watertemperatuur


Plaats reactie
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

28-06-2006 21:51

Ik ben zojuist een stukje wezen varen met mijn rubberboot en dieptemeter. Nu viel mij op dat de watertemperatuur die de dieptemeter aangaf (dus de oppervlakte temperatuur) begon op 22.2 graden en naar mate ik verder naar het einde van het water ging de temperatuur opliep naar wel 23,8 graden.

Waar kan dit aan liggen?? Komt het omdat op die kant de wind stond en daar dus uiteindelijk al het warmere water naar toe ging??

Of komt dit omdat in dit gedeelte de zon onder ging??

Ik ben benieuwd wat jullie hier van denken?? Ik hou het in ieder geval in gedachte want misschien is dit wel een mooie plek om in het voorjaar eens aan te pakken....
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

28-06-2006 22:54

Je geeft vrij weinig informatie, dus het is moeilijk te zeggen hoe dit komt. Je geeft zelf al een aantal mogelijke oorzaken aan, wind kan er zeker mee te maken hebben. Ook diepte is iets om rekening mee te houden. Ik weet niet hoe groot het water is, misschien wordt een bepaald deel langer door de zon beschenen dan de rest?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
dave troost
Berichten: 482
Lid geworden op: 26-07-2005 17:53
Contacteer:

29-06-2006 10:34

Ga eens in de wind en in de schaduw staan en daarna uit de wind in de zon (als het mogelijk is). Probeer dan een dunne laag water op te warmen in de zon en daarna een dikke laag water. Als je het onderzoek hebt afgerond, moet je nadenken over oorzaak en gevolg. Trek je conclusie en kijk of die ook van toepassing is op jouw water. Vis je in de buurt van een warm waterlozing?
marco kuypers
Berichten: 69
Lid geworden op: 07-12-2005 16:52

29-06-2006 12:02

Het kan aan zo veel verschillende factoren liggen. Hieronder een paar puntjes waar het aan zou kunnen liggen:
- warwaterlozing (wat al werd verteld)
- ondiepwater
- stek in de zon of in de schaduw

Kijk hier is naar en voor de rest zou ik het ook niet weten.

Gr marco
Maarten drenth
Berichten: 128
Lid geworden op: 30-08-2002 02:00

29-06-2006 12:12

Het gehele water heeft een diepte van rond de 1 meter.. dit kan soms 10 cm schelen. Er zijn geen diepere gedeeltes....

Het viel alleen ernom op dat de kant waar de zon onderging, en de laatste dagen volgens mij ook de wind op stond.. echt veel warmer was...
Ik begon bij een temperatuur van 20.4 graden een ongeveer 1 km wind mee varen was de temperatuur opgelopen naar 23,8 graden..

ik kan eigenlijk niks anders bedenken dan dat ik al aangaf...
Gebruikersavatar
Ronald Ermes
Berichten: 388
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Schiedam

29-06-2006 12:40

Wat ik me tevens afvraag (misschien moet ik er wel een andere topic voor openen) is wat de max. temp. is dat de karper actief is.

We weten allemaal dat bij een lage temp. de karper niet aast (of bijna niet)
vanaf welke temperatuur is dat met warm water menen jullie ?
TTB Baits !
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

29-06-2006 13:02

Ik denk niet dat die piek in Nederland ooit berijkt wordt. We vangen natuurlijk vaak minder bij extreem warm water, maar ik denk dat dat eerder ligt aan het zuurstofgehalte dan aan de temperatuur. Bovendien gaat bij warm water natuurlijk voedsel ook lastig worden.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Plaats reactie