karpers op een plek.


Plaats reactie
boudewijn meijer
Berichten: 94
Lid geworden op: 16-04-2006 21:56
Locatie: eindhoven

15-06-2006 00:31

Al jaren vis ik samen met een paar maten op een vijver alhier in eindhoven.
Het is een burgelijk stadsvijver , het rondlopende golden retreiver gehalte is er nogal hoog, wandelpaadje eromheen oftewel een echte stads vijver.
Echt een vijver om gewoon een avondje te karperen , niet om de joekeloelosen te vangen maar gewoon leuk karpers vangen , als ik geen tijd heb om nacht te gaan vissen op grote karper.

De afmetingen van deze vijver schat ik op 500 meter lang en 7 meter breed.
Veel overhangende bomen ( treurwilgen) en riet en waterplanten all over the place.
Maar nu is er een discussie gaande tussen mij en me vismaten.
Ik heb namelijk opgemerkt dat ik aan de noordkant van de vijver de grootste karpers vang , alemaal schup karpers.
In het midden de wat kleinere schup karpers maar meer in aantallen.
Aan de zijkant vang ik ook niet de grote karpers die ik aan de noordkant vang , echter vang ik aleen aan de zuidkant er af en toe een spiegelkarper bij , ook schupkarpers afgewisseld met dus een spiegel.
Mijn overtuiging is dan ook dat karpers aan ""hun "" kant van de vijver blijven.
De grotere exemplaren aan de noordkant de kleinere in het midden en zuid en spiegels aleen maar aan de zuidkant.
Er zitten uiteraard geen afsluitingen in tussen die gedeeltes.
M,n vismaten houden vol dat een karper heel de vijver afstruind.
Andere karpervissers zeggen ook aleen maar de grotere exemplaren te vangen aan de noordkant.
Ik vind het vreemd de situatie is overal van gelijke aard , overhangende bomen , waterplanten.
Wat denken jullie ervan ?
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

15-06-2006 09:22

ja, het mooiste bewijs, is het logboek van een karpervisser. ik denk dat er zeker wateren zijn, met zogenaamde hotspots, wat grote vissen betreft. het zou dus heel goed kunnen wat jij zegt. heb hier in de buurt ook zo een water waar je in de ene hoek voornamelijk 20 + vangt in kleine getalen en andere hoek rond de 10 12 pond maar wel een gegarandeerde vangst. Ik denk dat het zeker kan. er is al bekend dat karpers teretorium gebonden kunnen zijn.

Maar hou een logboek bij en je merkt het vanzelf :D

grz erwin
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
dennis scherjon
Berichten: 421
Lid geworden op: 13-02-2006 10:11

15-06-2006 09:23

Heb ook al soort gelijke situaties meegemaakt aan de ene kant van het water ving ik alleen schubs aan de andere kant ook wel eens een spiegel.
Er zijn echt wel honkvaste vissen,voorbeeld:Mijn grootste vis heb ik gevangen op een plek van een aantal vierkante meters in de prut,terwijl er echt wel harde plekken waren op dat water,maar daar ving je alleen de kleinere vissen(Relatief) .
Er zijn genoeg mensen geweest die ook achter die vis aanzaten maar hem/haar nooit vingen,mijn vismaat wist waar ik die vis had gevangen. Hij probeerde het een aantal jaren later weer op die prutplek ,die vis kwam toen als eerste van die stek.Er zijn ook andere geweest die die vis vingen maar hebben zich nooit gerealiseerd dat ze toen in de prut visten,(meer geluk dan wijsheid)!Je zag die vis wel op andere plekken van het water zwemmen ,maar ik ben er van overtuigd dat die vis bijna alleen maar in de prut aast.
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

15-06-2006 09:31

Even en vraagje vooraf. Hoe lang vis je al op dit meer??

De rede waarom ik dit vraag:
Karpers hebben wel degelijk een eigen territorium en struinen niet lukraak heel het meer over. Dit territorium is seizoensgebonden. Het kan dus zijn dat de karper zich bijvoorbeeld na de paai verplaatst naar een nieuw deel van het water. Het is dus mogelijk bijvoorbeeld de spiegels op een ander deel van het water te vangen als het seizoen veranderd.

Ik heb dit zelf ook in een polderslot. Aan het begin van het seizoen zitten de twintigers aan het begin van de sloot en in het najaar achter. Ik dacht zelf ook dat ze lukraak door het water zwommen, maar dit blijkt niet zo te zijn.

Dus als dit je eerste jaar op het water is, of je vist elke keer in hetzelfde seizoen kan je hier moeilijk conclusies uit trekken. Pas als je een aantal jaar en in verschillende seizoenen op het water hebt gevist, dan pas kan je conclusies trekken.
boudewijn meijer
Berichten: 94
Lid geworden op: 16-04-2006 21:56
Locatie: eindhoven

15-06-2006 19:04

Toch leuk om te horen dat ik er niet aleen zo over denk.

Sinds even maak ik ook een logboek , in vorm van een web-log onder het motto internet vergeet niet.

@ jeroen , ik vis op deze vijver al sinds me jeugd , kinder jaren eigenlijk al maar ja toen op voorntjes.
De laatste 13 jaar intensief op karpers , m,n kennis over deze vijver is dus optimaal.
jeroen struijk
Berichten: 47
Lid geworden op: 12-11-2003 01:00
Locatie: Spijkenisse

16-06-2006 09:23

Volgens mij heb je nu voldoende info om je conclusie te trekken....
Plaats reactie