De grootste vissen van Nederland


Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

29-10-2002 14:38

Hallo Vissers,

Zoals bekend zijn de grotere vissen in Nederland vaak schubkarpers. Soms wordt beweerd dat dit vissen zijn die als uitzondering tussen de tijltjes superspiegels zaten. Het zouden overblijfselen zijn van oude generaties karper.

Een bedenking de Mark Schuringa ooit eens in een artikel heeft beschreven:

Als die grote schubkarpers samen met al de superspiegels zijn uitgezet, waar zijn al die grote spiegels dan gebleven?

Is er uberhaupt wel iets bekend van de herkomst van Neerlands grootste vissen?

Hebben die grote Edelschubs (want dat zijn het ongetwijfeld) die spiegels overleefd?

Wie kan hier meer over vertellen?

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Stefan van der Graaf
Berichten: 280
Lid geworden op: 18-03-2002 01:00
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

29-10-2002 15:06

Volgens mij worden hier in Nederland andere soorten spiegelkarpers uitgezet dan in Frankrijk. Deze soorten groeien minder snel en zullen er dus langer over doen om zo groot te worden.
Ik denk dat er vroeger minders spiegels zijn uitgezet, hetgeen verklaard dat je ze bijna niet tegenkomt.
W e L o v e. U R i P . P i M . F o R T u y N
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-10-2002 15:08

hoy,

ik vind het persoonlijk niet vreemd dat de grootste vissen van nederland schubs zijn!!
de schub komt ook veelmeer voor in nederland als spiegels!!

denk er trouwens aan dat er al een aantal 50ers zijn gevangen in nederland die niet bekend zijn gemaakt!!
ik weet zelf twee gevallen en dat waren zover ik weet allebei spiegels!!! op welk water dat was doet er niet toe!!!

groeten rob
Johan Scheepers
Berichten: 474
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

29-10-2002 16:13

Ik heb laatst een verhaal gehoord dat er in belgie maar 10 % wild zit en in Nederland 25%. Dit zou weer te maken hebben met de groei. Wat er in frankrijk zit, dat weet ik niet.

MVG J0H@N
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

29-10-2002 16:16

hoy,

johan denk dat je je vergist met schubkarpers!!! bij schubkarpers heb je verschil! bijv: 25% wildbloed hybride

zover ik weet is daar bij spiegels geen sprake van!

wel weet ik dat de ovb valkeswaardspiegels uitzet!! en in frankrijk en belgie een sneller groeiende veriant van de spiegel worden uitgezet!!

groeten rob
Arjan van den Berg

29-10-2002 16:33

Hallo allemaal,

Laurens het is waar dat de meeste nederlandse grote vissen tegenwoordig schubs betreffen.
Ik denk zelf dat het gewoon 25% wildbroedhybrides zijn. De grote vissen hebben gewoon net dat beetje extra de goede genen. En dat zijn er helaas procentueel gezien veel minder dan bijvoorbeeld Franse spiegels.
Ook waren het vroeger volgens mij helemaal geen echt goede spiegels met heel veel potentie die Valkenswaarders. Natuurlijk waren ook daar uitzonderingen op, want 1 op de zoveel heeft HET natuurlijk wel.. dat is zo bij de 25% schubs en ook bij de valkenswaarders.

Ps Laurens, volgens mij heeft er in Karper een artikel gestaan van de OVB over het bestand op de Nieuwkoopse plassen. Evert Aalten heeft daar in de Karperwereld een reactie op gegegeven. Misschienheb je er wat aan.

MvG

Arjan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

29-10-2002 18:02

Hoi Laurens, hier in maastricht e.o. zijn alle grote vissen (20+kg) die ik op foto's gezien heb, en waar ik vanaf weet spiegelkarper. Zover ik weet is er wel een 39 pond schub gevangen, maar het gros van de grote vis is spiegel (ik spreek over de maas)

Natuurlijk is het wel zo dat het meeste niet bekend word gemaakt, zoals rob al zei. Ikzelf moet/wil ook opletten met wat ik zeg!

Vind het sowieso een raar gegeven dat er een mannetje rondloopt die je zo kan bellen als je een nieuw record vangt, die meteen foto's maakt en alles publiceerd, maarja dat even terzijde.

Wees eerlijk, als je een echte mooie vis vangt houd je dat toch stil, want ik garandeer je dat je water binnen 4 weken naar de knoppen is door van die luc de baets wannabe's die even gaan sectorvoeren, maar ook dit terzijde.


Zoals ik al zei, hier is het gros van de echte grote karper spiegel, er zullen wel zware schubs zitten maar die zijn er bij mijn weten niet uit gekomen tot op heden. Waar het aan ligt weet ik niet, maar misschien dat dat toch aan het water ligt, misschien ligt het wel aan de leefomstandigheden en overlevingskansen etc.

mvg
stefan
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

29-10-2002 18:19

Nou ik heb ook nog een melding van dit jaar 43-pond schub. Dus ze zijn er wel degelijk.
Tevens op de maas gevangen.

MVG Josse

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Josse de Bruin op 2002-10-29 18:20 ]</font>
Ronald de Vries
Berichten: 269
Lid geworden op: 29-04-2002 02:00

29-10-2002 19:25

...
Laatst gewijzigd door Ronald de Vries op 15-10-2004 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-10-2002 20:20

Waar heb ik dat eerder gelezen....:roll:
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

29-10-2002 21:53

In het boek van Rini Groothuis? :razz:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

29-10-2002 22:54

Als ik me de discussie nog goed voor de geest kan halen ging het om de groeipotentie van de karpers die oorspronkelijk uitgezet werden door de Heidemaatschappij, waaronder spiegels en incidenteel een edelschub. De groeipotentie zou groter zijn dan die van de 25% wildbloed hybride waarop de OVB zich later ging concentreren. Dit werd door veel karpervissers aan de hand van hun vangsten onderschreven, maar altijd door de OVB ontkend.

In principe groeit een karper overeenkomstig het voedsel aanbod van het water, en in samenhang met de hoeveelheid vissen op dat water. Binnen één soort zijn er dan verdere verschillen in groeipotentie. Bovendien werden de laatste decennia door de meeste HSV met (te) grote regelmaat 25 % wildbloed hybriden uitgezet, op water met een veel te groot bestand aan brasem en karper. Dit zal vast en zeker de groei van de 25 % wildbloed hybride geremd hebben.

De laatste jaren is de uitzet van veel HSV’en sterk afgenomen. Ik zou er niet van opkijken dat een deel van de huidige grote schubkarpers gewone wildbloeden van de OVB zijn. En wat denken jullie zelf, hoeveel edelschubs zouden er nog zijn na al die jaren en inderdaad, waar zijn dan al die grote aantallen spiegels gebleven? Spiegelkarper projecten ter herinvoering van de Valkenswaard spiegelkarper werden niet voor niks gestart.

Kees
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

29-10-2002 23:10

Laurens,
weer eens een nadenkertje van jou, leuk :smile:.
Misschien dat 1 op de zoveel? vissen de genetische potentie heeft om écht groot te groeien. Dan zou dat betekenen dat de soort waar de meeste van voorkomen ook procentueel de meeste kans heeft om groot te groeien. Dus praten we in Nederland over de schubkarper.
Soms is het antwoord (indien dit juist is :smile:), simpeler dan de vraag.
groet,
edwin
peter m hoogeveen
Berichten: 221
Lid geworden op: 25-06-2002 02:00

30-10-2002 00:04

Laurens e.a.,

Laten we wel wezen: een spiegelkarper is een genetische afwijking, dus waarschijnlijk zwakker dan een schub. "Waar zijn al die grote spiegels dan gebleven"? (Mark Schuringa).
Ik denk dood.
Die grote spiegels op de Maas kunnen weleens immigranten uit Frankrijk/Belgie zijn (zonder permanente verblijfsvergunning).
De 40+-schubs zijn vermoedelijk 25%-wildbloedhybriden die de kans en de tijd hebben gekregen zo groot te groeien. Wat dat betreft is er in Holland nog een enorm potentieel aan toekomstige mega-schubs.
De 'snelle groeier' uit Nieuwkoop (die echter toch niet zo snel groeide) werd altijd beschreven als 'een jong ogende (?)vis' , dat kan best eens een 25%-wilbloed zijn met net dat beetje extra.
Weet iemand hoe oud de 'recordschub' is?

Peter

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: peter m hoogeveen op 2002-10-30 00:05 ]</font>
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

30-10-2002 09:34

Volgens mij zijn er gewoon meer grote schubs omdat er meer gewoon meer schubkarpers voorkomen. Precies zoals Edwin reeds schreef. De macht van het getal zeg maar. En natuurlijk worden er in Nederland ook grote spiegels gevangen. Maar vaak zijn dit incidentele vissen (vaak overlevenden uit vroegere tijden of het resultaat van succesvolle natuurlijke voortplanting) of het betreffen wateren of regio’s waar toevalligerwijs ooit eens wat meer spiegel is uitgezet of is komen binnenzwemmen. Dit hoor je met name over de grote rivieren. En dan geldt vaak des te dichter bij de grens, des te meer spiegels er worden gevangen.

Er zal her en der nog wel een verdwaalde edelschub rondzwemmen maar dat is volgens mij is dat inmiddels een vrij zeldzaam fenomeen geworden. Het wilde wel eens gebeuren dat er bij een uitzetting wat edelschubs meekwamen. Vaak waren die moedervissen die voor de kweek gebruikt werden (edelschub x 50% wild = 25% wildbloedhybride). Deze edelschubs waren gewoon ‘over’ en werden verkocht als poot-vis. Tja, en als er dan een paar van die vissen meekwamen dan zat je snor.
Ook indien er succesvolle voortplanting plaatsvindt tussen een edelschubs onderling of tussen een edelschub en een andere variant dan heeft deze vis in principe de grootste kans om groot te worden (hoeft echter niet natuurlijk).

Vervolgens denk ik dat de groeipotentie van de 25% wildbloed enorm onderschat wordt (Peter haalde dit ook al aan). Ook deze vissen kunnen erg groot worden tot ruim over de 20 kilo terwijl in het verleden gedacht werd dat het wel op zou houden bij een pondje of 26. De 25% wildbloed wordt natuurlijk alleen maar groot indien er aan een aantal voorwaarden wordt voldaan (veel vismeelboilies is daarin de belangrijkste, grijns). Echter de top van de 25% wildbloed is zeer smal. Dit impliceert dat er maar een hele en-kele vis erg groot kan worden. En laten we de 20 kilo grens dan maar als richtpunt aanhouden.

Tevens wordt vaak de fout gemaakt dat er aan de hand van het uiterlijk van de vis geconcludeerd wordt dat het een edelschub betreft. Het fenotype (verschijningsvorm) zegt echter niets over het genotype! Zo kan een edelschub ook lang en slank zijn terwijl een 25% wildbloed heel goed diepgebouwd kan zijn. Zo zijn er ook spiegelkarpers die er uit zien als een perfecte rijenkarpers. Het zijn genetisch echter geen rij-enkarpers! Hetzelfde geldt ook voor mensen. Niet alle Chinezen zijn klein en niet alle Duitsers hebben een dikke pens.

Maar de toekomst ziet er rooskleurig uit voor de spiegel in Nederland. Nu al merk ik dat de top van de spiegeltjes uit ‘mijn’ project veel breder is dan die van de 25% wildbloed. Oef, wat gaan sommigen vissen hard. Maar laten we niet vergeten dat ook hier geldt dat de top smaller is dan het middensegment of de onderlaag. Het blijft een gegeven dat het gros van de vissen nooit heel erg groot zal worden!

En over de kweek van edelschub ten behoeve van de sportvisserij kan ik weinig melden. Ik weet dat de OVB enkele jaren geleden met de gedachte speelde om in dit kader weer edelschubs te gaan kweken. Maar gezien de ontwikkelingen binnen de OVB kunnen we dit initiatief (vooralsnog?) in de ijskast plaat-sen volgens mijn bescheiden mening.

Roelof
Bart Bouwens
Berichten: 383
Lid geworden op: 29-12-2001 01:00
Locatie: Lommel (B)
Contacteer:

30-10-2002 10:18

Ik denk dat de herkenbaarheid van de vissen ook een redelijk grote rol speelt.
Een spiegel is aan de hand van foto's veel vaker te herkennen dan de toch vaak veel op elkaar lijkende schubkarpers.
De laatste jaren kom ik steeds vaker vissen tegen die ik 5, 10 of zelfs 15 jaar geleden ook al heb gevangen. Deze dubbelvangsten herken ik vrijwel alleen bij de spiegels. Zelfs een spiegel die in die jaren 20 of zelfs in een geval 31 pond is gegroeid, is zonder al teveel moeite te herkennen. Dit zelfde zal ongetwijfeld ook regelmatig voorkomen bij de schubkarpers maar de unieke kenmerken zijn zo beperkt dat we dit slechts zeer sporadisch met zekerheid kunnen vaststellen.
Daarom kan je er ook zeker van zijn dat een (groot???) aantal grote schubkarpers dubbel worden geteld. Het gewicht waarop een bepaalde vis wordt gevangen kan enorm verschillen, terwijl vaak het gewicht als herkenningspunt wordt gebruikt voor de schubkarper.

Denk maar eens aan het verhaal van de schub die door Dave Thorpe werd gevangen.... hoe vaak wordt zo'n vis dubbel geteld???

Bart
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

30-10-2002 11:56

Halloa,

Ik zou ook weleens willen weten wat de herkomst van de Nederlandse beren is.
Ik denk zelf toch wel dat een aantal van de grootste vissen toch wel die 25% WBH zijn.
Ook zal een aantal van deze vissen wel van vroegere uitzettingen afkomstig zijn.
De OVB dacht in hun artikel dat de Recordvis (is deze trouwens nog gevangen na Hans Wowijs?) een 25% vis zou zijn? Of dit waar is?

Het mijns inziens allerbelangrijkste is qua grote vissen dat zoals Roelof zegt de top van die vissen (25% WBH) zo smal is, Arjan noemde dat ook al. Waarschijnlijk is de top van die oude valkenswaardspiegels ook wel smal.
Het streven is natuurlijk naar visuitzettingen, als we dat nog mondjesmaat doen, dat we vissen uitzetten die een bredere top kunnen bewerkstelligen. Dit zullen toch de Franse/Belgische/Duitse visjes zijn in mijn ogen, maar de toekomst zal uitwijzen wat de nieuwe spiegeltjes die gelukkig in steeds meer wateren worden uitgezet zullen gaan doen.

Roelof, hoe hard groeien de toppers van de terugvangsten gemiddeld per jaar?

Vr.Gr.,

Bertil
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

30-10-2002 12:45

ik weet nog wel een water waar de oude heidemij spiegels zwemmen,en het valt mij wel op dat die spiegels op dat water zwaarder zijn dan de schubs die daar zwemmen
en ik weet ook niet of de heidemij karpers nog steeds gekweekt worden ergens,maar dat zijn volgens mij ook snelle groeiers en ook wel sterke vissen over het algemeen.
vangse Franca.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

30-10-2002 14:09

Stefan,

In tegenstelling tot jouw regio denk ik niet dat dit representatief is voor het gehel land.

Kijk maar naar de nieuwkoopgiganten, meerendeel schub. Uiteraard zwemmen er meer schubs dan spiegels, maar of dit de oorzaak is van de vele grote schubs?

Even wat voorbeelden van schubwatergiganten. Nieuwkoop, de Friesland wateren en onze rivieren. Het gebrek aan spiiegels op deze wateren is wellicht de oorzaak van de grote schubs, maar vertel mij maar niet dat ze er niet gezwommen hebben. Ook het Albertkanaal te Belgie spant de kroon qua schubbengiganten.

Allen
In tegensteling tot sommige van jullie ben ik uitermate kritisch over de daadwerkelijk groeicapaciteit van de 25% vis.

Ik hoor hier nu 20 kilo, maar bij mijn weten is dit bewijs nog nooit geleverd. Deze vissen zijn in mijn omgeving trouwens wel allemaal erg gelijk ogend, weinig variatie. Zeer weinig variatie.

Roelof zegt dat grote spiegels incidenele vissen zijn, mee eens. maar dat zijn edelschubs dus ook, want die worden ook al tijdens niet meer uitgezet toch?

Als mijn visie over de maximale groei (hou het op 17, 18 kilo als alles meezit) van de 25% vis klopt dan zouden de maxi schubs dus echt de spiegels overleefd hebben?

Ook Robert Paul Naeff zei in een interview dat onze vissen bij 90 centimeter 15 kilo zijn en andere rassen soms 5 tot 10 zwaarder bij die lengte, daar zit hem de kneep aldus Robert.

Ik onderschrijf deze stelling en kan het altijd moeilijk geloven als iemand tegen mij zegt dat bijvoorbeeld de snelle groeier een 25 procent vis zou zijn.

Groeten Laurens

Ps 1: ik moet echter toegeven dat de huidige geleverde 25 % schub vaak een hoge kromming in de rug heeft. Heeft de OVB dit bewust gedaan? Vroeger had je nl. vaak hele ladingen strak gebouwde vissen die nu nog overal gevangen worden.

Ps 2: Edwin Wouters. Ik heb je laatst (2 weken terug) een mal gezonden op E.Wouters@chello.nl. Is die niet aangekomen?
When the going gets tough, the tough get going!!
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

30-10-2002 20:28

Nog een kleine aanvulling op mijn posting. De groei van een karper hangt ook af van de efficiëntie van het metabolisme van de vis. Sommige rassen (en individuen!) groeien al bij het zien van een zoetwaterkreeft terwijl de andere er minimaal 10 van moet vreten op een dag om in gewicht toe te nemen.
Vooral de edelrassen hebben relatief weinig voedsel nodig om snel in gewicht toe te nemen. Logisch natuurlijk want van origine zijn deze beestjes gekweekt voor de consumptie. En dan is snel groeien op weinig voedsel goedkoop en snel.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat de 25% vis meer voedsel nodig heeft om extra vlees aan te zetten. Dat extra voedsel was (!!!!!!) op de meeste – vaak afgesloten – wateren niet aanwezig omdat het bestand aan karper vaak relatief hoog was. De karpervissers die iets langer meedraaien weten nog wel dat je in het niet zo verre verleden voor het vangen van grote karpers op het GROTE water moest zijn (lees hier kanalen, meren, c.a.) met een relatief laag bestand aan karper. De kanaalvisserij werd toen gezien als de hogeschool der karpervisserij.
Was de topvis (vaak was het er maar 1) op de lokale karperput vaak maximaal rond de 24 tot 26 pond (op die verdwaalde oude spiegel na), op het kanaal kon je zelfs een 30-er verwachten. Maar ja, voordat je deze vis had….. Hier ligt ook de basis van de aanname dat de 25%-er niet groter zou kunnen worden dan een pondje of 26.

En toen, en toen brak het boilietijdperk aan. Iedereen voerde dat het een lieve lust was en de vissen begonnen te groeien. Doubles werden 20-ers en sommige 20-ers werden 30-ers. En toen stagneerden de gewichten weer.
En toen, en toen schreef een kleine Belg een boek. Sectorvoeren werd een modegril en derhalve werd de totaliteit aan gevoerde boilies op sommige wateren minimaal verdubbeld. En de vissen groeiden opeens weer. Ondanks dat ze jaren stil hadden gestaan in gewicht. Terwijl iedereen dacht dat de vissen hun topgewicht hadden bereikt werd het tegendeel nog maar eens bewezen. Hoge dertigers en veertigers werden steeds vaker gevangen. En over het algemeen worden tegenwoordig de grootste vissen gevangen op afgesloten wateren – en dit kunnen ook stuwpanden zijn van een kanaal of zo – op die spreekwoordelijke uitzondering op de regel na. Waar ik naar toe wil?
Het voer van de karpervisser (zowel kwaliteit als kwantiteit) is tegenwoordig op veel wateren maatgevend voor de grootte van de vissen. Wat er uiteindelijk mogelijk is zou veel van jullie nog wel een keertje achter de oren doen krabben. Ik wil er niet te veel over zeggen maar een experimentje mijnerzijds heeft op een klein watertje bij de twee grootste vissen van het water een gewichtstoename opgeleverd van respectievelijk 9 en 17 pond binnen een jaar. En de vorige zin bevat geen tikfouten! Dus Laurens, je zult de komende jaren nog flink wat wildbloedhybrides voorbij zien komen die de 20 kilo grens overschrijden, neem dat maar van mij aan. Maar genoeg hierover.

Langgerekte vissen (die 90 cm/30 pond vis) kunnen bij genoeg voedzaam voedsel een geheel andere bouw krijgen waardoor ze opeens 92 cm lang en bijvoorbeeld 35 pond wegen. Tja, wat een boilie wel niet allemaal kan doen. Hetzelfde ras, dezelfde vis maar een geheel andere bouw. Allemaal het gevolg van een ander voedselaanbod. Uiteraard is het effect van voeren op een edelras in principe groter dan op een 25%-er. Natuurlijk niet per definitie want individuele verschillen blijf je houden.
Daarnaast is de lichaamsbouw alleen niet bepalend voor het mogelijke topgewicht. Lengte is eigenlijk veel belangrijker. Een vis van 90 cm bij 35 pond (bijv. Aischgrunder of zo) die geen lengtegroei meer heeft is nagenoeg uitgegroeid in gewicht. Maar een vis van 90 cm bij 30 pond (bijv. 25%-er) die nog 10 cm lengtegroei tegoed heeft kan de 40 pond wel eens gaan halen. Wat is nu wijsheid?

En wat me nog te binnen schiet: de vorm van jonge uit te zetten vissen hoeft geen mallemoer te zeggen over het uiteindelijke model van de vis. Dit is vooral de oorzaak van het voedingspatroon van de karpertjes in de eerste levensjaren. Uiteraard spelen genetische eigenschappen ook een niet te verwaarlozen rol. De spiegeltjes die ik vorig jaar bijvoorbeeld heb uitgezet waren dun en langgerekt. Een jaar na dato zijn sommigen redelijk hoogruggig en hebben een buikje. Bovendien heb ik liever geen karpers die in hun beginjaren die geliefde een kromme rug hebben. Dit staat volgens mijn bescheiden mening een goede lengtegroei in de weg. Een knik(je) achter de kop kan ik nog mee leven maar dan moet het ophouden. Laat die ruggengraat maar lekker recht zijn. Want de werkelijke topvissen schommelen vaak rond de 110 cm. En vaak is de rug redelijk recht met vaak wel een knik achter de kop. Jaja, ook hier zijn weer uitzonderingen te vermelden.
Maar ook hier geldt: wat is wijsheid? Een uitgegroeide vis van een meter op 40 pond of een hooggebouwde, eveneens in lengte uitgegroeide vis van 91 cm bij 42 pond? Jullie mogen het zeggen.

Maar al met al blijft staan dat Nederland een absoluut topland geworden was qua grootte en zwaarte van onze karpers als we geen 25%-ers hadden uitgezet maar een edelras. Maar ja, je kunt niet alles hebben nietwaar. Ik ben namelijk blij dat complete volksstammen richting het zonnige zuiden reizen. Dan heb ik het lekker rustig….

Had ik het aan het begin van de posting niet over een kleine posting? Ik stop met deze enigszins ongestructureerde bijdrage die ik niet altijd even goed uitgewerkt vind. Schut draaft weer eens door. Maar goed, wellicht is het leesbaarder als ik denk. Bovendien is hij aardig off-topic geworden.
Tijd voor een Hoegaarden met een schijfje citroen en een Championsleague wedstrijd.

Groet,
Roelof
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

30-10-2002 22:26

Ha die Laurens,
nee, de mail is niet aangekomen, anders had ik zeker het fatsoen gehad om te reageren :smile:
Misschien dat het aan de hoofdletters ligt.
e.wouters2@chello.nl
groet,
edwin
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

30-10-2002 23:17

Roelof,

het is zeer goed leesbaar, en daarmee nog erg informatief ook!
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2002 10:53

Ha Edwin,

Ik zie het: het is dat 2tje na je achternaam. Aangezien de mail nog bij verzonden items bij mij thuis staat zal die alsnog gelanceerd worden!


Hoi Roelof,

Nu we toch off topic aan vertel ik het je dat ik het zeker eens bent met de stelling dat het voeren volledig bepalend is voor kanjers in afgesloten wateren. Kijk maar naar België. Daar heb je putjes van 3 hectare met meerdere 40 ers plus nog een 50er. Stop je hier volledig met voeren dan vallen de vissen kilo's terug, mochten ze het overleven.

En met jouw stelling over lengtegroei ben ik het ook eens, hoewel ik in een uitzetting het liefst zowel hoge als slanke visjes terug zie. Dan maak ik zowel kans op die langgerekte metervis als die hooggebouwde tachtiger.

Tot slot nog een srikvraag voor jou Roelof:

- Zijn de biggen (de absolute toppers) op openbare, en dus minder bevoerde, wateren volgens jou ook 25% vissen, of zijn het hier wel de edels die de dienst uitmaken?

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2002 15:13

Mannen,

Zullen we eens een experimentje doen?

Men neme 3 aquaria zeg 150*60*40.

Elke dag in alle 3 evenveel voer

In a 3 vissen
In b 20 vissen
In c 20 vissen.

In welke bak zouden de grootste vissen rondzwemmen?

Na een jaar Halen we uit bak b 15 vissen weg.

Wat zal er nu na een jaar opvallen?

Lijkt wel de OVB cursus..

Even terug.

Wat is er in onze wateren voorgevallen?
Juist. 30 jaar geleden afgeplempt met karper. Sitatie b en c.

Van lieverlede zijn er karpers verhuisd(achterbak?) of dood. Wat krijg je nu? Juist situatie b na een jaar.

Samen met de vismeel ballen van Schut krijg je vanzelf grote karpers.

MVG

Klaas


PS via je hsv kan je de cursus doen. Leuk hoor.
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

31-10-2002 15:33

Klaas,

Uit jouw posting begrijp ik dat je slechts uitlegt waarom er de laatste jaren zo veel grote karper wordt gevangen?

Ondanks dat er reeds veel off topic wordt geredeneerd snap ik nu niet wat dit met de discussie te maken heeft?

Groeten laurens
When the going gets tough, the tough get going!!