Een aantal stellingen


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

07-11-2002 15:54

Hierbij een aantal stellingen waar je bedenkingen bij zou kunnen plaatsen...

Stelling 1:
Het aantal karpervissers dat in de consternatie daadwerkelijk checkt of de vinnen goed liggen bij het liften van het SCHEPNET is bedroevend laag? (herhaling van een CW stelling).

Stelling 2:
Is er bij een karper die vaak - zoniet altijd - op een bepaalde aassoort wordt gevangen sprake van aasVOORKEUR of aasHERKENNING?

Stelling 3:
Karpervisser; dat ben je altijd al of dat ben je nooit geweest?

Stelling 4:
Een groot aantal karpervisers zou stoppen wanneer je slechts nog in je eentje zou mogen vissen aan de waterkant, wat indirect iets (zo niet veel) zegt over de ingesteldheid waarmee (sommige) karpervissers aan de waterkant ziten???

Stelling 5:
Dressuur bestaat niet: er bestaat slechts zoiets als afwijkend gedrag bij de herkenning van bepaalde aassoorten en systemen, wat volledig weg kan vallen wanneer deze herkenning in zijn geheel niet meer plaatsvindt?

Reageer waarop je wilt.

Mazzel Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

07-11-2002 16:05

ik zal nu even antwoorden op stelling 1 :
ik vind het meer een feit .
net zoals er veel mensen een vis slecht zakken
bv. vis laten hangen op half water ( 1 meter van de grond )
bv. een vis met z'n hoofd stroomafwaarts laten zakken ( wat fataal voor een vis kan zijn !!!)

MVG miguel
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-11-2002 16:13

Op 2002-11-07 15:54, schreef Laurens Maasland:

Stelling 1:
Het aantal karpervissers dat in de consternatie daadwerkelijk checkt of de vinnen goed liggen bij het liften van het SCHEPNET is bedroevend laag? (herhaling van een CW stelling).

Das helemaal waar; ik maak me er vaak ook schuldig aan....

Stelling 2:
Is er bij een karper die vaak - zoniet altijd - op een bepaalde aassoort wordt gevangen sprake van aasVOORKEUR of aasHERKENNING?

Om een voorkeur te hebben moet je toch het verschil kunnen zien tussen twee of meer voorwerpen (in dit geval boilies en/of particles), maw je moet ze kunnen herkennen??

Stelling 3:
Karpervisser; dat ben je altijd al of dat ben je nooit geweest?

...

Stelling 4:
Een groot aantal karpervisers zou stoppen wanneer je slechts nog in je eentje zou mogen vissen aan de waterkant, wat indirect iets (zo niet veel) zegt over de ingesteldheid waarmee (sommige) karpervissers aan de waterkant ziten???

Dat is misschien zo, maar wat is er precies verkeerd aan die instelling?

Stelling 5:
Dressuur bestaat niet: er bestaat slechts zoiets als afwijkend gedrag bij de herkenning van bepaalde aassoorten en systemen, wat volledig weg kan vallen wanneer deze herkenning in zijn geheel niet meer plaatsvindt?

Deze volg ik echt niet :sad:

John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-11-2002 16:23

Beste Laurens,

Zou je iets genuanceerder kunnen zijn bij stelling vier. En dan met name bij de regel "over de ingesteldheid waamee (sommige) karpervissers aan de waterkant zitten".
Die regel vat ik niet geheel. Mijn eerste indruk is dat je met deze stelling wilt aangeven dat een karpervisser die alleen maar met z'n (een) maatje wil vissen en anders niet, GEEN ECHTE karpervisser is. En dit dus NOOIT is geweest (zie stelling 3)
Maar wellicht kun je hierin wat duidelijkheid scheppen.
Mocht je antwoord bevestigend zijn dan ben ik volgens de stelling nooit een echte karpervisser geweest, al heb ik daar een andere mening over. Als je bedoeling met deze stellingen is geweest om een discussie te bewerkstelligen zal je hier best wel in geslaagd zijn, al vraag ik me wel af waar je m.i. bepaalde irrelevante stellingen vandaan haalt.
Anderszijds zijn er ook een paar bij waar ik me volledig in kan vinden. Maar zoals een andere "replyer" al verwoordde zal het door de vele verschillen in stellingen een chaotische topic worden vrees ik.
Zoals je bemerkt zult hebben (veronderstel ik) heb ik m'n posting wat aangepast en uitgebreidt aangezien ik na je topic te hebben gelezen weinig tijd had om te reageren maar m'n gevoel liet me geen andere keus.
Met afwachtende groet,

John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: John Pannekoek op 2002-11-07 22:45 ]</font>
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

07-11-2002 16:26

Op 2002-11-07 15:54, schreef Laurens Maasland:
Hierbij een aantal stellingen waar je bedenkingen bij zou kunnen plaatsen...

Stelling 1:
Het aantal karpervissers dat in de consternatie daadwerkelijk checkt of de vinnen goed liggen bij het liften van het SCHEPNET is bedroevend laag? (herhaling van een CW stelling).

Ik denk dat dat inderdaad wel laag is ja, maar dat is naar mijn denken gewoon het niet weten van.....

Stelling 2:
Is er bij een karper die vaak - zoniet altijd - op een bepaalde aassoort wordt gevangen sprake van aasVOORKEUR of aasHERKENNING?


Waarom niet beiden? Als jij zelf naar de frietzaak gaat, en daar een hamburger een kroket, of een broodjegezond ziet staan voor dezelfde prijs, pak jij toch ook wat het lekkerste is. Want ik denk niet dat een karper kan bepalen wat gezond of niet gezond voor hem is, alleen wat eetbaar en niet eetbaar is.
Stelling 3:
Karpervisser; dat ben je altijd al of dat ben je nooit geweest?

Geen idee
Stelling 4:
Een groot aantal karpervisers zou stoppen wanneer je slechts nog in je eentje zou mogen vissen aan de waterkant, wat indirect iets (zo niet veel) zegt over de ingesteldheid waarmee (sommige) karpervissers aan de waterkant ziten???
De mensen die dan zouden stoppen zijn de Drank, Drugs, en overlast vissers, dus dat zegt genoeg. Dat het er veel rustiger van wordt, dat is een voordeel. Voor mij maakt het persoonlijk nix uit, alleen is het wel eens gezellig om met iemand samen te vissen. Is voor mij een keer een afwisseling, maar hoe een ander daar mee omgaat weet ik niet.


MVG J0H@N


_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-11-07 16:27 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Menno Blok op 2002-11-08 00:31 ]</font>
Piotr Schiettekatte
Berichten: 731
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Maaseik (België)

07-11-2002 17:11

Op 2002-11-07 15:54, schreef Laurens Maasland:
Hierbij een aantal stellingen waar je bedenkingen bij zou kunnen plaatsen...

Stelling 1:
Het aantal karpervissers dat in de consternatie daadwerkelijk checkt of de vinnen goed liggen bij het liften van het SCHEPNET is bedroevend laag? (herhaling van een CW stelling).

Ik denk ook dat dit aantal karpervissers laag is ja, maar er zijn er zeker die het wel doen. Ik vergeet het meestal bij het landen van de vis, maar als ik hem in de weegzak leg, of moet zakken(zo weinig mogelijk natuurlijk) let ik hier zeer zeker op.

Stelling 2:
Is er bij een karper die vaak - zoniet altijd - op een bepaalde aassoort wordt gevangen sprake van aasVOORKEUR of aasHERKENNING?

Ze moeten idd het verschil kennen tussen de aassoorten, maar ik denk dat door de aasvoorkeur de aasherkenning vanzelf volgt.

Stelling 3:
Karpervisser; dat ben je altijd al of dat ben je nooit geweest?

Ik ben het nooit geweest, tot enkele jaren terug. Ik was nog nooit in aanraking gekomen met wat ook maar iets met karpervissen te maken had. Tot ik plots op een vijvertje stuitte waar ik ze ving met de feeder. Toen was ik dus gebeten door het virus.

Stelling 4:
Een groot aantal karpervisers zou stoppen wanneer je slechts nog in je eentje zou mogen vissen aan de waterkant, wat indirect iets (zo niet veel) zegt over de ingesteldheid waarmee (sommige) karpervissers aan de waterkant ziten???

Als ik het goed begrijp dan bedoel je dat de vissers die op het moment altijd met een maat vissen, en dan plots alleen moeten vissen ermee zouden stoppen. Ik denk dat dit bij een groep wel zo is, maar dat zijn volgens mij dan degene die meer zuipen en abnormaal veel lawaai maken aan het water. Degene die wat respect hebben voor de karper en die ook daadwerkelijk VISSEN zullen niet snel afhaken denk ik.

Stelling 5:
Dressuur bestaat niet: er bestaat slechts zoiets als afwijkend gedrag bij de herkenning van bepaalde aassoorten en systemen, wat volledig weg kan vallen wanneer deze herkenning in zijn geheel niet meer plaatsvindt?

Deze laatste vraag begrijp ik niet 100%.

Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

07-11-2002 17:16

1 oneens, als een karper niet meer spartelt in het net liggen de vinnen van nature goed, als de vis wel heftig beweegt controleer ik het wel.

2 dit is geen stelling, maar een vraag, het antwoord kan vele kanten op

3 karpervisser dat wordt je, het is een proces

4 met het eerste gedeelte ben ik het eens, het tweede deel: over het algemeen ben ik serieuzer bezig als ik alleen vis.

5 eens, veel te populair dat woord. overal waar gevist wordt en je gaat er kijken hoor je "wel een moeilijk water hoor:dressuur"
Als er vis zit kun je ze vangen.

De stellingen die jij plaatst zijn nogal onduidelijk en in vragende vorm. Wat zijn jouw standpunten?

groeten jeroen
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

07-11-2002 18:02

Laurens,

Stelling 1: Zou best wel eens zo kunnen zijn. Ik betrap mezelf daar ook nog wel eens op vooral tijdens het nachtvissen. Tegenwoordig laat ik de vis, wanneer ik hem in het net heb, enkele minuten tot rust komen om hem de kans te geven de juiste positie aan te kunnen nemen alvorens ik hem uit het water til. Dit werkt behoorlijk goed want bij mijn weten heb ik tot nu toe nog geen vis terug gezet die door mijn toedoen beschadigde vinnen opgelopen heeft.

Stelling 2: Als het om HERKENNING zou gaan zou de vis dat ook in verband kunnen brengen met gevaar, daarom denk ik dat het om VOORKEUR gaat van een misschien wel domme!? vis.

Stelling 3: Ik ben het in iedergeval(bij toeval)GEWORDEN!

Stelling 4: Kan ik eigenlijk niet zo goed over oordelen. Dit lijkt me meer een vraag die door, in Nederland woonachtige karpervissers beantwoord moet worden. Met dat handjevol karpervissers hier vis ik voor 95% alleen en heb daar helemaal niks op tegen.

Stelling 5: Helmaal mee eens! Daarom heb ik stelling 2 met VOORKEUR beantwoord.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

07-11-2002 18:42

stelling 1:

Oei ik werd er vandaag nog mee geconfronteerd.
Vandaag hebben we namelijk wat spiegeltjes uitgezet. Nou de mannen die die visjes komen brengen gaan er ruig mee om hoor, het is voor hun een produkt?
Als een karper met zijn rugvin in het schepnet blijft hangen, dan schudden ze hem/haar er gewoon hardhandig af. Hij/zij hangt dus met zijn/haar volle gewicht aan de rugvin. Niet echt lekker dus.

groet
gerrit
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

07-11-2002 18:56

beste gerrit ,
heb dat ook al eens gezien bij een afvissing
ik denk dat de karpers daaraan niet echt schaden want ze wommen rustig en normaal weer verder in een andere vijver

MVG miguel
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-11-2002 19:51

Ik zou die punten 1 voor 1 behandelen, want met al die quotes wordt het een on-overzichtelijk zooitje.

Dus ik zou ze ff opnieuw posten, dan kan er ook een goede discussie plaatsvinden, want nu 'praat' iedereen door elkaar.

Trouwens, over stelling 5:

Wat daar geschreven wordt is naar mijn mening een prima uitleg/definitie van dressuur, of meer eigenlijk dressuur doorbreken.

'T lijkt in ieder geval erg veel op elkaar.

Groetjes, Sjoerd

_________________
I know it's not much, but it's okay, keep on CARPHUNTIN' anyway!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjoerd Groot op 2002-11-07 19:51 ]</font>
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

07-11-2002 19:51

Miguel

Ze hebben er zelf misschien geen last van, je ziet alleen wel het resultaat.

http://www.karperwereld.nl/test2/FPVIND ... DX0005.HTM

MVG J0H@N

/OFFTOPIC

_________________
Denk goed denk hard maar denk vooral niet te veel.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Johan Scheepers op 2002-11-07 20:04 ]</font>
Kevin Makkus
Berichten: 23
Lid geworden op: 16-06-2002 02:00
Locatie: zuid-holland

07-11-2002 19:57

Ik ben het niet echt eens met de 4de stelling. ik vis dik duizend uur per jaar, soms alleen, soms met iemand anders.
Maar ik ben net zo aand8ig aan het vissen als ik met iemand anders samen vis.
dus deze stelling vind ik echt heel erg fout omschreven.

je kan dan beter zeggen dat er soms verkeerde groepen mensen aan de waterkant zitten. maar zoiets moet je niet op één lijn zetten!
It's the fruit that makes the fristi!
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

07-11-2002 20:28

beste johan ,
die link van jou , daar zie je duidelijk dat de karper beschadigd is ,
maar dat is te voorkomen als men zeer kleine mazen gebruikt zoals in ons schepnet
( ondervind ik toch é )

MVG miguel
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

07-11-2002 21:12

Stelling 1:

Als het kan let ik er wel op, echter op sommige stekken op vb kanaal kan ik niet of moeilijk aan de onderkant van het net, dan probeer ik zo goed als mogelijk het net te draaien zodat de vis als het ware bijna ondersteboven ligt, zo komt er minder druk op de vinnen, moesten deze al geklemd zitten,en til dan het net op.

Stelling 2:

Eerst is er volgens mij voedselherkenning, als ze er meermaals worden op gevangen wordt dat voedselvoorkeur. Of is dit te simpel ?

Steve
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

07-11-2002 21:56

Even terzijde: Ligt het aan mij, of is deze pagina anders ingedeeld als de rest :???:
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

07-11-2002 22:01

ja heb ik ook al gezien ,
ik denk omdat ze in het begin eel den tijd :
quote invoerden

MVG miguel
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

07-11-2002 22:52

Wellicht was men bang dat de discussie te kort zou worden.
In de lengte gezien dan he!!!!
G
r
o
e
t,

J
o
h
n.
Gebruikersavatar
Rogier Koopal
Berichten: 601
Lid geworden op: 06-03-2002 01:00
Locatie: Beilen
Contacteer:

07-11-2002 23:30

Ten eerste, een paar interessante stellingen cq vragen. Jammer dat niet van elke stelling een topic aangezien het heel onoverzichtelijk wordt. Wil alleen even op stelling 2 reageren.


Stelling 2:
Is er bij een karper die vaak - zoniet altijd - op een bepaalde aassoort wordt gevangen sprake van aasVOORKEUR of aasHERKENNING?

Ik weet niet of het voor gevangen op een bepaalde aassoort werkt. Wel heb ik geprobeerd uit te zoeken hoe dit werkt op voerplekken. Door middel van een voerplek te creeren met een bepaalde boilie. Dit constant door te voeren 2 weken lang. En dan te gaan vissen op dezelfde plek met twee verschillende boilies. Eentje zoals je kan raden waar ik altijd mee gevoerd heb en eentje totaal anders van samenstelling en geur.

Conclusie was dat ik op beide boilies ving. Wel 2 op de voerboilies en 1 op de single boilie. Dus naar mijn mening maakt het op zich niet veel uit. Als een karper eet dan pakt ie beiden. Als hij er aan toe komt. Natuurlijk kan ik niet gaan generaliseren op een feit, maar vond dit zelf best verrassend..

met vr gr
R.Koopal
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2002 02:34

Hee Maasland,

toch wel vreemd dat als je weer eens met leuke stellingen komt er een aantal mensen compleet in de stress schieten over vormgeving en de inhoud van de stellingen.

Jammer dat je persoonlijk aangevallen wordt op deze stellingen terwijl je een duidelijk vraagstuk opent over, en dan letterlijk:

Een aantal stellingen waar je je bedenkingen bij zou kunnen plaatsen.....

Lijkt me toch niet zo moeilijk:

stelling 1: Ja, dat zijn er te weinig. Door de eerdere discussie op CW ben ik hier veel meer op gaan letten.

Stelling 2: kan naar willekeur beiden zijn, maar is te afhankelijk van het water(lees waar de vissers mee voeren/vangen)

Stelling 3: visser wel, karpervisser niet. (bij voorkeur maak je dit ook in die volgorde mee)

Stelling 4: stomme vraagstelling dus stomme antwoorden..... Mijn antwoord: ik vis graag alleen en ook graag met maten.

Stelling 5: het afwijkende gedrag schaar ik dan maar onder dressuur, en ik wijk daar graag van af, dus ben ik dressuurdoorbrekend bezig.

Laurens, leuke vraagstelligen zoals we ze op het oude board(cw) wel eens vaker voor onze kiezen kregen.

Voor diegene die het nog niet helemaal snappen, de discussie volgt......

Met volgende groet, MB
Michael Bouman
Berichten: 517
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

08-11-2002 03:01

Kleine ps.:

Steve, juist simpel denken is vaak het beste. In mijn optiek het juiste antwoord!

Jeroen en Hans, volgens mij hebben jullie het door... :smile:

Johan, Piotr en Martijn, mooie antwoorden maar zonder kan ook... :smile:

Beste John, we hadden laatst enige onenigheid, maar had het maar bij je eerste posing gehouden. Het vertikale beviel mij persoonlijk minder.

Groet MB

Ps, Eigenlijk zou dit Laurens zijn taak moeten zijn dus ik hoop dat ik je de grasprieten niet voor je heb platgetrapt....
John Pannekoek
Berichten: 2757
Lid geworden op: 18-02-2002 01:00
Locatie: Leidschendam

08-11-2002 09:10

Beste Michael,

Mischien dat het e.e.a. je ontgaan was maar even ter verduidelijking, gisteravond rond een uur of tien werden de postings in hele lange (bijna onleesbare) verticale blokken geplaatst. Vandaar mijn als komische noot bedoelde vertcale posting tussen al deze relevante en irrelevante theorieen.
Groet,

John
HansPeter van Ee

08-11-2002 09:51

Laurens

1)De vinnen van een karper zijn wat voor ons als mens armen en benen zijn.
Ik ben het dus absoluut met jouw eens dat karpervissers er elke maar weer goed dienen op te letten.
Het goed behandelen van een karper komt tegenwoordig steeds meer naar voren en we moeten gewoon met zijn alle hopen dat het ook daadwerkelijk de karper ten goede komt.

2)Deze stelling is onlosmakelijk verboden met stelling 5, wel of geen dressuur.
Neem nu een aassoort van voor het boilie-tijdperk, mais.
Er zijn weinig wateren in Nederland waar men niet fanatiek met mais heeft zitten karperen.
De dressuur/negatieve aasherkenning sloeg al snel toe.
Opvallend was echter dat wanneer men de mais veel langer weekte en deze begon te fementeren de vangsten weer opliepen.
Logisch natuurlijk want mais wat in het viswater blijft liggen fementeert ook verder en als de karper er dan van at was de karpervisser allang gevlogen, veilig vreten.
Het aas wordt dus herkent alleen niet meer als veilig.

Aasvoorkeur gaat mijn inziens op voor individiuele vissen, sommige vissen vangt men niet op boilie's en dat heeft deels te maken met voorkeur van azen op bepaalde aassoorten (partikels).
Dressuur kan ook een reden zijn.

3)Karpervisser wordt je volgens mij zoals enkelen al opperen, zelf heb ik me eigen altijd aangetrokken gevoeld tot water en ben gewoon begonnen bij het begin, voorntjes vangen.

4)Jaren heb ik gevist met vaste vismaten en ik moet zeggen dat het jongens betrof die ook echt veel met het vissen bezig waren. Altijd vol met vragen en dan zelf ook de antwoorden willen vinden.
Constant observeren van het water, laat of niet slapen s'nachts en altijd rekenen op een aanbeet.
Kortom scherp vissende jongens.
De laatste jaren pleeg ik veel alleen te vissen omdat mijn vismaten altijd mijn grootste concurrenten waren :smile:

5. Dressuur of conditionering is iets wat voor mij gewoon bestaat. Waarom vangt de éné visser meer dan de ander op zwaar beviste wateren?? Een betere visser of een visser die beter varieert in zijn plan de campagne??
Dat het anders doen beter vangt is voor mij een verwijzing naar conditionering.

met geopereerde groet

HPE
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

08-11-2002 10:26

Je heb verscheidende manieren van samen vissen. o.a.(waarschijnlijk bedoeld) met twee bivvies, 6 hengels zo dicht mogenlijk naast elkaar op een stek zitten, en veel keuvellen, met een bakkie koffie erbij, danwel een biertje. Whatever. Niks mis mee lijkt mij, mits er in de directe omgeving niemand enig hinder van ondervind, en dit is sneller dan men vaak vermoed. Of dit vistechnisch wel zo geweldige manier van vissen is laat ik in het midden.

Mocht ik een avondje zo vissen, gewoon omdat het geweldig is om effe die avond met zijn tweeen op een stek te zitten, dan was ik bijvoorbeeld snel geneigd te zeggen: we laten 1 set hengels thuis, de eerste aanbeet is voor jou, de volgende voor mij etc. 6 lijnen op 1 stek is toch een nachtmerrie, of zie ik dat zo verkeerd? ;o)

Echter kun je ook met zijn tweeen een water bevissen, waarna mijn voorkeur toch vaak uitgaat. Hoewel de ervaring heeft geleerd dat ik immer alleen aan de waterkant zit, vistechnisch gezien heeft het met zijn tweeen aanpakken van het water mijns inzien enorme voordelen. In de periodes dat ik samen met een maat ging, was het ons niet meer dan logisch dat we beide verschillende dingen deden. Ging hij zuid, pakte ik noord. Viste hij ver, viste ik kort. etc. het spreekt nogal voor zich wat een aanwinst dit kan opleveren, betreffende het opdoen van informatie. Ik bemerkte bijvoorbeeld dat we in de problemen kwamen als we eens aan de Seine gingen zitten, omdat je meteen gevoelsmatig bemerkte dat je elkaars visserij in de weg zat. Ookal ging je een honderd meter uit elkaar zitten. Voor mij betekend dit een achteruitgang in de efficientie in het vissen, maar begrijp me goed: Hoe fanatiek iemand in zijn visserij wil zijn, is aan iedereen zelf dit te beslissen. God zij bedankt dat niet iedereen even goed en effiecient is in zijn visserij, danwel dat niet eens wil zijn. ;o)

Nogmaals, wie ben ik om te stellen, dat mensen die niet alleen kunnen vissen, vanwege bijvoorbeeld het vele stille denkwerk wat de eenzaamheid aan het water oplevert, eigenlijk geen karpervisser zouden zijn. geen echte nogtans. kolere omschrijving, een 'echte' karpervisser, maar dat terzijde ;o)

Affijn, das wel weer genoeg zo

p.s. Andere voordelen van het niet alleen gaan is bijvoorbeeld, een veel snellere fotografie van eventueel gevangen vissen, het delen daarin, een verhoogd veiligheidsaspect, en als alles lekker loopt, en heel het denken DAT je met zijn tweeen zit kan een fijn gevoel geven (ookal zit je een paar honderd meter uit elkaar)

allen een fijne dag verder ;o)
ed
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

08-11-2002 19:56

Het vereist een ijzeren zelfbeheersing en is zelfs misschien te vergelijken met 'voor het zingen de kerk uitgaan', maar wat te denken van: de vis nog in het water, in het net onthaken? Niet wegen, niet fotograferen, niet op een onthaakmat, niet optillen, geen gekneusde vinnen, geen kans op vallen, geen beschadigde slijmlaag?
Laten we wel wezen, hoeveel uitschieters vang je per jaar? Dat je een uitzonderlijke vis wilt wegen en de hele riedel is te begrijpen, ook al zijn de grootste vissen het kwetsbaarst, maar de rest hoeft dat ritueel toch niet te doorstaan?
Dit bericht had ook onder HPE's stelling kunnen staan, maar sluit toch wel enigszins aan bij dit onderwerp i.v.m. gekraakte borstvinnen et ceterea.

Met (meestal) in het water onthakende groet,

Peter