Bloeduitstortingen bij vissen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

11-07-2006 18:59

Heren,

De laatste tijd ben ik op een voor mij redelijk nieuw water aande slag gegaan.
Het water kon ik al een tijdje, maar heb er zelf niet bijster veel gevist, tot een maand geleden...

De vangsten gaan erg hard, maar wat ik zie is dat veel vissen beschadigd zijn aan de onderbuik, of flanken.
Bij het begin dacht ik aan de paai, aangezien de vis er nog laat heeft gepaaid en sommigen voor de 2e keer hebben gepaaid.

Afgelopen vrijdag vingen we een prachtige 30+ schub, maar met rode vlekken op de flank en schubben die hij kwijt was.
Afgelopen nacht ving ik wederom een 30+ schub, en weer had de vis dit soort beschadigingen, zie foto.
Zoals je ziet mist de vis een aantal schubben vanwege de bloeduitstortingen. Ongeveer de helft van de gevangen vissen vertonen deze bloeduitstortingen.

Afbeelding

Verder ving ik nog een schub die rare plekken op de kop had, alsof er iemand met een brandende sigaret brandgaten in de kop had gemaakt... Nadat ik wat beter keek bleek dat niet het geval, maar rot het gewoon weg, zie onderstaande foto:
Afbeelding

iemand een idee wat het kan zijn?

Omdat Imageshack er net uitligt is de bovenste foto bij Imageshack gehost en de onderste bij Mijn album... Foto's zijn beide van vanochtend.
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

11-07-2006 21:12

Die rode plekken heb ik hier wel vaker op een (grote) vis gezien, hoe deze ontstaan begrijp ik niet... deze vis bleek er het hele jaar door last van te hebben. Ze verdwenen ook zo weer en verschenen weer op andere plekken, maar aan de groei van die vis te zien had die vis er geen last van.
Die vreemde plekjes op de kop heb ik nog niet eerder gezien.... :-?

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

11-07-2006 23:50

Deze vis heeft soort gelijke plekjes op zijn kop, welliswaar niet zo heftig al jij laat zien, maar ik kon dit ook niet plaatsen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Yuri Monster
Berichten: 840
Lid geworden op: 22-05-2006 19:52
Locatie: papendrecht

12-07-2006 16:34

lijkt op gatenziekte dit komt bij veel tropische vissen voor ik weet niet of dit bij karper ook kan.
Gebruikersavatar
Ron van Houtum
Berichten: 975
Lid geworden op: 09-05-2005 18:24
Locatie: 's-Hertogenbosch

12-07-2006 17:07

AAAAAIIIII

Da's een ziekte.
Ik weet dat het een ziekte is maar ben de naam kwijt.
Heeft een aantal jaren geleden behoorlijk wat karperverlies op zijn geweten gehad.

In ieder geval NIET overplaatsen!!!
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

12-07-2006 23:09

Overzetten doen wij als serieuze vissers niet!

Misschien kan Gerwin Gerlach het herkennen Marijn, misschien toesturen van foto's via e-mail
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-07-2006 23:58

Gatenziekte komt inderdaad ook bij karpers voor. De eerste foto (wat afgeschuurde schubben/rode plek) komt waarschijnlijk doordat daar een parasiet heeft gezeten die deze karper afgeschuurd heeft. Zie je overal wel eens, maar op bepaalde wateren hebben karpers veel meer last van parasieten dan op andere wateren. Één of enkele van die plekjes genezen vanzelf weer en bij de huidige watertemperatuur gaat dat vrij snel. Als er echter over het hele karperlichaam van die rode plekken zitten gaan ze er nogal eens aan dood. Hoort gewoon bij de natuur, niks aan te doen in open water.
Plaats reactie