leadcore en obstakelvrije wateren


Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-09-2006 22:46

Heren,
Naar aanleiding van een andere topic wat gaat om het vissen met leadcore en posting uit het verleden het volgende:

Vissen met leadcore wordt als redelijk veilig beschouwd als je dit doet op obstakelvrije wateren/stekken in combi met leadclips etc etc.
Dus nooit en te nimmer gebruiken bij obstakelwateren/ stekken

Uit de vele gelezen postings maak ik op dat velen dit wel als leidraad hanteren

Nu vraag ik mij af...bestaan er wel obstakelvrije wateren?
Zelf ken ik er wel een paar hier in de omgeving. Vaak zijn dit toch wel de gegraven kale cultuurwatertjes zonder bruggen e.d.
Velen wateren hebben slechts een beperkte hoeveelheid obstakels, soms een flink eind vandaan waar wij vissen en vangen

Zoals ik het lees zijn er velen die het leadcore wel gebruiken..maar dan enkel niet op de obstakelstekken.

Zou het niet zo kunnen zijn dat de karper die zonet gevangen is aan het andere kant van het meer waar geen obstakels zijn..maar helaas door lijnbreuk nu aan het zwemmen is geraakt met een stuk lijn en leadcore in de bek naar zijn rustplek toe zwemt?
Deze rustplek bevindt zich aan de andere kant van het water bij een (hypothese) omgevallen boom.
Tja helaas dus wel een obstakel waar de karper zich veilig waant (Het is natuurlijk ook maar een dom beestje he )..maar hier begint de problemen pas voor deze karper.
Leadcore vast om de boom.... , met alle gevolgen van dien

Nu had ik onlangs met iemand hierover een discussie, en deze beweert dat zodra er lijnbreuk optreed de karper als het ware zich laat afzakken en nagenoeg niet meer zwemt en zich gaat proberen te ontdoen van de haak.
Ergens klopt zijn bewering maar deels in mijn ogen..de truc van de druk er af halen om de vis te kantelen en te keren wordt wel vaker toegepast als uiterste redmiddel. Het klopt dat de vis zich dan laat afzakken
MAAR ik vermoed (weet het vrijwel zeker..maar dat is slechts een aanname) dat zodra de karper weer enigzins bij zijn positieven is gekomen, deze weer gaat zwemmen naar zijn home...wat wel eens een obstakelstek kan zijn als een onderwaterboom

Nu las ik dat Piet Vogel vele observaties heeft gedaan, kan bovenstaande verhaal enigzins kloppen ?
Wat heb je precies waargenomen Piet...waren de karpers met leadcore in de bek in de directe omgeving gevangen, of kwam de karper van ver?

In ieder geval...Voor de velen die niet goed kunnen lezen (bewust of niet ), gebruik het enkel op geheel obstakelvrije wateren..just my thoughts
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-09-2006 23:15

Hans,

Dit geldt voor alle lijnbreuken waarbij een lengte lijn achter de karper aanfladdert.

Voorslagen waaronder leadcore onderscheiden zich door het feit dat de kans op lijnbreuk boven de voorslag groot is. Voorslagen worden juist vaak gebruikt bij obstakels.

Het eerste deel is gewonnen als het lood eenvoudigweg lost. Het tweede deel is de combinatie zo kiezen dat de onderllijn eerder breekt. Het derde deel is een haak zonder of met platgeknepen weerhaak die mogelijk sneller lost. Verder, controleer de conditie van de hoofdlijn, gebruik een goede voorslagknoop, etc.

Een andere optie bij obstakels is een heel dikke hoofdlijn. Ook dat heeft zijn beperkingen. Bovendien, wat te doen als de lijn zich muurvast zet. Trekken tot breuk? Zwemmen?

Goed gebruikt (lood lost zeker) is leadcore niet veel anders dan een dikke mono voorslag.

Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 21-09-2006 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-09-2006 00:10

Kees,
Bedankt voor je terechte en zinvolle aanvulling :wink:

Waar het mij omgaat met deze topic is het volgende..het gebruik van leadcore en voorslagen zijn mijn inziens gevaarlijk op wateren met een obstakel
Ook al vis je niet direct op een obstakelstek...de vis kan er na enige tijd volgens mij wel heenzwemmen omdat hij dit als een veilig punt (ook al is dit aan de andere kant van het meer) beschouwt.
Mede daarom ben ik benieuwd naar de waarnemingen van Piet in deze, die bovenstaande wellicht kan beamen met zijn gedane waarnemingen .
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-09-2006 00:16

Hoe zit het eigenlijk met die zogenaamde aquariumproeven waaruit blijkt dat de karper in staat is de haak door spierconcentraties simpel te kunnen lossen
Onzin of niet?
Of is het een geheel andere situatie in tegenstelling met de aquariumproeven als de karper zich ergens vastzwemt met als gevolg directe paniek?..met hiervan als gevolg gehavende bekken omdat hij niet de rust kan opbrengen om de haak te lossen met spierconcentraties.
M.a.w door de paniek probeert de karper zich met alle geweld zich te ontdoen van de haak... :(

Heb er zo m'n gedachtes over..maar wil d.m.v deze topic er anderen er ook eens over laten nadenken :wink:
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

22-09-2006 09:29

Hans,

Ik haakte op een zondagnacht een vis waarbij na een seconde of 30 helaas lijnbreuk optrad. De vrijdag erna zat ik weer aan hetzelfde water op dezelfde stek en ik mocht toen de vis verwelkomen die ik die zondagnacht verspeeld had.. Tube + lood + conerubber waren weg en het enige wat er nog aanzat was de loodclip met het onderlijntje, en juist ja, de haak zat nog in zijn bek.. Ik ben sindsdien dus een stuk sceptischer geworden over de verhalen dat een karper een haakje wel makkelijk uit zijn bek kan krijgen door middel van spiercontracties...

Groeten Bart
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-09-2006 10:34

Hans,

Prikken aan een loodje van 80 gram of het staal de bek ingerost krijgen zit een klein verschil. Zeg maar tot voorbij de bocht.

Zit die haak eenmaal zo vast heeft de kaprer hulp van buiten nodig om de haak kwijt te spelen.


Werpt een iets andere kijk op het sportief vissen met dunnen lijnen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-09-2006 18:24

Jah heren :

Vis eens zonder die klote weerhaak.

Scheeld je zelf ook n hoop leed als je er eens aan vast zit :P
Mark Groter
Berichten: 38
Lid geworden op: 26-11-2005 12:14
Locatie: Woudenberg

22-09-2006 18:51

Mijns inziens heb ik nog geen water bevist waar ik met een leadcore of een ander soort stevige voorslag aan de gang moest waardoor ik mij er nog nooit in heb verdiept en er dus ook te weinig van af weet om het "verantwoord" te gaan gebruiken. Ik denk dat dit voor meerdere vissers geldt en hoop dan ook dat als men het wil gebruiken zij zich eerst goed informeren over hoe het te gebruiken en vooral of het echt wel zo nodig moet.

De platgeknepen weerhaken daarentegen gebruik ik al wel 5 jaar en ik zou net als Menno een oproep willen doen aan iedereen om dit ook te gaan doen.

Gr. Mark
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

23-09-2006 09:44

Hans,

Goed dat jij erover begint, binnenkort zal mijn relaas ook in de karper staan.

Het probleem wat leadcore betreft is het feit dat het nieuw is, DUS automatisch verkocht wordt aan één ieder die op de karper vist. Het volgende probleem is dat men er bij het verkopen "van" niet bij verteld dat zodra men dit toepast op obstakel rijke wateren, de vis hier echter enorm veel nadeel van kan ontvangen en zelfs bij verkeerd gebruik de dood kan vinden.

Het verhaal betreffende het zichzelf doen laten zakken van de karper om overtollig druk te doen verwijderen, die situatie lijn betwijfel ik. Ik denk namelijk dat zodra de vis gehaakt is, hij meteen weg spurt naar veilige havens (de bekende stress reactie). Op obstakel rijke wateren zijn dit dus die plekken, daar zal hij wellicht zich trachten te ontdoen van zijn probleem.

Maar de volgende uitdaging staat hem daar al te wachten, zwemt hij zich vast ja of te nee. EN DAN???

Waar zet ik leadcore in...wel gewoon op open vrije wateren, zonder paaltjes, overhangende takken, wateren waar je gewoon rechtaan rechtoe kan vissen.

Maar leadcore is natuurlijk niet verantwoordelijk voor het leed wat de karper helaas soms van ons karpervissers moet ondervinden. Je hebt namelijk een drietal karpervissers. A: karpervissers die alles voor hun hobby en passie over hebben. B: Karpervissers die je alleen in de zomer tegen komt. C: Zichzelf noemende karpervissers die er een teringzooi van maken, vissen naar de kant toe sleuren alsof ze aan het zeevissen zijn, en overlast makende %$#* je weet wel. Nu vind ik het de taak van een hengelsport winkelier om juist die kern groep goed te voorlichten. Want je hoeft echt niet altijd met dure spullen te vissen om op een verstandige wijze je vis te haken. Ik hoop dan ook zeer dat er wat strengere regels komen en dat controleurs best mogen vragen naar de onderlijn presentatie (gebeurde dit maar).

Ook zou men meer moeten doen betreffende de Carp Care behandeling, onthaakmat, goed net etc etc. Wellicht iets voor de toekomst.

Helaas is het karpervissen de laatste jaren een mega Hype geworden voor veel mensen (leeftijd laat ik in het midden). Boilie bedrijven rukken uit de grond als paddestoelen, karperfilms worden door iedereen gemaakt. Je begrijpt me goed de hele commerciele wereld erom heen heeft dan wel veel goeds gedaan, maar ook een publiek aangetrokken die zich beter kan vermaken met het spuiten en slikken, maar ook die hebben het inmiddels uitgevonden.

Dus als je denkt dat leadcore de karper kapot kan maken zijn er nog veel meer obstakels waar men voorlichting voor had moeten leveren. Ik tracht, net als jouw Hans (en andere) mijn steentje bij te dragen aan de goede voorlichting, maar de kern licht hem bij de verkopers van dit soort producten, de winkeliers. We leven helaas in een tijd dat geld belangrijker is. Laten we hopen dat het ooit eens de goede kant op gaat met onze hobby.

Wellicht een beetje van de topic af gewandeld maar vond deze extra gedachten gang hier wel bij passen.

:wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

24-09-2006 16:45

In feite gaat deze discussie natuurlijk op voor alle soorten voorslagen en niet alleen voor leadcore.
Bovendien heeft, zoals Hans al opmerkt vrijwel elk water wel een paar obstakels, zelfs een simpele, in het water gewaaide takkenbos of in het water gegooide fiets kan al voor flinke problemen zorgen bij verspelen met lijnbreuk. Nou zijn op relatief open wateren andere voorslagen dan leadcore eigenlijk nooit nodig (enige uitzondering is misschien een stukje fluorcarbon, maar over het nut daarvan gaat het hier niet). Helaas zijn er dan mensen die ze toch gebruiken.
Ik vraag me trouwens af hoeveel het werkelijk uitmaakt, ik denk namelijk dat de meeste karpers een normale hoofdlijn (laten we zeggen 33/00) en onderlijn ook niet kapot zullen trekken en dat er dus helemaal geen voorslag nodig is om voor problemen te zorgen.
De volgende vraag die we ons kunnen stellen is : bestaat er überhaupt een situatie waarin het veilig zou zijn om leadcore of andere voorslagen te gebruiken? Lijnbreuk is een zeldzaamheid en dient ook tot een uiters minimum beperkt te worden, maar toch zal het ons allemaal wel eens overkomen zijn.
In hoeverre kunnen we daar rekening mee houden en in hoeverre is dat onbegonnen werk? Immers, als we echt overal rekening mee moeten houden kunnen we beter direct stoppen met vissen. Er is altijd wel iets waardoor we de veiligheid van de vissen niet voor de volle 100% kunnen garanderen. Persoonlijk ben ik van mening dat je leadcore gerust kan gebruiken in situaties waarin lijnbreuk zo onwaarschijnlijk is dat het procentueel niet uit te drukken valt. Lijnbreuk moet gewoon normaal niet voorkomen, die ene uit 1000 of nog meer waarbij het toch gebeurt is moeilijk rekening mee te houden, zeker met het bovenstaande stukje over normale lijnen in het achterhoofd.
Wel zou ik altijd leadclips goed gebruiken (dus niet zo dat het lood er nooit af komt) en weerhaken platknijpen. Natuurlijk geeft ook dat geen garanties, maar zoals ik eerder al zei, als je de veiligheid voor 100% wil garanderen moet je niet gaan vissen.
Ik ben overigens geen leadcore fan. Heb het wel eens gebruikt, maar het beviel mij gewoon niet. Ik gebruik liever een flink stuk tube met verzwaring, een slider en een halfslappe lijn.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

25-09-2006 21:29

Ooit kreeg ik eens een run die ik na een paar seconde al verspeelde aan een lijnbreuk, tot op heden weet ik niet waardoor de lijn brak (open water) maar dat ter zijde.

Mijn rig bestond uit 32/00 (12lb) nylon hoofdlijn, 75cm Korda leadcore, Korda leadclip, amnesia stiffrig van 12cm en een ESP raptor g4 in de maat 7 met microbarb.

Exact 1maand later vangt een maat van me op hetzelfde water een 12kilo zware spiegel.
Tijdens het onthaken blijken er 2 haken in de bek van de vis te zitten, 1 van mijn maat en... je raadt het al, die van mij.

De leadcore plus nog een cm of 20 nylon was nog geheel intact, net als onderlijn en haak.
De leadclip is verdwenen.

Het water in kwestie is een stuk kanaal, niet superobstakelrijk maar wel met lelies en houten steigers.

Zoals je op de foto hieronder kunt zien was de bek van de vis godzij dank niet heel zwaar beschadigd maar het zette me wel aan het denken.

Afbeelding

De bek van de vis is inmiddels weer helemaal hersteld, en de vis had ik eerder al een keer gevangen.

Ik denk dat de vis zich vanwege het stijve karakter van de leadcore niet heeft vastgezwommen, met alleen nylon is deze kans naar mijn idee groter.

Iedereen die denkt dat een vis de haak zo kwijt is moet zich nog maar eens flink achter de oren krabben.
De karper kan alleen een haak die slechts licht geprikt is loswerken d.m.v. spiercontracties, bij een haak die tot voorbij de weerhaak is ingedrongen gaat dit never-nooit lukken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

25-09-2006 21:37

Dat is het nadeel van leadclips. De vis kan het lood kwijt en dan denkt iedereen dat hij goed bezig is.

De vis kan beter met het lood eraan zwemmen, want door het lood kan de vis volgens mij de haak veel beter kwijt.
Dit gaat helemaal goed icm weerhaakloze haken die ik de laatste tijd in 80 % van mijn visserij toepas. Dit geeft mij gewoon een goed/beter gevoel na het verspelen van een vis dan dat ik moet weerhaak zit te vissen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-09-2006 23:13

[quote="wouter de roos"]

De vis kan beter met het lood eraan zwemmen, want door het lood kan de vis volgens mij de haak veel beter kwijt.
quote]
Waarom denk je dit Wouter?
Weerhaakloos vissen lijkt me duidelijk

Discussie loopt verder goed :wink: ..hopenlijk wilt Piet Vogel nog reageren vanwegen zijn gedane waarnemingen?
gr
HB
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

25-09-2006 23:18

Zit op een plannetje te broeden...

Wellicht kan een goeie Grafische tekenaar/kunstenaar (Raymond Hakkert?? :D ) wel een goeie langwerpige sticker ontwerpen voor de hengelsportzaken voor op de counter met tips voor veilig vissen
kort en bondig , hoe en wanneer met plaatjes (dan snappen ze het beter :wink: )
Met uiteraard ruimte voor een sponsor die het moet gaan bekostigen

Voorlichting door de heren winkeliers zelf....sorry maar dat zullen er maar weinig zijn die zich daar druk om zullen gaan maken...heb ik dan ook geen vertrouwen in :(
Vandaar een stickeractie :D
Gebruikersavatar
Jeroen Hof op't
Berichten: 1346
Lid geworden op: 05-08-2004 10:28
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

26-09-2006 09:01

Hans dat lijkt me een prima actie, dan kunnen de winkeliers toch nog zelf meedoen aan de voorlichting betreffende het zo veilig mogelijk vissen.

Goed idee...

Moet Raymond wel even willen meewerken, maar dat komt wel goed toch Raymond??? :wink:
BORN TO FISH, FORCED TO WORK

Afbeelding
Gebruikersavatar
nils poldervaart
Berichten: 147
Lid geworden op: 05-02-2003 01:00
Locatie: Pijnacker

26-09-2006 10:38

hoppa.... :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

26-09-2006 12:00

Ik hanteer zelf altijd de volgende regels:

- zwakste punt aan het einde van de montage, onderlijn of haak dus.
- in geval van een voorslag gebruik ik een montage waarbij de onderlijn niet is aangeknoopt (als basis heli-rig) en vrij van de voorslag en hoofdlijn kan aflopen bij een lijnbreuk.
- in sommige gevallen keis ik voor een weehaakloze haak of afgeknepen haak, eigenlijk zou ik dit bij alle obstakels moeten doen, hier moet ik mezelf op de vingers tikken, voornemen is dit ook als standaart te nemen, heb dit een lange periode gedaan maar na een paar lossers heb ik wat vertrouwen verloren. Echter ik heb geen bewijs dat dit door het gebrek aan weerhaak kwam. Overigens heb ik erg lang met succes weerhaakloos gevist en het is denk ik weer een kwestie van vertrouwen terugkrijgen...

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

26-09-2006 13:26

Eus Molewijk schreef:Ik denk dat de vis zich vanwege het stijve karakter van de leadcore niet heeft vastgezwommen, met alleen nylon is deze kans naar mijn idee groter.


De stijfheid van de leadcore voorkomt denk ik inderdaad wat meer ellende dan nylon. Maar de bepalende factor is denk de lengte van het materiaal. 30 centimeter nylon zal niet snel verstrikt raken. En 50 denk ik ook niet.
Zie hier ook het gevaar van voorslagen. Deze zijn al gauw een meter of 8 lang. Dat verstrikt dus wel heel gemakkelijk.
Gebruikersavatar
wouter de roos
Berichten: 1111
Lid geworden op: 10-07-2005 13:22
Locatie: rijswijk ZH
Contacteer:

26-09-2006 13:37

Ik denk als het lood nog in verbinding staat met de haak dat de vis een tegengewicht heeft. Dit tegengewicht kan hij goed gebruiken met het ‘kopschudden’. Door het tegengewicht gaat de haak wrikken in de bek tijdens het ‘kopschudden’. Hierdoor ontstaat er een grotere ruimte(die groot genoeg is dat ook de weerhaak er doorheen kan) en zo denk ik dat de vis zich van de haak moet ontdoen. Ik denk dat de vis ook in veel gevallen zo de haak kwijt raakt(op deze manier kan natuurlijk alleen als het lood er nog aan zit) en niet door die spiersamentrekkingen.Geloof zelf niet zo in die spiersamentrekkingen en dat de karper daardoor zich van de haak kan ontdoen. Dit is al helemaal onmogelijk met haken met weerhaken volgens mij.

Ook zit ik met de gedachte dat de vis zich misschien wel express vast zwemt om zo ook weer het eerder genoemde tegengewicht zelf te creëeren. Om zich zo makkelijker te doen van een haak waarvan er geen lood meer aan zit(bij de 'karperveilige' systemen).
Iemand hier ook wel is zo'n idee gehad ?

Ook moeten we te raden gaan aan wat voor obstakels karper zich nou werkelijk vast kunnen zwemmen. Niet aan alle obstakels tijdens onze visserij kunnen karpers zich vastzwemmen na lijnbreuk.

Dit is mijn gedachte hierover. Natuurlijk kan ik het mis hebben, dat hoor ik dan ook graag. Maar verwacht wel een terugvechtende reactie terug :)

Groetjes
Laatst gewijzigd door wouter de roos op 26-09-2006 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

26-09-2006 13:43

Ga zelf maar eens proberen door spiertrekkingen een haak in je mond te lossen.

Nadeel van lood dat op een lijn blijft zitten is dat de kans dat de boel verstrikt raakt en de karper hopeloos vastgezet wordt toeneemt.

Dat losschudden lijkt mij ook tamelijk theoretisch. Voor hetzelfde geld trekt de stoot die het lood geeft de haak net weer strakker in het vlees.

Groet, Kees
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

26-09-2006 15:27

weerhaakloos is gewoon de veiligste manier van vissen bij obstakels..

mogt je lijnbreuk oplopen dan kan de vis dmv spiercontracties de haak er uit krijgen.

verder denk ik dat leadcore (mits goed toegepast zodat het lood er wel af kan) geen gevaar heeft voor vast zwemmen.. meeste mensen gebruiken hooguit een meter leadcore..

in tegenstelling tot voorslagen van soms wel 30 meter.. vind ik persoonlijk dat de ondelijn zeer zwak moet zijn. hier doel ik mee op 10-12lbs!!! ook weerhaakloos zou dan verplicht moeten zijn!!

ik moet zeggen dat ik zelf ook wel eens tegen opstakels vis en als ik weet dat ik een redelijk kans heb dat de vis in de obstakels kan komen vis ik weerhaakloos. maar soms vis ik er wel in de buurt maar kan de vis er toch bijna niet komen dan vis ik wel met weerhaak omdat weerhaak voor mij toch nog een beetje extra vertrouwen geeft betreft los schieters..
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2006 19:00

nils poldervaart schreef:hoppa.... :wink:

Afbeelding

moet het toegeven...erg orgineel :o :lol:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2006 19:04

Even over die haken met weerhaak die achter blijven in de karperbek

Zou het kunnen zijn dat karpers met een frommelbekje met veel littekenweefsel (blauwe kleur)..dat deze bek meerdere ingekapselde karperhaken kan bevatten :cry:
if so
Zou het dan eens zinvol zijn om dit aan te kunnen tonen met een rontgenfoto van een gedode karper met een hevige frommelbek?
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2006 19:26

Wouter
Bedankt voor je uitleg :wink:
Nietemin wat kritische kantekeningen, dit is niet bedoeld om op de man te spelen...ok :wink:

Ff voor alle duidelijkheid, als het lood er nog aan huppelt, dan is er ergens een ernstige fout gemaakt in de montage! (safetyclips, te grote knoop gebruikt etc etc)
Dit kan en mag dus nooit de bedoeling zijn..laat dat ff duidelijk zijn.

Dus het hele verhaal van kopschudden en het lossen van de haak m.b.v. lood als tegengewicht gaat niet op..voordat je het weet word dit straks nog als excuus gebruikt ook :roll: (er wordt namelijk nogal slecht gelezen vandaag de dag :wink: )

De karper is in wezen maar een dom beestje, dat wel goed in staat is om zijn weg te vinden in de onderwaterwereld.
Dat hij zich express vast zal gaan zwemmen om zich te ontdoen van de haak plus montage .... :o euh nee, dat geloof ik niet zo
Wel , dat hij zwemt naar zijn eigen safetyzone, helaas maar waar zijn dit nou net vaak wel de plekken met enige obstakels.

Je schrijft:
Ook moeten we te raden gaan aan wat voor obstakels karper zich nou werkelijk vast kunnen zwemmen. Niet aan alle obstakels tijdens onze visserij kunnen karpers zich vastzwemmen na lijnbreuk.


Denk niet dat er veel voor nodig is om een karper zichzelf te laten vastzwemmen in een obstakel.
Een fiets is al funest..een zware boomtak idem dito
Het kan natuurlijk ook beginnen met een kleine of grotere tak, die zich vervolgens weer vastzet in andere takken..met uiteindelijk de dood als gevolg in het slechtste geval
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

26-09-2006 19:28

Martijn Julien schreef:
Eus Molewijk schreef:Ik denk dat de vis zich vanwege het stijve karakter van de leadcore niet heeft vastgezwommen, met alleen nylon is deze kans naar mijn idee groter.


De stijfheid van de leadcore voorkomt denk ik inderdaad wat meer ellende dan nylon. Maar de bepalende factor is denk de lengte van het materiaal. 30 centimeter nylon zal niet snel verstrikt raken. En 50 denk ik ook niet.
Zie hier ook het gevaar van voorslagen. Deze zijn al gauw een meter of 8 lang. Dat verstrikt dus wel heel gemakkelijk.


Daarentegen is leadcore weer dikker en stugger dan het gladde nylon en zal het eerder verstrikt raken dan nylon bij gelijke lengte
Rest van het verhaal ga ik met je mee..hoe langer de lengte van het materiaal wat de karper met zich mee zeult, hoe groter het risico van vastzwemmen is