Bijvoer strategie


Plaats reactie
bart joosen
Berichten: 83
Lid geworden op: 18-08-2002 02:00
Locatie: Brecht (Belgie)

28-08-2006 21:15

Hey,

ik heb enkele jaren wedstrijden gevist met de vaste hengel (op slijmjurken ja...). Daar kon ik door de manier van bijvoeren het aantal aanbeten optimaal houden: wat meer of wat minder, gespreid, op een hoopje, .....
Hier heb ik het dan wel over vele vissen/dag.

Echter bij karpers heb je veel minder aanbeten (tenminste, ik toch).
Hoe bepalen jullie je strategie?

Groetjes

Bart
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

28-08-2006 22:11

Dat is het grote verschil tussen karpervissen en witvissen, wij bepalen onze strategie vaak ver van te voren.
Ik bedoel daarmee door van te voren een voerplek aan te leggen. Door inschattingen van het water en resultaten van sessies die daarop volgen, passen wij onze voertaktiek aan en evt stekkeuze, rigs en aassoorten.

Toch is de logica hetzelfde als bij wedstrijdvissen alleen duurt het bij ons langer. Uitpeilen, voeren, aas bepalen, weinig beet weinig bijvoeren, veel beet veel bijvoeren grofweg, dit geld natuurlijk niet overal. Soms kan weinig beet ook de oorzaak zijn van een slechte stek of een verkeerde voorbereiding, dit moet je proberen te achterhalen.
beetje bij beetje
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

29-08-2006 12:26

Toch kan je op bepaalde wateren dezelfde strategie gebruiken denk aan grote kanalen en meren waar de vis in scholen trekt. Voer je daar `1 keer 10 kilo dan vreten ze dat bij wijzevan spreken in 2 uur weg plus 2 uur rondhangen voor meer ga je daarentegen bij de eerste aanbeet een of twee kilos verspreid bijvoeren dan houd je ze aan gang etc etc

mvg martijn
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

29-08-2006 15:36

om veel aanbeten met witvissen te krijgen moet je voedselnijd zien te creeeren. dit bereik je meestal door minimaal maar wel met regelmaat te voeren om zo de vissen op je plek te houden..

dit kun je ook met karpers doen. meestal doen ze dit met spodden. dus elk half uur of kwartier een spod met mais/tijgers ofzo erin.. maar dit kan natuurlijk ook met boilies of ander aas..

zo kun je een grote groep vissen lekker bezig houden en misschien wel veel vangen..

ik pas het wel toe.. bij mij gaat er met regelmaat een handje voer in ook al haal ik de hengel niet op..
Jan-Willem Kroon
Berichten: 399
Lid geworden op: 28-11-2005 19:19
Locatie: Hardinxveld

29-08-2006 16:25

Bart,

Mijn favoriete manier is om over een redelijk groot gebied (bijvoorbeeld een talud van 5 meter breed en 50 meter lang, of een plateau van 10 bij 30 meter) verspreid te voeren. Dit hoeven echt geen overdreven grote hoeveelheden te zijn, zoals je tegenwoordig vaak leest. Voer 1 of enkele dagen voor en verspreid dan over de genoemde opervlakte 1 tot 3 kilo boilies of tijgernoten.
Als je gaat vissen voer je een kilo verspreid over dezelfde oppervlakte. Na elke run voer je tussen de 200 en 500 gram bij, weer verspreid over de hele voerstek.
Op deze manier blijven er vaak constant vissen aanwezig die op zoek zijn naar aas en je kunt met een beetje geluk dus ook constant blijven vangen.
Deze manier van vissen heeft bij mijn vismaat en mij dit jaar tot (zeer) goede resultaten gezorgd.

En zoals ik al zei: Voerhoeveelheden van 10 kilo of meer zijn echt niet nodig!!! Met minder gaat het ook goed.

Groeten JW
Run to the water.....
Plaats reactie