Graskarper perikelen


Plaats reactie
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

16-10-2002 14:32

Dag mensen,
Ik heb zoals jullie in de topic 'hoe verloopt jouw seizoen?' kunnen lezen dit jaar mijn eerste graskarpers gevangen maar allen vochten ze op een heel andere manier dan de gewone karpers. Als ik ze dan op de mat had liggen waren ze soms met geen mogelijkheid rustig te houden. Ik ga ervan uit dat dit bij graskarper vaker voorkomt en dat deze vier niet de Nederlandse uitzonderingen zijn. Hoe is dit eventueel op te lossen zonder er helemaal op te gaan liggen (bij wijze van natuurlijk)? Ik heb gelezen dat graskarpers zich letterlijk bijna dood kunnen vechten dus als ze bezig blijven dan probeer ik ze na 10 tot 15 minuten toch te scheppen. Een vinger in de mond of de hand op de ogen helpt totaal niet en toen mijn vismaat een keer een gras woog sprong hij praktisch uit de mat. (dichtgeritst ongeveer 75 cm hoog) dus niet met zo'n l*llen-matje. Ze blijven dus sowieso niet liggen op de mat. Aangezien ik ze graag ongeschonden terug wil zetten ben ik ten einde raad mede doordat ik ze gewoon met boilies en particles ving.

gimme some advice.

mvg Rob van Os
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

16-10-2002 15:31

hoy,

er is weinig te doen datz e op de mat spartellen als gekken!!
ik heb zelf ook al regelmaig graskarpers gevangen die helamaal niet vochten maar heb er ook al een paar gehad die af gingen als een raket!!
dus denk dat het aan de vis zelf ligt!

groetje rob
Gebruikersavatar
robin de ronde
Berichten: 736
Lid geworden op: 26-01-2002 01:00
Locatie: Rozenburg
Contacteer:

16-10-2002 16:36

de graskarper in het water of in het net onthaken als het even kan.


de groeten...
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

16-10-2002 20:13

Tsja graskarpers, dit jaar heb ik er ruim 20 gevangen, waarvan 2 vissen over de 10kg! Dat lijkt leuk maar dat is het niet... De vissen geven geweldige sport maar het is wel ZO slecht voor de vissen :S ! Ik probeer ze dan ook in het water te onthaken...

Weerhaakloosvissen is hierbij trouwens bijzonder handig...

Mzzl,

Michiel
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

17-10-2002 14:18

Ik was al bang dat het niet aan mij lag :sad: . Trouwens, weerhaakloos vissen doe ik sinds het begin van het jaar. De optie om in het water te onthaken is zeker geen slechte (dat doe ik bij de brasems ook), echter ik ben met twee maten alle gevangen karpers aan het meten en wegen en we schrijven nog meer dingen op zoals plaats, tijd, aas, uiterlijke kenmerken e.d. (logboek) om in de loop van de komende jaren een beeld van het bestand te vormenen ook de groei van de karpers. Dit is de reden dat ik ze toch op de kant haal. Trouwens ik had in het begin van m'n topic geschreven dat die beesten zich zowat dood kunnen vechten. Heeft iemand hier toevallig ervarig mee zodat ik een indicatie heb van de maximale dril-duur?

bvd Rob van Os
mark hofman.

17-10-2002 16:57

he rob

die drilduur is helemaal niet belangrijk. je kijkt dan op je horloge en denkt oh ik ben bij de maximale drilduur nu moet ik hem snel van de haak afhalen. je rost dat beest dan snel in het net terwijl hij nog niet moe is dat heeft absoluut geen nut dan gaat hij gewoon op de kant door!
je moet hem gewoon moe laten worden en het maakt toch niet dat het terugzetten wat langer duur die beesten moeten gewoon ffff op adem komen

mark
stephan van de schraaaf
Berichten: 2
Lid geworden op: 18-07-2002 02:00
Locatie: goes

17-10-2002 21:18

Toen ik mijn eerste gras ving wist ik niet wat ik er aan had hij ging vlink tekeer maar je moet zeker s`acht geen foto`s nemen dan gaat hij flippen. En snel terug zetten die graskarpers.

stephan
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

17-10-2002 21:20

laten we ff duidelijk zijn, bij mijn weten is een graskarper niet eens een karperachtige.....(???)
groetjes Da Fox
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

17-10-2002 23:38

Maar toch wil ik ook wel eens een zilverkarper vangen. :smile:

Graskarpers zijn vaak in het eerste stadium van de dril heel rustig en vaak denk je in eerste instantie aan een brasem of zeelt.
Voor de kant exploderen ze dan. Ook al krijg je de kans om hem te scheppen: doe het niet.
Dat kan je je net kosten! geef de vis de kans om te vechten. Zet je slip alvast wat lichter als je ziet dat je met grote
(va 10kg) gras te maken hebt.

Het zijn harde vechters, maar na een paar keer door de slip kun je ze wel scheppen.

Als je een graskarper wilt fotograferen doe dat dan meteen, graskarpers mag je nooit bewaren, daar schijnen ze dood van te gaan.

Op sommige wateren zijn ze een plaag, op andere een welkome verassing (meestal de grotere exemplaren).

Mijn grootste haalde de meter net niet, ik hoop toch een keer zo'n stinkende, stekverstorende, voerplek leegetende, karpers verjagende graskarper boven de meter te vangen!

jeroen
Dennis van den broek
Berichten: 2
Lid geworden op: 16-10-2002 02:00
Locatie: Goirle

17-10-2002 23:57

Halle Mensen
Een graskarper is wel degelijk een karpersoort! De graskarper is sterker doordat hij slanker is dan de andere soorten, en daardoor meer kracht kan zetten.

Een maat van mij vang afgelopen jaar een graskarper van 102cm en 32,5 pond (hij pasten niet eens op de onthakingsmat) het was een erg lange dril en toen ik hem schepte sprong hij er ook nog eens uit. Maar eenmaal op de kant was hij ook niet te houden maar hij is toch nog ongeschonde terug gegaan.

En ze stinken wel erg net een brasen.

Groetjes Dennis

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Dennis van den broek op 2002-10-24 22:27 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-10-2002 09:27

Een graskarper hoort inderdaad bij de karperfamilie. Ik ben het echter absoluut niet eens dat een graskarper sterker zou zijn dan de andere karpers. Een graskarper lijkt misschien sterker omdat deze alleen vecht onder de top, dus energie explosies. Een normale karper vecht continu dus zal "eerder" uitgeput raken.

Een graskarper mag je nooit zakken, ze zijn zeer stresgevoelig en kunnen sterven in een bewaarzak.

Als een graskarper uitgeput op de mat ligt zal deze zich rustig houden. Maar zijn deze niet uitgeput dan kunnen ze zeer wild doen op de mat, in dat geval wil een vinger in de bek steken nog weleens helpen. Ook de karper, voorzichting, een paar keer omdraaien kan helpen. Hierdoor raakt ze gedesorienteerd en zal dan rustig worden. Let hierbij vooral op de vinnen.

Groet
Bart
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-10-2002 09:49

hoy,

Bart ik ben het niet helemaal met je eens wat betrefd dat een graskarper een karpersoort is een graskarper behoort wel degenlijk onde de witvis, hij is aleen een karperachtige maar dat zijn meerdere witvis soorten!!
ik vind het trouwen prachtige beesten en dat ze je net kapot kunnen maken kan ik begrijpen die beesten exploderen echt als je ze in het het net hebt liggen.

groeten rob
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-10-2002 10:07

Rob

Een graskarper behoort tot de Cypriniformes (karperfamilie) of Cyprinidae (karpers). Zoek het maar op als je het niet wil geloven.

Ik kan me echter wel voorstellen dat hierover verwarring ontstaat. In de volksmond zeggen we vaak dat een graskarper geen karper is. Ook uit de latijnse naam van de graskarper kun je het niet achterhalen, die naam luid: Ctenopharyngoden idella. Alle andere karpersoorten in Nederland beginnen wel met Cyprinis. Dit kan dus ook verwarring brengen.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is.

Bart

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-10-18 10:34 ]</font>
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

18-10-2002 11:11

hoy bart,

een graskarper behoort inderdaad tot de karperachtigen net zoals barbeel en kopvoorn maar toch vallen ze onde rde noemer witvis!! maakt verder ook niet uit het is en blijft een geweldige bijvangst!!!

groeten rob
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

18-10-2002 11:12

Voor de mensen die denken dat een graskarper geen familie is v/d cyprinis!

http://www.visserslatijn.nl/vissoorten/index.html
Klik dan op vissoorten, dan graskarper.

http://www.waterland.net/visschenwinkel ... karper.htm

http://www.tienen.be/viander/graskarper.htm

Ik hoop dat het nu wel duidelijk is voor degenen!

groet
Bart.

_________________
FM-Baits. Daar houden de karpers van!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-10-18 11:32 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-10-2002 17:32

Jongens,

Wat bedoelt wordt is dat de graskarper niet tot de familie cyprinus carpio behoort. Wel lid van de karperachtigen maar geen lid van de familie van wat wij karper noemen. De graskarper is dus een karperachtige maar geen karper. :smile:

Kees
Rob van Os
Berichten: 410
Lid geworden op: 13-02-2002 01:00
Locatie: Breda

19-10-2002 17:50

Lorenzo ik ben het niet met je eens, In het begin heb je wel gelijk maar als je hem de kans geeft dan kan ie flink aanzetten. Ik heb twee weken geleden die 4e gevangen en na een paar minutenwilde ik hem scheppen omdat ik enkele keren een paar piepen kreeg op die andere hengel (dus niet een run waarvoor ik aangeslagen had) hij hing boven mijn net en ik wilde dat net boven water tillen toen hij de laatste paar centimeter benutte door eens klink aan te zetten, tegen mijn andere lijn aanzwom (dacht ff dat die andere er van tussen ging :eek: ), zwom er dus onderdoor en kwam 20 meter verder pas tot 'stilstand'. In dergelijke situaties ben ik altijd blij dat ik mijn slip vrij los heb staan (zie o.a. de reply van Jeroen)

Mark Hofman, je begrijpt, denk ik, niet wat ik bedoel, geeft niks hoor. Ik vroeg na de drilduur om een indicatie te hebben wanneer het link wordt voor de grazer. Ik snap overigens ook wel dat dat niet alles zegt want je hebt altijd verschillende omstandigheden. Ik heb met mijn eerste bijna 25 min gestaan en hij was er niet blij mee want hij had wel even moeite met wegzwemmen (was ergens in Juni dacht ik). Toen dacht ik dat het misschien aan de lange kant was, en daarom probeer ik ze na 15 minuten altijd op de kant te hebben, zonder het hele gebeuren te forceren natuurlijk.

Met niet ALTIJD (gras-)karper vangende groet,
Rob van Os
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

20-10-2002 20:32

heb vroeger best vaak een gras in de zak gehad en nog nooit eentje dood in aangetroffen!!!maar doe het nu niet meer neem geen risico

mvg martijn

ps grootste is 100cm en 28 pond(!)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-10-2002 21:48

Jeroen, voor een zilverkarper zul je toch anders 'aas' moeten gebruiken:)
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

20-10-2002 23:12

Tja Aart, zo'n zwerm watervlooien is idd lastig om op de haak te zetten, maar was er op "een rivier in nederland" niet een gevangen met een boilie?

groeten Jeroen
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

21-10-2002 15:22

hoy kees,

dat is wat ik bedoel!!!
mijn uitleg was meschien aleen niet zo duidelijk!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-10-2002 15:59

Rob,

Je hebt het bij het rechte eind. De verwarring onstond door de graskarper ook maar karper te noemen omdat deze behoort tot de Cyprinidae (de karperachtigen). Wellicht wordt het nog duidelijker voor de twijfelaars als ze eens kijken bij brasem. Deze behoort namelijk ook tot de Cyprinidae. Maar we zijn het er allen toch over eens dat dit geen karper is. Of niet soms?

Kees
Gebruikersavatar
Rob Borjans
Berichten: 857
Lid geworden op: 29-08-2002 02:00
Locatie: Landgraaf

21-10-2002 16:35

hoy kees,

haha hoop inderdaad dat de brasem geen karper is nee.
Ik vind het trouwens fantastische beesten, ik vind ze niet echt geweldig om te vangen maar ik vind ze fantastisch mooi!

groeten rob
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-10-2002 16:49

hieruit kunnen we dus de conclusie trekken dat graskarper geen karper is, en dus voor mij een soms erg welkome afwisseling is.
19 pond dynamiet onder de top kan best eens leuk zijn. als je niet zeker bent van jestek, zoals ik een tijd was, tis in ieder geval een garantie dat er vis komt, en inmiddels weet ik ook dat er dan ook wel karper komt.
groetjes Da Fox
Plaats reactie