patrick kappen schreef:Ik heb nu eindelijk alles wat dit jaar druk maakte een beetje achter de rug en heb weer tijd gekregen om te gaan vissen.
Hiervoor heb ik iets van 10 sessies gehad, Hierbij had ik geen geluk. Helemaal niks gevangen.
En nu ging ik vandaag vissen en ik had zo het gevoel dat het nu ging lukken. En toen opeens na 1 uur zitten ving ik een 16 ponds karper. Mooie eerste vangst

.
Maar nu zag ik dat de karper wel wat beschadigingen had. Nu zag het er redelijk recent uit. Ik vroeg me af of ik dat kan hebben gedaan, Ik ga wel correct om met de karpers. Want als het aan mij zou liggen wil ik der graag wat aan veranderen.
Om even terug on-topic te komen, en je vraag te beantwoorden:
Over wat voor beschadigingen hebben we het? In geval van snijwonden op de flanken, dan is het mogelijk dat het door jou komt, vis je een tube? Zo ja, dan is die kans klein. Als je 'm tenminste lang genoeg neemt, 50 cm is voor mij een minimum.
Zijn het beschadigingen in de bek? Dan kan het ook bij jouw liggen; wat voor haak/onderlijn materiaal gebruik je? Bij dundradige haken en sherp (dun gevlochten) onderlijn materiaal wil het wel eens voorkomen dat deze insnijden in de bek. Andere onderlijn of rustiger drillen zijn dan het devies.
Wonden op de flanken (ga ik vanuit)? Dan zal het waarschijnlijk niet door jouw toedoen zijn, tenzij je hem enkele meters door de struiken hebt gehaald. Andere vissers kan, maar ook eventuele paaiperikelen kunnen een oorzaak zijn. Als karper heeft liggen paaien, dan ziet ie er niet uit, die beesten kijken dan naar niks. Even langs een scherpe tak schuren oid is genoeg.
Ongelukjes kunnen vookomen, maar als je voor jezelf kan zeggen dat je alles doet wat mogelijk is om beschadigingen te voorkomen en je gezond verstand gebruikt bij de keuze van materialen en stekken, dan denk ik niet dat je je ongerust hoeft te maken...
Mvg, Rob.
C' est la pêche, quoi.