Alleen scheppen van een vis.


Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

01-07-2006 16:15

Heren,

ik ben zwaar gefrustreerd!!
ik vis 95% van de tijd met me vriendin of een vismaat samen. me vriendin of vismaat schept dan ook in alle gevallen de vis. geen probleem dus..

maar af en toe vis ik ook alleen. en in de laatste 1,5 jaar dat ik alleen vis. heb ik 6-7 vissen alleen moeten scheppen. en 2 ervan hebben maar de binnenkant van het net gezien.. dat betekend dus 5 verspeeld.

en dit komt door mijn schep kunsten.. ik vind het gewoon kut om die vis te controleren met 1 hand en ook nog eens een groot net moet controleren.. dus ik verspeel de vis vlak voor het net..

hoe doen jullie dat eigenlijk? na een mooie spiegel van 22 pond verspeeld te hebben vandaag (voor mij eenbekende vis). wil ik nu wel eens goed leren scheppen in me eentje..
dus kom maar op met jullie tips.. zowel op vlakke oevers al steile kanten..

ben benieuwd.

Gr. Remko
Ruud Timmermans
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-06-2006 23:46
Locatie: Brabant

01-07-2006 16:22

wat ik altijd doe is gewoon het net in het water leggen en dan op mijn hurken erbij gaan zitten en zo de vis boven het net trekken. Gaat altijd goed bij mij...
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

01-07-2006 16:23

hier niet vandaag.. ik dacht dat het ook wel goed zou gaan.. maar heb waarschijnlijk iets te hard getrokken om de vis over de rand van het net te krijgen..

gebruik je een net-float of niet?
Ruud Timmermans
Berichten: 22
Lid geworden op: 01-06-2006 23:46
Locatie: Brabant

01-07-2006 16:28

Als je de vis goed moe laat worden kan je hem met ze kop boven het water trekken, dan doet hij niets meer. Heb je alle tijd om je net omhoog te halen.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

01-07-2006 16:29

heb je de vis wel goed af gedrild ik leg ook altijd het net vast in het water en dan probeer ik de vis helemaal boven in het water te krijgen zorg dan dat je wel je hengel recht omhoog hebt om een eventuele run weer op te kunnen vangen door je hengeltop weer te laten zakken

wanneer je de vis op die manier boven in heb pak ik snel het net op en bingo

soms gaat het niet in 1 x goed en dan gooi ik snel het net weer neer en laat mijn top weer zakken op die manier kan de vis weer een klein rondje zwemmen en probeer ik het opnieuw

vooral rustig blijven !!!

gr barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

01-07-2006 16:35

vis was moe.. en schepklaar zoals ik een vis altijd afdril (dat die moe op de zij ligt.
net lag vanaf begin in het water.. maar door de net-float blijft het net vrij hoog in het water.. de lijn tussen de armen ligt hooguit 5-10cm onderwater. ik heb waarschijnlijk vandaag iets te hard getrokken om de vis over het koord te trekken..

volgende keer maar eens proberen zonder netfloat. zodat het net diep in het water ligt en dan de vis erboven zien te krijgen..

meer tips zijn welkom.

Gr. Remko
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-07-2006 17:19

Wat ik dus nooit meer doe. Vanaf het begin van de dril het net al in het water leggen. Pff... wat een zwaar lomp ding als je hem dan omhoog moet tillen als de vis over het koordje gaat.

Tegenwoordig schep ik ze in ieder geval allemaal zelf... het was een paar jaar geleden eventjes wennen maar het is te doen.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-07-2006 17:21

Da's idd een goeie Gideon.
Inderdaad, als de steel iets hoger ligt komt het net wat dieper te liggen.
Ik schep bijna al mijn vissen zelf omdat ik meestal alleen vis (of mijn vismaat en ik een eindje uit elkaar zitten). Vanmorgen werd het wel even spannend, omdat ik door het wier er op/in het net niet omhoog kreeg terwijl ik er een dikke vis boven had liggen.
Het belangrijkste is dat je het hoofd koel houdt.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Bjorn vander Linden
Berichten: 125
Lid geworden op: 27-03-2006 23:44
Locatie: Mechelen (nl)

01-07-2006 19:58

Als de vis bijna moe is, het net al in het water liggen zodat t idd een beetje onder het wateroppervlak ligt. Je linkerknie tot op de grond laten zakken, dan je onderkant van je hengel tegen de punt van je rechtervoet zetten, zo kun je met 1 hand je hengel beter en makkelijker dirigeren en heb je een hand vrij om je schepnet omhoog te tillen :wink:
Patrick Kip
Berichten: 720
Lid geworden op: 20-10-2004 21:43
Locatie: Twente

01-07-2006 20:44

Ik vis in 95% van de gevallen alleen en ben dan ook genoodzaakt om de vis zelf te scheppen. Ik zorg er meestal voor dat het schepnet al ong. op de goede plaats ligt. Ook dril ik de vis goed af zodat deze rustig richting het net komt.....
Ik houd het net het grootste gedeelte van de dril op het droge (eenmaal nat word het net onhandelbaar), wanneer de vis tekenen van vermoeidheid vertoond gaat het net te water (waarbij ik er voor zorg dat deze niet te ver kan zinken....).

Op deze manier al meerdere keren een nieuw pb kunnen vangen dus.... :)

Groet,

Patrick
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

01-07-2006 22:05

Wél een netfloat gebruiken, op deze manier kan je met één hand of zelfs geen je net goed in alle richtingen dirigeren.

Probeer ook eens een of twee knijploodjes (zeevis afdeling) aan de BUITENkant van je net onderaan vast te knijpen. Op deze manier zinkt je net mooi af en word het een peuleschil om je vis te scheppen.

Schep overigens 95% van m'n vissen zelf :D (zo'n twee stuks op jaarbasis dus).
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

02-07-2006 00:39

Gewoon netfloatje erop en als de vis helemaal uitgedrild is het net het water in laten glijden en dan op je knie laten rusten. Dan voorzichtig (ook dan nooit forceren, dan nog maar een extra rondje) de vis over het net trekken en met je vrije hand het net een stukje optillen en dan de lijn laten vieren zodat de vis diep in het net verdwijnt.

Bij gebrek aan kameraden vaak alleen scheppen en door het vaak te doen, wordt je er handiger in. Als de vis goed gehaakt is, vang ik nu 99% van de zelf geschepte vissen.

Belangrijkste tip: blijf altijd rustig, niet makkelijk, wel belangrijk!! :D
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-07-2006 11:37

rustig ben ik wel..

ik zal een proberen om de steel van het net op me knie te laten rusten als ik gehurkt zit.. ik denk dat dit al een heel groot verschil maakt. want gisteren had ik het net in het water liggen met de steel op de grond.

van de week maar ff een makkelijk run-watertje opzoeken en even oefenen..

in ieder geval bedankt voor de tips..
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

02-07-2006 11:51

ik heb een schepnet steel van aluminium,dan kan je em hefbomen op de
kant met je voet.

ideaal.

ziet er wel x2 to the bone uit,maar ja.

niet doen met carbon 8)
8)
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 12:28

Fout 1 , n karper visser heb geen SCHEP net maar n LANDINGS net.

Ipv de karper er in te trekken , kan je ook t net onder m schuiven.

Vind t verder wel zeer vreemd , dat iemand die toch al jaren vist dit niet onder de knie heeft.

Zou dan ook nog maar even van groot water wegblijven , waar je dit alles op ruime afstand van de oever van uit je boot in n storm mag proberen.

T enigste beestje wat n ander voor mij mag pakken is n gladjanus , en als t geen gup is help ik m wel n handje :P

Gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 12:31

Verder zijn er nog 2 soorten netten.

Fijne en de ( oudere) grofmazige netten.

Die 2e zijn veel sneller in gebruik , alleen soms wat last met vinnen die er in vast zitten.

Maar das vaak n heel persoonlijke voorkeur.

Alleen iemand die met n "snel "net vist , zal n micro maas bagger vinden

Daarbij zal n iel mannetje n ander net geschikter vinden , dan iemand die iets steviger is.

Maar das met hengels ed ook.

Gr :wink:
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

02-07-2006 12:39

ik wil hierbij mijn welgemeende en zeer oprechte excuses aanbieden,
inzake mijn zeer ernstige verspreking in de posting van 11.51 uur.

hierin maak ik vermelding van een schepnet,en dit is natuurlijk onjuist.
je zou zomaar kunnen denken aan een vrachtwagen met bananen.

het moet natuurlijk zijn landingsnet.

ik hoop dat de verwarring die ik hiermee ongetwijveld heb gezaaid,door deze verhelderende en nader verklarende posting teniet wordt gedaan.

nogmaals mijn oprechte excuses.

hoogachtend,

rubbert 8)
8)
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

02-07-2006 12:41

ik zou zeggen koop een hengel van 3.30 m of beter nog 3.0 m , dan krijg je de vis makkelijker dichterbij de kant en bij je schepnet. koop een groter schepnet. dan zal het toch echt wel moeten lukken.
en probeer die vis echt uit te drillen totdat ze niet meer kunnen, vaak komt ie dan aan de oppervlakte met z'n kop boven water en spuugt ie wat water uit z'n bek. dan leidt je de vis naar de kant toe, en steek je snel het schepnet naar hem toe en bingo. ( laat dat net lang op de kant, als het eenmaal nat is dan is het niet meer te verplaatsen in het water )
en die netfloats, maakt volgens mij niet zoveel uit. probeer een keer met en een keer zonder. de laatste tijd doe ik het zonder netfloat. ( heb vroeger ook jaren zonder netfloats gedaan, toen bestonden die dingen nog niet )

succes !
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 12:57

AANVAARD :P
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

02-07-2006 13:19

Haha Menno, ik lees net dat je aanbeveelt om het landingsnet als SCHEPNET te gebruiken. :wink:

Ik trek de vis vaak ook niet over de rand van het net hoor, ik schuif het net meestal heel hebberig bij de vis onder zijn (of haar) dikke kont! 8)

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

02-07-2006 13:24

Jaja Kees,

Nu ook nog zelf plaatje maken ervan he :P :P

Enne , hier word niks gevangen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-07-2006 13:28

kevin diederen schreef:Wat ik dus nooit meer doe. Vanaf het begin van de dril het net al in het water leggen. Pff... wat een zwaar lomp ding als je hem dan omhoog moet tillen als de vis over het koordje gaat.

Tegenwoordig schep ik ze in ieder geval allemaal zelf... het was een paar jaar geleden eventjes wennen maar het is te doen.


Zal wel enigzins aan het materiaal liggen, maar dit helpt voor het afzinken van het net. Zo in het water blijft het net een tijdje drijven. Kost even voor het net zich volzuigt. Vol is trouwens vol, dus hoe jouw net zwaarder lijkt als het langer in het water ligt is mij een beetje een raadsel. Of laat je het net te diep afzinken? Dan helpt een net-float.

Bij voorkeur land ik de karper zelf trouwens.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

02-07-2006 13:59

De lengte van de uitstaande lijn is heel belangrijk, te kort en je krijgt de vis niet dichtbij genoeg, te lang en je moet de hengel zo ver naar achter houden dat de top gaat "zwabberen" .

Eenmaal de goed lengte gevonden is het goed te doen alleen.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
fernando breevaart
Berichten: 254
Lid geworden op: 23-05-2006 22:34
Locatie: hellevoetsluis

02-07-2006 16:28

en als je je schepnet nou ibn het water legt met de steel gekantelt op de kant zodat hij schuin omhoog staat dan trek je de vis boven het net en ga je op de steel staan zodat je de vis met je voet schept.
heb dit met snoeken al wel een aantal malen gedaan en daarmee werkt het goed.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

02-07-2006 16:46

Menno, waar slaat dat nou weer op.. hoezo mag ik niet op groot water vissen?? het vissen en alles gaat me net zo goed af als jou!.. alleen omdat ik 95% van de tijd met me vriendin of een vismaat aan de waterkant zit hebben hun altijd mijn vissen geschept en zo heb ik er dus niet veel ervaring mee.. ik vraag gewoon om tips en handigheden om het snel onder de knie te krijgen omdat het dit jaar vaker voor gaat komen dat ik alleen vis.

dus hou die rare opmerkingen asjeblieft voor je.

Gr. Remko