kieuwdeksel beschadiging


Plaats reactie
jos richaerts
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-06-2006 10:18
Locatie: thoear

14-06-2006 12:27

Hallo,

Gisteravond na een dudje besloot ik om nog ff snel een korte sessie te gaan vissen. na een uurtje vissen een mooie run te verzilveren en een fijne schub van een pondje of 26 te hebben geland besloot ik rond een uur of 11 in te pakken en weer richting huis te keren, maar dit moest ik toch nog ff uitstelen want mijn pieper begon volle bak te fluiten. bij het drillen van de vis had ik al het idee dat er iets wazigs aan de haak hing mischien een dikke kopvoorn. bij het scheppen bleek het toch karper te zijn, maar wat voor een!!!! hoe ik de karper oppakte voor hem uit het net te pakken greep ik in een diep gat, ik dacht wat is dit?!?! de karper voorzichtig omgedraaid en wat bleek, er ontbrak een kiewdeksel, ik begon me al heel schuldig te voelen maar na grondige inspectie bleek dat de wond rondom de kiew al helemaal dicht was gegroeid en dat ik gelukkig niet de veroorzaker van de "klapkiew"was! ik heb het vermoeden dat er iemand met gevlochten lijnen aan de gang was geweest en niet van het bestaan van tubbing afwist. waarschijnlijk is de vis al eens eerder gevangen en is met drillen de lijn achter de kiew komen te zitten waardoor deze als boter de kiewdeksel eraf heeft gesneden. snel een foto genomen en de vis direct terug gezet waarna hij/zij met een krachtige slag weer van z'n vrijheid genoot.
deze vangst bewijst dat het gebruik van tubbing niet alleen goed is voor lijnbreuk te verkomen maar ook een belangrijke rol speelt voor het welijn van de vis!
als er mensen zijn die een andere theorie hebben voor deze ont-kiewing dan hoor ik het graag!!!

met vriendelijke groet

ps. ik hoop dat de foto erbij staat kben namelijk niet zo´n computerheld

[img=http://img135.imageshack.us/img135/688/schubben0100wk.jpg]
jos richaerts
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-06-2006 10:18
Locatie: thoear

14-06-2006 12:36

mmmmmmm dus geen foto mischien lukt het zo wel

http://img111.imageshack.us/my.php?image=tmp15117pb.jpg
mark mol
Berichten: 110
Lid geworden op: 06-02-2006 10:58
Locatie: roosendaal

14-06-2006 12:41

ha jos

sneu voor de vis, zal geen prettig gevoel voor de vis geweest zijn. De theorie die je erachter hebt bedacht klopt naar mijn idee wel. Denk wel dat er ook mogelijkheid bestaat dat het met nylon gebeurd is. Als de lijn, zonder tube, achter het deksel komt te zitten en er wordt stevig gedrild snijdt de lijn als een mes door de boter. het gevolg heb je zelf mogen aanschouwen.

om dit tot een minumum te beperken is het iedereen aan te raden te vissen met tube of lead core.

mark.
blijf doorzetten dan komen de vissen vanzelf!!
Jordi Schoffelen
Berichten: 294
Lid geworden op: 27-06-2004 17:00
Locatie: Hulsberg

14-06-2006 12:46

dat ziet er inderdaad niet al te best uit....

lijkt me niet echt een natuurlijke verwonding en iets dat duidelijk langs het karperlichaam gesneden om uiteindelijk achter het kieuwdeksel te blijven hangen en alles kapot te snijden :cry:

Gevlochten lijn kan heel goed een boosdoener zijn aangezien de veel dunnere lijn deze werking heeft. Kijk maar eens wat het met taaie rietstengels doet.

Dit is duidelijk triest....
Gebruikersavatar
john bakker
Berichten: 75
Lid geworden op: 18-05-2005 00:04
Locatie: grootebroek

14-06-2006 13:18

arm beest :cry:
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

14-06-2006 13:43

Hoi,

Heb je deze vis ook toevallig op het Twentekanaal gevangen?
Ik heb daar nl. een jaar of vijf geleden een schub gevangen van vergelijkbare grootte, met exact dezelfde verwonding. De vis is toen twee jaar later weer gevangen door m'n vismaat, iets zwaarder.

De vis kan dus prima overleven met zo'n beschadiging. Maar niet prettig natuurlijk. Of het door toedoen van vissers komt weet ik niet. Ik betwijfel het zelfs, kan best een vergroeiing of beschadiging door een boot zijn.

Jorn
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

14-06-2006 13:45

aangeboren?
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

14-06-2006 14:37

Paul Rustwijk schreef:aangeboren?


Inderdaad , kan aangeboren zijn!
That's live!
Gebruikersavatar
Niels Schouten
Berichten: 879
Lid geworden op: 02-10-2005 18:11
Locatie: Almere

14-06-2006 14:48

geert baillievier schreef:
Paul Rustwijk schreef:aangeboren?


Inderdaad , kan aangeboren zijn!


Denk het haast niet. Er staat immers in de eerste post, dat de wond al dichtgegroeid was. Als dit aangeboren zou zijn, dan zou er geen sprake kunnen zijn van een wond. Lijkt mij meer het gevolg van tube-loos vissen,
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

14-06-2006 14:53

vissen zonder tubing. ik kan daar nog steeds niet bij he. het kost echt werkelijk geen drol en je kan een vis er veel mee besparen.
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
Mark Noorman
Berichten: 1922
Lid geworden op: 14-01-2002 01:00
Locatie: Zeist

14-06-2006 14:58

erwin van der meule schreef:vissen zonder tubing. ik kan daar nog steeds niet bij he. het kost echt werkelijk geen drol en je kan een vis er veel mee besparen.


Erwin,

Hoe zit dat dan met pen- en drijvend-aasvissers? Die zie ik ook geen tubing gebruiken.

Groeten,

Mark
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2006 15:00

geloof er nix van

Afbeelding

FF Gerwin vragen.

MVG

Klaas
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-06-2006 16:10

Je ziet wel kieuwdekselafwijkingen bij
jonge vissen, en dan is het een puur aangeboren afwijking. Omdat de
kieuwen op deze manier erg kwetsbaar zijn, overleven dergelijke vissen
in de natuur volgens mij niet heel erg lang. De kans dat de kieuwen
worden beschadigd door riet of takken, bijvoorbeeld tijdens de paai, is
best groot. Dit kan al in het doodbloeden van de vis resulteren.
Ik vind het wonderlijk dat deze vis met een dergelijke extreme
afwijking zo oud is geworden, en daarom heb ik de indruk dat dit niet
aangeboren is. De zijkant van de vis is opok al beschadigd geweest, aan
de schubben gezien. Het lijkt er op dat deze vis ooit zwaar beschadigd
is geweest, en misschien wel in het ijs vastgevroren heeft gezeten. De
kieuwdeksel is hierbij zo beschadigd dat deze is afgestorven.

Voor de ademhaling is een dergelijke afwijking niet echt gunstig.
Natuurlijk werken de kieuwen wel op deze wijze, maar er wordt
waarschijnlijk minder efficiënt water langs de kieuwen gepompt, omdat de
kieuwdeksel ontbreekt.

Al met al geen fraai gezicht!

Groeten,
Gerwin
geert baillievier
Berichten: 62
Lid geworden op: 14-02-2006 12:33
Locatie: Zwevegem/ Belgie

14-06-2006 20:00

Ik ken ook zo een vis met een kieuwdeksel verwijderd. Ik heb hem een jaar of 10 terug gevangen op 12kg , vorig jaar terug gevangen op 17kg +.
Ze hebben er dus niet veel ginder van, zou ik zeggen.
That's live!
Rene Treffers
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29-04-2006 19:51
Locatie: Voorhout

14-06-2006 20:37

ik zie ook dat hij een hoop schubben eraf heeft! :wink: :cry: :cry: :cry:
arjan bisschop
Berichten: 85
Lid geworden op: 15-01-2004 22:46
Locatie: hoogeveen
Contacteer:

14-06-2006 21:53

hier in de buurt ook ooit een vis gevangen met vergelijkbare afwijking/letsel. Had alleen niet het idee dat er menselijk werk aan van te voren was gegaan maar dat eea gewoonn een aangeboren afwijking was.
Gebruikersavatar
ferenc van de vorstenbosc
Berichten: 3043
Lid geworden op: 17-05-2003 02:00
Locatie: lisse
Contacteer:

14-06-2006 22:36

Valt me op,altijd als er wat mankeer aan een karper komen een groot deel meteen jammeren dat het door een visser komt,ipv even na te denken wat het allemaal zou kunnen zijn.
erwin van der meule
Berichten: 161
Lid geworden op: 07-06-2004 17:04
Locatie: leidschendam

14-06-2006 23:00

denk niet dat iedereen denkt dat het door een visser komt, maar stel het komt door een visser zijn er zeker bij het "statisch" vissen manier om dit soort dingen te voorkomen. Denk ook dat dit sneller met gevlochte lijnen kan gebeuren dan met nylon. dat zijn keuzes die je moet maken. Hoop dat als iemand zo een keuze maakt dat ie daar wel goed over na heeft gedacht wat het beste is voor de vis.

neemt niet weg dat het tal van andere redenen kan hebben dat de vis er zo uitziet.

over dat penvissen en drijvend vissen, ik heb nog nooit meegemaakt dat een vis beschadigd bovenkomt. kan zijn omdat ik dan met lichtere lijn vis en er minder druk op kan zetten. maar weet het anders ook niet.

grz. erwin
de morgenstond, haalt karper uit de plomp
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

15-06-2006 09:28

ik zie ook dat hij een hoop schubben eraf heeft!


Zal waarschijnlijk een gevolg zijn van de paai. Ik heb de afgelopen week dertien vissen gevangen en allemaal hadden paaischade.

Jorn
Gebruikersavatar
Paul Rustwijk
Berichten: 323
Lid geworden op: 11-02-2004 13:34
Locatie: Zoetermeer

15-06-2006 11:28

De zijkant van de vis is opok al beschadigd geweest, aan
de schubben gezien. Het lijkt er op dat deze vis ooit zwaar beschadigd
is geweest


Dit vind ik een hele scherpe observatie.
Die schubben, daar had ik niet eens op gelet.
Het ziet er inderdaad naar uit dat de vis aan die flank een keer iets minder prettigs heeft meegemaakt.
En zo’n beschadiging, komt naar mijn inzicht, echt niet door de paai.
Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

15-06-2006 12:16

ferenc van de vorstenbosc schreef:Valt me op,altijd als er wat mankeer aan een karper komen een groot deel meteen jammeren dat het door een visser komt,ipv even na te denken wat het allemaal zou kunnen zijn.


Vind ik ook. Je moet eens zien hoe een vis er uit ziet die in aanraking is geweest met de vinnen van een buitenboordmotortje :-? En afgepaaide vissen lijken wel met een hagelbuks te zijn beschoten.

Door dit soort foto's realiseer ik me meer en meer dat de karper een hele sterke vis is, die de ergste verwondingen lijkt te kunnen overleven. En wij maar mieten als iemand zonder mat zit te vissen...
jos richaerts
Berichten: 13
Lid geworden op: 07-06-2006 10:18
Locatie: thoear

15-06-2006 15:36

daar had ik indd niet aan gedacht dat pen- en drijvendvissers ook geen tubing gebruiken!
een boot sluit ik uit, die ontwijken ze wel dacht ik zo (laten we het hopen).
met de paai gaan karpers zeer heftig te keer ja, ik heb het zelf wel eens mogen aanschouwen maar dat ze elkaar zo begaaien dat betwijfel ik maar je weet het maar nooit.
die aangeboren afwijking had ik nog nooit van gehoord maar dat vind ik wel zeer interesant om te horen.

bedankt voor de reacties,
groet
Gebruikersavatar
YANNICK deksuh
Berichten: 950
Lid geworden op: 21-05-2006 17:52
Locatie: doetinchem
Contacteer:

15-06-2006 16:16

het is tog iets anders geweest denk ik .
kijk maar naar die schubben achter de kop dat is helemaal weg .
meschien wel gewoon er af gesneden (de kiew) en over straat getrokken
:evil:
Gebruikersavatar
JJ de Wals
Berichten: 489
Lid geworden op: 03-01-2005 15:44
Locatie: Twente

15-06-2006 20:12

Mocht dit idd door een visser zijn gekomen, moeten ze diegene maar een stuk touw om z'n benen knopen en vervolgens een stukje rondrijden aan de trekhaak :evil:

Maar aan de andere kant, waarschijnlijk kan de vis er prima mee leven. Hij aast gewoon, en als wij ziek, zwak of misselijk zijn eten we ook niets of nauwelijks.

Maar nogmaals, het hoort niet en zal zeker niet goed zijn voor de vis.
Plaats reactie