Hoeveel procent van je voer blijft liggen op de rivier?


Plaats reactie
Martijn Buijl
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-09-2006 19:56
Locatie: Brakel

18-09-2006 20:47

Ik vis eigenlijk alleen nog maar op de rivier en ben benieuwd na hoeveel tijd je voer volledig is weggestroomd op de rivier?
Heeft iemand hier ervaringen mee?
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

18-09-2006 21:01

Als je niet op een ondiepe hardstromende bergrivier vist zal alles wat 1 keer de grond geraakt heeft nooit ver rollen. Het is vooral bij het naar de bodem zakken dat de boilie ( of particles) meegevoerd worden. Op de bodem stroomt het namelijk niet zo hard als een stukje erboven.
Martijn Buijl
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-09-2006 19:56
Locatie: Brakel

18-09-2006 21:10

Ik zit voornamelijk op de rivier. Dit is 1 van de hardst stromende rivieren van nl. Vis zelf met 170 gram lood. Met grote zeeschepen spoelt zelfs dit nog weg door de zuiging. Vis trouwens zelden verder dan 15 meter uit de kant. Dit kan echter ook komen door je lijn die weerstand maakt en daardoor je lood weg spoelt.
Laatst gewijzigd door Martijn Buijl op 28-09-2006 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

18-09-2006 22:25

In dat geval kan het wel zijn dat aas op de bodem ook zal verschuiven, daar twijfel ik zelfs niet echt aan... Regelmatig bijvoeren zal de boodschap zijn ? Of een stuk stroomopwaarts voeren zodat je in het begin van de sessie aan het begin van je voerstek als het ware zit te vissen en naarmate de sessie vordert zal je voerstek ook opschuiven.
Als je het echt zeker wil weten: voeren met boilies die qua kleur sterk afsteken tegen de bodem en dan na een tijdje eens gaan duiken ( als de veiligheid/diepte dat toelaat). Die kleur is dan om ze te zien liggen :) want echt helder zat de rivier niet zijn dan hehe.
Martijn Buijl
Berichten: 33
Lid geworden op: 18-09-2006 19:56
Locatie: Brakel

19-09-2006 00:13

duiken is lastig 5 meter diep.
Wat betreft de stroming: deze staat met opkomend water een andere kant op dan met afgaand water. is lastiger dan je denkt he
Vierkante boilies zouden het meest efficient zijn denk ik.
En toch vang ik soms na 5 uur of langer voor het laatst gevoerd te hebben toch vis.

Komt ie dan op je single hookbait of op jevoerplek af?

Een tijd geleden na 24 uur van te voren voorgevoerd te hebben gooide ik in om daarna met de cobra stick bij te voeren en toen ik hem op zijn steunen legde kreeg ik al een volle run.

Lag er toen nog voer toen die karper daar lag of wist hij dat er voer zou gaan komen?
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

19-09-2006 06:19

Vierkante boilies rollen weliswaar niet zo heel gemakkelijk, ze zijn aan de andere kant ook een stuk gevoeliger voor de stroming. Rond is nagenoeg de beste aerodynamische vorm.

Opkomend / afgaand water is idd een variabele die lastig kan zijn, hier heb ik ook geen antwoord op.

Of de karper er lag te vreten, of dat het puur toeval was kun jij alleen maar uitdokteren door het veel vaker op deze manier te proberen.

M.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Plaats reactie