Beste periode, voor of najaar?


Plaats reactie
Arjan van den Berg

31-10-2002 13:10

Hallo Dames en Heren,

Wat vinden jullie nu de topperiode voor het karpervissen?
Ik vis nu al aardig wat jaartjes en in de meeste boeken lees je steeds dat het najaar zo geweldig is. September, oktober, november.
Maar de laatste jaren is bij mij het voorjaar, maart april mei veel productiever.

Hebben jullie dezelfde ervaring, en zo ja waardoor zou dat komen?

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

31-10-2002 13:18

Voor mij is dit ongeveer gelijk. Dit voorjaar was voor mij uitstekend, en ook het najaar loopt nog als een trein.

Misschien is deze conclusie wel wat beïnvloed door het feit dat ik me in het vroege voorjaar op een ander water heb toegelegd dan in het late voorjaar en de herfst.

Voor mij is de balans ongeveer gelijk, al heb ik een voorkeur voor het najaar, dan gaat het toch meestal iets harder.

Dé mindere periode van mijn visserij is de zomer, al vang ik meestal toch mijn zomerkarpers. (
Dit jaar buiten beschouwing gelaten :grin: )

MVG, Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

31-10-2002 13:21

voormij echt wel het najaar en de winter zeker in het najaar vang je prima de vis eet zich vol voor de winter en is zwaar en in het voorjaar wil het wel es vorkomen dat de karper allleen op natuurlijk voedsel aast en dat heb je in het najaar minder omdat er steeds minder natuurlijk voedsel is


mvg martijn
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

31-10-2002 13:57

hoy,

Ik vind het najaar toch beter!! en dat om de simpele reden dat het minder druk wordt langs het water.(omdat er veel vissers zijn die aleen gaan met goed weer), waardoor je toch meer vrijheid krijgt. En de karper moet hem of haar vetreserven opbouwen voor de winter!! waardoor ze redelijk blijven azen.
overigens zijn de vissen op hun topgewicht:-)

het voorjaar vind ik zlef iets minder omdat het al wat drukker word langs het water. ik heb ook nooit echt goed gevangen tot aan de paai!!

groet rob
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

31-10-2002 15:03

Hier ben ik het eens met Menno,

Zelf mag ik beide seizoenen niet klagen. Het voorjaar was goed voor 11 vissen (+1 verspeeld)(van eind april tot begin juli). Het najaar voor nog eens 7 vissen (van begin september tot nu). In het voorjaar dus meer vissen, maar de grotere kwamen toch wel in het najaar. Dat zich meer vissen in het voorjaar laten vangen is te verklaren door de paai en de daarbij horende vreetbuien van de vissen. Ook wordt er op de meeste wateren 's winters niet door gevist, waardoor het water een periode van een maand of 5 "Lijnvrij" is geweest. Hierdoor wordt natuurlijk de argwaan weggenomen en gaan de vissen in het begin van het jaar weer vol goede moed aan het azen. Dit is bij mij nog niet zo duidelijk te zien in de vangsten, maar als je kijkt naar de totale watervangsten, voorjaar: 20 vissen (+8 verspeeld) en najaar: 9 vissen (+1 verspeeld). Dan is het natuurlijk duidelijk dat het voorjaar de betere periode is. Bij de vangsten zijn de dubbels ook meegerekend!
Dit aantal runs op een jaar is trouwens ook extreem voor het water, maar dan is het vanaf dit jaar dan ook wel verboden om er nog te vissen. Al zijn de prijzen nog zo groot dat de "echte vissers" het risico op een boete nog wel willen lopen.

Het opbouwen van vetreserves geloof ik op cirquitwateren niet zo in, door de voercampagnes van eigenlijk alle vissers kunnen de vissen het gehele jaar de reserves opbouwen en is het niet meer nodig om in het najaar deze nog eens extra te spekken. Je moet in het najaar zelfs opletten dat je de vissen iet overvoerd, anders bestaat er nog de kans dat er helemaal niks gevangen wordt. Dit is ook waarschijnlijk bij mij het geval: na 21 september had ik in 10 sessies nog maar 1 vis, al was dit wel de grootste vis van het seizoen, dus hoor je mij niet klagen. In totaal zijn er na 21 september door alle belagers nog een 22 nachten gevist met als resultaat alleen die ene vis die ik mocht bewonderen. Over najaarsvreetorgien kan je dus echt niet spreken!

Maar goed, dit is maar een voorbeeld van 1 water waar ik me dit seizoen op gericht heb en is dit dus niet standaard voor alle situaties.

mvg

Bart van den Hurk
Henrie de Vogel
Berichten: 212
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Gouda

01-11-2002 12:44

Ik ga, bepaald door persoonlijke omstandigheden, voor het voorjaar. Dat is om twee redenen. Eén is het feit dat in de poldergebieden waar ik vis niet echt veel karper zit en nogal verspreid over een groot gebied. In het voorjaar trekken ze naar de paaigebieden (en die weet ik inmiddels goed te vinden) waardoor ik in die periode in iedergeval meestal zit te vissen op de plekken waar ze dan ook zijn. (En daar heb ik in de herfst niet altijd zekerheid over)Twee en dat is ook in relatie tot 1, ik vis door omstandigheden (werk/gezin) meestal alleen `s avonds. In het voorjaar is het langer licht en dan kan ik ze visueel opzoeken en een beetje jagend vissen. In het donker gaat dat gewoon niet.
Ik begin nu ik `s winters doorvis wel door te krijgen waar ze zich bij lagere water temperaturen ophouden, maar dan bijten ze niet zo spontaan als in het voorjaar.
Bovendien mis ik gewoon kansen doordat de aastijden zich dan vaak verplaatsen naar overdag`s en dan werk ik.
Maar nu de zomer. Sinds ik in mijn vakantieverblijf (gewoon in Nederland) ben gaan vissen vang ik daar in hartje zomer het leeuwendeel van mijn jaarlijkse quotum.
Dit jaar 21 vissen in 7 sessies van zo`n 3 a 4 uur. In het voorjaar 11 vissen en na de vakantie in mijn thuiswater eind augustus nog 4 vissen en toen september en oktober slechts brasem en windes, tot gisteravond. Totaal onverwacht bij een heldere koude avond tussen 18.30 en 22.00 uur 5 runs waarvan 3 verzilverd en 1 verspeeld na zo`n 2 minuten.
Dus ik ben weer optimistisch voor november. Maar ik zie al weer uit naar mei.
Ahoewel, wie weet wat de winter brengt?

Met doorvissende groet,

Henrie
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

01-11-2002 17:00

Het najaar vindt ik de mooiste en beste tijd om karper te vangen. Alle redenen zijn al door de anderen genoemd.

Bart
Benny van de Werfhorst
Berichten: 4482
Lid geworden op: 19-10-2002 02:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

01-11-2002 17:37

Over het algemeen loopt het bij mij in het
najaar zeer goed, maar dit is natuurlijk van
water tot water verschillend.

gr. Benny
Willem Driessen
Berichten: 34
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Erp (bij Veghel) N.B.
Contacteer:

02-11-2002 17:30

Ik vind het altijd schitterend om in het najaar te vissen. Dit jaar krijg ik ze niet het water uitgetrokken het is egt slap nu bij ons op ut kanaal. Terwijl juist het voorjaar erg productief voor mij was.

Willem Driessen
Een run in de morgen is een dag zonder zorgen. CarpTeamErp
mark hofman.

03-11-2002 20:09

voor mij is het najaar het minst producttieft geweest dit jaar. op de wateren waar ik viste is het helemaal volgekiept met boillies dus viel alles stil. ongetwijfeld zullen we daar in de toekomst veel meer mee te maken krijgen denk ik er komen veel meer karpervissers en die lezen het boek van luc en storte maar. ze beseffen niet dat het alleen maar negatief werkt en dat ze het voor de anderen verpesten.

mark
Plaats reactie