Obstakelvissen, doen of niet? (reactie artikel W. Beijeman)


Plaats reactie
Arjan van den Berg

06-11-2002 11:14

Eigenlijk had ik deze posting willen plaatsen in de reactiebox omdat ik Willem Beijeman een compliment wil maken voor zijn artikel. Want het is tegenwoordig echt een rage om voor de runs te gaan en niet om de vis te vangen.

Maar ik plaats het in de discussiehoek omdat ik graag wil weten hoe jullie over deze trend denken en als je toch tegen obstakels vist welke materialen je juist wel of juist niet moet gebruiken.

Volgens mij een heel belangrijk onderwerp, want ik zie op sommige wateren mensen in de zomer in hun bootje rustig een nylon lijn tegen een plompenbed 150 meter verder leggen. Dit is toch niet te geloven? Vangen doen ze bijna nooit runs krijgen wel.

Moeten we elkaar daarop aanspreken?

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-11-2002 11:46

Arjan ik vis ook vaak tegen opstakels maar dan met de pen en dan zit je er boven op vaak krijgt de karper geen tijd om snelheid te maken omdat je meteen tegendruk zet kan hij die spurt moelijker maken.

ik vis dan met de pen gewoon met nylon 30/00 ik pas alleen mijn hengel er wel op aan ik ga niet met een 1 lbs hengel zitten min met 2 omdat ik wil verkomen dat de vis zich vast zwemt veel mensen zeggen dat een hengel boven de 2lbs niet nodig is maar ik vind het toch wel pretiger met een stok waar je wat mee kan zeggen zo ken ik een stek bij mij in de buurt waar je tegen een pijler aan moet liggen (echt kort) als ik daar een karper er aan krijg dan spurt i meteen lang de pijler ik kan daar echt niks mee met een 1 lbs hengel wel die kleintjes naaruurlijk maar de wat groteren niet die verpil ik daar. Dus daar ga ik wel eens zitten met een 2,3/4 lbs stook wel helemaal lekker parabolisch overigens vind ik een fijnen hengel om mee te pennen lekker dun en licht.

ik wil hiermee zeggen als je tegen opstakels vist pas je matriaal erop aan ik kan wel zeggen als je met de bollie stokken vist op 150 meter tegen opstakels dat je altijd te laat bent als je dit doet ga dan echt achter je hengels zitten om te zorgen dat de vis zich niet vast zwemt dat wil je toch niet he

kevin
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

06-11-2002 11:53

Zekerste weten,
Ik heb het artikel nog niet gelezen maar dat voorbeeld met die nylon op 150 mtr afstand tegen een plompenbed is in mijn ogen een regelrechte vorm van dierenmishandeling. Ik maak er wel als kanttekening bij dat het natuurlijk enigszins van het water afhangt; zo ken ik een water waar de karpers niet de lelies inzwemmen maar juist het wijd opzoeken, zelfs als je je knikker onder de leliebladeren deponeerd.
Maar over dat water hebben we het hier zeker niet, dus als ik iemand zoiets dergelijks zie doen dan probeer ik degene(n), met TACT, duidelijk te maken dat ze fout bezig zijn.
Tot zover mijn mening,
Rob van Os
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

06-11-2002 12:01

Ja klopt Kevin dat had ik er ook bij moeten/willen zetten (voor zover het nog niet duidelijk was). Je moet gewoon je materiaal aanpassen zoals Kevin (en ik ook) doet, dan voorkom je problemen. Je kan natuurlijk ook overdrijven door te sterk spul te gebruiken, maar dat staat al lang en breeb verwoord in 1 of zelfs 2 eerdere discussies.
mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Dirk Sahner
Berichten: 258
Lid geworden op: 04-05-2002 02:00
Locatie: landgraaf

06-11-2002 12:14

Mijn mening is dat je het op zijn minst kan proberen mocht je de vissen er niet uitkrijgen vanwege de opstakels kan je het altijd nog anders proberen.
Ik zelf vis ook regelmatig bij opstakels en niet alleen lelies maar ook struiken en takken onder water.
ik zet dan de slip zover dicht dat de hengel net niet te water gaat doe de swinger naar beneden .
Als je dan alert blijft en meteen aanslaat krijg je ze vrijwel allemaal eruit.
Want op deze manier kan de vis geen snelheid maken en zich vast zwemmen
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-11-2002 12:20

ja rob je kunt zeker te zwaar materiaal gebruiken maar een beetje karpervisser kan dat wel inschatten denk ik je moet niet natuurlijk als het niet nodig is met 3,5 lbs stokken gaan zitten en dan ook nog eens met gevlochten dat is het dodelijk voor de vis als hij zich vast zwemt dan gaat i gewoon dood dan kom i nooit meer los ik vind zelfs heel zwaar matriaal nog niet eens nodig als je meteen erboven op zit kan de karper geen snelheid maken en dan kun je hem vanaf houden lijkt me

kevin
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

06-11-2002 12:22

Willem,

Goed artikel! Vlot verwoord en ook inspelend op een ongewenste trend.
Als aanvullingn wil ik nog kwijt dat obstakelvissen in de koude tijd veiliger is omdat de vis dan minder weerstand bied. Je kan dan door alert te reageren de vis van het obstakel wegslepen. Maar dat lukt alleen wanneer je scherp achter je hengel zit. Ik doe dat net zoals Henk ter Maat het wel eens beschreven heeft nl. in de positie zoals een feeder visser zit. Dicht op de hengel en als de top beweegt direct aanslaan en achteruit lopen. Indutten is er niet bij.

Kevin,
Je geeft goed aan dat een parabolische hengel belangrijk is. Ik heb in het verleden altijd gebruik gemaakt van een gary savage s/u van 2,25 pond trekkracht, echt een heerlijke hengel, wel net te kort voor het mooie, maar nu de vissen zwaarder worden heb ik de laatste jaren speciaal voor obstakels een sportex parabolische hengel van 3 pond. Dat parabolische is zeer belangrijk want zelfs de drieponds hengel vangt de schokken goed op, ook onder de top wanneer de rek van het nylon te verwaarlozen is. In zo`n geval heb je echt niks aan een fasttaped hengel.

Arjan,
IK heb altijd al mijn bedenkingen gehad mbt het vissen op enorme afstanden. Wanneer je de vis in een boot af kunt drillen dan kan er weinig misgaan maar wanneer je voor het uitvaren een klein rubberbootje of een voerbootje gebruikt dat is 200 meter erg ver en dat biedt de vis alle ruimte om obstakels te zoeken, zelf al haak je hem in open water. Op zo`n afstand zou er eigenlijk geen enkel obstakel in de omgeving mogen staan, tenzij zoals ik al zei, je vanuit een boot kunt afdrillen.
Mijn optie is dan ook, alleen haken als er verantwoord te landen is.

groeten,

Henrie
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

06-11-2002 12:56

Hallo Willem,

Mijn complimenten voor je artikel en met name voor het feit dat je ergens je nek voor durft uit te steken.

Toch denk ik dat vissen tegen lelies of takkenbossen een compleet ander verhaal is.

Ook scheelt het zeker veel of je een boot bij je hebt.

Ik vis van maart tot oktober tegen massieve leliebedden en beschik hierbij over een kajak, waaruit ik dril. Ik heb al talloze keren een vastgezwommen karper weten te redden, slechts 2 maal lijnbreuk gehad en 1 losschieter. Dit in 6 seizoenen vissen.

Ik stel hierbij dus dat je bij LELIES wat meer risico kan nemen indien je snel met de boot ter plaatse kan zijn.

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

06-11-2002 13:15

je kunt het beste proberen om meteen de snelheid van de karper te stoppen dan heb je al heel wat gewonnen dus ga boven op je hengels

kevin
miguel moens
Berichten: 206
Lid geworden op: 10-03-2002 01:00
Locatie: Zuienkerke (B)

06-11-2002 13:20

mooi artikel ,

ik denk dat men bijna op ieder water karper heeft met papegaaienbekken ( spijtig genoeg )

op m'n thuiswatertje hebben we ook 1 zo'n vis en die noemen we silvester

MVG miguel
(carpie)
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

06-11-2002 16:42

Als ik tegen obstakels vis, dan kies ik m,n
positie zo dat ik zo kort mogelijk er op zit.
Als de hengel op de steunen ligt dan draai
ik de slip zover los, dat de hengel net niet
uit de steunen word getrokken, en hang m,n
swinger net onder de hengel!
Wat ik soms niet begrijp dat er mensen zijn
die gaan "SLAPEN" als ze tegen obstakels
vissen, dit is naar mijn mening vragen om
problemen, dus vis alert, de beetverklikker
gaat op de gevoeligste stand, zover de wind
dit natuurlijk toelaat.
Trouwens fraai artikel van Willem!

gr. Benny
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

06-11-2002 18:16

Hoi,

ik slaap wel degelijk soms als ik tegen obstakels aanvis. De hengels binnen handbereik (letterlijk) en allert reageren op een aanbeet. Dan ben je er net zo snel bij als bij daglicht.

Een belangrijker punt vind ik de richting waaruit je vist. Het klinkt wel mooi om zo te vissen dat de vis de obstakels al scherend niet kan bereiken maar in de praktijk is dat lang niet altijd mogelijk en dat moet er echt gedrild worden! Vooral de top onder water houden is iets wat ik veel toepas in zo'n situatie.

Met lelies heb ik geen moeite met drillen, een beetje geduld moet je wel hebben maar uiteindelijk komt de vis wel los. Als je ver uit de kant vist tussen de lelies is een boot noodzakelijk, dan kun je de vissen namelijk ophalen.

Jeroen
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

06-11-2002 18:43

Ik vis ook geregeld op grote afstand (150 meter +) in een lelieveld; alle vissen heb ik gevangen...een stuk of 50 ofzo. Als ik een run krijg pak ik rustig mijn hengel op & laat de vis zijn eigen weg banen. Doordat ik standaard met Fireline vis, snijden de bladeren of stelen af. Met nylon vissen in zo'n situatie vind ik onverantwoord!

Bij overhangende bomen gaat het anders; dan slaap ik bijna op mijn hengels & bij 1 enkele piep hang ik al in mijn hengel-de truc is om de vis te blokken VOORDAT hij om snelheid is/komt. Met een los lood systeem lukt dit het beste. Mocht een vis toch onverhoopt vast komen te zitten dan ga ik er met mijn rubberboot heen of duik er desnoods in...als je dit laatste er niet voor over hebt of niet durft b.v. midden in de nacht dan moet je er gewoon niet gaan vissen....ik ga liever ff zwemmen dan dat ik een vis verspeel door lijnbreuk aan die nylonrommel.
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

06-11-2002 20:19

in het geval van op langere afstand tegen lelies:

het is maar de vraag of het de visser is die met het trekken aan een hengel bereikt dat de onbreekbare lijn de lelie doet doorsnijden. zeker met het gebruik van deze lijnen als voorslag, zal het mijns inzien de karper met zijn bek (daar waar de haak zit) zijn die (noodgedwongen) de onbreekbaarheid van de voorslag gebruikt om de stengels door te snijden omdat ie zijn vrijheid probeert te verkrijgen. Ik beeld me slechts in hoe het is om dit te doen (voor de karper)

Het feit dat dankzij de voorslag de karper alsnog in het landingsnet beland, na het doorsnijden van leliestengels, is in uiterste gevallen heel misschien een voordeel voor de vis zelf... echter vind ik het niet echt een zeg mar nette manier... Even afgezien van het gehele vissen met voorslag, want dat vind ik het mar een gedoe, en staat sowiso verfijnd vissen immer in de weg lijkt me ;o)

ow, en voor wat betreft die rage... dat geilen op slechts de run.... toch geld dat wel voor me denk ik.... maar dat komt meer omdat ik het hebben van een drill nou niet echt een hoogtepunt vind... soms wel spectaculair.... maar vaak ookal zo een gedoe... een run ontvang je in rust, turend naar het water... zorgen dat je hem aangevoeld heb.... liefst niet teveel....
eentje ergens laat in de nacht.. dat je um ziet voordat je een piep hoort, die tik... waakzaam. weten.... en dan begint het gedoe, want zo fluit ie...

tent ze ;o)

ed

ps... hangt inderdaad zeker af van het jaargetijde voor wat betreft de lelies
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

06-11-2002 21:23

Hallo Arjan

De keren dat je hebt gezien dat mensen vissen verspelen op een plompenbed 150 meter uit de kant, die keren lag het naar mijn mening meer aan de visser dan aan de manier van vissen. Als je recht tegen een plompebed aan vist, een beetje oplet en de (nylon) lijn snaarstrak draait, dan moet het zelfs op 150 meter weinig problemen opleveren.
Heeft het bij mij tenminste nooit gedaan. Bij een beet zo snel mogelijk reageren, desnoods naar achter lopen...en meteen de vis uit balans brengen en van de lelies trekken. Zelf heb ik meer karpers verspeeld wanneer ik op geringe afstand, maar vanaf schuin tegen de plompen vis...dan bijvoorbeeld meer dan honderd meter, en recht voor de plompen. Zelfs de keren dat ik een vis moest gaan ophalen, omdat hij toch de lelies heeft gehaald zijn weinig...en dat liep ook bijna altijd goed af.

Lorenzo

Waarom zou voorslag beter door lelies moeten snijden dan nylon? Als je echt op de kleine procentjes moet letten, dan durf ik te beweren dat zelfs nylon beter door de plompen snijdt dan voorslag.
Als je bij/tegen plompen vist, dan is een voorslag absoluut overbodig. Voorslag gebruik je, wanneer de kans bestaat dat je lijn beschadigt (rafelt) em dat is bij plompen niet het geval.

Groeten ChrisN
Gebruikersavatar
Kevin van Etten
Berichten: 1472
Lid geworden op: 05-03-2002 01:00
Locatie: Eindhoven

07-11-2002 10:20

ik vis nooit met voorslag en ik heb nog nooit problemen gehad met lely's en ik vis dan nog soms in de lely's met de pen en ik trek ze er gewoon tussen uit

waarom zou ik dan met een gevlochten lijn gaan zitten als ik het niet nodig heb

ik zie jammer genoeg nog veel te veel karpervissers zitten op een putje waar geen opstakel te zien is en dan zitten ze gewoon met een fireline te vissen maar waarom denk ik dan

ik blijf zeggen dat je je materiaal moet aan passen aan de omstandig heden maar dat doen heel veel vissers niet vind ik

><> kevin <><
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

07-11-2002 18:39

Hallo Lorenzo

De voorslag die je opnoemt ken ik niet, maar aan de geringe diameter gezien lijkt het me gevlochten? Tja...dat zou stukken beter moeten snijden.
Als ik aan een voorslag denk, dan denk ik aan iets wat gewoonweg slijtvast is, en bij mij en andere mensen die ik ken is dat amnesia.

Groeten ChrisN
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

08-11-2002 13:19

Spiderwire is inderdaad gevlochten Chris, en een hele goede ook.
maar wat ik me nu afvraag is of de zogenaamde 'obstakel-vissers' zonder weerhaak vissen en met een safety lead systeem of iets dergelijks. Dan is die voorslag ook niet meer zo'n bezwaar. Ik heb er zelf overigens nooit een nodig gehad.
mvg Rob van Os
Plaats reactie