Lijn krulling


Plaats reactie
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

09-07-2006 08:06

Heren,

Gisteren een nacht gevist en 2 leuke karpers gevangen, alleen wat ik niet snap is dat mijn lijn krult terwijl er een goede lijn op zit de Fox softsteel 5 verschillende kleuren 35/100 laat de vis goed moe worden dus takel na mijn idee niet.

Is dat dus normaal dat mijn lijn krult? Lijn is 1 maand oud en pas 1 vis mee gevangen.
Barry van Gelder
Berichten: 75
Lid geworden op: 06-07-2006 17:02
Locatie: Zuid-Holland

09-07-2006 12:18

Heb ik ook wel eens last van vooral als je net nieuwe lijn erop gespoelt heb maar dat ging na een paar keer vissen toch altijd weer over dus volgens mij leg het niet echt specifiek aan die fox lijn want ik heb het al met verschillende merken gehad vooral met de lijn van maxima die kan er helemaal wat van in het begin de ene pruik na de andere pruik maar ook dat ging over.

Mvg. Barry
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

09-07-2006 12:18

beste bas, vaar je je lijnen uit?
zoja, als je je lijn uitvaart op je baitrunner krijg je heel snel kink in je lijn omdat je lijn van je spoel afdraait. als je met je beugel open vaart heb je daar geen last van.

heb je je lijn zelf of bij de hengelsportzaak op laten spoelen? als je het zelf doet wikkel je je lijn gedraaid je spoel op, dat komt omdat je spoel haaks van het punt staat waar de lijn vandaan komt. daardoor krijg je automatisch een knik in je lijn. en dat is erg vervelend. je kan het het beste bij de zaak zelf laten doen, daar spoelen ze de lijn in een rechte hoek je spoel op.

hoop dat je me uitleg een beetje snapt! :)

mvg joery
Gebruikersavatar
jakob de grote
Berichten: 52
Lid geworden op: 02-04-2006 12:16
Locatie: bergeijk

09-07-2006 12:19

gooi je je lijnen uit of loop je ze uit? ik heb het gevoel dat als je ze uitloopt dat ze dan ook nogal krullen
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

09-07-2006 12:25

jakob de grote schreef: ik heb het gevoel dat als je ze uitloopt dat ze dan ook nogal krullen


dat gebeurd alleen als je met je baitrunner je lijnen uitloopt, niet met een open spoel.

mvg
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

09-07-2006 13:01

Ik heb onlangs ook de Fox Steel Camou opgespoeld in dezelfde diameter. TWee dingen vielen me op:

    - De lijn was erg vet, en was dus bijna niet onder water te krijgen;
    - de lijn strekte niet mooi, er zat een soort golf in.
Nu zit de lijn er een maand of 2 op, en heb ik hier geen last meer van. Kwestie van de eerste nieuwigheid er af vissen. Nu bevalt de lijn dus prima!

Als het om kleine kinken gaan, die lekker in elkaar draaien, dan ligt het waarschijnlijk aan de eerder aangehaalde punten als foutief opspoelen en uitvaren.
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

09-07-2006 13:25

ik heb na ongeveer 10 vissen op de lijn gevangen te hebben last van draaiknopen wat kan ik daar aan doen??
bas van het hul
Berichten: 171
Lid geworden op: 07-09-2005 21:57

09-07-2006 21:24

j van der beek schreef:beste bas, vaar je je lijnen uit?
zoja, als je je lijn uitvaart op je baitrunner krijg je heel snel kink in je lijn omdat je lijn van je spoel afdraait. als je met je beugel open vaart heb je daar geen last van.

heb je je lijn zelf of bij de hengelsportzaak op laten spoelen? als je het zelf doet wikkel je je lijn gedraaid je spoel op, dat komt omdat je spoel haaks van het punt staat waar de lijn vandaan komt. daardoor krijg je automatisch een knik in je lijn. en dat is erg vervelend. je kan het het beste bij de zaak zelf laten doen, daar spoelen ze de lijn in een rechte hoek je spoel op.

hoop dat je me uitleg een beetje snapt! :)

mvg joery


Nee vaar ze niet uit. Ik denk dat ik er nog maar een paar sessie's mee ga vissen en dan maar kijken wat het doet.

Heb ze ook bij de hengelsport winkel laten opspoelen dus moet ook goed gaan.

We zien dan wel als het dan nog niks is ga ik er wel mee terug.

Groeten en allemaal bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

10-07-2006 13:09

Je hebt waarschijnlijk molens met een kleine diameter spoel.
Hoe meer de diameter van de molenspoel de diameter van de klos benaderd, hoe minder last van kinken je zult hebben.

Probeer altijd zelf je molens vol te spoelen, als je de lijn in de hengelsportzaak laat opspoelen zal de lijn altijd anders op de molenspoel liggen als dat de molen het zelf op zou draaien.

Ik heb zelf m'n nieuwe tournament entoh's 8) volgespoeld met dezelfde lijn en had echt 0,0 kinken.

Gewoon zoals in de beschrijving staat de klos in een emmertje water gooien, een nat doekje in het startoog proppen (om de lijn op spanning te brengen) en draaien maar.

Easy does it. :)
Laatst gewijzigd door Eus Molewijk op 10-07-2006 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

10-07-2006 16:45

Ok zoals Eus het doet zo doe ik het dus ook, in de winkel laten opspoelen vraagt meestal wel om problemen zoals eus dus al aangaf je molen spoelt anders op dan de winkelverkoper het doet.
Ik meen dat dit te maken heeft met het kruiswikkelsysteem wat veel molens inmiddels kennen.
Ik draai ook meestal de spoel zo dat de lijn aan de kant van de hengel van de spoel afloopt, dan krijg je ook het effect dat de wikkel eraf gedraaid word met opspoelen.
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Plaats reactie