Nachtvissen na augustus?


Gebruikersavatar
Marck de Jongh
Berichten: 491
Lid geworden op: 28-04-2004 17:27
Locatie: Blaricum/Velp
Contacteer:

09-09-2006 10:45

Beste mensen,

naar aanleiding van een discussie met mijn vismaat Koen Septer, besloot ik eens een topic te maken over het nachtvisseizoen. Er was namelijk een controleur die nogal moeilijk deed toen hij een nachtje wilde maken op een water waar nachtvissen eigenlijk gedoogd word het hele jaar door, door politie dan. In principe heeft deze controleur natuurlijk gelijk, maar aan de andere kant is dan of de politie, of deze controleur fout bezig. Wat is nou goed om te geloven? En hoe gaan jullie hiermee om op jullie thuiswater? Ik zou namelijk graag nog wat nachtsessies pakken, maar als we dan het risico lopen een fikse boete te krijgen, krijg ik er steeds minder zin in.

met vriendelijke groet,

Marck de Jongh
The Carp, The Whole Carp, And Nothing But The Carp, So Help Me God...

Binnekort online, http://www.karpertotaal.nl!
PR NL: 24 pond spiegel
PR FA: 28 pond Spiegel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2006 10:50

Hallo Marck,

De verantwoordelijke instantie is de HSV. Dat de politie de controle niet als een belangrijke taak ziet is nog geen reden om aan te nemen dat de HSV fout zit.

Al met de HSV gepraat over het nachtvissen nu en straks. Of denk je het zal mijn tijd wel duren en neem je aan dat de HSV nog in lengte van dagen overtredingen van karpervissers zal toleren.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

09-09-2006 11:35

Politie gedoogd = mag dus niet maar ze doen niets. Conclusie controleur is goed bezig.

M
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

09-09-2006 15:08

Als je maat verder niemand tot last is vind ik dat de controleur best ff de andere kant kan opkijken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

09-09-2006 18:20

In feite is de politie fout bezig.
Doet de politie niets, kun je idd beter de boel wat in de gaten houden dat het echt niet uit de hand giert en voor de rest een praatje maken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-09-2006 19:44

Beste Marck,

Een controleur kan geen boete uitdelen, wel je gegevens en de overtreding in een verslag doorspelen aan het bestuur van de HSV die de visrechten heeft van het betreffende water. In de statuten of huishoudelijk reglement staat wat de eventuele gevolgen voor de overtreder zijn. Als de overtreder tenminste lid is van de betreffende HSV. Een Boa (bijzondere opsporingsambtenaar) is als hij daarvoor is aangesteld wel gemachtigd een proces-verbaal op te maken. Met de daaraan verbonden risico’s van een boete.

Peter
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

09-09-2006 19:52

marck, je moet net de goeie treffen, en dan ligt het er ook nog aan hoe je hem benaderd, hoe zijn bui is, en hoe zijn ervaringen zijn met karpervissers. heb zelf meegemaakt dat ik aan het vissen was, en er een auto stopte met 1 agent en 2 boa,s(dat zijn van die afgekeurde politieagenten of soms hadden ze graag in het leger gewild, maar zijn afgekeurd) ik werd benaderd alsof ze dachten dat de tweede wereldoorlog nog bezig was(vandaar mijn reactie op deze lui) ik kom dagelijks aan dat water en maak er van alles mee:illegaal gedumpt afval,stropers,enz. maak overal melding van omdat je er toch een bepaalde feeling mee hebt, en het toch je thuiswater is. je ziet dan nooit iemand van politie of controleur(heb deze nog nooit gezien) en als ik dan eens een nachie buiten het seizoen om maak, dan ben je gelijk de pineut, en zien ze echt niks door de vingers hoor,want ze moeten aan de punten komen he. dat er gekontroleerd word is heel goed ,maar men kan toch ook wel zien wie er serieus met zijn hobby bezig is en wie niet. en vaak zijn het ook nog eens de zelfde mensen, dus kunnen ze ook wel eens een oogje dichtknijpen vind ik.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-09-2006 21:11

Tja, je zou zelfs een voorkeur krijgen voor klasse justitie als je altijd aan de goede kant staat. :(

Marck zijn probleem is overigens niet de politie maar de controleur. Maar ja, daar is ook altijd wel wat mee. Heb een bazig wijf en krengen van kinderen.
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

09-09-2006 21:18

peter bruggeling schreef:marck, je moet net de goeie treffen, en dan ligt het er ook nog aan hoe je hem benaderd, hoe zijn bui is, en hoe zijn ervaringen zijn met karpervissers. heb zelf meegemaakt dat ik aan het vissen was, en er een auto stopte met 1 agent en 2 boa,s(dat zijn van die afgekeurde politieagenten of soms hadden ze graag in het leger gewild, maar zijn afgekeurd) ik werd benaderd alsof ze dachten dat de tweede wereldoorlog nog bezig was(vandaar mijn reactie op deze lui) ik kom dagelijks aan dat water en maak er van alles mee:illegaal gedumpt afval,stropers,enz. maak overal melding van omdat je er toch een bepaalde feeling mee hebt, en het toch je thuiswater is. .


Geloof je nu echt in sprookjes, een Boa een afgekeurde politieagent ???? Een Boa kan actief zijn op verschillende terreinen o.a. milieu, verkeershandhaving, controle op tal van vergunningen.
Een goede is er een die regels die we samen hebben afgesproken uitvoert.
Wat heeft de tweede wereldoorlog hier nu mee te maken??
Dat je zaken naar je eigen hand wil zetten blijkt onder meer wel uit je profiel wat niet helemaal ingevuld is.
Trouwens elke gemeente in ons land heeft milieu ambtenaren in dienst die bij een melding zeker naar die troep die jij signaleert komen kijken. Maak er zelf in tal van plaatsen in ons land gebruik van. Tot nog toe kreeg ik van een aantal naderhand nog een toelichting hoe de zaak afgehandeld was.
De pik hebben op opsporingsambtenaren komt vaak voor bij mensen die regels maar onzin vinden als het hun even niet uitkomt.

Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-09-2006 21:42

Marck, in principe ligt dat heel simpel. Volgens de Visserijwet mag je alleen in de 3 zomermaanden 's nachts vissen. Jouw HSV kan ontheffing aanvragen bij LNV (om het hele jaar door te mogen nachtvissen), in pricipe verleent LNV die ontheffing ook, mits de belangen van beroepsvissers of natuurbelangen daarmee niet in strijd zijn.
Als jouw HSV die ontheffing niet heeft aangevraagd en verkregen mag je dus officieel daar alleen maar deze 3 maanden nachtvissen. Dat de politie het gedoogd wil absoluut niet zeggen dat de HSV of haar controleur of een BOA het dan ook maar moet gedogen.
Feitelijk is de enige juiste weg om de HSV zover te krijgen dat zij die ontheffing aanvraagt.
Aan gedogen is op veel plaatsen al een eind gekomen...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-09-2006 22:04

Zo is dat Aart. In de regio Utrecht (wateren AUHV) wordt nachtvissen buiten het seizoen echt niet meer gedoogd, noch door de controleurs/boa's, noch door de politie. Een gewaarschuwd mens telt dus voor 2 en de komende uren is er trouwens een nachtelijke controle in de AUHV wateren...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-09-2006 22:10

Beetje laat met je laatste regel Kees, die er nu vissen kunnen dit niet meer lezen...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

09-09-2006 22:47

:lol: :lol: :lol:

Maar reken maar dat er driftig gebeld of ge-smst wordt!

gr. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 00:42

peter,ik heb helemaal geen problemen met politie of opsporingsambtenaren, zou zelfs goed zijn als ze eens wat meer kontroleerden. maar de ervaring die ik heb gehad met die boa,s heeft gelijk z,n stempel gedrukt. en wat betreft de tweede wereldoorlog,(valt misschien niet bij iedereen in goede aarde) het had meer weg van een razzia waar ze mee bezig waren.en dat terwijl ik me gewoon aan de regels hield(was zelfs op de dag aan het vissen). en wat is dat voor onzin over mijn profiel, het merendeel vult nog niet eens de helft in van wat ik gedaan hebt. en hoezo naar mijn hand zetten? en natuurlijk zijn regels nodig(nederland regeltjesland) maar ze hoeven toch ook niet altijd op het scherpst van de snede uitgevoerd te worden, zeker niet als men ziet dat jij serieus bezig bent, en niemand tot last bent en er 2 km verder hanggroepjongeren maar alles kunnen slopen wat ze tegenkomen.

peter.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

10-09-2006 12:45

Kan iemand eigenlijk een zinnige reden geven waarom er alleen s'nachts gevist
mag worden in de maanden juni,juli,augustus.

Wat is er anders aan die andere maanden?
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

10-09-2006 12:51

Zou misschien de daglengte is iets mee te maken kunnen hebben?
Vissen is een hobby, geen religie!
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

10-09-2006 12:57

Dat zal het wel zijn.

Maar wat is het probleem dan??
Dat het langer donker is??

Of ik nou 6 uur in het donker vis of ik doe dat 12 uur.
Daar zie ik geen verschil in.

Als jij dat uit kunt leggen.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Hendrik Mienstra (henk)
Berichten: 532
Lid geworden op: 22-12-2005 00:36

10-09-2006 13:20

gaaaaaaaaaaaaaaan net als op de rivier! hoppa!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 14:33

Mike, vroeger mocht er helemaal nooit 's nachts worden gevist. De 3 zomermaanden zijn ca. 20 jaar geleden als compromis door de toenmalige sportvissector en de beroepsvisserij tot stand gekomen en daarna ook vastgelegd in de Visserijwet.
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

10-09-2006 16:25

Ik zie de combinatie niet echt anno 2006.

De combinatie dat een beroepsvisser hier inspraak op heeft.
Er zijn nog maar een handje vol beroepsvissers?
Die lijken mij weinig nadeel te onder vinden aan vissers die s'nachts vissen

En waarom dan maar 3 maand per jaar?
Vangen wij in die andere 9 maanden in de nacht zoveel vis weg??

Vis wel 12 maanden per jaar nacht en neem de gok maar.
Vind het een vaag antwoord eigenlijk, kan er niet veel mee, aart.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

10-09-2006 16:37

Beste Mike,

Gaarne verwijs ik naar het schrijven van de toen malige minister

http://www.karperstudiegroep.nl/images/ ... brief1.jpg
http://www.karperstudiegroep.nl/images/ ... brief1.jpg

Zoals je zult zien mag je gewoon met 3 hengels vissen. Ook is nachtvissen gedurende het hele jaar geen probleem.

Je hoeft alleen maar even een ontheffing aan te vragen.

Zoals je ziet is die brief ook alweer 10 jaar oud. Helaas hebben jou collegae karpervissers nog lang niet overal een ontheffing aangevraagd. Misschien een uitdaging voor jou? Die uitdaging is een grotere dan "de gok maar nemen..."

MVG

Klaas
Peter Otte
Berichten: 1261
Lid geworden op: 10-01-2003 01:00
Locatie: Veghel

10-09-2006 16:38

Mike,
Antwoordt van Aart is zo duidelijk als maar kan. Waar het nu op aankomt zorgen dat je HSV door jullie karpervissers gedwongen wordt om een ontheffing aan te vragen. Hier hebben we dat doormiddel van gesprekken (op water wat er voor in aanmerking kwam) met de federatie al jaren geleden kunnen realiseren.

Peter
Mike van Zwam
Berichten: 286
Lid geworden op: 14-09-2005 22:58

10-09-2006 16:50

Leuk antwoord,

Jullie hebben wel gelijk, klopt dat ik er zelf iets aan kan doen.

Maar de KSN (overgens geen lid van hoor) en andere grotere instellingen
die zeggen de belangen van de (karper)vissers te behartigen,
hebben op dit punt meer invloed dan 1 verdwaalde visser die een brief stuurt.
Onderschrift:
Dit is een stukje tekst dat onder je berichten wordt gezet.
Er is een limiet van 255 tekens.
Gebruikersavatar
peter bruggeling
Berichten: 108
Lid geworden op: 17-02-2006 22:46
Locatie: borft

10-09-2006 17:10

mike, je hebt helemaal gelijk, dat gelul over die 2 beroepsvissers die er nog over zijn, het gaat maar om een paar. duizenden anderen moeten ook omscholen omdat er voor hun baan geen plaats meer is. en die oude regels moeten maar eens aangepast worden. notabene die zogenaamde gesloten nachtvismaanden zijn nog de beste ook! en die beroepsvissers, daar hebben wij eerder last van, want door de afnemende vangsten van bijv. aal, nemen ze alles mee wat maar in de netten of door stroom komt bovendrijven, om toch nog wat te kunnen verdienen. en waar hebben we een hsv of ksn voor( niet allemaal boos worden) ook om te zorgen dat we ook het hele jaar s,nachts te kunnen vissen. en nu niet zeuren dat we dan ook op leden vergaderingen moeten komen, want ik vind dat niet alleen je stem maar telt als je aanwezig bent bij zo,n vergadering.
groet peter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-09-2006 19:51

Beste Mike en Peter, wat jullie 'gelul' vinden staat in de Visserijwet. En geen HSV of KSN die die wet kan wijzigen. Dat kan alleen de 2e en 1e Kamer. Die beroepsvissers hebben juridisch waterdichte huurovereenkomsten of vergunningen die niet 'zomaar' ongedaan kunnen worden gemaakt. En aangezien we in een rechtsstaat leven en niet in een 'bananen republiek' worden rechtsgeldige overeenkomsten gerespecteerd.