wat vinden julie hier van ??


Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

30-06-2006 16:47

hallo daar,

was laats aan het vissen op een zandput waar ik een aantal sessies achter elkaar wilde maken.
maar bij aankomst kwam ik erachter dat ik mijn markers was vergeten.

na even balen keek ik over het water en zag een aantal boeien in het water drijven
ik heb toen de boot gepakt en had 1 hengel ongeveer 1 a 2 meter voor de boei op een afstand van 50 tot 100 meter uit de kant hop wat boilies erbij en klaar

eenmaal bij de kant aangekomen zit ik mijn 2e stok klaar te maken komt er een ventje op mij aflopen en begint tegen mij te praten
`he vis jij daar tegen die boei`zecht hij

ik antwoord ja hoezo ??

en hij begint me daar in een keer te zeiken en te zaniken over hoe ik dat wel niet in mijn hoofd kon halen
en hoe ik dat dacht te gaan doen op zon afstand
hij zei dat er altijd wel van die knuppels waren die de bekken van de vissen zo nodig kappot moesten trekken.

dus ik kijk nog een keer over het water en denk ben ik nou gek of wat ??

ik kreeg echt bijna ruzie met die gast en was ook gelijk helemaal ziek van die sessie mijn vismaat had de grootste schik en zat mij te plagen dat ik niet zo dicht op die boei moest vissen

maar mijn vraag is wat vinden jullie daar nou van ik twijfel niet aan mijn kunnen en naar mijn menig moet de vis toch minimaal 1x helemaal rond die boei gaan wil ik hem verspelen

en wat ik in zon geval zou doen is volle bak de boot in en naar die boei varen mijn mening is dan dat de kans op een kapotte bek toch echt weg is en de kans op het verspelen van de vis tja die is altijd aanwezig toch

1 boei op open water nou wat vinden jullie ?

ps ik hoop dat de gene die mij aan sprak dit ook leest want ik wil er heeel graag nog wel even over verder discuseren

gr barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-06-2006 17:27

Barry,

te dicht op de boei,

ook dit " ventje " zou tegen je gaan zaniken.

Volle bak de boot in en dan ?? Voordat jij bij die boei bent kan die vis al 20 rondjes om die boei gemaakt hebben. Kans op verspelen door lijnbreuk is gewoon te groot en dan heeft die vastgezwommen vis nog maar een mogelijkheid. Het stuk hoofdlijn en onderlijn kan die vis echt kapot trekken, het zwakste, wel zijn eigen bek.
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

30-06-2006 17:28

Hoi.

Vreemde snuiters zitten erbij aan het water :lol:
Met behulp van een boei/marker vissen is geen schande in mijn ogen.

Als de vis er omheem zwemt,en je gaat de boot in,hoef je de vis niet te verspelen.
Als er een paar tegels onder hangen,dus dat de marker niet mee kan bewegen,lijkt mij niet verstandig.

Wat ik erger of hinderlijker vind is,dat de mensen die de moeite nemen om boeien/markers uit te varen,en die daar lekker laten liggen als ze stoppen met vissen.

Of de lijnen uitvaren,maar als ze vast liggen,niet de moeite nemen om die lijn ook weer op te halen :evil:

In jouw geval,niets van aantrekken dus. :lol:

Franca. :wink:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

30-06-2006 17:57

Franca BOEI weet je wel zo,n groot ding die daar altijd ligt :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

30-06-2006 18:33

Ik zou ook nooit zo dicht tegen een boei gaan vissen.
Je praat over 50 tot 100 meter dat is al gauw tussen de 10 to 16 meter rek in de lijn en dan nog de reactie als je een boot hebt of eventueel jou dril kunsten.
Een karper kun je niet effe naar links of rechts sturen 50 a 100 meter uit de kant.


Nee verstandig is het niet.

Groeten Joris
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

30-06-2006 18:37

Op een afstand van 20 meter okay... 50 tot 100 meter? Met een dyneema lijn mag je er gerust nog heel wat meters extra vanaf zitten zonder het nadeel van de rek te hebben.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Franca Dobbe
Berichten: 407
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Nootdorp
Contacteer:

30-06-2006 18:43

Douwe Bijlsma schreef:Franca BOEI weet je wel zo,n groot ding die daar altijd ligt :D :D


Hoi Douwe.

In dat geval fout van mij :lol: (sorry)

Zeker niet zo bij vissen dat de kans bestaat dat de vis er omheen zou kunnen zwemmen.

Hier worden markers ook boeien genoemd,vandaar :lol:

Groetjes Franca :wink:
jeroen postma.
Berichten: 387
Lid geworden op: 27-10-2004 17:19
Locatie: borne

30-06-2006 18:59

Ik heb gezien dat er van die staaf markers bestaan, die kan je verlengen tot het oneindige geloof ik, is gewoon één staaf, ga er maar eens naar op zoek op internet, niks geen gekloot als die vis er omheen zwemt, je pompt hem gewoon terug en die marker trek je onder water, een soort joystick, snap je het principe?
mocht hij er dan langsheen zwemmen tijdens de dril, in principe geen probleem, toch zou ik hem niet vlak tegen de marker aanvissen omdat je inderdaad met veel rek in je nylon zit, afstand tot 20 meter kan je nog wel schatten, vis er dan gewoon ongeveer 20 tot 30 meter van af, als je toch op 100 meter ligt te vissen dan doe je gewoon je slip bijna dicht, komt hij niet om de marker heen.

was dat nou zo moeilijk om te bedenken?

mvg,

Jeroen
verscholen tussen het riet, niemand die mij ziet
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-06-2006 19:07

De karper mag er niet omheen. Is die kans aanwezig, moet je er zo ver vanaf vissen dat die kans er niet meer is.

Sluit mij deze keer bij Michel aan.

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

30-06-2006 20:09

maar persoonlijk vind ik 1 boei op open water nou niet echt een obstakel om bang van te zijn.

wat ik zeg waarschijnlijk neemt die vis een run op het moment dat je tegendruk geeft zal hij naar links of rechts gaan zwemmen omdat dat de weg van de minste weerstand is

wat ik niet geloof is dat de vis meteen een aantal rondjes om de boei zal zwemmen mist je hem lijn geeft dus niet te veel blokken

wanneer je dan de vis wat zwem ruimte geeft zal je lijn mischien de boei wel raken maar komt hij daardoor alleen in een hoek te liggen

ik ben echt van mening dat er natuurlijk altijd wel een kans is dat je de vis verspeeld door de boei maar heb je dat niet als je tegen een paal of een brug of weet ik veel waar anders licht te vissen.

even voor de duidelijkheid het gaat om een vaste boei die daar altijd licht en ook niks met vissen te maken heefd.

gr barry
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

30-06-2006 20:35

Barry Postma schreef:maar persoonlijk vind ik 1 boei op open water nou niet echt een obstakel om bang van te zijn.

wat ik zeg waarschijnlijk neemt die vis een run op het moment dat je tegendruk geeft zal hij naar links of rechts gaan zwemmen omdat dat de weg van de minste weerstand is

wat ik niet geloof is dat de vis meteen een aantal rondjes om de boei zal zwemmen mist je hem lijn geeft dus niet te veel blokken

wanneer je dan de vis wat zwem ruimte geeft zal je lijn mischien de boei wel raken maar komt hij daardoor alleen in een hoek te liggen

ik ben echt van mening dat er natuurlijk altijd wel een kans is dat je de vis verspeeld door de boei maar heb je dat niet als je tegen een paal of een brug of weet ik veel waar anders licht te vissen.

even voor de duidelijkheid het gaat om een vaste boei die daar altijd licht en ook niks met vissen te maken heefd.

gr barry



had je eigenlijk nog wat en zoja zwom die niej om de boei heen? :roll:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-06-2006 21:11

Barry,

weet jij wat er aan die ketting zit waarmee die BOEI geankerd is?

Naar alle waarschijnlijkheid flink aantal mosseltjes.

Snijden je lijn ( ook je eventuelevoorslag ) zo door.

Zwemt er wel een vis met een stuk lijn in de rondte. Ik heb al uitgelegd waar het zwakste onderdeel van die combinatie zit.

Ja die kans bestaat en die kans dat het daadwerkelijk gebeurd, ach die kans vind ik dus altijd te groot op de manier zoals jij daar gevist hebt.
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

30-06-2006 21:25

dan nog moet je te veel druk geven zodat je de lijn kapot trekt en zoals ik al eerder vertelde zorg ik dat ik eerst dicht in de buurt van de boei kom voordat ik echt begin met het drillen van de vis

en die ketting helemaal vol met mosselen dan ga je wel meteen weer uit van het ergste maar dat is inderdaad wel een punt waar ikzelf niet aan had gedacht

maar laten we er even vanuit gaan dat dat niet het geval was dan vind ik zon boei dus niet meteen een obstakel waar je direct een vis aan verspeeld
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-06-2006 21:39

Barry,

Jij twijfelt niet aan je kunnen, ik anders wel aan je kennis inmiddels.

Feit blijft dat je veel te dicht bij die BOEI je rig hebt gedropt, en zo een BOEI is dus wel een obstakel waar je vis aan kan verspelen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-06-2006 22:43

heb respect voor dat " ventje"
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

30-06-2006 23:41

Eerlijk gezegd vind ik het ook onverantwoord.
Tegen de tijd dat jij 1 piep krijgt is de vis al voorbij de boei, dan moet jij nog reageren.

Minimaal 5 meter ervoor zou beter zijn.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
donald camijn
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-02-2006 17:15
Locatie: pijnacker

01-07-2006 00:31

lekker boeiend

snap zo en zo al niet, waarom je pal op je boei moet vissen...lekker een eind ervoor en ernaast gaan zitten...voorkomen is beter dan genezen
Gebruikersavatar
Rob de Boer
Berichten: 524
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Noord Holland

01-07-2006 11:57

Lijn door, bek kapot, lood weg, k*tavond...hoe dan ook. Ieder zijn meug.

Wat ik erger vind is dat er iemand die waarschijnlijk ook wel eens een vis verspeeld mij zou komen vertellen wat ik wel en niet mag aan de waterkant.

Verbeter de wereld, bemoei je met je eigen hengelstokken. :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

01-07-2006 15:03

Hans Brinkel schreef:heb respect voor dat " ventje"


Ik kan me hier wel in vinden.


Met een vriendelijke groet,


een bijna aangebakke ROet

Afbeelding
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

01-07-2006 15:30

Dat ventje weet waarschijnlijk net als jij dat er meerdere boeien in het water liggen.

Weet ook dat de rek in je lijn meer dan 1 à 2 meter is.

Weet ook dat niet je heel snel met je boot in de buurt van de boei bent.

Weet ook dat je lijn breekt als de karper langs de boei zwemt.

Weet ook dat de karper niet persé om de boei hoeft te zwemmen om lijnbreuk te veroorzaken

Weet waarschijnlijk beter dan jij dat je je maximaal 25 meter van het obstakel moet bevinden.

Weet ook dat je niet de controle hebt over de vis op een afstand van 100 meter.

Weet ook dat je geen onnodig risico moet nemen.

Iederen verspeelt vis maar lees eens de ingezonden stukken in de Rotary over het vissen in de buurt van obstakels. Ik hoop dat je dan een andere mening hebt dan nu.
Gebruikersavatar
joris Leferink
Berichten: 837
Lid geworden op: 15-12-2002 01:00
Locatie: Haaksbergen

01-07-2006 15:39

Waarom moet je per se zo dicht tegen de boei aan liggen?????

Je gaf zelf aan dat je een herkenningspunt nodig bent als dat 20 meter van de boei af is is dat toch ook goed.

Waarom zou je ingodsnaam risico nemen als dat helemaal niet nodig is of is die boei zo'n hotspod????????????

Groeten Joris
Gebruikersavatar
Barry Postma
Berichten: 281
Lid geworden op: 14-03-2004 16:46
Locatie: Apeldoorn

01-07-2006 15:59

32 hot genoeg ???

en zijn bek was puntgaaf jongens een boei is echt niet perse een obstakel wat je de nek om doet.

maar de meeste mensen hier zijn het blijkbaar niet met mij eens dus mischien moet ik mijn mening bij gaan stellen.

ik was ook over de zeik over de manier waarop die gast mij de les pobeerde te lezen

het enigste goede punt wat ik gelezen heb vind ik dat de ketting begroeid kan zijn met mosselen

maar ik durf nu voor 100 procent zeker te zeggen dat dat niet het geval is

anders had ik die vis waarschijnlijk niet gevangen.

ik ben mischien ook nog vergeten te zeggen dat ik daar ook geen nachten vis omdat dat simpelweg niet mag

dus ik zat gewoon op mijn strecher achter de hengels

maar ik zal hem voortaan wat verder weg leggen

maar vist hier nooit iemand tegen een dukdalf / paal of struiken /omgevallen boom

vooral die laatste twee leveren veel vis op maar zijn naar mijn mening veel erger dan 1 boei op open water
voor mij is karpervissen A WAY OF LIFE !!!
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

01-07-2006 17:38

Struiken die overhangen zijn vaak niet eens zo lastig als je je top onder water houd. :wink:
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

03-07-2006 23:25

Barry Postma schreef:
ik was ook over de zeik over de manier waarop die gast mij de les pobeerde te lezen


Van " Ventje " naar " die Gast " in 1 week tijd... :D
Gebruikersavatar
Bertus Holtman
Berichten: 25
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Apeldoorn

05-07-2006 14:00

Vissen bij de boeien, wat een discussie.
Pffff, moeten we elkaar nog meer regels gaan opleggen?
Laat een ieder toch lekker vissen en zelf bepalen hoe hij binnen de regels vist. Dit zou inhouden dat je bij geen enkel obstakel meer kunt vissen, geen brug, geen kade, geen ...... weet ik het wat je onder water nog allemaal tegen komt. Bijv. glooiing, hier kunnen wel eens mossels of een steentje liggen die je lijn beschadigen e.d. Het gaat er op lijken dat we allemaal willen bepalen hoe een ander moet vissen, hoe was dat verhaal ook al weer over de splinter en de balk? :lol: Laten we proberen het met zijn allen "visbaar" te houden in een land met zo wie zo al te veel regels. Het moet ook ontspanning blijven en niet dat je zo aan de waterkant zit nagels te bijten omdat de kans bestaat dat je wel eens gecontroleerd gaat worden en je misschien wel iets fout doet!!!!!!!!!

En volgens mij is het ook nog eens zo dat als de vis zich haakt hij zo'n spurt neemt dat hij al tientallen meters van de boei af is voordat je kunt aanslaan.
Zij die achter mijn rug om praten, staan op de juiste plaats om mijn kont te kussen