Nachtvissen na augustus?


Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 22:20

aart, zijn er dan helemaal geen mogelijkheden voor ons om hier verandering in te krijgen? we zijn met zovelen, en zelfs een gedeelte van de economie draaid op ons (misschien wat overdreven maar het is wel zo)

groet peter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 22:37

Jawel Peter, qua nachtvissen tenminste. Zoals gezegd kan iedere visrechthebbende ontheffing aanvragen bij LNV. De meeste HSV-en zullen dat echter niet uit zichzelf doen, dus alleen te verwezenlijken als er een groot aantal karpervissers naar een ALV komen en er dan voor een dergelijk voorstel wordt gestemd. Een andere weg bestaat er niet gezien de Visserijwet.
We zijn inderdaad met heel velen maar daarvan zijn er maar heel weinig bereid om iets te gaan doen en zolang we zo individualistisch bezig blijven zal er slechts weinig veranderen. Daarnaast is er geen politiek draagvlak om iets aan de verhouding sportvisserij-beroepsvisserij te doen en in een democratisch land is nu eenmaal wetgeving nodig om grote wijzigingen teweeg te brengen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-09-2006 22:37

Aart,

Uiteraard heb je wettelijk gezien volkomen gelijk met je betoog en ook Klaas heeft duidelijk uitgelegd wat je hieraan kunt doen.

Wel hebben Mike en Peter een punt als het gaat over: Is dit anno 2006 nog adequate wetgeving. Mijn antwoord daarop is een volmondig nee. Men heeft destijds (1963, de meesten van ons boarders zaten toen nog in pa's puddingbuks) gemeend de visstroperij een hak te zetten door deze wetgeving. Nou trekt een stroper zich nergens wat van aan, hij stroopt tenslotte en dat is an sich al tegen de wet, maar zo'n nachtvisverbod speelde de stropers juist in de kaart. Zij hadden zo het rijk alleen en die ene "normale" visser die dan wel 's nachts stiekum een karpertje of palinkje probeerde te verschalken, liet het wel uit zijn hoofd om de veldwachter te waarschuwen.

Nu anno 2006 in het GSM tijdperk zou het natuurlijk geweldig zijn als iedereen vrijwel overal mocht nachtvissen (OK, ivm natuurbelangen en wellicht vlakbij bebouwing uitgezonderd). De stropers van tegenwoordig (ik zie er regelmatig op de rivier 's nachts, en ja ik bel altijd de pliessies) zouden veel vaker gemeld kunnen worden en niet blij zijn met al die karpervissers die de politie bellen. Nu doen ze dat niet zo snel, want ja nachtvissen in gesloten tijd en er ligt ook nog een derde stok op de rodpot.

Kortom, mijn conclusie is dat de wetgeving op dit punt voor een groot deel is achterhaald. Maar maak dat de wetgever maar eens wijs!

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 22:51

Kees, ook jij hebt natuurlijk gelijk. Maar dat is nog heel wat anders dan de wetgever zover te kunnen krijgen, want karpervissen is natuurlijk helemaal niet interessant voor de politiek. Bovendien is er in de ´eigen´ gelederen ook veel weerstand daartegen. Dit komt omdat er verhoudingsgewijs nauwelijks karpervissers in HSV en Federatiebesturen zitten, bestaan meestal voor het grootste deel uit witvissers en wedstrijdvissers en die hebben nu eenmaal niets met het ´s nachts vissen op karper.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 23:21

maar kan de ksn dan niets ondernemen aart? en de meeste karpervissers zijn toch ook lid van een hsv(tenzij het zwartvissers zijn natuurlijk) en ondanks dat daar de meesten wit of wedstrijdvissers zijn, moeten zij toch ook onze belangen kunnen behartiggen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 23:55

Het is jammer dat je geen lid bent Peter, anders zou je weten wat de KSN zoal onderneemt en doet.
Om daarvan 1 voorbeeld te geven: binnenkort gaat er een brief van Sportvisserij Nederland en de KSN naar alle HSV-en en Federaties waarin de mogelijkheid van het regelen van een vistentje per 1-1-2008 bij iedere gemeente, de mogelijkheid om ontheffing voor het nachtvissen naast de 3 zomermaanden en een andere wijziging van de Visserijwet nadrukkelijk onder de aandacht worden gebracht.
Er is echter niemand (dan alleen de leden) die een HSV of Federatie kan dwingen dienaangaande ook daadwerkelijk de nodige stappen te gaan ondernemen omdat het allemaal zelfstandige verenigingen zijn.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

11-09-2006 00:00

peter bruggeling schreef:maar kan de ksn dan niets ondernemen aart? en de meeste karpervissers zijn toch ook lid van een hsv(tenzij het zwartvissers zijn natuurlijk) en ondanks dat daar de meesten wit of wedstrijdvissers zijn, moeten zij toch ook onze belangen kunnen behartiggen.

En zoiets vragen terwijl je geen lid bent van de KSN? :-?
Zal wel aan mij liggen :cry: :roll:
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

11-09-2006 00:11

mocht de ksn dat kunnen realiseren, was dat wellicht een reden om wel lid te worden.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

11-09-2006 07:21

heb het wel over wogen maar tot nu toe zag ik er het nut niet zo van in, heb begrepen dat er onderling nogal eens onenigheid is. en hou me ten goede, maar wat voor meerwaarde zou dat voor mij tot nu toe gehad hebben? en de reden die henk aangeeft zou wel aanleiding zijn om lid te worden. ps als het nodig is om veel te bereiken voor de karpervisserij ,
maar verder wil ik gewoon vissen zonder lid te zijn van allerlei verenigingen. behalve die te maken hebben met vergunningen natuurlijk.

groet peter.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-09-2006 07:47

donaties zijn ook welkom hoor.

http://www.sbbk.net

Nu mogen de KSN leden de postzegels, kopen, betalen en plakken. :lol: :lol: .

http://www.sportvisserijnederland.nl/ne ... 1&pcode=66

Is ook voor het grootste deel het werk van de KSN

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... %20WOR.pdf

Zie trouwens de gehele link onder downloads.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

11-09-2006 08:01

Conclusie:

Je kan het eigenlijk NIET maken om GEEN lid te zijn van de KSN.
Onderlinge meningsverschillen zijn er binnen elke club waar meer dan 2 mensen lid van zijn, daar moet je de nadruk nooit op leggen.

En pas lid worden NADAT de KSN iets voor elkaar heeft gekregen? Jammer hoor!

Zelfs voor de grootste egoisten en einzelgangers onder u moet het nu toch wel duidelijk zijn dat een lidmaatschap van de KSN je visserij nu en in de toekomst ten goede komt. En alles mag daar, niets hoeft. Als je in je luie stoel blijft zitten en 2 keer per jaar je clubblad krijgt, zal niemand daar iets van zeggen. Kom je naar lezingen op de regio of landelijk en zit je daar alweer alleen in je luie stoel, no problem! En uiteraard kun je, als je daar belangstelling voor hebt, altijd een steentje bijdrage in de vorm van het bekleden van een functie, het schrijven van een stukje voor de Karper, of het verzorgen van een presentatie over jouw visserij.

Zo, ik dwaalde even af geloof ik.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

11-09-2006 08:04

In de nacht van zaterdag op zondag ben ik inderdaad samen met de boswachter op pad geweest. Bij Fort Rhijnauwen twee karpervissers verbaliseerd (vissen >2 uur na zonsondergang). Aan andere AUHV-wateren werd niemand aangetroffen. (Zou de tip van Kees dan toch zijn doorgekomen :-? ). Wordt echter op korte termijn vervolgd...
Omar.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-09-2006 09:41

Hendrik en verder iedereen die denkt dat de KSN iedere HSV maar kan verplichten om iets te doen het volgende.
De KSN kan de HSV 's aanschrijven met het VERZOEK er iets mee te doen.
Alleen de leden kunnen een bestuur VERPLICHTEN om iets te doen.
Willen ze het niet doen bij een normale vraag dan maar via de ALV.

Gelukkig heeft de KSN geen directe invloed binnen de besturen, tenzij een bestuurslid lid is van de KSN.
Misschien een idee om ieder bestuurslid van een HSV lid te maken, de leden betalen het lidmaatschap en de KSN heeft overal mensen in de besturen zitten. :D :D :D :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

11-09-2006 16:26

nou mannen,ik ben overtuigd van het nut van de KSN. en heb me daarom dan ook aangemeld als nieuw lid. in de hoop dat ook mijn stem iets kan betekenen voor onze hobby. met vriendelijke groet peter bruggeling
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-09-2006 18:18

Mmm zie dit topic nu pas... Ik snap ook best dat de regels er eenmaal zijn alleen ik vind deze regels dus ook erg achterhaald. Ik begrijp ook nu dat er voor komend jaar wat aan te doen is alleen ik snap niet hoe je het zit met lnv enz? Aart, zou jij hier kort kunnen uitleggen hoe het zit met het legaal stellen van het nachtvissen? Moet je lokale verenging zoiets aanvragen of is dit iets van het overkoepelende orgaan (pos in mijn geval)?

Mvg, Koen
Arjen Lans

11-09-2006 19:03

Kees Verheij schreef:Zo is dat Aart. In de regio Utrecht (wateren AUHV) wordt nachtvissen buiten het seizoen echt niet meer gedoogd, noch door de controleurs/boa's, noch door de politie. Een gewaarschuwd mens telt dus voor 2 en de komende uren is er trouwens een nachtelijke controle in de AUHV wateren...


Kees, met jou bij het korps wordt er toch elke nacht gecontroleerd :wink:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

11-09-2006 19:08

`Koen,

Als je een paar door mij gegeven links open maakt en de tekst leest, heb je antwoord op je vragen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Koen Septer
Berichten: 867
Lid geworden op: 09-05-2004 19:37
Contacteer:

11-09-2006 19:39

Klaas van den Herik schreef:`Koen,

Als je een paar door mij gegeven links open maakt en de tekst leest, heb je antwoord op je vragen.

MVG

Klaas


Duidelijk Klaas.... het is dus slim om eens contact op te nemen met de vereniging over dit onderwerp. Alleen wat mij nog niet helemaal duidelijk is (over het hoofd gezien?) is of ik bij de locale (plaats) verenging zoiets moet aankaarten of bij de overkoepelde pos. Ik vis namelijk op verschillende wateren hier dicht bij huis maar deze vallen onder twee verschillende verenigingen...

Mvg, Koen

Edit: Klaas, je hebt een pb.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

11-09-2006 20:39

mmm vreemd dat ik nu ineens geen reacties meer krijg?(kees,hans?)
sander dekamper
Berichten: 665
Lid geworden op: 31-08-2004 23:06

11-09-2006 20:44

Jij ben snel over te halen Peet 8)

doel bereikt . :lol: 8)

gr Sander ..........
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

11-09-2006 21:15

Douwe, ik heb toch niets anders beweerd dan jij! Koen, alleen de visrechthebbende kan ontheffing bij LNV aanvragen, in jouw geval dus beide verenigingen.
Peter, van harte welkom.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

11-09-2006 21:39

dank je aart.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-09-2006 22:56

Klopt Aart, ik onderschrijf alleen jou mededeling.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

12-09-2006 13:05

peter bruggeling schreef:mmm vreemd dat ik nu ineens geen reacties meer krijg?(kees,hans?)


En wat denk je dat het gaat toevoegen aan je hobby Peter?

Ik zie er voorlopig geen toegevoegde waarde in.
Theo Belt

12-09-2006 14:11

Hoe kun je nu een controleur serieus nemen als hij zelf niet het goede voorbeeld geeft.

Het ministerie zegt het volgende:

Gedogen is het niet optreden tegen een overtreding van een wettelijke regel, terwijl dat wel zou kunnen (de overheid moet bijvoorbeeld op de hoogte zijn van de overtreding) en mogen (de overheid moet ook de bevoegdheid hebben om tegen een overtreding op te treden). Gedogen moet niet worden verward met het geven van toestemming voor een overtreding. De enige boodschap die een gedogende overheid afgeeft, is: "Ik weet dat je in overtreding bent, maar ik zal daartegen (voorlopig) niet optreden." Het juist wel optreden tegen regelovertredingen wordt handhaving genoemd. Handhaven en gedogen zijn als het ware elkaars tegenpolen.

"Boter op je hoofd heet dat"