Kunst van het afkijken!


Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

21-06-2006 07:56

Ik zie dat je niet alleen je hengels hebt verwisseld maar ook je achternaam. :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

21-06-2006 08:29

Matthijs,

Iedereen kijkt af. Gaat er dan om hoe je er mee omgaat.

Als dit over ordinair stekkenpezen gaat, dan is die discussie al zo vaak gevoerd. Wellicht net iets minder als de discussie over ponden. :roll:

Ik ben ooit begonnen met zeevissen. Dat heb ik maar heel kort gedaan. :-?

Groet, Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-06-2006 09:35

Mijn mening is dat afkijken en stekkenpezen helemaal niet dicht bijelkaar liggen.
Het is maar wat je eigen uitgangspunt is.
Ordinaire stekkenpezers zijn geen afkijkers maar luie fantasieloze sukkels.
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-06-2006 10:19

afkijken is juist een must :lol: :lol:

als je het anders wil doen dan anderen moet je wel weten wat die anderen doen. 8)

alles wat je kan verzinnen is al een keer verzonnen,en waarschijnlijk ook
wel gepubliceerd,het zijn steeds variaties op het zelfde.

stekken pezen getuigd in mijn ogen van onkunde, luiheid, een ongezonde portie hufterigheid en een totaal afwijkende super "NOT CARPY" beleving
van wat karpervissen heet.

garoeten 8)
8)
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-06-2006 10:33

Het is niet helemaal hetzelfde maar wil het toch even aanhalen.

Ik heb dit eens gehad met een 'vismaat' alles wat ik deed werd gekopieerd, van onderlijn tot bivvy en hengels (hoe bedoel je stereotype vissen).
Viste ik vanaf links, dan wist hij altijd zo te gooien dat hij uiteindelijk meer links al rechts lag.

En tal van dit soort irritaties, ik heb de goede man vaarwel gezegd, ik wil me in de tijd die ik heb om te vissen niet irriteren aan dit soort zaken, spreek hem nog wel alleen zal niet vaak meer zal ook niet vaak met hem samen vissen.
Veel mensen kunnen niet zelf iets bedenken / leren, terwijl ik over bepaalde dingen maanden tot jaren heb gedaan en sommigen verwachten dat jij het zomaar even in 5 minuten uitlegt...

Wegens dit soort zaken, ken ik ook kenissen die daarom ook geen vismaat ofzo willen hebben, daarom vinden ze het niet minder leuk als er iemand een keer meegaat, maar het liefst alleen, dan ligt iemand ook niet in de weg, en ben je bezig met je eigen ding.

Op één lijn liggen met je vismaat is ok, maar toch ook zelf dingen leren en proberen is alleen maar goed voor jou en zijn ontwikkeling.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-06-2006 10:41

het is juist leuk als een ander je gaat kopieren,omdat je dan weer gedwongen wordt zelf wat anders te zoeken.

dat is nou net het leuke aan vissen,dat zoeken. 8)

goeie tactiek; maak een systeem van bijvoeren en aaspresentatie,
vang je scheel,na paar weken worden ze nieuwsgierig,vertel het ,laat het zien,en je weet hoe de rest vist.

dan kun jij weer met alle gemak een contrast in je presentatie of manier van bijvoeren aanbrengen,en het begint weer van voor af aan.
:lol: :lol:

goed man ,die kopieermachines,
lang leve de polonaise 8)
8)
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-06-2006 10:54

robert de jong schreef:het is juist leuk als een ander je gaat kopieren,omdat je dan weer gedwongen wordt zelf wat anders te zoeken.

dat is nou net het leuke aan vissen,dat zoeken. 8)

goeie tactiek; maak een systeem van bijvoeren en aaspresentatie,
vang je scheel,na paar weken worden ze nieuwsgierig,vertel het ,laat het zien,en je weet hoe de rest vist.

dan kun jij weer met alle gemak een contrast in je presentatie of manier van bijvoeren aanbrengen,en het begint weer van voor af aan.
:lol: :lol:

goed man ,die kopieermachines,
lang leve de polonaise 8)


Ik vond het in mijn geval dus niet leuk, verder is het zoeken naar verbeteringen wel prima hoor als iemand iets kopieert.
Maar een exacte copy van alles wat je doet of bedenkt is niet fijn.

Verder hangen er aan mijn visserij geen geheimen hoor.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-06-2006 10:58

nee dat snap ik.

alleen,hoe jij en ik en de rest vist,heb je ook niet van jezelf.

alles is niet alleen al voorgekauwd, maar ook al voor verteerd en weer
uitgescheten.

pre-digested vis techniek. :lol:

inzetten op de juiste momenten,dat doe je zelf,het zelf bedenken vind ik bedenkelijk. 8)
8)
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-06-2006 11:07

Heb je gelijk in, veel dingen zijn een afgeleide van...... wellicht iets verbeterd / veranderd maar afkomstig van een basis.

Het punt dat ik eigenlijk vooral naar voren wilde halen was het punt dat je vismaat alles precies hetzelfde koopt, doet en niks zelf bedenkt, en het uitgekauwd op zijn bordje krijgt, wat ik toentertijd als irriterend beschouwde.

Anyway ik denk er nu ook anders over hoor, maar je moet jezelf wel blijven ontwikkelen en stimuleren, en dat gebeurd steeds minder krijg ik het idee het liefste hapklare brokken.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-06-2006 11:12

Edward van Berkum schreef:Heb je gelijk in, veel dingen zijn een afgeleide van...... wellicht iets verbeterd / veranderd maar afkomstig van een basis.

Het punt dat ik eigenlijk vooral naar voren wilde halen was het punt dat je vismaat alles precies hetzelfde koopt, doet en niks zelf bedenkt, en het uitgekauwd op zijn bordje krijgt, wat ik toentertijd als irriterend beschouwde.

Anyway ik denk er nu ook anders over hoor, maar je moet jezelf wel blijven ontwikkelen en stimuleren, en dat gebeurd steeds minder krijg ik het idee.


Ik ken dit ja,heb ik ook gehad.Behoorlijk irritant na een tijdje.
Jij moest zeker ook de stekken zoeken enzo?

Zo iemand moet je gewoon een trap geven
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

21-06-2006 11:24

kijk,


mensen die enkel dingen rechtstreeks kunnen kopieren,staan ontzettend zwak in hun laarzen.

niet de aanpassing en de vissen die je daardoor vangt is van belang bij mij,maar de achterliggende gedachte van die aanpassing.
daar heb je wat aan,aan het waarom, niet aan het wat en hoe.
hoe vaker je opnieuw iets uitvogelt hoe makkelijker dit gaat.

als ik al een vaste vismaat zou hebben,zou het mij niet uitmaken of ie alles kopieerd,ik neem aan dat als je vast met iemand vist ,de band zo danig is dat je hem gewoon alles gunt wat je kunt vangen,zelf bedacht of van jou genept.anders is het niet de goeie maat.

het is leuker natuurlijk als je enigzins aan elkaar gewaagd bent wat betreft
het vermogen tot inspelen op de actuele omstandigheden.

maar ik vind het ook kicken als iemand die normaliter geen klote vangt,door jou denkwerk een paar mooie vangt, en dan een week later naar je toe komt met een blij verhaal.

wat ik me wel kan voorstellen is dat de houding van de persoon doorslag kan geven in het accepteren van het kopieren.wanneer de persoon alles gaat verkopen alszijnde zijn ontdekkingen enzo,tsja.

maar ook dan verkeerde maat.
8)
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-06-2006 12:03

Ferenc,

Ja, ik zocht meestal de stekken uit, en bevoerde deze, maar dit was meer vanwegen het feit dat hij geen auto had, en het te ver weg was voor hem om te voeren.
Maar veelal zelf uitgevogelde stekjes, waar ik redelijk wat kilometers voor maakte om ze te vinden uit te peilen etc. dus voor hem vaak voorbereid, maar dit heb je nog wel over voor een vismaat, die geen auto heeft.
Wat me wel irriteerde was de afhankelijkheid, als ik een keer alleen zat om ff een proefsessie te vissen of ff lekker alleen te zitten, werd er gezegd van had je me niet kunnen bellen..... en was hij boos.
Hij ging ook nooit zelf eens op pad om te vissen op een water in onze eigen omgeving.

Ik heb nu een viskennis (maat) noem ik het niet meer, dit net zo bezig is als ik, en ook niet te beroerd is om op z'n brommert een half uur te reizen, en af en toe ook lekker zelf gaat vissen op de gevoerde stek, waarna de vangsten worden uitgewisseld en ik de volgende keer weer eens alleen ga zitten ( deze man is met de vut en heeft meer tijd als ik, moet het vaak toch van het weekend hebben, dus voeren we om en om en gaat de ene keer wel mee in het weekend de andere keer niet)
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-06-2006 12:15

Ken dat ja,hij had toen ook geen auto,ik wel.Maar daarvoor ging ik zelf op pad met de fiets,deed veel moeite en hij vertikte dat.Ging wel met mij mee,lekker makklijk.
Gebruikersavatar
Edward van Berkum
Berichten: 2799
Lid geworden op: 19-04-2002 02:00
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

21-06-2006 12:42

ferenc van de vorstenbosc schreef:Ken dat ja,hij had toen ook geen auto,ik wel.Maar daarvoor ging ik zelf op pad met de fiets,deed veel moeite en hij vertikte dat.Ging wel met mij mee,lekker makklijk.


Weet niet echt of dit allemaal met het topic te maken had.... maar grappig dat ik dus niet de enige ben :D goed om toch even wat ervaringen met elkaar uit te wisselen.
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

21-06-2006 12:55

Edward van Berkum schreef:Weet niet echt of dit allemaal met het topic te maken had.... maar grappig dat ik dus niet de enige ben :D goed om toch even wat ervaringen met elkaar uit te wisselen.


Dat is ook 1 van de doelstellingen van een forum denk ik. Maar denk dat velen dergelijke ervaringen wel herkennen. Gemakzucht dient nog steeds de meeste mensen volgens mij.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

21-06-2006 12:56

Lekker belangerijk :lol:

Opzich is er niks mis mee met afkijken,valt me juist op dat sommige het juist niet doen.

Klein voorbeeld

Laatst was ik aan het spodden.Zaten nog 11man op het water,die hadden 1 vis,ik ving er 12.Afgunst straalde van ze af 8) waren namelijk de locals daar.Maar niemand komt vragen hoe of wat.
En dat zou ik dan juist wel weer doen,als iemand goed vangt en jij niet,dan moet je gewoon babbeltje maken met diegene zodat je weet wat je fout doet.
donald camijn
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-02-2006 17:15
Locatie: pijnacker

22-06-2006 20:08

Eus Molewijk schreef:Ik zie dat je niet alleen je hengels hebt verwisseld maar ook je achternaam. :lol:


klopt....was al zo lang hier niet meer geweest...wist m'n paswoord niet meer....dus dan maar een nieuw account aan maken.
neee nieuw pasword aanmaken ging ook niet.....andere provider, wat betekend , nieuw mail adres.....gevolg.....mail adres komt niet overeen.

maar om even verder te gaan over het afkijken......bijna heel de jeugd kijkt af!!....het gevalletje stereotype vissen zeg maar.
zelf uitzoeken zit er haast niet meer bij......men gaat naar de winkel...koopt een complete uitrusting en gaat vissen.....vaak met de gedachte...zo ik ga ff een dertiger vangen....want dat is nu gewoon de trend.....nee voor minder doen we het niet....dat zijn allemaal knollen....praat hier over ventjes in de leeftijd van 13 a 16 jaar!!
het leuke is, dat ze niet eens weten hoe je met een vaste hengel moet vissen.....karpervissen met de dobber???? kan dat dan???
karpervissen is bijna het zelfde als merk kleding tegenwoordig...doe je niet mee! dan tel je niet mee in de groep. zo simpel is het!!!

waar is die tijd gebeleven, dat je het lekker allemaal zelf moest uitvinden/zoeken...die tijd gaf mij voldoening in het vissen.....16 pond...toen sprak je van een topvis....20 pond...dan was je de man!!
en ja dat is tegenwoordig wel anders...helaas tijden veranderen.

en om even verder te gaan over vismaten, waar edward van berkum het over heeft, ken ik maar al te goed.....eus zal vast wel weten wie ik bedoel hehe :lol:

ik heb dus ook een aantal jaren gevist eus....we hadden zo onze eigen ideeen, over technieken, aas en aas presentatie..wat vaak resulteerde in verschillende vangst resultaten de ene keer hij meer...de andere keer ik weer. we deden dus gewoon ons eigen ding zeg maar...zo hebben we ook in die tijd zeer veel boilies getest...als er maar wat nieuws uitkwam, gingen we het wel testen...meestal in zogenaamde slachtwateren, waar de meest al niks meer vingen...dat was dus een kwestie van de truccendoos opentrekken en totaal de standaard visserij vermijden!! oftewel totaal anders vissen!!!
we hebben zelfs welleens gehad dat ze kwamen vragen of we van te voren gevoerd hadden...deze gasten zaten al 3 dagen en hadden pas 1 vis!!
ze zagen ons natuurlijk continue vangen....en ja dan krijg je dat soort verwijten naar je hoofd, waar we natuurlijk alleen maar om konden lachen.
het water waar ik het over heb, vist echt iedereen hetzelfde....zo ver mogelijk uitvaren....emmers voer erin en vissen maar.....en die tijd is geweest daar.
zo staat mij ook een sessie bij, die ik nooit meer zou vergeten...op het zelfde water...de zogenaamde 9-11 sessie.....daar gaf eus mij even visles...dat was ook weer zo'n test sessie van een dag...eus rond de 9 karpers....ik....1 brasem, maar dat hoort allemaal bij het uitvinden en totaal je eigen ding doen.
nee ik vondt het totaal niet erg als ik meer ving als eus...uhh hihi
met 1 ding waren we gelijk....solar poziloc en delkim :lol: :P we lieten ons geen fox playmobiel in onze handen douwen!!
hengels kopen!! dat deden we niet in een dag....nee zoeken met wat bij je past...er mankeerde altijd wel wat aan, wat je niet aanstond.
ik moet zeggen dat ik een hele goede vistijd heb gehad met eus...iets wat ze niet meer van mij af kunnen pakken!!!
ik ben dus een andere visserij gaan doen...zeevissen...dat deed ik ook al in mijn karpertijd. hier kan ik mijn creativiteit in kwijt.
of ik ooit weer ga karpervissen??? geen idee....voorlopig niet
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

22-06-2006 20:47

donald camijn schreef: poziloc


owh mijn god...wat heb ik dat woord vaak in langgerekte vorm over het water horen schallen....
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-06-2006 21:15

Ghehehe, those were the days.... :wink:

Tsja, zelf verzinnen, voor de een vanzelfsprekend, voor de ander haast onmogelijk.

We hebben wat mooie sessies beleeft Do, gelukkig hebben we de foto's nog! :)

Enne Kiron, prachtig he, dat phooooooooziiiiilooocccccc!!! :lol:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

22-06-2006 22:10

en zeevissen kan die... :wink:
gelukkig heeft ronald plezier van je spulletjes.
mvg, fred.

p.s hoe is het met de hond??
donald camijn
Berichten: 16
Lid geworden op: 12-02-2006 17:15
Locatie: pijnacker

27-06-2006 21:42

m'n hond heb ik afgelopen vrijdag in moeten laten slapen fred. :cry:
deze heeft ook heel wat sessies mee gemaakt...hij was lekker waaks, wat ook weer het voordeel was, dat je weinig bezoek kreeg...met de welbekende vragen....heb je wat gevangen....ja 3 korte en 2 lange!!

ja ronald heeft nu een leuk setje.....nu nog vis vangen hehe
want dat wil hem niet altijd lukken...maar dat is dus ook zo iemand, die z'n eigen gang gaat en niet de hele meute kopieerd...lekker tegendraads hehe.

dat zeevissen gaat zeker lekker.....geen dressuur en dat soort gein hehe
aaskeuze is lekker simpel.
alleen met zeebaarzen, moet je veel testen qua kleuren. presentatie , dieptes tij etc. etc.
zo'n dikke baars geeft je echt een kick....geen karper die tegen deze kracht op kan.

enne kiron!...vist chrissszz nog steeds bij die lisssszzz
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

09-07-2006 23:46

Ik vind het onzin dat jullie zeggen dat het mensen zijn van 13 tot 16 jaar.

Ik ben zelf bijna 16.
Ik heb de basis wel geleerd van een kameraad van mij.
Maar na 4 dagen had ik al een heel andere vismethode als hem.
Hiermee ving ik over het algemeen meer als hem.

Ook maak ik wel is een praatje met mensen.
Probeer ik ook wel informatie uit halen. Maar ik doe nooit iets letterlijk na!

En voor de rest kom ik bijna overal zelf achter.

En ik probeer wel te leren van wat ik zelf doe want ik wil er ook wat aan beleven!
Matthijs Gerrietsen
Berichten: 569
Lid geworden op: 10-01-2004 17:08

10-07-2006 18:16

patrick kappen schreef:Ik vind het onzin dat jullie zeggen dat het mensen zijn van 13 tot 16 jaar.

Ik ben zelf bijna 16.
Ik heb de basis wel geleerd van een kameraad van mij.
Maar na 4 dagen had ik al een heel andere vismethode als hem.
Hiermee ving ik over het algemeen meer als hem.

Ook maak ik wel is een praatje met mensen.
Probeer ik ook wel informatie uit halen. Maar ik doe nooit iets letterlijk na!

En voor de rest kom ik bijna overal zelf achter.

En ik probeer wel te leren van wat ik zelf doe want ik wil er ook wat aan beleven!


Je snapt het bijna.. :-?
Gebruikersavatar
patrick kappen
Berichten: 58
Lid geworden op: 31-07-2005 16:10
Locatie: enschede

10-07-2006 22:24

Hoezo bijna?
Rick Jansen
Berichten: 618
Lid geworden op: 04-01-2006 11:49
Locatie: Wijhe

10-07-2006 22:29

ik doe me boilies altijd in een emmer waar je niet doorheen kunt kijke en zeg altijd dat ik niks gevange heb en verder zeg ik nooit iets tegen iemand alleen tegen iemand die ik goed ken en waar ik op kan vertrouwen en daar bespreek ik alleen soort aas, rigs enzo mee en dat werkt goed.