karper op vliegenhengel


Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2006 09:34

hallo karpervissers,

zijn er op deze site ook vissers die ervaringen hebben met vangsten van karper op de vliegenhengel?
Ik vang regelmatig karper op de vliegenhengel, gelukkig het merendeel niet valsgehaakt in rug of staartvin maar keurig voorin de bek.
Ik vis voornamelijk met een nimf maatje 12 of 10 en met een leaderpunt van 12/00(wel extra sterk)
Ik hoor wel jullie bevindingen.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

20-07-2006 09:55

Kevin ff vragen , die heb ook zn ding :P
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

20-07-2006 10:07

wist niet dat je karper op een vlieg kan vangen!en hier een link die ik net zag en toevalig over dit onderwerp!http://www.totalfishing.nl/frameset.htm
en klik dan op:hot grass
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2006 10:11

Als je eens een karperaanbeet op een vliegenhengel hebt meegemaakt wil je niets liever!!(oke ik overdrijf misschien een beetje) maar het is verslavend!
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

20-07-2006 10:50

Glenn.

Ik heb een aantal malen met de lat op Karper gevist, en ook leuk gevangen!
Speelde wel een beetje vals, viste niet met een immitatie vlieg maar met een immitatie hondenbrok...

Idd de dril is erg heftig, ik vis met een aftma 4-5 en een 9/00 tip van dynema. Heb één keer 3 vissen tussen 20-25 pond gevangen op de lat in 3 uurtjes, had goed lamme polsen die dag!

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2006 11:26

oke, zoiets als hondenbrokken immitatie vind ik grappig om te weten,ik vang de karpers voornamelijk op een nimf(nimf is een verzamelnaam voor insecten in larvenstadium die zich voornamelijk onderwater begeven,dit voor de mensen die niet precies weten wat een nimf is). Dus alle aanbeten gebeuren onderwater en dus niet aan het oppervlak, de aanbeet is meestal abrupt: door het door de vingers binnen halen(strippen) van de vliegenlijn voel je een ruk! De lijn wordt soms met geweld uit je handen gerukt,aanslaan is meestal niet nodig (doe ik wel ,meestal als gevolg van een reflex en ook om de haak wat beter te zetten).De dril kan dan beginnen, en omdat je met je vingers de vliegenlijn binnen haalt heb je een ongelofelijk contact met de vis.
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

20-07-2006 11:37

Menno,

Je kan het niet laten he. :lol: Toevallig kreeg ik dinsdag weer een aantal vragen van een voorbijganger die het na een complete uitleg nog niet snapte en zei dat het toch echt niet netjes vliegvissen is als je voert en echt aas aan de haak doet. :lol:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2006 11:38

Wel wat ervaring mee. Met de vlieg dan.

Om een beetje succes te hebben moet je op water vissen met een overbezetting aan karper. Parkvijvers zijn doorgaans heel geschikt. Nadeel is het bekijks wat je krijgt. Dat kun je er eigenlijk niet bij hebben. Ik heb dus wel eens een toeschouwer gevangen. :roll:

Op normaal open water met een normaal karperbestand is het een stroeve bezigheid. Meer mazzel dan wijsheid.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2006 11:51

Ik ben het niet helemaal met je mening eens kees dat vliegvissen op karper meer mazzel dan wijsheid is, vliegvissen is een behoorlijk actieve manier van vissen omdat je de karpers moet lokaliseren en met verkeerde worpen de vissen verjaag en dus opnieuw moet beginnen met lokaliseren etc. Tuurlijk moet je ook geluk hebben, maar dat moet je dan ook afdwingen, met wijsheid...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

20-07-2006 12:05

Met de vlieg op karper is leuk werk, ik heb het wel gedaan op een camping op de veluwe - De Zanding - heel vroeg in de ochtend.
Op die plas kwam toen veel kleine karper voor tot een pond of 16.
Mijn succes was met een zgn baby doll die wordt gebonden met drie strengen witte wol waarbij ik de drie overgebleven stukken over de rug terug bond naar het oog.
Samen met een papje van fijngemaakte kitsansnoepjes een leuke bezigheid.

http://www.hengelsport.com/artikel.phtm ... rub=5&id=6
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2006 12:51

Glenn,

Ik heb geen mening die iemand zou moeten beletten het te proberen. Ieder moet doen waar hij zin in heeft.

Maar ik heb wel wat ervaring. Ik heb namelijk jaren met de vlieg op de Nederlandse wateren gestruind. Op een water waar je normaal al een tijdje moet wachten voor een aanbeet van een karper moet je echt niet verwachten dat je al struinend met een vliegenhengel succesvol gericht op karper kunt vissen.

Een water met veel karper die aan wat beweging op de kant gewend is gaat wel goed.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2006 13:24

Kees,
het lijkt mij ook stug dat je een mening hebt om iemand iets te beletten om te doen, maar daar gaat het volgens mij niet over...a la, laten we het daar maar niet verder over hebben, ben hier pas op dit forum en wil gewoon mijn ervaringen delen met anderen, c.q. tips uitwisselen.

Ik heb op verschillende type water gericht op karper gevist, inderdaad vang je de meeste karpers in stadsparken, maar ook verrassend gevangen op "moeilijk"water.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

20-07-2006 13:53

Dat zijn de leuke verassingen van het vliegvissen, Glenn.

Op de ringvaarten bij ons in de omgeving heb ik dat ook wel eens gehad. Maar daar is ook nog een redelijk groot bestand aanwezig.

Gericht op karper vissen is voor mij iets anders dan zo nu en dan een karper tussen de andere vissen door vangen.

Maar het geeft wel leuke sport.

Groet, Kees
Plaats reactie