Wanbeleid Zuid-Hollands Landschap


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-08-2006 10:51

Vandaag las ik op http://www.zouweboezem.nl het volgende bericht:

"Plasdras Zouweboezem, 10 aug. 2006. Door een gewijzigd natuurbeheer: door waterpeilverlaging hoopte men de Vispopulatie in De Boezem en Plasdras Zouweboezem te doden, dat ten gunste van de Grote modderkruiper en de Kamsalamander werd het ook een Steltloperrampjaar voor Plasdras Zouweboezem. Vorig jaar vanwege de tientallen soorten Steltlopers de publiekstrekker van de Zouweboezem dit jaar vanaf de drooglegging op 10 mei tot heden doods en verlaten. Het Steltloperrampjaar kreeg een hoogtepunt in de maand juli: honderden Vissen en Eenden in diverse soorten en wellicht ook Grote modderkruipers, Kamsalamanders en Purperreigers stierven doordat het ondiepe water door een enorme Algengroei veranderde in een groengiftige soep."Dus de Steltlopers op doortrek waren vanaf 10 mei 2006 verdwenen en worden dit jaar ook niet meer waargenomen op Plasdras Zouweboezem. De waterstand in De Boezem en Plasdras Zouweboezem werd hals over kop weer met een halve meter verhoogd, er was geen tijd om Plasdras Zouweboezem te maaien, de slikken zijn nu geheel dichtgegroeid. Het jaar 2006 moet in het Jaarverslag 2006 van de Stichting Het Zuid-Hollands Landschap worden opgenomen als een Steltloperrampjaar voor Plasdras Zouweboezem.

Waar het ook een rampjaar voor werd waren de Vissen die zichtbaar waren vanwege hun grootte en niet door de Viseters werden opgegeten. De tientallen dode Karpers en Snoeken kon je na de eerste hittegolf in de eerste week van juli al door het Vogelkijkscherm zien liggen op de door de honderden Grauwe- en Canadese Ganzen kaalgevreten en drooggevallen Riet- en Zeggevelden in De Boezem."

Te gek voor woorden: Vissen opzettelijk laten stikken ten gunste van de daar al tientallen jaren levende kamsalamanders, Ik ben dan ook van plan om bewijsmateriaal verzamelen en aangifte te doen tegen het Zuid-Hollands Landschap.
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 14-08-2006 11:10, 2 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Niels Mook
Berichten: 109
Lid geworden op: 13-06-2006 11:21

14-08-2006 10:55

Wat een ontzettend belachelijke situatie.

Ik wens je alle suc6 bij je actie tegen het Zuid-Hollands Landschap.

Mvg. Niels
Real carpfishers soak their balls in love juice.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-08-2006 11:05

Kees, wellicht aangifte wegens (opzettelijke) dierenmishandeling mogelijk. Maar overtuigend bewijs daarvan leveren zal niet makkelijk zijn.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

14-08-2006 11:20

Aart,

Klopt, ik zat zelf aan art. 36 van de GWWD (Gezondheids- en Welzijnswet voor Dieren) te denken. De GWWD verbiedt handelingen die tot onnodig lijden van dieren leiden. Men had bijv. de boel ook kunnen laten afvissen.
Het gaat nu om doelbewuste handelingen waarvan men de gevolgen weet en dus is er sprake van opzet. Het is bovendien een misdrijf en het zal mogelijk wat ophef gaan geven, want ik zal natuurlijk de plaatselijke pers ook gaan tippen. Eerst maar eens kijken of ik getuigenverklaringen en foto's van de situatie kan bemachtigen. Daarna zal ik bij de milieupolitie aangifte gaan doen.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

14-08-2006 14:10

Leiers zijn het :cry:
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

14-08-2006 18:03

go for it kees.
Mzzl Bart
jacco noordermeer

14-08-2006 22:13

leuk hoor kees, en dan??
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

14-08-2006 23:15

jacco noordermeer schreef:leuk hoor kees, en dan??



misschien dat ze volgende keer een keer nadenken voor dat het te laat is?
Mzzl Bart
jacco noordermeer

14-08-2006 23:20

nadenken?
de meeste overheids instellingen denken dat ze er verstand van hebben
maar hoevaak gaat het net ff anders dan geplant :-?

dat deze actie een schandalig gevolg heeft was vooruit al vast te stellen natuurlijk
maar ja ff verder denken is dan blijkbaar toch te moeilijk

maar toch,veel succes gewenst kees
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-08-2006 00:16

Jacco, het gaat me er vooral om dat de verantwoordelijken er op 1 of andere wijze voor gestraft worden en dat herhaling in de toekomst voorkomen wordt. Als je niets doet, dan kan dit zomaar weer plaatsvinden. En verder ben ik er gewoon erg kwaad over.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Bein Westerlaan
Berichten: 168
Lid geworden op: 12-02-2006 22:41
Locatie: Lichtenvoorde

15-08-2006 09:36

Hoi Kees,

Ik vind het een goede zaak dat jij je er voor ingaat zetten, wat jij hier boven beschrijft is echt ongelofelijk. Indien hier kosten aan verbonden zijn ben ik graag bereid mee te betalen. Ik hoop dat je ons op de hoogte houd van de ontwikkelingen en wens je veel succes.
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

15-08-2006 11:25

Ik sluit me bij de woorden van Bein aan.

Heel veel succes en GO FOR IT.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

15-08-2006 17:18

Raar verhaal Kees, Lijkt me een rare handeling als natuurorganisatie. Als het doel is redden van grote modderkruipers is het een zinloze handeling, als het als doel heeft om steltlopers te redden is het eveneens zinloos :-?

Of het voor de kamsalamander veel zin heeft gehad vraag ik me ook af aangezien door verontdieping (vaak) massale plantengroei en algengroei plaats vind, hier houdt deze soort helemaal niet van. Die houdt van vrij open watertjes, vaak diepere poelen.

Nu moet je met de steltlopers dit jaar een beetje voorzichtig zijn, in veel natuurgebieden zijn minder steltlopers waargenomen. Door het droge weer waren overal lage waterstanden en veel slikken te vinden waar de steltlopers terecht kunnen.

Het droogleggen met als gevolg vele dode vissen kun je ze wel aanrekenen. Door deze massale sterfte werk je botulisme etc behoorlijk in de hand, dit is iets waar je in een vogelrijk gebied niet op zit te wachten!

Hebben ze de dode vissen en eenden wel opgeruimd??
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

15-08-2006 17:27

precies zoals kees het beschrijft jacco.
verkeerd beleid is 1 ding,maar als dat zomaar ongestraft kan zal het sneller een 2e keer gebeuren dan wanneer er wel stappen tegen worden ondernomen.

sluit me verder ook bij de woorden van bein aan.
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-08-2006 21:05

Nou, ik heb het verhaal inmiddels wat vollediger en een stuk genuanceerder. Zoals het er nu uitziet is de boel niet drooggezet met het doel de vissen te doden, maar hebben diverse factoren een rol gespeeld.
Het is wel de bedoeling dat ik eea nog doorspreek met iemand van de milieupolitie, die dan wellicht toch iets kan betekenen om herhaling te voorkomen.

Hieronder de mail van de webmaster die ik als antwoord kreeg op mijn verzoek om meer info:

"Dag Kees,

Je vraagt inderdaad wel veel. Maar ik vind het wat voorbarig om wat er voorgevallen is in Het kontakt te zetten en aangifte te doen bij de Politie. Ik heb zelfs geen enkele foto gemaakt.

De Stichting Het Zuid-Hollands Landschap deed hier op advies van een natuurburo (Stadsguppen) een beheerskeuze. Plasdras Zouweboezem moest dit jaar een voortplantingsgebied voor de Kamsalamander en de Grote modderkruiper worden en werd daarom drooggelegd. En ik had dus vanaf 10 mei tot heden geen doortrekkende Steltlopers meer: een Steltloperrampjaar op Plasdras Zouweboezem. Voor de honderden bezoekers van de Zouweboezem van vorig jaar dus dit jaar een zware domper. Vorig jaar zo kunnen genieten van 20 soorten Steltlopers dit jaar alleen die zes soorten die hier broedvogel zijn.

Om voortplantingsplaatsen voor de Kamsalamander en de Grote modderkruiper te isoleren liet men de waterstand zodanig zakken dat het water van Plasdras Zouweboezem niet meer buiten haar oevers trad en een open verbinding had met (de vispopulatie in) De Boezem. De vissen in de nu ontstane geïsoleerde waterpartijen (voortplantingsplaatsen) van Plasdras Zouweboezem zouden dan wellicht verdwijnen: hetzij sterven of ten prooi vallen aan de Reigers. Of misschien zijn ze wel weggevangen op Plasdras Zouweboezem.

Mijn verhaal is dus achteraf wat cru opgeschreven omdat het in De Boezem helemaal verkeerd liep en ik dit jaar geen Steltlopers meer had.

Nu was er dus dit jaar een combinatie van factoren in De Boezem: vanaf 10 mei 2006 een misschien 20 - 30 – 40 cm lagere waterstand ten opzichte van 10 mei 2005, stilstaand water, honderden Canadese- en Grauwe Ganzen met hun jongen die vanaf april in De Boezem de boel kaalvreten en bemesten en een hittegolf op hittegolf.

Door verdamping van dag tot dag tijden de eerste hittegolf eind juni 2006 werd de waterstand al maar lager; sommige Zegge- en Rietvelden vielen droog en daarop zag je de dode karpers liggen, daarna door de hittegolf een explosieve algengroei door o.a. de meststoffen van de Ganzen met gevolg opnieuw vissterfte en daarna Eendensterfte.

Mocht het ZHL volgend jaar besluiten Plasdras Zouweboezem niet meer rond 10 mei droog te zetten dan is het nog maar de vraag met dit onberekenbare weertype wanneer Plasdras Zouweboezem wel droogvalt. Bij een droog voorjaar misschien maar enkele weken later op 1 of op 15 juni. Het valt een keer droog zo juni/juli en het regent ook weer een keer vol zoals nu al in augustus, normaal in het najaar. Maar na het droogvallen eind juni en een hittegolfscenario zoals dit jaar dan heb je opnieuw hetzelfde scenario aan algengroei, Vis- en Eendensterfte.

Kortom, met deze zomers is het in De Boezem ieder jaar weer de vraag wanneer treed de algengroei op, wanneer de eerste vissterfte, de Eendensterfte en wanneer moet je water inlaten.

Er zit een Provinciaal Peilbesluit op de Boezem dus het Waterschap Rivierenland controleert wekelijks het Peil en houdt zich aan de regels en bepaald de maximale en de minimale waterstand. Dus wie er nalatig is het ZHL of het Waterschap is de vraag? Misschien was het minimumpeil nog niet bereikt? Maar trad er alwel vissterfte op. Op verzoek van het ZHL werd er dus al eerder water ingelaten. Dus misschien moet het Provinciaal Peilbesluit worden aangepast aan het nieuwe Klimaat. Of moet het Waterschap bij geconstateerde vissterfte (moeten die mensen van het Waterschap wel bij hittegolven de Boezem controleren) afwijken van het Peilbesluit.

Ik heb dus wat cru en zonder nuance en op ironische wijze het rampjaar op Plasdras Zouweboezem voor de Steltlopers en de vele natuurliefhebbers gebruikt om de door de Stadsguppen bedachte vroege datum van de waterpeilverlaging (zij wilden visvrije voortplantingsplaatsen) te hekelen, de overlast van de honderden Canadese- en Grauwe ganzen te benadrukken (ik wil dat ze de hele Ganzenpopulatie in De Boezem afschieten en in het voorjaar moeten de Stadsguppen (nu doen ze alleen maar inventariseren) de eieren gaan schudden) en gelijk de gevolgen van de waterpeilverlaging /verdamping tijdens een hittegolf en de overbemesting/algengroei de Vis- en Eendensterfte te noemen. Waardoor ook de Roerdomp en later de Lepelaars en de Kleine Zilverreigers zijn weggevlucht

Wanneer de Ganzen verdwenen zijn kan het elektrisch wegvangen van een groot deel van de Vispopulatie in De Boezem ook ten goede komen aan de waterkwaliteit.

Maar ik ben niet het ZHL en ik ben ook geen adviesburo. Vorig jaar heeft het ZHL mijn Wasplatengraslandreservaat op de Uiterwaard, misschien wel uniek in het Rivierengebied vernietigt, dit voorjaar werd door het ZHL mijn Bosuilenboom met takkenbossen ongeschikt gemaakt als nestboom, heb ikzelf weer ongedaan gemaakt en heb ik later dit jaar mooie foto’s van de Bosuil in zijn al tientallen jaren vertouwde knotwilg kunnen maken en daarna werd het dankzij het ZHL een Steltloperrampjaar op Plasdras Zouweboezem.

Natuurbeheer is keuzes maken: vissterfte en Eendensterfte hoort daar ook bij. Ik had gehoopt op foeragerende Zwarte Wouwen: die eten viskadavers en vloog dit jaar zelfs al tijdens het Brasempaaiseizoen in mei de Oude Zederik uit. Op zoek naar de dan aanwezige tientallen dode Brasems. Dit jaar zijn er nog nooit zoveel Zwarte Wouwen in de wijde regio gezien.

Het ZHL heeft vissen laten verstikken maar heeft ook ingegrepen. Het Peilbesluit schiet bij een hittegolf hier tekort. Het vastgestelde minimum waterpeil moet omhoog.

Dus bij een ongewijzigd Peilbesluit en een hittegolf eind juni 2007 weet je waar je moet gaan kijken en dan kan je bediscussiëren (niet als Politieagent) wanneer er ingegrepen moet worden.

Met vriendelijke groet, Wim"
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

21-08-2006 12:30

Wat een spul Kees! Ik blijf het allemaal erg raar vinden wat ze daar willen!

Wateren die uit zichzelf niet droogvallen of slechts zeer af en toe herbergen vrijwel altijd vis, het is praktisch onmogelijk om deze te weren, bovendien is het ook erg kostbaar om telkens de vissen te verwijderen. Voor de grote modderkruiper is het niet eens noodzakelijk om een water visvrij te krijgen, als er maar genoeg bagger is dan komen ze al een heel eind.

Als ze die kamsalamanders willen houden kunnen ze beter een alternatief voortplantingsgebied creëren ipv vissen weg te vangen.
beetje bij beetje
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-08-2006 21:27

Tja, en dan zit er vlakbij ook nog een purperreigerkolonie van zo'n 70 broedparen, gaan ze die straks ook nog verjagen, die eten tenslotte nogal eens modderkruipers en salamanders. Ze moeten met hun handen eens wat meer van de natuur afblijven als ze er geen verstand van hebben!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Frank bosman
Berichten: 1607
Lid geworden op: 12-03-2002 01:00
Locatie: Varsseveld

23-08-2006 20:21

In dit geval ben ik het met je eens Kees, dergelijke systemen functioneren uit zichzelf prima, dat hebben ze tenslotte jaaaaaren gedaan! Die kamsalamanders komen niet uit de lucht vallen, die zijn er gekomen omdat het habitat geschikt was, iets wat nu in mindere mate lijkt te zijn! Dit zijn niet de ganzen of de reigers of de vis! Waarschijnlijk zat er eerder veel meer biomassa vis als nu het geval is!
beetje bij beetje
Plaats reactie