wat is dit?


Dennis Jansen
Berichten: 16
Lid geworden op: 10-03-2006 13:49

06-07-2006 12:35

ja het is een meun denk ik, heb ik ook gevongen in tjechie
Alwin Roozendal
Berichten: 21
Lid geworden op: 26-03-2004 13:47
Locatie: Dedemsvaart

06-07-2006 13:01

Wist dat friezen eigenwijs waren :-)
Een meun is gewoon een nederlandse vis.....
http://www.beet.nl/kocdocs/Regelement_BNRZ.doc
Bekijk die link dan maar eens.......
Of ga je de mensen van de Beet ook vertellen dat ie niet bestaat ?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-07-2006 13:28

Hij bestaat wel dat zeg ik toch, het is alleen geen winde nog een kopvoorn nog een andere in Nederlandse zoetwater voorkomende VISSOORT.

Wat Beet betreft die discussie durf ik wel aan, dat is een damesblaadje.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... de_Benelux

Zoek de meun als Nederlandse zoetwatervis.
Nogmaals je kunt het noemen zo je wilt het gaat erom of het een officiële benaming is.

Of ga jij nu zeggen dat jij het beter weet dan wikipedia??
Vissen is een hobby, geen religie!
Alwin Roozendal
Berichten: 21
Lid geworden op: 26-03-2004 13:47
Locatie: Dedemsvaart

06-07-2006 13:38

Ik heb het NOOIT over een winde of kopvoorn gehad, dat maak jij ervan.
Een meun is een algemeen bekende vis.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-07-2006 16:30

Alwin maak het leven nu niet moeilijker dan het is, de vis van de topicopener is een Winde, nu kan er enige discussie onstaan omdat het niet helemaal duidelijk is of het misschien een kopvoorn kan zijn.
Om dat duidelijk te hebben moet je een foto hebben vanuit een andere stand genomen, je kunt dan de schubben op de zijlijn tellen of de aarsvin bekijken of die uitgebogen - kopvoorn, of hol - winde is.

Karel zegt dat in Drenthe beide vissen meun genoemd worden.
Jij noemt het ook een meun, je bent het dus met hem eens.

Om het één en ander duidelijker te maken mag jij mij de familie of soortnaam noemen van de vis die jij Meun noemt.
Er is in de dierenwereld maar 1 vis die officieel Meun genoemd wordt en dat is de volgende vis.
De bijbehorende foto's heb ik al geplaatst.

Een Noorse meun Ciliata septentrionalis (Collett, 1875) in de Oosterschelde
Geplaatst 05-04-2004. Waarneming en foto's: 03-03-2004 door Joop Stalenburg. Tekst en foto's Vijfdradige meun: Peter H. van Bragt.

Meunen worden de laatste jaren steeds vaker door sportduikers in het Grevelingenmeer en de Oosterschelde aangetroffen. Vooral bij nachtduiken in het vroege najaar is de Vijfdradige Meun (zie foto 3 en 4) op bijna iedere duik te zien. Hij is te herkennen aan een vijftal baarddraden op de kop. Één baarddraad hangt aan de onderkin en vier draden, in twee paren, versieren de voorkant van de bovenzijde van de kop. Deze draden zijn gevuld met zintuigen die de Meun gebruikt om o.a. voedsel te vinden, dat bestaat uit wormen en kleine kreeftachtige diertjes. Alle Meunen zijn fraaie bijna palingachtige vissen, met een opmerkelijke rugvin. Deze is met uitzondering van de eerste vinstraal verkort en ligt verzonken in een unieke groef op de rug van de vis. De Vijfdradige meun is meestal geelblond van kleur en maximaal 25 cm. lang. Hij leeft in ondiep water en staat niet bij de mens op de menukaart. Op de West-Europese kust komen minstens nog zes andere soorten Meunen voor: de Driedradige-, Zuidelijke-, Ierse-, Zilver-, vierdradige-, en Noorse meun. Met uitzondering van de Vierdradige meun, hebben al deze andere soorten slechts drie draden op de kop: één aan de onderkin en twee op de bovenzijde van de voorkant van de kop.

De Noorse-, Driedradige- en Vierdradige meun zijn zeldzame verschijningen op onze kust. De ander soorten komen niet in ons kustgebied voor. Joop Stralenburg heeft na circa 1500 duiken en nu in zijn eerste seizoen als onderwaterfotograaf, op 3 maart 2004 tijdens een nachtduik bij Zierikzee een zeer opmerkelijke waarneming gedaan. Hij trof er een Noorse meun aan en wist hem ook nog te fotograferen (zie foto 1 en 2). Hoogst waarschijnlijk is dit de eerste keer dat de Noorse Meun in Nederlandse wateren is gefotografeerd. Op de foto zijn duidelijk naast de drie draden een zestal wratachtige orgaantjes op de bovenlip te zien. Deze wratjes zijn een uniek kenmerk, waarmee de Noorse meun zich van de andere Meunen onderscheid. Tevens heeft deze Meun een opvallend grote kop die ongeveer eenderde van de totale lengte van de vis in beslag neemt. Hij eet kleine kreeftachtigen en wormen en leeft op 10-50 meter diepte. Het verspreidingsgebied van de Noorse meun is het zuiden van IJsland, van Noord-Noorwegen tot Noord-Frankrijk en rondom de Britse eilanden en Ierland. (Referentie: Muus et al. Zeevissen van Noord- en West-Europa (1999). Schuyt & Co.).

Gezien deze beschrijving en de foto's kan iedereen die kan lezen en zien zelf bepalen of het een meun - een kabeljauwachtige - is of toch misschien een andere vis.

Soortnaam van jou meun aub, anders overtuig je een dwarse Fries nooit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jarno Kastermans
Berichten: 350
Lid geworden op: 11-05-2006 20:01
Locatie: Schoonebeek Dr

06-07-2006 23:29

Gideon Bolink schreef:gevongen?


Ja gevongen, hij zei het goed :P iedereen zegt gevangen, maar in verleden tijd is het gevongen ;)

Groeten Jarno


ps: een kameraad van mij zegt het ook, ''gevongen'' en ben een keer de discussie aan gegaan, zowel met men ouders, als met men kameraad, beide keren verloor ik dus het is gevongen :P:P
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-07-2006 23:46

Uh?

Vangen-ving-gevangen

Of niet? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Alwin Roozendal
Berichten: 21
Lid geworden op: 26-03-2004 13:47
Locatie: Dedemsvaart

07-07-2006 08:29

Ik ben het helemaal niet eens dat beide een meun worden genoemd. Een meun is een winde, al noemt men dat hier in de volksmond gewoon een meun. En van dat soort, stikt het op de vecht, tenminste tijdens het karpervissen heb je hem vaak als bijvangst. Dus als je een officiele naam wilt hebben, dan een winde :-)
Gebruikersavatar
Jeroen Overmars
Berichten: 844
Lid geworden op: 31-03-2005 19:09
Locatie: Raalte

07-07-2006 08:49

Eus Molewijk schreef:Uh?

Vangen-ving-gevangen

Of niet? :roll:


ja, gevongen is ook fout volgens mij.
Gr,

Jeroen :)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-07-2006 10:12

Dan zit je helemaal mis een Winde is officeel geen Meun, je kunt het in de volksmond noemen wat je wilt, wat mij betreft Pipo, maar officieel klopt het niet.

Het is net zoiets als: geboren Jan, wij noemen hem Pieter want zijn broers heten ook al Jan, namens zijn broers Klaas en Henk.

Gevongen klopt dan ook, welliswaar niet officieel en alleen in de volksmond en bij hen die niet opgelet hebben op school, maar spreektaal is officieel.

Zij vangen, zij hebben goed gevingen, vorig jaar hebben zij goed gevongen.
8) 8) 8) 8) 8)

Het meeste in de Nederlandse taal wordt geschreven in de voltooid overleden tijd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Alwin Roozendal
Berichten: 21
Lid geworden op: 26-03-2004 13:47
Locatie: Dedemsvaart

07-07-2006 12:38

Als jij ooit doodgaat Douwe........dan moeten ze jou overdwars begraven denk ik ;-) als je tenminste altijd zo dwars ligt :-)
Maar als het officieel moet dan kan je bijna de hele nederlandse bevolking wel "afschieten" op het woord WOU
Ik wou dat niet. Het is : Ik WILDE het niet
En zo zie ik het woord meun ook :-)
Maar om aan deze discussie dan maar een einde te maken, je mag van mij OFFICIEEL gelijk hebben hoor :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-07-2006 14:51

Ik laat mij niet begraven, ook niet onderschoffelen, ik ga gewoon de pijp uit.

Ben ik dwars?? wel nee iedereen hier kan dat beamen ik ben altijd heel meegaand.

Douwe.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

07-07-2006 15:55

Wat is er nou mooier dan twee mensen die met elkaar in discussie gaan
over een vis !!!!!!!!
het is een winde ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,en daar mee uit .

en douwe als je de pijp uit gaat dan zet ik je op langs de waterkant .
want overdwars begraven lijkt me helemaal niets .


Greetz Rich
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

07-07-2006 16:09

Douwe,

als je pijp uit gaat ,steek ik em wel weer op hoor! :wink:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

07-07-2006 16:20

juist de VREDESPIJP.......

alleen word er altijd zo suf van hahahahaha


Greetz Rich
Gebruikersavatar
j van der beek
Berichten: 2281
Lid geworden op: 17-04-2005 12:52

07-07-2006 16:45

je moet er ook niet aan likken rich!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-07-2006 18:38

Tja, als ik dan nog bij zinnen ben laat ik je overkomen om die pijp te stoppen.

Alleen of jij het tegen die tijd nog weet te herinneren?? de tijd zal het leren.
8) 8) 8) 8) 8)
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
fred kwist
Berichten: 63
Lid geworden op: 04-03-2006 21:43
Locatie: roosendaal
Contacteer:

07-07-2006 18:50

douwe heeft zoals bijna altijd gelijk.....een 100% winde :wink:
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

07-07-2006 21:39

Heren,

in onze regio [ vechtstreek ] wordt deze vis Meun genoemd.
En het is voor karpervissers op de vecht een uiterst vervelend baasje.
Maar goed, buiten onze contreinen is de vis bekend als winde.
Waar de naam Meun weg komt is me niet bekend maar gaat door van vader op zoon.


gr dick
Gebruikersavatar
Gerard de Vries
Berichten: 67
Lid geworden op: 25-05-2005 13:30
Locatie: Voorthuizen

07-07-2006 23:09

winde
Gebruikersavatar
Ron van Wezen
Berichten: 86
Lid geworden op: 01-11-2005 21:06
Locatie: amterdam

08-07-2006 17:35

en zo kunnen we nog eeuwig door gaan met discuseren
ik hou het erbij dat het een winde is
fuck onderschrift
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard hangjas
Berichten: 56
Lid geworden op: 09-05-2004 10:05
Locatie: medemblik

09-07-2006 10:46

Het houd maar niet op hier , en wij stelletje dwazen die we zijn blijven natuurlijk reageren .
of het nu wel een winde is of een meun , het is en blijft een winde ,tenzij hij hele grote tanden en een grote rugvin heeft want dan is het JAWS in broekzakformaat.

en joery ik lik niet aan zo'n ding , dus daar val ik niet van in slaap , maar jij moet jezelf afvragen als we weer gaan vissen of je wel veilig kan gaan slapen .hahahahahahah

latert en spreek u allen weer zo snel mogelijk

Rich