruikbaar. Het wachten is op iemand die eens een handige onthaak mat volgens dit principe verzint.

Groeten, Kees
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

11-11-2002 13:33

de standaard maat is volgens mij nu al genoeg , je hebt er al van tnt , ultimate , ... voor slechts 40 euro!!! , deze zijn dan ook dik en met piepschuim en als je hem dan draagt kan je daarin nog een heleboel materiaal leggen , bv voor mensen met een amiaud hun onderdelen . ( degene met zo'n gelijkaardige rod en onthaakmat begrijpen wel wat ik bedoel )

MVG miguel
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

12-11-2002 02:17

Douwe geeft hier iets aan wat volgens mij nog nooit ter sprake gekomen is op dit DB.

Namelijk de extra aandacht die een karper nodig heeft als hij met buiten temeraturen onder nul gevangen word, dus:

- het verblijf zo kort mogelijk houden ivm. daling van de toch al lage(koudbloedige) lichaamstemperatuur van de karper.
- Nooit afdekken met doeken, weegzakken, bewaarzakken enz.
- nooit water over de gevangen karper heen gooien en zeker niet over de ogen.
- niet onnodig lang laten liggen op je onthaakmat ivm. met vastvriezen. Mocht dit nou wel gebeuren laat je onthaakmat dan met karper en al weer terug zakken in het water. Dus vooral niet proberen je gevangen karper los te trekken, wat tot gevolg heeft dat je hem/haar ontschubt.

Misschien lijkt dit allemaal ietwat overdreven maar uit ervaring met min 10 op stromend water zijn dit punten waar je op moet letten.

Dit zijn zomaar wat tips die mij te binnen schieten. Misschien dat Hans(van Moorsel) uit het koude Finland(Espoo) nog wat tips heeft.

Met koude groet, MB

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Michael Bouman op 2002-11-12 02:23 ]</font>