nachtvisvergunning overijssel


Martijn Pullens
Berichten: 4
Lid geworden op: 09-10-2005 18:45
Locatie: Hardenberg
Contacteer:

21-06-2006 13:23

Tot mn grote verbazing zag ik gister op de regionale tv zender rtv oost, dat vanaf volgend jaar in overijssel alleen nog 'snachts gevist mag worden met een speciale nachtvisvergunning en dat er alleen nog gevist mag worden op daarvoor bestemde nachtvisplekken, wanneer je je hier niet aan houdt wordt je vergunning voor 5 jaar ingetrokken, dit gaat toch helemaal nergens meer over, zou hier wat tegen te doen zijn????

(zie http://www.rtvoost.nl/index.asp?res=1024 en dan onder de knop zoeken, zoeken naar nachtvisvergunning :evil:
Gebruikersavatar
Jos van Dalum
Berichten: 280
Lid geworden op: 21-01-2004 15:20

21-06-2006 13:41

Ik vind dit alleen maar goed!! Bij onze visvereniging hebben ze nu ook zoiets opgezet.
Op deze manier worden de goede van de kwade gescheiden. En ja dan mag je op sommige plekken niet meer vissen. Maar er valt genoeg te regelen met een visvereniging hoor, geloof mij maar :lol: !!

Groeten Jos
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

21-06-2006 13:48

Scherpe regels voor nachtvissen Nachtvissen is vanaf volgend jaar in Overijssel alleen nog toegestaan met een speciale nachtvisvergunning. Nu mag in de zomermaanden nog in heel Overijssel 's nachts gevist worden. Volgend jaar is dat alleen toegestaan op aangewezen plekken. Als vissers zich niet aan de regels houden, moeten ze hun nachtvisvergunning inleveren. Ze zijn die dan voor vijf jaar kwijt. De regels voor nachtvissen worden veranderd, omdat eind volgend jaar de wet op openluchtrecreatie wordt opgeheven.


Dat was ff knippen plakken vanaf RTV Oost.. In het bericht wordt gemeld dat nachtvissen alleen in de zomermaanden is toegstaan, dit is incorrect. In heel Overijssel is nachtvissen het gehele jaar toegestaan, uitzonderingen daargelaten..
Onze hengelsportverening werkt al jaren met een dergelijke vergunning. De overlast die nachtvissen soms kan veroorzaken is daardoor drastisch verminderd. Overlast is nachtvisvergunning kwijt.
Dus het systeem biedt mijn inziens zeker goede mogelijkheden. Mis alleen nog informatie over hoe en wat verder... Denk dat je niets anders kunt doen dan afwachten totdat er iets meer bekend is!
Jos Ruiter
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-06-2006 13:59

21-06-2006 14:05

Ik denk dat het wel goed is maar, ik denk ook dat er genoeg mooie plekken nu zullen verdwijnen :cry:
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

21-06-2006 14:17

Jos Ruiter schreef:Ik denk dat het wel goed is maar, ik denk ook dat er genoeg mooie plekken nu zullen verdwijnen :cry:


Dat is afwachten................................ :-?
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

21-06-2006 14:49

Jos Ruiter schreef:Ik denk dat het wel goed is maar, ik denk ook dat er genoeg mooie plekken nu zullen verdwijnen :cry:


Tenzij...

Ach laat maar...

Groeten,

Mark
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

21-06-2006 16:17

Ik zag het gister ook op tv.

Lijkt me een goeie zaak zekers als je bekijkt hoeveel oost duitsers en russen etc etc hier aan het kanaal zitten te kloten.

En je raakt niet je vergunning kwijt voor 5 jaar, alleen je nachtvis vergunning.

Plus het zal niet voor elk wat gaan gelden want er zijn ook nog verenigings wateren..

Je mag niet in elk water het gehele jaar door nachtvissen, wateren binnen de bebouwde kom zijn zowiezo al uitgesloten.

Ik ben wel benieuwd of er dan ook iets in komt te staan met betrekking tot bivvy's/tenten/paraplu's etc.

Maar inderdaad eerst maar even wachten totdat er wat meer bekend is van de federatie Oost Nederland. Het is me nog iet wat te algemeen om hier een goede mening over te vormen.
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

21-06-2006 16:24

Ben ook benieuwd... Houd wel in dat de gemeenten op ongeveer eenzelfde lijn met elkaar moeten zitten, wil zoiets slagen met het oog op de komende nieuwe wetgeving...
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

22-06-2006 16:18

Afbeelding
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

22-06-2006 17:43

Matthijs Gerrietsen schreef:Scherpe regels voor nachtvissen Nachtvissen is vanaf volgend jaar in Overijssel alleen nog toegestaan met een speciale nachtvisvergunning. Nu mag in de zomermaanden nog in heel Overijssel 's nachts gevist worden. Volgend jaar is dat alleen toegestaan op aangewezen plekken. Als vissers zich niet aan de regels houden, moeten ze hun nachtvisvergunning inleveren. Ze zijn die dan voor vijf jaar kwijt. De regels voor nachtvissen worden veranderd, omdat eind volgend jaar de wet op openluchtrecreatie wordt opgeheven.



:P :lol:
Gebruikersavatar
michel merza
Berichten: 53
Lid geworden op: 30-12-2005 21:55
Locatie: deventer
Contacteer:

22-06-2006 18:51

Ik moet nog zien of het er beter op wordt. Het wordt idd wel makkelijker om overlast aan te pakken, maar ik denk dat mijn favourite visplekjes er de dupe van gaan worden aangezien ik al in geen 5 jaar gecontroleerd ben en ook al minstens zo lang niets zie of merk van enige activiteit van de visvereniging hier. Zeker op het gebied van karpervisserij. Soms vraag je je echt af waar al het geld toch heen gaat van die vergunningen en dan nu weer 1 erbij. Ik moet eerst nog zien hoe het worden gaat :-?
There is no certainty only opportunity.
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

22-06-2006 19:32

michel merza schreef:al minstens zo lang niets zie of merk van enige activiteit van de visvereniging hier. Zeker op het gebied van karpervisserij. Soms vraag je je echt af waar al het geld toch heen gaat van die vergunningen en dan nu weer 1 erbij. Ik moet eerst nog zien hoe het worden gaat :-?


Denk dat daar een hele goede reden voor is........... :o
Gebruikersavatar
Bas Goorhuis
Berichten: 260
Lid geworden op: 27-10-2002 02:00
Locatie: Twente

23-06-2006 08:50

Ik vindt het wel vreemd dat de Federatie Oost Nederland er niks van meld op hun eigen site.
Gebruikersavatar
Rolf Bril
Berichten: 468
Lid geworden op: 07-11-2005 17:43
Locatie: hardenberg

23-06-2006 09:05

Tja mooi kloten. Nu zul je net zien dat het water waar ik nu zo graag vis er net buiten valt dus dan mag ik er alleen midden in de zomer vissen. :-? Terwijl het er in de lente zo goed wil. Voor de rommelmakers een goede oplossing om ze hard aan te pakken maar wij echte karpervissers zijn er min of meer de dupe van. :cry:
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

23-06-2006 13:01

Michel,

Een vereniging wordt gevormd door de leden van die vereniging.

Dus de vereniging ben jij.

Als nu de vereniging niets doet, komt omdat jij niets doet, als er nu genoeg niets doen, houdt alles vanzelf een keer op.

MVG

Klaas
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

30-06-2006 10:57

heb gisteren een mailtje gestuurd naar de federatie oost nederland en kreeg dit antwoord:


Beste heer Oude Elferink,



In de bijlage treft u een reeds door de ledenvergadering van onze federatie aangenomen voorstel met betrekking tot het nachtvissen. Voor 2007 blijven de nachtvis mogelijkheden vrijwel gelijk aan die van dit jaar. Wij gaan 2007 benutten om de nachtvis locaties met gemeenten te regelen in APV’s. Er zal eerst op landelijk niveau met de VNG(overkoepeling gemeenten) overleg plaatsvinden waarbij we op hoofdlijnen afspraken proberen te maken over het kader waarbinnen we het nachtvissen gaan regelen. Vervolgens zal met elke gemeente afzonderlijk(ruim 35!) een nachtvisplan worden gemaakt die vervolgens via een APV gestalte zal krijgen. Natuurlijk grijpen we hier de mogelijkheden aan het bekende ‘tentje’ uit het huidige grijze circuit te halen en hopen daarmee het nachtvissen eindelijk goed te regelen. Een bijkomend niet te onderschatten knelpunt is de regelgeving ten aanzien van Vogel- en Habitatrichtlijnen die sinds kort onder de nieuwe wet Natura 2000 vallen met alle gevolgen van dien. Zoals het nu lijkt moet er bij de Provincie vergunning worden aangevraagd voor het nachtvissen in die gebieden ook als er al sprake is van bestaand gebruik. De wetgever gaat zelfs nog verder en verlangt dit ook voor de dagvisserij. De Natura 2000 gebieden liggen vooral in het IJsselgebied en de Kop van Overijssel.


Tot zover. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik dat graag.


Met vriendelijke groet,


Ed Piek

Federatie Oost Nederland

hieronder de link naar het voorstel wat ingediend is

http://members.home.nl/roudeelferink/na ... orstel.doc
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-06-2006 20:44

Remko, zo moet het voor iedereen toch wel duidelijk zijn naar mijn mening. Voor 2007 wijzigt er dus niets, alleen moet iedereen die dan 's nachts wil vissen wel een nachtvispasje aanschaffen (10 Euro). En er komt veel meer controle. Tevens kan van iedereen die er 'een potje' van maakt die nachtvispas ingenomen worden en kan zo iemand voor maximaal 5 jaar uitgesloten worden om een nieuw nachtvispasje te kunnen kopen.
Het 'onderkomen' (tentje, oval, plu) blijft dus in 2007 nog een kwestie van wel of niet gedogen.
Van al die gemeenten zal het afhangen waar vanaf 2008 officieel met een onderkomen 's nachts gevist zal mogen worden, tevens komt voor enkele gebieden de natura 2000 wet nog om de hoek kijken.
Al met al moet je er rekening mee houden dat vanaf 2008 niet op alle nachtviswateren officieel (via de gemeentelijke APV's) een 'onderkomen' toegestaan zal gaan worden, maar hopelijk wel op zoveel mogelijk wateren of gedeelten van wateren. En je kunt erop rekenen dat waar dat na 1-1-2008 niet mag het ook niet meer gedoogd zal worden...
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

01-07-2006 17:43

Ik vind het aan de ene kant goed maar aan de andere kant wel kloten.

Op mijn water waar ik nu graag mag vissen wil ik het liefst er wel in hebben natuurlijk maar dan gaat iedereen die ergens anders niet mag nachtvissen naar het water waar ik zo graag vis. Ik denk dat er zo wel meer mensen rond lopen met die gedachte. :-?

Ik zal helaas als het moet s`nachts daar illegaal gaan vissen. Gewoon om het daar rustig te houden. :cry: :-? :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-07-2006 23:10

Koen, even afgezien van het gebruik van een vistentje, daar visrechthebbenden daar niets over te zeggen hebben, mag je blij zijn dat er in practisch alle wateren van de Federatie Oost-Nederland al jaren het hele jaar door 's nachts gevist mag worden. Er is maar één andere Federatie waar dat ook zo is en dat is de Federatie Groningen-Drenthe.
Anderzijds is het natuurlijk onmogelijk om aan iedere individuele wens tegemoet te komen. Bovendien is jouw posting nogal egocentrisch en zo werkt het nu eenmaal niet.
Jef Hegteler
Berichten: 247
Lid geworden op: 30-04-2005 21:50

02-07-2006 18:23

Gelukkig dat er met uitzondering van die nachtvisvergunning voor de rest niks wijzigt voor in 2007 !! :)
Mvg. Jef
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

03-07-2006 20:53

Aart Lokhorst schreef:Koen, even afgezien van het gebruik van een vistentje, daar visrechthebbenden daar niets over te zeggen hebben, mag je blij zijn dat er in practisch alle wateren van de Federatie Oost-Nederland al jaren het hele jaar door 's nachts gevist mag worden. Er is maar één andere Federatie waar dat ook zo is en dat is de Federatie Groningen-Drenthe.
Anderzijds is het natuurlijk onmogelijk om aan iedere individuele wens tegemoet te komen. Bovendien is jouw posting nogal egocentrisch en zo werkt het nu eenmaal niet.


Aart met alle respect voor jou. Ik heb eindelijk een water waar ik rustig kan zitten vissen. Die wil ik gewoon rustig houden als er mensen achterkomen dat daar wel nachtgevist mag worden komt daar gewoon 1 kluit mensen op af ben ik bang voor. :wink: :oops:

Ik noem dit niet egocentrisch. Als ik me moet in zetten om op andere wateren het wel de mogelijkheid te laten bestaan dat er genachtvist mag worden dan wil ik dat ook wel doen. Maar niet op "mijn" water. :wink:
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

04-07-2006 07:31

Koen,

Ik denk dat je bezorgdheid onterecht is. Als karpervissers zich gezamenlijk hiervoor inzetten is de kans groot dat er een flinke lijst met water (bij)komt waar 's nachts gevist mag worden. Hoe groot schat je de kans dat ze daar net jouw watertje uitkiezen?

Juist als we het aantal nachtviswateren klein houden is de druk van vissers groot en groeit de kans op problemen...

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

04-07-2006 07:45

Lachen:

Door de extra controles, worden wateren zonder ontheffing ook meer gecontroleerd. Ergo: Jou vergunning gaat een eur of 110 per maand kosten.

Beter om op zoveel mogelijk plekken legaal te mogen vissen.

Tja dan illegaal toch doen. Kon wel eens tegen je werken


Afbeelding

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

04-07-2006 22:10

Mark Noorman schreef:Koen,

Ik denk dat je bezorgdheid onterecht is. Als karpervissers zich gezamenlijk hiervoor inzetten is de kans groot dat er een flinke lijst met water (bij)komt waar 's nachts gevist mag worden. Hoe groot schat je de kans dat ze daar net jouw watertje uitkiezen?

Juist als we het aantal nachtviswateren klein houden is de druk van vissers groot en groeit de kans op problemen...

Groeten,

Mark


Mark zo had ik het nog niet bekeken maar dit verandert zeker mijn mening :wink:

Maar hoe kun je je inzetten? Een lijst met wateren opsturen naar de federatie oost nederland ofzo? Wie weet hier meer van?
Gebruikersavatar
koen bril
Berichten: 895
Lid geworden op: 07-11-2005 16:22
Locatie: lutten
Contacteer:

04-07-2006 22:12

Dit geld toch niet alleen voor overijssel maar toch ook voor andere provincies of zie ik dit verkeerd? :roll: