Safety clip/beschadigingen


Plaats reactie
Marcel Rade
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-05-2006 19:28

02-08-2006 13:02

Medevissers,

Na een lange tijd niet meer op karper gevist te hebben heb ik het sinds kort toch weer opgepakt.

Na een aantal blanks was het gisteren eindelijk feest... gillende piepers! Na een leuke dril kon ik een mooie schub van 17 pond landen. Vis snel op de onthaakmat, onthaken, wegen, en een foto'tje schieten. Maar wat viel me op toen ik de vis in mijn handen had,en dus van boven bekeek, de karper had een wond op zijn kop en die was dusdanig vers dat ie waarschijnlijk van mij afkomstig is :cry: !

Ik denk dat dit van mijn lood afkomt waarschijnlijk tijdens de dril het lood tegen zijn kop gekregen, tenminste dat is het enigste wat ik me kan bedenken(ook omdat je lood dus naast je lijn bungelt). Zou dit de oorzaak kunnen zijn, en hebben meer vissers dit meegemaakt?

Dan mijn volgende vraag. Is er iets op de markt dat je op de wond kan aanbrengen dat het herstel versnelt?

Ik heb gisteren ook zitten testen hoe makkelijk het lood van je safety clip afschuift, nou dat is me dus niet gelukt, ik kreeg met geen mogelijkheid het lood los door het te schudden, doe ik iets verkeerd??

Ik zal even mijn montagen beschrijven, gelieve verbeter punten achter te laten als dat mogelijk is.

Ik vis met een stiff rig van 10/15 cm lang met een korda widegape maatje 8( de weerhaak vijl ik ervanaf). Op de rig is ook putty aangebracht om het geheel op de bodem te houden. De onderlijn maak ik vast een een korda kwik link die weer aan een wartel zit, die wartel komt in de korda safety clip met daaraan 70 gr. lood. dan volgt en 50 a 60 cm tube met daarachter een flying backlead.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is want het was gisteren weer top om mijn piepers te horen gillen maar ben nog steeds ziek van de verwonding die de vis waarschijnlijk dankzij mij heeft opgelopen.

Gtrz Marcel
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

02-08-2006 13:34

Tja, 1 keer in de zoveel tijd beschadig je een vis. Dat hoort bij het vissen, zeg ik altijd maar...

In de eerste instantie zou ik me er maar geen zorgen om maken. Ten eerste lijkt me de kans dat de wond door jou veroorzaakt is klein, gezien je rig- en loodsysteem. Ten tweede geneest een karper beter en sneller dan menig visser denkt. Als je ziet hoe vissen er na de paai uit zien... brrrrr :roll: En het komt bijna altijd helemaal goed.

Er zijn inderdaad smeerseltjes die de genezing van een wond zouden versnellen. In mijn ogen pure onzin. Eén keer een paar druppels op de wond (die er snel weer afspoelen) is natuurlijk nooit voldoende om enig resultaat te boeken. En zoals ik al eerder zei: de karper is een bijzonder sterke vis. Nergens voor nodig dus.

Je probleem met de loodclip is een veel voorkomend probleem. De meeste vissers schuiven namelijk het conische rubbertje (kabouterpenisje) te ver op de clip. Het lood komt dan inderdaad maar moeilijk los. Mijn advies is dan ook om dat kabouterpenisje minder ver op de clip te schuiven. Mocht dit niet helpen, dan kan je misschien proberen eerst de clip en het rubbertje te smeren met wat speeksel.
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

02-08-2006 14:45

Marcel,

je hebt ook verschillende clips.. die van korda ben ik zelf niet zo kapot van vanwege de ribbeltjes die erop zitten. In mijn ogen houd dit het glijden van het rubbertje tegen en houd zo dus ook het lood tegen.

Ik gebruik ze van nash, dit zijn gladen en kleine clips.. Ik heb er geen enkele problemen mee en bijna bij elke goede volle run schiet het lood er al vanaf als je hem met speeksel van te voren nat gemaakt hebt.

Ik kan niet zo snel een foto er van vinden maar hier lijken ze op, die van nash zijn dan alleen zonder dat bobbeltje erop.

Afbeelding

Ik kocht ze altijd in een pakketje van 5 maar kreeg te horen dat die niet meer geleverd worden, je zal dus even moet zoeken voor deze clips..

mvg,

robert.
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

02-08-2006 15:05

Bij elke run je lood eraf?

Oei, zou per jaar dus betekenen dat ik euhhhhh...... heel veel loden op mijn stekken achterlaat.
Kan en is dus ook niet de bedoeling van een saftey clip.
Marcel Rade
Berichten: 5
Lid geworden op: 19-05-2006 19:28

02-08-2006 15:59

Tja, 1 keer in de zoveel tijd beschadig je een vis. Dat hoort bij het vissen, zeg ik altijd maar...


Ja dat vind ik maar moelijk te accepteren maar ergens heb je wel gelijk, dat je niet altijd alles in de hand kan houden om beschadigingen te voorkomen. Maar nu is het ook nog eens extra frustrerend omdat het voor het eerst is dat ik met de safety clip vis en gelijk een beschadiging op de kop zie zitten.

Mijn advies is dan ook om dat kabouterpenisje minder ver op de clip te schuiven. Mocht dit niet helpen, dan kan je misschien proberen eerst de clip en het rubbertje te smeren met wat speeksel.


Het eerste zal ik volgende keer proberen het tweede had ik al gedaan, bedankt voor de tip!

@Robert

Ik zal eens kijken of ik ze bij mij in de buurt kan krijgen, dan kan ik die ook is proberen, maar wat Wil ook al zegt dat bij een run je lood verliezen ook niet echt de bedoeling is, misschien dat als je die clips niet nat maakt dat het precies goed is. Anyway ik zal kijken of ik ze kan krijgen zodat ik die zelf ook kan testen.

Grtz Marcel
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

02-08-2006 16:12

Lekker...soms 10 tot 20loden per dag op 1 stek :-?

die van korda zijn prima,lood kan er makkelijk genoeg af
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

02-08-2006 16:37

Wil,

Goed lezen a.u.b. bijna bij elke goede run... Nou is het op mijn thuiswater dat 1 op 5 de aanbeten een goede run is, de rest zijn terugzakkers op langzaam oplopende aanbeten. Als je dan zeg maar 50 aanbeten op een jaar krijg is dat 10 loodjes. :wink: Dus volgens mij valt het dan nog wel mee.

Dus ferenc dat zijn er geen 10 op een dag :wink:

Hoop dat het nu iets duidelijk is :roll:

mvg,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Arjen Dijkstra
Berichten: 578
Lid geworden op: 15-05-2005 23:46
Locatie: Tsjusterboxum (fr)

02-08-2006 16:53

Robert, de bedoeling van een safety-clip is niet dat het lood er vantussen gaat zodra je een goede run krijgt.

Bij lijnbreuk kan de karper het lood eenvoudig kwijtraken of als hij vast zit aan een obstakel met het lood.

Dat jij lood kwijt raakt bij volle runs dat wil eerder zeggen dat de clips niet deugen. Ik heb dit veel met fox clipjes gehad, gebruikt nu die van korda.
Ik zet mijn huupie in
Gebruikersavatar
bart grandia
Berichten: 354
Lid geworden op: 04-05-2003 02:00

02-08-2006 17:38

Heb in het verleden ook de clips van Nash gebruikt,schieten me toch net iets te makkelijk los.
Als je op iets zachtere bodem zit te vissen blijft het al achter op je stek.
Tegenwoordig gebruik ik korda naar volle tevredenheid.
niet te strak er op schuiven en het systeem werkt zoals het hoort te werken.
Ferenc,vis jij in de efteling ofzo omdat je 10 tot 20 runs per stek krijgt?
Mzzl Bart
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

02-08-2006 18:01

robert grootenboer schreef:Wil,

Goed lezen a.u.b. bijna bij elke goede run... Nou is het op mijn thuiswater dat 1 op 5 de aanbeten een goede run is, de rest zijn terugzakkers op langzaam oplopende aanbeten. Als je dan zeg maar 50 aanbeten op een jaar krijg is dat 10 loodjes. :wink: Dus volgens mij valt het dan nog wel mee.

Dus ferenc dat zijn er geen 10 op een dag :wink:

Hoop dat het nu iets duidelijk is :roll:

mvg,

robert


Ik heb goed gelezen, je zegt bij elke goede run!

Nou ik krijg alleen maar goede runs, zelden een terugzwemmer, zou dus toch betekenen dat ik heel veel lood zou kwijtraken.

Goed lezen dus Robert :lol:
Gebruikersavatar
Mark Brouwer
Berichten: 975
Lid geworden op: 02-03-2005 14:08
Locatie: Nuenen

02-08-2006 20:07

Gebruik eens een in-line lood van korda. bij lijnbreuk en vastzwemmen in het lood schuift deze gewoon van het buisje af waar de wartel in zit, ook vrij safe want de vis kan op de manier ook niet aan het lood blijven haken. sommige loden zitten wat te strak op het buisje, hier zal je dan wat enkele keren achter elkaar hard moeten trekken, en dan weer terug duwen en herhalen :lol: . ik heb het gevoel dat ik met inline veel minder vast kom te zitten, en ook minder vis verspeel in obstakels. sommige mensen vinden inline helemaal niet safe, maar ik zie dan ook het liefst dat mijn lood van het buisje af ligt als ik de vis onthaak, en dat betekend dus wel dat dit systeem net zo safe is voor de vis.

Afbeelding

en deze buisjes bedoel ik

Afbeelding

hopen dat het een en ander wat verduidelijkt....
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-08-2006 20:41

Ach laat ik deze dan ook nog maar eens herhalen:

Afbeelding

:roll:

En er zijn wel smeerseltje die volgens de beschrijving helpen bij het helen van de wond. Bij een gezonde karper is de wond echter weer snel genezen zonder smeerseltjes. Bij een verzwakte karper helpen smeertjes niet. :wink:

Oh ja, nog nooit een wond gezien van mijn peerloodjes. :-?

Groet, Kees
Rob van Riet
Berichten: 152
Lid geworden op: 13-12-2004 10:15
Locatie: Almere

04-08-2006 14:56

Ach laat ik deze dan ook nog maar eens herhalen:
(nu één jaar later nog geen probleem met de Korda clip maar in-line steen is vaak mijn favoriet)

Ik vaar zelf het liefst alles uit en gebruikte tot dit seizoen twee jaar de safetyclip icm het kogellood van minimaal 150 gram waarbij de wartel t/m het lichaam ingegoten is (alleen het draaibare ringetje is dan nog zichtbaar/ steekt uit het lood) Volgens mij heb je zo de beste in-haaking ongeacht van welke richting de karper komt.
Ik heb geen vis gevangen waarbij het lood nog op de clip zat (en ik schuif het rubber zo ver als mogelijk) Dit komt (denk ik) door het 'hoge' gewicht van de kogel. De dril ervaar ik prettiger zonder lood maar het zat mij toch niet lekker al dat verspelen van lood. Naast het milieu moeten al die loodjes voor de karper ook niet goed zijn.(ook een trigger mbt gevaar)
Een goede coating is al een goede stap maar ik ben overgestapt op de keitjes. Ik heb er voor dit seizoen 20 gemaakt (lekker klusje) en ben er al doorheen
Deze keitjes bleken nog zwaarder te zijn dan geschat bij het zoeken (op het dak van mijn werkgever ) ongeveer 225 gram. dit is ruim voldoende om de savetyclip- beugeltje te openen / het rubber op te schuiven. Om o.a. de lijn niet onnodig te belasten vaar ik ook naar de haak toe bij het binnen draaien / aas verversen. Doe ik dit niet dan kinkt de lijn behoorlijk.
Met deze presentatie dacht ik het ultieme bereikt te hebben. 'T is ff werk maarrr dan heb je ook wat

Helaas Helaas.
Helaas viel me op dat de karper wel eens een wondje, schrammetje of open plek had op de kieuw. Dit zag ik ook wel eens bij gebruik van lood maar het heeft al met al wel even geduurd voordat ik door had hoe dit veroorzaakt werd. Het probleem komt volgens mij door het beugeltje van de savety clip die, als het lood/kei en het rubber weg is de karperkieuw open schuurt.
Zijn er meer boarders die deze (kut) ervaring met de clip hebben? als je het ziet wacht dan nog even met onthaken en leg de rig eens lang de vis. Bij mijn vis was er (gelukkig niet vaak) een beschadiging te zien op de plek waar de clip zit op de lijn, ter-hoogte van de kieuw.
Ik gebruikte de clip van Lock-jaw.
Ben nu Korda en Fox aan het testen en heb het probleem nog niet gehad maar ben op mijn hoedde
Voorzichtig dus met die S.....clip.
Groet, Rob
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

04-08-2006 15:18

Hey wil,

je vergeet het word bijna he..! :wink:
Oke ik weet ook wel dat het de bedoeling is dat ze er pas af horen te schieten als ze vast komen te zitten maar ik had zelf met die van korda meer problemen als die van nash.. Maar iedereen zijn eigen mening erover :D En aanbeten verschillen ook per water dus ik blijf het gewoon bij mijn clipjes houden omdat me dit een goed vertrouwen geeft.. En bij vissen moet je natuurlijk VERTROUWEN hebben in je spullen.. :D

Groetjes,

robert
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Stefan Gooijert
Berichten: 330
Lid geworden op: 03-01-2005 11:07

04-08-2006 16:20

Ik schoof zelf het rubbertje niet te ver over de clip heen. Met die van Nash had ik regelmatig dat het clipje afbrak als je flink uithaalt met een 120 grams lood. dit was weer op te lossen door het rubbertje er verder over te schuiven, met een negatief effect voor de karper om het na lijnbreuk kwijt te raken.

Ben overgestapt op de Korda clips. De ribbels werken het afschuiven tegen. Ik los het probleem op door een gedeelte van het clipje (dus het gedeelte dat door het oog van de wartel gaat) in te korten. Hierdoor kan ik het rubbertje erg ver doorschuiven waardoor hij er beter omheen klemt. En het rubbertje hoeft niet zo ver terug te schuiven om het lood te lossen, en het is sterk genoeg bij het werpen...

Gewoon inkorten die handel dus...

Stefan
Plaats reactie